[OT] Otäck bild i mobilen !!!

jthuress

Ny medlem
Börjar med att berätta att jag givetvis ska ringa min mobiloperatör imorgon om vad som hänt. Vill ändå ha lite tankar kring det som hänt från er. Är faktiskt lite skakis.

I lördags var jag iväg med min familj nere i Kristianstad. Vi bestämde oss för att äta på MAX. Väl inne piper det till i min mobil och en fråga dyker upp om jag vill lägga till" Något namn" som kontakt. Detta har aldrigt hänt innan. Jag valde nej. Sen dök det upp 3 kontakter till med lite konstiga namn. Valde NEJ på samtliga. Tyckte redan då det var lite lustigt. Det slog mig sedan att blåtanden var på och någon kanske ville kolla och skämta lite.

Ikväll satt jag och kollade igenom mina bilder jag tagit med mobilen. En bild på min hund, barnens tider på dagis...och PANG....en riktigt otäck bild ( redigerad i någon sorts bildredigeringsprogram ) av Mona Sahlin hårt misshandlad i ansiktet. Bilden är väldigt otäck och jag blev rent ut sagt skiträdd. När jag väl lugnat mig så kollar in jag in den info. jag kan få ut om bilden. Denna bild har kommit in i min mobil ungefär runt den tiden då jag befann mig på MAX. Så hur har den kunnat komma in utan min tillåtelse ?! Och vad gör jag med sådant här ?

Ska jag bara inse att någon idiot inte gillar Mona och gärna vill sprida detta på ett ytterst olämpligt och kanske t.o.m olagligt sätt ? Eller ska detta anmälas ?

Vad säger ni ?

( kommer inte publicera bilden )

Vad är det för mobil?

Har du lämnat den utan uppsyn senaste tiden?

Har du blåtand på?

Det låter som någon antingen driver med dig eller att du tagit emot nån push-blåtands-"reklam" alt nåt elakt program som installerat sig.

Senast redigerad av en moderator:
Du var alltså såpass packad att du inte minns att du misshandlade Mona och sedan plåtade det?
... å nu förösker du lägga skulden på Max? Lågt!

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Du var alltså såpass packad att du inte minns
> att du misshandlade Mona och sedan plåtade det?
> ... å nu förösker du lägga skulden på Max?
> Lågt!

Ser inte det roliga i ditt inlägg bjorre.

Förmodligen kom bilden via Bluetooth från någon på MAX som tycker sånt här är roligt (jag tycker att sånt här är roligt, men inte med den typen av bild/propaganda som du råkade ut för), de försökte ju pusha ut kontakter också.

Bluetooth påslaget är till en början en dålig idé, om man sedan har en telefon som har sårbarheter i Bluetooth-implementationen så blir det en ännu sämre idé att ha blåtanden på hela tiden ;) De flesta vet ju såklart inte att deras enhet är sårbar, men en regel är att inte ha Bluetooth påslaget mer än nödvändigt.

Kolla om det finns någon meta-informartion i bildfilen som säger något, t.ex om den är gjord i Photoshop osv. Kan ju vara kul att veta men leder säkert ingenstans.

Lägg upp bilden vet'ja, det är nog många som är nyfikna ;)

Var det den här bilden? http://fanihelvete.blogg.se/images/2007/mona_1168543449_11310209.gif ;-)

kalis skrev:
> Förmodligen kom bilden via Bluetooth från någon
> på MAX som tycker sånt här är roligt (jag
> tycker att sånt här är roligt, men inte med den
> typen av bild/propaganda som du råkade ut för),
> de försökte ju pusha ut kontakter också.
>
> Bluetooth påslaget är till en början en dålig
> idé, om man sedan har en telefon som har
> sårbarheter i Bluetooth-implementationen så blir
> det en ännu sämre idé att ha blåtanden på
> hela tiden ;) De flesta vet ju såklart inte att
> deras enhet är sårbar, men en regel är att inte
> ha Bluetooth påslaget mer än nödvändigt.
>
> Kolla om det finns någon meta-informartion i
> bildfilen som säger något, t.ex om den är gjord
> i Photoshop osv. Kan ju vara kul att veta men
> leder säkert ingenstans.
>
> Lägg upp bilden vet'ja, det är nog många som
> är nyfikna ;)
>
> Var det den här bilden?
> http://fanihelvete.blogg.se/images/2007/mona_11685
> 43449_11310209.gif ;-)

Gör jag verkligen inget olagligt om jag lägger ut den här ? Står ju absolut inte för bilden på något sätt !

