[OT] ost [förlåt för att jag skrek]

Rudan

Ny medlem
Nyss färdiglindat ett styre möter jag en mycket tunn bit ost varav endast förpackningen återstår.
Jag går nu och grunnar på ifall jag ska bege mig ut i snålblåsten för att köpa mig ett nytt stycke av något slag.

Vilken är Er favoritost? Min sämre hälft berättade om hur någon stackars (förmpdligen urborta korkad) tjej en gång kommit in i ostaffären som min sura hälft då extraknäckte på och bad om att få något eller några hekton flänsost. En garvande individ hade synts i fönstret kikandes utanför och jag minns tyvärr inte ifall personalen kunde frambringa den efterfrågade ostmassan (extraskämt).

hursom, vad föredrar Ni?

Senast redigerad av en moderator:
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyckad rubrik TnT. :)

Tack, jag är rätt nöjd själv! Har man presterat 500 inlägg här och varit medlem i nästan ett år borde man lärt sig att märka OT med OT och att inte SKRIKA i rubriken. Faktiskt.

Både öl och kaffe är OT, de trådar jag inte lallar med brukar ha ett ot någonstans. Kanske ½OT eller OT? men i varje fall OT. Jag räknar dem dessutom som OT när stora mergelådan kommer fram...

Är du i Göteborg, boende eller på besök, kan Linnégatans Ost tillhandahålla en Haga; en hårdost lagrad runt 3-4 år om jag inte minns fel. Mycket smak är en underdrift...

För att vara On Topic i Off Topic-tråden. Jag gillar Västerbotten och har tröttnat på cheddar. En gång hittade jag en hårdost med sambal oelek i sig, den var mumma!

Någon dag ska jag fixa en ost- och ölprovning. Måste bara ta mig till den-där-stora-matbutiken utanför klassiska Cykloteket, där har de tydligen stort utbud av sirop och liknande. Nypan reder ut: http://cykelmannen.blogspot.com/2008/12/say-cheese.html

Norrmejeriers Herrgårdsost!

Har testat allt möjligt men har med tiden kommit på att herrgårdsosten som jag är uppväxt med är godast :)

Port salut funkar också men.. herrgård är godare! :)

the_TnT skrev:
> Eric W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyckad rubrik TnT. :)
>
> Tack, jag är rätt nöjd själv! Har man
> presterat 500 inlägg här och varit medlem i
> nästan ett år borde man lärt sig att märka OT
> med OT och att inte SKRIKA i rubriken. Faktiskt.

vaa, har jag verkligen lyckats pressa ur mig 500 informativa och behjälpliga inlägg? Alla vet hur datorer ljuger så de kan du inte lita på.

Vaa, är jag MOBBAD (skrik) och nedtryckt och tvingas hålla mina debatter under OT-flagg? Sedan när tillhör kaffe och öl cykellivets väsentligheter i större grad än ost va? Jag vill se er korsa arktis på en Canyon utan annat än endast kaffebönor i matsäcken!

Kaffe är dessutom en drog samt kränkande för färgade människor (vill ej förklara).

Tack: öl och kaffe är också OT.

Btw; det blir nog en liten god en samt ett ton grevé/baron.

Senast redigerad av en moderator:
big1878.jpg ht=320

the_TnT skrev:
> För att vara On Topic i Off Topic-tråden. Jag
> gillar Västerbotten och har tröttnat på
> cheddar.

Västerbotten är fin. Krutrök är imo ännu bättre.

Vacherole är ju grymast (ellerhurenustavas). Eller Reblochon, en tartiflette på den så är ju lyckan gjord.

Annars är Beoufort riktigt bra.

Stalle

Rekommenderar ett besök på Androuet. Köp med lite gott och blandat från get, får och ko, hårda och mjuka. Komplettera med lite fikonmarmelad och passande viner (fråga i ostaffären och på bolaget.)

Till matlagning, pajer mm - Västerbotten, tycker dom små bitarna oftast är bättre än dom stora.

Till vin, på kex t.ex. - Primadonna och Delice d´Argental

På morgonmackan - Allerum, Marsvinsholm, Hälsinge, omväxling förnöjer.

Om man har tid så rekomenderar jag att man lagrar en Arla Präst eller Herrgård i 3-4mån. Se bara till att osten du köper är ordentligt förpackad. Glöm inte att vända på den lite nu och då.

Mashimaro skrev:
> [bild]

+1 på den! Falbygdens starka ostar är riktigt bra. Brännvinsosten är en annan favvo.

Gryuere eller ännu hellre L'etivaz är min favorit. Appenzeller inte långt därefter. Perfekt istället för snask.

Pratar man vanlig på-mackan-ost så gillar jag faktiskt också falbyggdens lagrade - men det är inte riktigt samma liga som riktig ost.

