[OT] Oprovocerat

und3ad

Medlem
[OT] Oprovocerat
Jag gick för ca. 20 minuter sedan över Angereds Torg (norr om Gbg) efter att ha handlat lite matvaror och var på väg hem, när två killar runt 15 år kom åkande på en moppe, på väg mot mitt håll. Jag brydde mig inte så mycket om det, men det var när föraren av mopeden började svänga mot mig som jag anade oråd. Han körde inte på mig som tur var, men mycket nära. Hans medpassagerare passade på att spotta på mig, helt oprovocerat.

Min fråga är då - varför?

Eftersom dom satt på en moped och jag gick till fots så hade jag inte en chans att fråga. Kanske lika bra, för då hade dom väl gett mig ett väl genomtänkt svar i stil med "därför" eller "jävla svenne, vad fan vill du?". Sånt förstår inte min underutvecklade hjärna.

Jag hade planerat att ta mig en runda i vättlefjäll efter jobbet, men nu måste jag istället spendera min kväll med tvätta kläder. Ingen bra avslutning på dagen, som för övrig har varit bra. Jag visste att jag skulle köpt godis, det hade varit en bra tröst just nu..

[OT] Oprovocerat
Fy fan va lack jag skulle bli.
Men det gäller att tänka på karman och hålla sig lugn.
Dom får nog sitt straff den dagen dom spottar på fel snubbe.

[OT] Oprovocerat
Kort version - Varför gör ungdomar korkade saker?

Jadu, svaret är att det inte finns något svar. Det är en fråga som folk har ställt under hela mänsklighetens historia, typ. Hittills har ingen lyckats besvara den.

[OT] Oprovocerat
jag gick på en gymnasieskola men mycket elever av utländsk härkomst och jag har fått höra det mesta, men spottad på har jag aldrig blivit, jävligt äckligt gjort.

nä man förstår inte riktigt, dom kanske trodde att du hade köpt godis och blev vansinnigt avundsjuka.

[OT] Oprovocerat
und3ad skrev:
-------------------------------------------------------
> Hans medpassagerare passade på att spotta på mig,
> helt oprovocerat.
> [...]
> Jag hade planerat att ta mig en runda i
> vättlefjäll efter jobbet, men nu måste jag
> istället spendera min kväll med tvätta kläder.

Låter som att det var en stor spottloska.

[OT] Oprovocerat
Ja grattis, förorterna runt våra storstäder är underbara.

Välkommen till det nya Sverige. Det är så här nu, det kommer bara bli värre.

Vissa uppfostrar inte sina barn, och lär dom inte att skilja på rätt eller fel. Har inte tid för sina barn utan köper dom en eu-moppe och låter dom göra vad fan dom vill. Då skiter det sig.

[OT] Oprovocerat
Se det från den ljusa sidan, du har just med all rätt startat en helt unik tråd om Happyspotting. Få se när nästa korrekta inlägg kommer...

[OT] Oprovocerat
skaparn skrev:
> und3ad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hans medpassagerare passade på att spotta på
> mig,
> > helt oprovocerat.
> > [...]
> > Jag hade planerat att ta mig en runda i
> > vättlefjäll efter jobbet, men nu måste jag
> > istället spendera min kväll med tvätta
> kläder.
>
> Låter som att det var en stor spottloska.

Jo, eller väl utspridd.. Rätt vidrigt kan jag säga. Inte kul att sitta på bussen hem med det på sig.

[OT] Oprovocerat
Carl skrev:
> Se det från den ljusa sidan, du har just med all
> rätt startat en helt unik tråd om Happyspotting.
> Få se när nästa korrekta inlägg kommer...

Fyndigt ;)

[OT] Oprovocerat
und3ad skrev:
> Carl skrev:
> -----
> > Se det från den ljusa sidan, du har just med
> all
> > rätt startat en helt unik tråd om
> Happyspotting.
> > Få se när nästa korrekta inlägg kommer...
>
>
> Fyndigt ;)

Tack, fast jag tycker faktiskt den här var bättre. :)

TigerMale skrev:
> bara släpp det, man kan inte gräva ner sig i
> andras dumhet. Du har ingen skuld i det så det
> är som sagt bara att låta det rinna av.

