JesperA sa:
Manurhin2 sa:
JesperA sa:
Manurhin2 sa:
Hade jag inte varit så svenskt mesig så hade den nog gjorts för 10 år sen.
?
M
Har du anmält till LÖF?
Vad?
M
https://lof.se/patient/vad-galler-forsakringen-for/
"Försenad diagnos" bland annat
Nja
Mitt fall har sannolikt varit som dom flesta andra från början med läkarkontakt-sjukgymnast -bättre.
Senaste 12-13 åren har det huvudsakligen fungerat om jag tränat cykel regelbundet , dock med perioder när jag kraschat och börjat om med läkar alt sjukgymnastbesök . I dom allra flesta fall funkar det säkert med standardmallen men har man smärtor huvudsakligen från degenererade diskar där patienter dessutom reagerar helt olika så är det nog långsökt att det blir huvudspår för varken läkare eller sjukgymnast.
Första mr tror jag gjordes 2013 och visar tydligt att framförallt L5-S1 är en tredjedel av sin förmodat ursprungliga höjd men att dom 2 diskarna över också är degenererade . Tydliga bråck på alla tre också men inget att ta på.
Problemet för diagnos är att huvuddelen av patienterna inte får smärta utan lever helt som vanligt .
Ortopeden ( kanske flera) har varje gång kört på sitt std-formulär att jag ska gympa 2-3 månader och återkomma om det inte blir bättre , helt rätt .
Problemet för mig har varit att sjukgymnasterna ( alla) hävdat att det går att träna bort, jag hade sannolikt fått åtgärd tidigare om jag bara lyssnat ordentligt på ortopeder.
I slutänden har allt lett till ngt bra och idag lider jag sannolikt bara av att ha blivit 1,5 cm längre och håller på att töja ut allt igen, lika som innan op.
Jag anses av somliga vara lite rättshaverist i andra sammanhang , ex fartkameror , och skulle om jag tyckte mig blivit felaktigt behandlad kunna stånga mig blodig.
I detta och enligt världsexpertis samtliga ländryggsdiskproblemsfall så är en vanlig sjukgymnast ( säkert med vissa undantag) med vissa övningar helt ute och cyklar, det gäller Framförallt att inte svanka.
Dom vet helt inte bättre och i mitt fall har det sannolikt lett till något bra.
Om jag inte kört dom felaktiga övningarna förra sommaren hade jag inte varit opererad idag utan varit kvar i loopen ända till dess försäkringsbolaget protesterat.
Något sorgligt i sammanhanget är också att alla inte får möjligheten, alla landsting betalar inte för diskprotesoperationer, det finns personer som tvingats flytta till Stockholm för att komma i fråga genom landstinget .
Något att ta fasta på är att direkt jag blivit liggande , ex vid influensa, så har det triggat ryggsmärtor men så kanske det fungerar vid andra typer av ryggbesvär också . Ofta 3-4 feberdagar följt av 1-2 veckor sjukskrivning för rygg.
Sammanfattningsvis så anser jag att det har varit på mitt ansvar att kontakta ortopeden när det inte funkat som tänkt som uppgjort men att jag ändå av ngn anledning blivit kvar hos sjukgymnaster famlandes efter halmstrån .
Det tyngsta i processen har ändå varit sjukskrivning från slutet oktober 2018 fram till snart men nu är jag strax på banan känns det som, har haft skapligt tunnelseende för att få det att fungera .
M