[OT] OS i allmänhet .

[OT] OS i allmänhet .
Kameramannen sov på jobbet och fångade inte nedslaget utan bara efterstudsarna (eventuellt till och med bara från och med tredjestudsen). Så det var omöjligt för TV-tittarna att se hur lång stöten var, många verkar ha trott att det var över 20 meter istället för 19,68 (?).

Känns mycket osäkert att man ska vara beroende av någon äldre herre som ska identifiera nedslaget och spring fram och mäta. Funkar det verkligen så, har man verkligen inga elektroniska hjälpmedel vid mätningen i sådana här stora tävlingar? Jämför med fotbollen där man hade VAR-bedömningar på EM där man såg om det var offside med en centimeter. I friidrottens kastgrenar hade det känts ännu mer motiverat med sådan assistans... :-/
Som jag fattat det är det rent manuellt jobb att hitta nedslagsmärket. I kula är det ändå en bra bit lättare än i diskus, i synnerhet när de som skulle hitta nedslagsmärket i dessa spel typiskt stod runt gränsen till kastsektorn. Var ngt kast i finalen som jag är närmast säker på att de inte mätte från rätt plats.

[OT] OS i allmänhet .
Men det är väl nedslagspunkten som ska räknas?
Ja, men man ser ju inte nedslaget i sista stöten pga att personen som filmar ”sitter och sover”. Om det skulle vara så att sträckan kulan rullar efter nedslag skulle vara rätt likartad för olika stötar som är ungefär lika långa är det konstigt att kulan stannar på en plats klart närmare ringen för tyskan trots att hennes stöt mättes som klart längre än nya zeeländskans.

[OT] OS i allmänhet .
Wohoooo!!! :-)

Vem hade trott att Sverige, där isbjörnar går runt på gatorna, skulle bli bäst på beachvolley?!

En sak jag undrar bara. Den här beryktade spelstilen som svenskarna är pionjärer med, att smasha redan på andraslaget istället för det konventionella mottagning-upplägg-smash, det såg man ingenting av i finalen? Servade tyskarna så aggressivt att det inte blev läge till det, eller vad...?

[OT] OS i allmänhet .
Härlig stämning på arenan också. Publiken dansar och sjunger, Eiffeltornet upplyst i bakgrunden och snart medaljutdelning. Sicken kväll för killarna och alla tillresta fans! :-)

[OT] OS i allmänhet .

Vem hade trott att Sverige, där isbjörnar går runt på gatorna, skulle bli bäst på beachvolley?!

En sak jag undrar bara. Den här beryktade spelstilen som svenskarna är pionjärer med, att smasha redan på andraslaget istället för det konventionella mottagning-upplägg-smash, det såg man ingenting av i finalen? Servade tyskarna så aggressivt att det inte blev läge till det, eller vad...?
Stämmer! Det var nog inte i någon boll som "Swedish jump set" var tydligt.
Min uppfattning är att servmottagningarna inte lades "på nät" . Som de måste vara för att kunna spela "Swedish jump set".
Anders Kristiansson lär ha sagt till dem att i pressade situationen inte göra det enkla utan göra det som de är bäst på. Så utifrån det tänker jag att det inte var ett taktisk val utan att de faktiskt var pressade av tyskarnas serve.
Men att de då vinner finalen på det sätt de gör är bara ännu större!

[OT] OS i allmänhet .

Hade svenskarna haft trubbel att vinna bollarna när tyskarna servade hade de nog mixat mer. Men tyskarna vann knappt en enda boll i egen serve o då är det väl bara att fortsätta det vinnande konceptet.

[OT] OS i allmänhet .
Inga jump sets och inga block av Jonathan, men det behövdes inte i finalen. Tyskarna var pressade till att spela svårt, så svenskarna kunde spela enkelt. Lättaste matchen i hela OS. Grymt Hellman o Bellman!!!

[OT] OS i allmänhet .
IMG_0252.jpeg

Jobbigt

[OT] OS i allmänhet .
Jaaaa, i en strandlek.
Heja Sverige!
Jag har gått en introduktionskurs i beachvolleyboll (med Larsaw) för ett antal år sen. Eftersom sporten är liten och hallarna få, satt jag och väntade precis intill tränande svensk elit. De killarna och tjejerna är galet vältränade genom hela kroppen. Förstår att du skojar, men nån strandlek är det verkligen inte. Möjligen när jag spelar, men inte annars. ?