[OT] Oprovocerat
> -----
> > Carl skrev:

> Tack, fast jag tycker faktiskt den här var
> bättre. :)
>

> TigerMale skrev:
> -----
> > bara släpp det, man kan inte gräva ner sig i
> > andras dumhet. Du har ingen skuld i det så det
> > är som sagt bara att låta det rinna av.

Nu menade jag inte rinna av i bokstavlig mening, dessvärre.

[OT] Oprovocerat
Trist. Som sagt, man kan inte göra så mycket. Personligen hade jag också haft svårt att bara låta det rinna av. Vi får helt enkelt samla ihop ett gäng trikåspejsade privatcyklister och ge igen. Kleta gaffelolja på dom....eller raka benen på dom, haha! :)

[OT] Oprovocerat
und3ad skrev:
> Skönt att man kan komma hit och få sig ett
> skratt efter en såhär tråkig händelse. :)
>
> Tack! ;)

Som Tigermale sa, det finns idioter över allt. Skit i det och gå vidare. Tråkigt men inget att gräva ner sig i. Nån dag kommer de spotta på fel kille eller sätta sin eu-moppe i fronten på lokalbussen=)

Det var en kille för någon vecka sen på en eu-moppe som försökte pilla loss min backsepegel på bilen. Riktig kärnfysiker, undrar om det är EU mopparna som gör folk dumma?

[OT] Oprovocerat
Man borde förbjuda eu-moppar. Se bara på efterlyst hur många rån förövarna sedan försvinner iväg på en eu-moppe.

Efter en uppväxt i göteborg har man blivit spottad på och säkert hamnat i bråk ett par gånger. Faktist inte bara av nysvenskar. Förstörde jag världsbilden nu för några?

[OT] Oprovocerat
små hjul på EU-moppar av vespa-modell ju, har ja fel eller innebär ett litet hjul att man kraschar snabbare om nån kör in å armeringsjärn i hjulet? volten ner i gatan borde vara snabbare avklarad med ett sånt hjul?!

[OT] Oprovocerat
Jag har blivit kallad för nazistjävel av svenskar och fått varm choklad över mig av desamma. De som gav mig servetter att torka av mig med var utlänningar. Sug på den.

[OT] Oprovocerat
Stephanov berättade för mig om en färgad man som satt på samma buss som honom häromdan på väg till Vällingby. Ett gäng ful-svennar gick på, trakasserade mannen med niggertillrop och stick hem etc.
-Tills de gick av, men avslutade innan dess med att spotta på mannen.

Förmodligen en mycket vanligare händelse, kan det vara så att det sprider sig montro?

[OT] Oprovocerat
Har man inte nummerskylt på såna där moppar?

Du såg inga siffror/bokstäver?

Har du gjort DNA-analys på den utdelade vätskan?

[OT] Oprovocerat
Känns tryggt att man sedan många år bor i Stockholm. Enda gången i mitt liv jag fått ta emot stryk var på spårvagnen vid Kortedala Torg - på väg mot Bergsjön. Mycket aggressivitet på västkusten - skönt med de saktmodiga och sävliga Stockholmarna ;)

[OT] Oprovocerat
Carl skrev:
> Har man inte nummerskylt på såna där moppar?
>
> Du såg inga siffror/bokstäver?
>
> Har du gjort DNA-analys på den utdelade vätskan?

Kan inte minnas att jag såg någon skylt när jag tänker efter.. Men jag missade den säkert bara.

[OT] Oprovocerat
Hade kanske känts som en mental revansch iaf, att du hade kunnat göra en anmälan iaf. Om det nu är värt det.

Annar säger jag som Ace Ventura.

"It is the mucus that binds us!"

aceinaction.jpg

[OT] Oprovocerat
und3ad skrev:
> Dom kommer få sitt när dom kommer ut i
> arbetslivet, om dom fortsätter i samma bana. Det
> räcker för mig.

Vetetusan, det blir säkert en sån där dryg tuggummituggande jävel bakom "återköp och reklamations-disken" på elgiganten som sätter sej på tvären och är hur dryg som helst när man lämnar tillbaka en vara som uppenbarligen är defekt och ska reklameras. "Ey fan, den här mikrovågsugnen har du badat med fan, glöm att jag tar tillbaka den, fan". Tur du inte fick spott i ansiktet, då hade jag fått hjärnsläpp om det hade hänt mej...