Stumpy skrev:
> Rekommenderar ett besök på Androuet. Köp med
> lite gott och blandat från get, får och ko,
> hårda och mjuka. Komplettera med lite
> fikonmarmelad och passande viner (fråga i
> ostaffären och på bolaget.)

Ett alternativ är http://www.wijnjas.com/butik.html butik på Bergsgatan 24 vid Kungsholms kyrka. Betydligt billigare.

Poppe skrev:
> Comté Réserve. Les pâtes pressées!

+1 Den skojjar man inte bort den heller!

Stalle

Timothy skrev:
> Ok ska jag testa. var tvungen att snaska i mig
> den sista biten gruyére från helgen just nu :)

Gruyère!

jomper skrev:
> Gillar du den så testa L'etivaz.
> http://en.wikipedia.org/wiki/L'Etivaz

+1 Jag har torskat stenhårt på L'Etivaz. Jag plusettar också Prisextra vid Norra Station. Oerhört bra sortiment. Androuet är som en juvelbutik med belysta montrar och priser därefter. Winjas har en skön grossistkänsla, tänk på att momsen inte är medräknad i priserna.

Köpte en fantastik ost på Tysta Mari för några månader sen, Trentino kallade de den. Nu när jag går tillbaka så finns den inte längre och de kommer inte ihåg vad det var för ost :(

Winjas sexprocentspålägg är ganska hanterbart med tanke på deras oftast ganska låga priser. Köpte en 30 månaders präst, en härlig Hommage och en grott-gruyere i fredags. Kan rekommendera alla tre. Samtidigt.

Fan har du förhandlat till dig sex procent moms hos Winja :) Själv är man inte lika vass vid förhandlingsbordet och pyntar 12%.

Vilken ost man helst vill ha beror på i vilket sammanhang den ska ätas

- På mackan, helst Ciabatta, ska det vara prästost. Lagom lagrad

- I pastagratängen/pajen mozzarella garnerad med västerbottenost.

- På pastan, riven parmesanost, alternativt västerbottenost.

- Till ölen (den tjeckiska), Lagrad schweizerost i tärningar med svartpeppar. Till Norrlands Guld ostbågar och till de belgiska smakbomberna inkl Hedemoraölen Oppigårds vetifan !

- Vin är surt så det ska man inte dricka, men om man måste ska man säkert ha någon konstig möglig ost.

Dags för nystart här?

Jag kostar inte på mig finost för tillfället. I stället använder jag följande recept.
  1. Köp en billig lagrad ost av din lokal matkedjas eget märke. Präst föredrar jag.
  2. Ta genast ut den ur plasten och linda i stället in den ordentligt i bakplåtspapper.
  3. Förvara i kylen.
  4. Efter bara några dagar är det en helt annan ost.
Självklart kanske, för er som redan vet hur man lagrar ost, men jag slarvade länge med tättslutande burkar, plastpåsar och liknande. Det finns kanske fler i min generation som inte har lärt sig korrekt osthandhavande?

Tjena!

Jag har kommit fram till att det är ett krav på att minst ha sex-sju orters ost hemma.
En röd Leicester, en engelsk cheddar, en Parmigiano, en brie, en st Agur (eller annan mögelost, en mozzarella, en grillost (eller vad man nu vill kalla det), en vällagrad för ostmackan, en påse fior di latte, en rulle chevre.. Fan, det är mer än sju sorters va?

Tjena!

Jag har kommit fram till att det är ett krav på att minst ha sex-sju orters ost hemma.
En röd Leicester, en engelsk cheddar, en Parmigiano, en brie, en st Agur (eller annan mögelost, en mozzarella, en grillost (eller vad man nu vill kalla det), en vällagrad för ostmackan, en påse fior di latte, en rulle chevre.. Fan, det är mer än sju sorters va?
Något säger mig att denna inte ingår i din ostrepertoar.
1766686853343.webp

Ack, alla dessa underbara vällagrade engelska ostarna som är hopplösa att få tag i. För många år sedan fick jag av en god vän en Stilton (ca 2kg) som hade gått över bäst före datum ca två år tidigare och inte fick säljas! Den var fantastisk

Dags för nystart här?

Jag kostar inte på mig finost för tillfället. I stället använder jag följande recept.
  1. Köp en billig lagrad ost av din lokal matkedjas eget märke. Präst föredrar jag.
  2. Ta genast ut den ur plasten och linda i stället in den ordentligt i bakplåtspapper.
  3. Förvara i kylen.
  4. Efter bara några dagar är det en helt annan ost.
Självklart kanske, för er som redan vet hur man lagrar ost, men jag slarvade länge med tättslutande burkar, plastpåsar och liknande. Det finns kanske fler i min generation som inte har lärt sig korrekt osthandhavande?
Vilket lifehack! Lite som att en folköl blir en starköl om den får ligga exakt rätt tid i frysen och sen tinas snabbt.

Tillbaka
Topp