Kalle med K
Aktiv medlem
[OT] ost [förlåt för att jag skrek]
En måltid utan ost är som en vacker flicka med bara ett öga
Jean Anthelme Brillat-Savarin
Jean Anthelme Brillat-Savarin
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett annat och tyvärr långsammare ost-hackDags för nystart här?
Jag kostar inte på mig finost för tillfället. I stället använder jag följande recept.
Ett annat och tyvärr långsammare ost-hack
Köp en(eller flera) av alla runda röda edemerostar som säljs till bra priser så här års
Dvs en(eller flera) sådan(a) här
![]()
Äter man den direkt brukar de vara trist smaklösa, milda
Men om man stoppar in den i kylskåpet som den är och väntar ett till två år får man en fantastiskt god och smakrik ost.
Det viktiga för ett lyckat resultat verkar vara att vaxhinnan är hel runtom på hela osten,
och man kan gärna vända på den ngn gång/månad.
Enl min erfarenhet sker den stora smakförbättringen under de första 12 månaderna, smaken blir ytterligare ngt bättre efter ytterligare ett år men inget riktigt dramatiskt. Längre än så har jag inte lyckats lagra ngn juledamer.
Lidl säljer lagrad engelsk Cheddar, den som är lagrad 12 mån är riktigt god.Ack, alla dessa underbara vällagrade engelska ostarna som är hopplösa att få tag i.
Ok. Tack för fina kunskaper.Vet inte om jag tycker Port Salut är så smakrik direkt. Präst och Grevé hänger en hel del på lagring.
Med tanke på att det var tyckande och inte kunskap antar jag att du är sarkastisk. Ber så mycket om ursäkt för att jag uttryckte vad jag tycker om några ostar.Ok. Tack för fina kunskaper.
Produktionen av Västerbottenost är ofta lite ojämn och Norrmejerier säljer då överskottet till ~halva priset under namnetFinns bara en ost värd namnet i vårt avlånga land; Västerbottensost. Synd att Norrmejerier ska sätta ett sånt fasligt pris på den, bara... :/
tuvessonskan.se
Lidl säljer lagrad engelsk Cheddar, den som är lagrad 12 mån är riktigt god.
![]()
Snowdonia är bra skit! Har en red leicester och en rökt cheddar här från förra julen, de blir inte sämre av att ligga till sig ett år eller så.
Visa bilaga 809441
Ptja, det är ju inte direkt till frukostmackan. Men de brukar finnas till rätt bra pris i januari.Ser extremt dyra ut?
Kilopriset…Ptja, det är ju inte direkt till frukostmackan. Men de brukar finnas till rätt bra pris i januari.
Visa bilaga 809442
Happys välavlönade högre medelklass skyr inga kostnader för sin konsumtion.Ser extremt dyra ut?
Edit: 434 kronor kilot.![]()
Olika falla ödets lotter! Det blev Willys julost i år!Happys välavlönade högre medelklass skyr inga kostnader för sin konsumtion.
Det tittar jag på när jag köper vardagsost, men när vi pratar om att spendera 200 kr på två puckar som sedan göms bak i kylskåpet i ett år... njae.Kilopriset…
Ptja, det är ju inte direkt till frukostmackan. Men de brukar finnas till rätt bra pris i januari.
Visa bilaga 809442

Helt klart, stor variation. ICA envisas med att man måste välja butik först och de vi handlar i verkar inte ha Snowdonia alls, hittar inget sätt att söka efter var den finns och är billig.Beror ju på var man handlar också.
Jakten på osten!Helt klart, stor variation. ICA envisas med att man måste välja butik först och de vi handlar i verkar inte ha Snowdonia alls, hittar inget sätt att söka efter var den finns och är billig.
Vanlig hushållsost som lagrats ett år får fin smak. Åt det senast på julafton hos svärföräldrarna. Har inte provat långlagrad Präst eller Grevé, så jag tackar för det. Var inte meningen att vara sarkastisk. Ska kanske ta med några ostar till svärmor, de har en matkällare med perfekta förutsättningar för att lagra matvaror.Med tanke på att det var tyckande och inte kunskap antar jag att du är sarkastisk. Ber så mycket om ursäkt för att jag uttryckte vad jag tycker om några ostar.
Produktionen av Västerbottenost är ofta lite ojämn och Norrmejerier säljer då överskottet till ~halva priset under namnet
Visa bilaga 809437
![]()
Norrlandsost 33% ca 1000g
Norrmejeriers goda Norrlandsost är en grynpipig, lagrad hårdost med 33% fetthalt som passar såväl på frukostmackan som ostbrickan. Den tillverkas av 100% norrländsk mjölk från norrländska gårdar.www.norrmejerier.se
![]()
Veckans Babe #47: Norrlandsost - Tuvessonskan
När jag hörde om Norrlandsost kändes det som att någon hade berättat en hemlighet för mig. Gick det verkligen att köpa Västerbottensost för halva priset?tuvessonskan.se
Bilden ovan tog jag på en Willysbutik i Sthlm och osten kostade 89 SEK/kg