[OT] Oprovocerat
De handlar inte om ungdomar eller nysvenskar, de handlar om idiotiska individer och tyvärr hittar man dom lite varstans. Att säga att alla nysvenskar, ungdomar eller gubbar gör fel känns lite taskigt. De finns som sagt idioter överallt, att man sedan katigoriserar dom till en viss grupp och sedan säger att alla är så är ju trist. Även fast jag är duktig på att tänka så själv men på något sätt är det roligt när man motbevisas en sån gång då t.ex. de är nysvensken som hjälper en. Går ju att skriva löpmeter om detta ämne men de får räcka här just nu.

Kort och gott, idioter/stolpskott är ett eget folkslag.

Jäkligt trist att de hände, men som någon sa, nästa gång ger dom sig på fel snubbe som ger dom på nöten och visar att dom inte är så jävla snygga ändå. Ut på en tur nu och så får du något annat att tänka på, kläderna torkar ju trots allt själv efter tvätten! :)

// Fischer

[OT] Oprovocerat
fischer89 skrev:
> De handlar inte om ungdomar eller nysvenskar, de
> handlar om idiotiska individer och tyvärr hittar
> man dom lite varstans. Att säga att alla
> nysvenskar, ungdomar eller gubbar gör fel känns
> lite taskigt. De finns som sagt idioter överallt,
> att man sedan katigoriserar dom till en viss grupp
> och sedan säger att alla är så är ju trist.
> Även fast jag är duktig på att tänka så
> själv men på något sätt är det roligt när
> man motbevisas en sån gång då t.ex. de är
> nysvensken som hjälper en. Går ju att skriva
> löpmeter om detta ämne men de får räcka här
> just nu.
>
> Kort och gott, idioter/stolpskott är ett eget
> folkslag.
>
> Jäkligt trist att de hände, men som någon sa,
> nästa gång ger dom sig på fel snubbe som ger
> dom på nöten och visar att dom inte är så
> jävla snygga ändå. Ut på en tur nu och så
> får du något annat att tänka på, kläderna
> torkar ju trots allt själv efter tvätten! :)
>
> // Fischer

Håller med, det finns stolpskott i alla åldrar och ursprung. Just dessa var ungdomar och nysvenskar, men det är som du säger, helt irrelevant. Det som gjorde mig sur var att det var helt oprovocerat, inte själva spottandet. Ska försöka ta mig ut på en tur och tänka på min nya Nishiki SRI Team som är på gång!

[OT] Oprovocerat
Thomas skrev:
> Vetetusan, det blir säkert en sån där dryg tuggummituggande jävel bakom "återköp och
> reklamations-disken" på elgiganten som sätter sej på tvären och är hur dryg som helst när
> man lämnar tillbaka en vara som uppenbarligen är defekt och ska reklameras.

Ännu bättre, tycker att det är skönt när man kommer dragandes med prylar som kostar mer än vad de där snorkiga snobbarna tjänar på två månader... In your face, liksom. OK, nu var det några år sedan jag hade råd att köpa så dyra grejer, men det handlar om principen.

[OT] Oprovocerat
idioter finns överallt, tyvärr är de överrepresenterade på vissa områden. Har bott i botkyrka och Biskopsgården för att sedan flytta till Stenungsund. Konstigt nog är mängden idioter betydligt mindre här, måste vara havsluften...

[OT] Oprovocerat
Vissa människors existensberättigande kan ifrågasättas. Jag blir så djävla trött. Var just ute och rastade hunden när jag stötte på en granne i 60-års åldern som också har hund. Brukar träffa honom på kvällspromenaden och småprata lite. Han hade blivit påkörd av tre killar på moped i går kväll och fått en duktig smäll på knäet. När han beklagade isg och bad om hjälp så gav de honom fingret och skrek:
- Håll käft svennedjävel annars får du stryk!

Vart fan är vi på väg? Det som stör mig mest är att dessa ungdomar bara spär på tråkiga fördomar om vissa grupper i samhället. Utöver detta så är de tydligen kända av polisen som inte kan göra något av någon anledning som för mig ej är känd!! Skottpengar eller?

