[OT] Olja in skärbräda

jimmypersson

Aktiv medlem
[OT] Olja in skärbräda
Hej Happy, som vi alla vet så är det en enorm mängd kunskap och okunskap på detta forum, däreför undrar jag var jag ska olja in min skärbräda med?

Jag fick en hemgjord skärbräda i ek av en vän i födelsedaspresent, skitsnygg och säkert jättebra. Men han hann inte olja in den innan jag fick den. Vad ska jag olja in den med? Det jag har hemma är olivolja, matolja och kokt linolja tror jag att det är till altanen.

Så vad säger happyeliten?

[OT] Olja in skärbräda
Blanda alla kanske?

Nä men jag tror vilket som funkar faktiskt.. Jag har använt vanlig matolja till min..

Är osäker på altan oljan iofs, kanske inte är så hälsosamt?

[OT] Olja in skärbräda
Lånar tråden då den passar hyffsat in på mina frågor:

1. Har sågat till en ca 6cm tjock skiva av en björkstam med ca 60cm i diameter. Tänkte göra ett litet bord av denna skiva, hur behandlar man den bäst? Ska den först ligga och torka helt eller snabbt på med olja?/lack?

2. Av ett par tunnare björk-grenar har jag bundit ihop ett lite rangligt skoställ. Finns det knep för att bevara den svart-vita ytan eller håller den av sig själv ett par år inomhus?

3. Någon som har tips på var man kan hitta mer info om behandling och allmän kunskap om trä? Internet eller någon trevlig bok kanske?

[OT] Olja in skärbräda
Skivan måste torla långsamt, in i plastpåse och ta ut en stund var dad, Det kommer ta ett år eller så om du inte vill att den skall spricka. Men jag skulle tro att det redan är kört, framförallt om du har sågat ner den nu och inte på vintern.

Du kan lacka ytan men det är ett svårt projekt att få det snyggt, snudd på omöjligt faktiskt.

[OT] Olja in skärbräda
Tomtefar skrev:
-------------------------------------------------------
> Lånar tråden då den passar hyffsat in på mina
> frågor:
>
> 1. Har sågat till en ca 6cm tjock skiva av en
> björkstam med ca 60cm i diameter. Tänkte göra
> ett litet bord av denna skiva, hur behandlar man
> den bäst? Ska den först ligga och torka helt
> eller snabbt på med olja?/lack?

Bäst odds att lyckas får du med den här:http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1613

Men annars instämmer jag med Atlas. Nedsågning vintertid är nästan ett måste för sånt där.

>
> 2. Av ett par tunnare björk-grenar har jag bundit
> ihop ett lite rangligt skoställ. Finns det knep
> för att bevara den svart-vita ytan eller håller
> den av sig själv ett par år inomhus?

Björk beter sig lite olika beroende på hur tjock barken är och när den sågades. Jag skulle kunna tänka mig att det håller bättre (FFA på ytor som nöts) om man ger den några rejäla lager halvblank lack. 2-komponents då för att motstå ev väta från skosulor bra.

>
> 3. Någon som har tips på var man kan hitta mer
> info om behandling och allmän kunskap om trä?
> Internet eller någon trevlig bok kanske?

Åh, massor! Här kanske? http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=5335

Utsidan.se har ett uppdelat forum (hu!), tittar du under "gör det själv" kommer du kunna hitta en del. En varning för knivfanatikerna bara, de diskuterar små, små detaljer med samma hängivenhet som man hittar i hjälm, hjul- och kedjesmörjningsdiskussionerna här på forumet.

[OT] Olja in skärbräda
Hehe, skön tråd. Vi researchade det där ordentligt när vi hade köksbänkar i trä. Precis som många är inne på så är paraffinolja svaret. Giftfritt, färgar inte, kletar inte etc. Enda problemet med träbänkar i köket: när jag gjorde plats på spisen ställde jag av en frityrgryta på bänken brände den en svart cirkel i bänken. Hög värmekapacitet i 2 liter 180-gradig olja...

