[OT] ost [förlåt för att jag skrek]

Casu Marzu, kanske?
1766743020435.webp

Dags för nystart här?

Jag kostar inte på mig finost för tillfället. I stället använder jag följande recept.
Ett annat och tyvärr långsammare ost-hack

Köp en(eller flera) av alla runda röda edemerostar som säljs till bra priser så här års

Dvs en(eller flera) sådan(a) här
fphvzhwlqp2qzubejgej.webp

Äter man den direkt brukar de vara trist smaklösa, milda
Men om man stoppar in den i kylskåpet som den är och väntar ett till två år får man en fantastiskt god och smakrik ost.
Det viktiga för ett lyckat resultat verkar vara att vaxhinnan är hel runtom på hela osten,
och man kan gärna vända på den ngn gång/månad.
Enl min erfarenhet sker den stora smakförbättringen under de första 12 månaderna, smaken blir ytterligare ngt bättre efter ytterligare ett år men inget riktigt dramatiskt. Längre än så har jag inte lyckats lagra ngn juledamer.

Ett annat och tyvärr långsammare ost-hack

Köp en(eller flera) av alla runda röda edemerostar som säljs till bra priser så här års

Dvs en(eller flera) sådan(a) här
fphvzhwlqp2qzubejgej.webp

Äter man den direkt brukar de vara trist smaklösa, milda
Men om man stoppar in den i kylskåpet som den är och väntar ett till två år får man en fantastiskt god och smakrik ost.
Det viktiga för ett lyckat resultat verkar vara att vaxhinnan är hel runtom på hela osten,
och man kan gärna vända på den ngn gång/månad.
Enl min erfarenhet sker den stora smakförbättringen under de första 12 månaderna, smaken blir ytterligare ngt bättre efter ytterligare ett år men inget riktigt dramatiskt. Längre än så har jag inte lyckats lagra ngn juledamer.

Tjena!

Funkar finfint med en vanlig hushållsost också. Eller en gräddost, jäklar vad bra dom kan bli.

Och när det bara är kanter kvar kan man göra potkes. Riv gamla ostkanter med olika smak fint. Och rör ihop dem med smör och lite sprit som smaksättning. Cognac, whisky, gin eller något annat ni gillar. Finns de som använder kummin o dyl också.

Jag tycker att ostar ska smaka någonting. Därför föredrar jag som vardagsost ostar som Grevé eller Präst. De övriga i hushållet gillar hushållsost eller Port Salut. Jag gillar också Port Salut.

Ibland blir det en Maasdamer eller en vällagrad Präst eller Grevé.

Viktigast är att det är ost...annars blir mackan trist...

Fetaost till maten funkar...eller några bitar hårdost...och färskosten på kex...ja, jäklar...snart nyårsafton...

Finns bara en ost värd namnet i vårt avlånga land; Västerbottensost. Synd att Norrmejerier ska sätta ett sånt fasligt pris på den, bara... :/
Produktionen av Västerbottenost är ofta lite ojämn och Norrmejerier säljer då överskottet till ~halva priset under namnet
20240208_Norrlandsost.webp

Bilden ovan tog jag på en Willysbutik i Sthlm och osten kostade 89 SEK/kg

Det tittar jag på när jag köper vardagsost, men när vi pratar om att spendera 200 kr på två puckar som sedan göms bak i kylskåpet i ett år... njae.

Men om någon vet någon billigare men lika bra helvaxad lagrad cheddar/red leicester el dyl som tål att läggas i kylskåpet så är jag väldigt intresserad. Eller bara ätas med en gång för den delen.

Med tanke på att det var tyckande och inte kunskap antar jag att du är sarkastisk. Ber så mycket om ursäkt för att jag uttryckte vad jag tycker om några ostar.
Vanlig hushållsost som lagrats ett år får fin smak. Åt det senast på julafton hos svärföräldrarna. Har inte provat långlagrad Präst eller Grevé, så jag tackar för det. Var inte meningen att vara sarkastisk. Ska kanske ta med några ostar till svärmor, de har en matkällare med perfekta förutsättningar för att lagra matvaror.
På julafton smakade jag på äppelmos de gjort själva...det kvittrade på tungan, så det räckte med provsmakningen. Den var iofs från 2016...

Av mesiga ostar gillar jag som sagt också Port Salut, som övriga i familjen.

På tal om mesiga ostar åt jag mesost på vandringen i Norge...till våfflor...tog en lokal bira till det...blev en lite lagom och annorlunda lunch...

Produktionen av Västerbottenost är ofta lite ojämn och Norrmejerier säljer då överskottet till ~halva priset under namnet
Visa bilaga 809437

Bilden ovan tog jag på en Willysbutik i Sthlm och osten kostade 89 SEK/kg

Vad jag har förstått så är det inte överskott i ”nu kan vi inte sälja alla ostar” utan snarare att ostarna har blivit bortsållade, så de har små kvalitetsbrister. De där ostarna brukar ofta vara lite torrare än vbtn men smaken sitter som den ska. Jag brukar också fylla kylen när de dyker upp på min LFS (lokal food shop).

Tillbaka
Topp