[OT] Oprovocerat
när jag jobbade som cykelbud blev jag spottad på ett otal gånger, oftas helt oprovocerat.. då var d bara att svälja stoltheten o köra vidare... men hade ja inte haft arbetskläder och anställning hade d blivit ett och annat slagsmål kan jag lova..

[OT] Oprovocerat
Ething idioterna finns väl där också? :P
Ta en sväng över bron så du hamnar på tjörn och studera lite också, då hittar du inga spottande nysvenskar utan fulla korkade infödingar istället.

Sådana som tycker det är häftigt att prata sin läskiga dialekt och köra trimmade mopeder, a-traktorer eller bilar (det byts ut med åldern). Dom gillar att dricka sig fulla och när de är som mest berusade skall de vara odrägliga och att framstå som riktigt dum är ingen nackdel alls utan mer av ett party-trick.

Som berusade vill dom ofta "Knulla en snygg bruuud!" eller "Slå någon på käften!" vilket dom vrålar ut med tillgjorda basröster.

Jag flyttade ifrån denna ö när jag var 20 fyllda och jag längtar inte tillbaks, eller kanske efter de lediga sommrarna på en klippa i solen. :/

Det finns förskräckligt folk överallt iaf, i olika skepnader och mer eller mindre accepterade men de finns där. Skönt att man sällan behöver träffa dem.

Nu bor jag mellan Kortedala och Bergsjön här i Göteborg och har gjort så ett par månader, utöver en uppbränd bil på gångvägen ner till spårvagnen första veckan så har det nästan inte hänt något alls vilket jag nästan är förvånad över. :D

Hang in there.

[OT] Oprovocerat
ething skrev:
> idioter finns överallt, tyvärr är de
> överrepresenterade på vissa områden. Har bott i
> botkyrka och Biskopsgården för att sedan flytta
> till Stenungsund. Konstigt nog är mängden
> idioter betydligt mindre här, måste vara
> havsluften...

Du har uppenbarligen inte åkt Röd Express/nattbuss 306 särskilt mycket. Det bor MÅNGA idioter även i ditt närområde.

[OT] Oprovocerat
Jan Ullrich skrev:
> Som Tigermale sa, det finns idioter över allt.

Jo, och inte är det bara i förorterna. Samma sak här i hålan.

För ett tag sen sa jag till en kille här som kastade stenaar efter bilar som körde förbi honom att lägga av. I en sån situation är det rätt lite marginal. Förlorar man argumentationen har man ett gäng aggressiva ungar på sig snabbt. Jag brukar inte förlora som tur är, men det beror mest på att jag aldrig tappar respekten för personen och börjar gapa och stå i. Den typen av argumentation är dom vana vid och det biter inte på dom. Man får inte heller visa den minsta rädsla för då vaknar dom till liv ordentligt.

Som jag ser det är saker som t ex spottandet på und3ad föräldrarnas fel, och kan dom inte klara sina ungar så är det samhällets ansvar.

Här är det f ö inga majoriteter invandrare som uppför sig mest illa utan helsvenskar. Rätt många (ni vet nog vilka jag menar...) vill gärna få det till att invandrarungar är ansvariga för det mesta, men problembarn kommer från dåliga förhållande, inte andra länder...

:)

[OT] Oprovocerat
PerryE skrev:
> Känns tryggt att man sedan många år bor i
> Stockholm. Enda gången i mitt liv jag fått ta
> emot stryk var på spårvagnen vid Kortedala Torg
> - på väg mot Bergsjön. Mycket aggressivitet på
> västkusten - skönt med de saktmodiga och
> sävliga Stockholmarna ;)

Tjena!

Under alla dom år jag befunnit mig i Bergsjön, Anchered och Chammarkollen så har jag itne råka ut för ett enda skit..
I svenniga Barkarby och "megaghettot" Bergshamra däremot, där har jag blivit rånad vardera gång..
Svenskar vid ena tillfället och invandrare andra gången.. Jag säger som Calle F, det handlar om dåliga förhållanden inte varifrån dom kommer..

Tillbaka
Topp