[OT] Olja in skärbräda
Tack så mycket för svaren Atlas och dabac, ska kolla in länkarna.
Björken fälldes i slutet av vintern, sågade upp kubben igår, så jag tror det finns hoppp!

Uppdelat forum? Att ingen tänkt på det här ;)

[OT] Olja in skärbräda
PerFormance skrev:
> Varför Harri? Varför grävde du fram just denna
> tråd?

+1

Jag fattar inte. Dessutom väcker du tråden med en oneliner värdig Miss Lycka. Med andra ord helt obegriplig.

Om det inte är ett sätt att fylla förstasidan med OT så att det blir en rejäl rensning.

Senast ändrad:
[OT] Olja in skärbräda
Rattnalle skrev:
> Om det inte är ett sätt att fylla förstasidan
> med OT så att det blir en rejäl rensning.

Varför inte? Gick inte så bra för Tille när han gjorde det själv, men om vi hjälps åt?

OnT: Dränkte min i matolja, förmodligen rapsolja. Verkar funka.

[OT] Olja in skärbräda
PerFormance skrev:
> tråd?

Han ville säkert bräda oss med sina fyndigheter.

[OT] Olja in skärbräda
PerFormance skrev:
> tråd?

harri blir så konstig när han äter svamp

[OT] Olja in skärbräda
Rattnalle skrev:
> Dessutom väcker du tråden med
> en oneliner värdig Miss Lycka. Med andra ord helt
> obegriplig.

Om det känn som att Miss Lyckas oneliners är obegripliga krävs det ofta att man funderar lite till.

[OT] Olja in skärbräda
Bara om man oljar in skärbrädor med linoljan, låter det hela härda, och sen går spånor av hela härligheten. Fast, jag är inte säker på varför man skulle vilja. Det måste ju smaka... oljiga träspån.
B!

[OT] Olja in skärbräda
Tille skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessutom väcker du tråden med
> > en oneliner värdig Miss Lycka. Med andra ord
> helt
> > obegriplig.
>
> Om det känn som att Miss Lyckas oneliners är
> obegripliga krävs det ofta att man funderar lite
> till.

Kanske fel ord. Men ganska ofta helt utan sammanhang om inte annat.

[OT] Olja in skärbräda
Rattnalle skrev:
> Kanske fel ord. Men ganska ofta helt utan
> sammanhang om inte annat.

Eller utan uppenbart sammanhang.

[OT] Olja in skärbräda
Skärbräda i trä är världens snuskigaste bakteriehärd, näst efter disktrasan...
Släng ut skiten och skaffa en i plast som man kan slänga in i diskmaskinen..dagligen.

[OT] Olja in skärbräda
json88 skrev:
> Skärbräda i trä är världens snuskigaste
> bakteriehärd, näst efter disktrasan...
> Släng ut skiten och skaffa en i plast som man kan
> slänga in i diskmaskinen..dagligen.

Om du enbart och endast skär bröd på brädan går det väl bra utan för mycket snusk?
Hade en kompis för väldigt många år sedan som fick patent på en behandling som gjorde så att en tvärskuren träskiva aldrig sprack.
Enda kruxet var att behandlingen fick påbörjas när trädet var späd planta och fick upprepas med jämna mellanrum tills plantan var fällmoget träd. Tålamod lär ju iofs vara en dygd. :D

[OT] Olja in skärbräda
json88 skrev:
> Skärbräda i trä är världens snuskigaste
> bakteriehärd, näst efter disktrasan...
> Släng ut skiten och skaffa en i plast som man kan
> slänga in i diskmaskinen..dagligen.

Nej http://faculty.vetmed.ucdavis.edu/faculty/docliver/Research/cuttingboard.htm. Finns även en svensk/norsk/dansk studie om samma sak (visserligen sponsrad av träindustrierna).

Tillbaka
Topp