[OT] OS i allmänhet .
Verkar ju 1000× mer profitionella än detta man läser i tidningen idag.. man blir ju irriterad om åker dit sämre påläst än radom motionslöpare, sjukt amatörmässigt.
Om jag hade åkt till Paris för en veterantävling skulle nog se till att vara där några dagar innan och hinna några varv på banan innan start . Lägga upp en raceplan och förmodligen ha mer langning än 3gr på 2h.
Iofs brukar det som står i en tidning bara stämma till 10% så man får nog ta det med en nypa salt .

Bilagor

• 20240811_091000.jpg
    20240811_091000.jpg
    566.6 KB · Besök: 104
[OT] OS i allmänhet .
Sifan Hassan tar OS guld i maraton!
Vilken imponerande kvinna måsta jag säga.
Jag trodde hon var äldre, men är "bara" 31.
Känns som att hon har varit med i evigheter.

Senast ändrad:
[OT] OS i allmänhet .
Själv tycker jag det ska vara just en Bragd. Något väldigt oväntat och segerrikt. Och då platsar ju knappast Sjöström el Duplantis ...

Edit: Alla visste ju i förväg att dom skulle vinna, då är det ingen Bragd !
Ikväll kan Duplantis säkra bragdguldet med en seger över Varholm . Spännade , hur ska det gå ?

[OT] OS i allmänhet .
Gissar att kvällens "tävling" väsentligen inte kommer att ha någon inverkan på beslutet kring vem som ska få bragdguldet.

Min gissning är att Duplantis inte kommer att få bragdguldet i år. Detta till en betydande del kopplat till att det krävs mer för att få det andra gången.

[OT] OS i allmänhet .
Gillar invigningen av OS i London. Såg min första Bondfilm 1967 10 år gammal You Only Live Twice med brorsan, som gick i god för mig för biovaktmästaren.

[OT] OS i allmänhet .
Så här långt någon form av behaglig känsla av olympiska spelen. Inga överdrivna nyheter/ förändringar, utan fokus på grenarna och tävlandet. Invigningen i samma linje, delvis återhållsamt stiligt men ändå mäktig os-känsla med Bocelli och Nessun Dorma. Oavsett varma ishallar och lite kaotisk planering eller inte, så var det nog bra tajming att Italienarna fick arrangera ett vinter-os på klassisk mark.

[OT] OS i allmänhet .
Tycker det har varit lite för mycket missade kameravinklar på de tävlingar som jag sett.
Sedan tycker jag att det är lite oansvarigt att Vonn ställer upp skadad, speciellt nu när hon kraschar. Att kraschen sker snudd på en gång efter starten tycker jag visar på lite svagt omdöme.
Annars är det väl trevligt med extra mycket sport på TV.

[OT] OS i allmänhet .
Tycker det har varit lite för mycket missade kameravinklar på de tävlingar som jag sett.
Sedan tycker jag att det är lite oansvarigt att Vonn ställer upp skadad, speciellt nu när hon kraschar. Att kraschen sker snudd på en gång efter starten tycker jag visar på lite svagt omdöme.
Annars är det väl trevligt med extra mycket sport på TV.
Missade kameravinklar är mänskligt, och kanske till och med understryker att det är direktsänd sport. Inte generalrepad show.

Lindsey Vonn, oansvarig, på vilket sätt? För mig är hon där huvudsaklig pga kärlek till sporten och tävlingsmomentet, inte för att skapa sin framtid ekonomiskt. Personligen anser jag att det finns mycket positivt i det. Av samma orsak håller jag tummarna för Dorothea Wierer, lika mycket eller näst efter våra svenska skidskyttar. Viljan att få tävla på hemmaplan och att få utöva sin sport och uppmärksammas för det, verkar vara drivande framför andra syften. Jag gillar det, och ställer det i relation till målskyttar i lagsporter som främst söker upp rätt kameravinkel för att marknadsföra sin identitet.

Tillbaka
Topp