Jag är inte så bra på sån,t här, men du har inte fått bilden via ett MMS.

Och jag är inte säker på att Max har något att göra med det bra för att du var där, det är ju i alla fall en mobil.

En vanlig orsak är att någon tagit fel på ditt nummer, tex slagit 073 istället för 070.

Har du kollat inkorgen?

Den har inte kommit vid MMS, eller via någon mailfunktion på mobilen. Har stängt av blåtanden nu iaf.

EDIT: Jag lägger ingen skuld på MAX får jag kanske förtydliga. Det var väl bara en slump att det hände där..

jthuress skrev:
> Gör jag verkligen inget olagligt om jag lägger
> ut den här ? Står ju absolut inte för bilden
> på något sätt !

Det enda olagliga torde väl vara att du publicerar en bild du inte äger upphovsrätten till, men jag kan inte svära på att det finns något annat olagligt med det. Nån hobbyjurist (eller praktiserande) på Happy kanske kan svara på det.

Det är jätte lätt att ta sej in och messa / skicka saker via blåtand

Sorry, men öka säkerheten via att antingen alltid slå av den när du inte har den på (blåtanden) eller "ej synlig" på

kalis skrev:
> jthuress skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gör jag verkligen inget olagligt om jag
> lägger
> > ut den här ? Står ju absolut inte för bilden
> > på något sätt !
>
> Det enda olagliga torde väl vara att du
> publicerar en bild du inte äger upphovsrätten
> till, men jag kan inte svära på att det finns
> något annat olagligt med det. Nån hobbyjurist
> (eller praktiserande) på Happy kanske kan svara
> på det.

Jag vågar nog fasen inte det. Och det tjänar inget till mer än stilla nyfikenheten hos er.

tillmann skrev:
> Det är uppenbarligen mobiloperatörens fel.

Är du seriös nu!? Annars tipsar jag dig att starta en egen tråd så kan du skriva onödiga inlägg hur mycket du vill.

Tant_Trek skrev:
> Otrevligt med otrevliga bilder, men det låter som
> ett blåtandsskämt typ detta:
> http://www.tjuvlyssnat.se/sodra-sverige/ett-klart-
> underskattat-tidsfordriv

En värre version av det där som jag har hört talas var en ung tjej som fick naken(?)bilder skickade till sig på Liseberg på och från en som var anställd där. Men honom satte de dit.

jthuress skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är uppenbarligen mobiloperatörens fel.
>
>
> Är du seriös nu!? Annars tipsar jag dig att
> starta en egen tråd så kan du skriva onödiga
> inlägg hur mycket du vill.

Aha, jag antog att hela tråden var ett skämt.
Hemskt ledsen att jag störde.

en fundering som slår mej är varför i hela h----e har man blåtanden på synlig för de första? enda gången min blåtand är på synlig är den lilla stund det tar att para ihop två enheter sen står den på ej synlig för jämnan utan att vara elak mot någon men har man den på synlig i offentlig miljö i dagens samhälle så är det nästan som att man om trubbel tyvärr ej synlig går fortfarande att manipulera men stoppar iaf de flesta marodörerna

darkforce skrev:
> en fundering som slår mej är varför i hela
> h----e har man blåtanden på synlig för de
> första?

Jag det kan man undra. Har inte råkat ut för något innan och haft blåtand påslaget i 3 år.

JLarsson skrev:
> Du ska anmälas för att du åt på MAX. Vidrigare
> burgare får man leta efter.

+liggande åtta

Jag slår bara på bluetooth när jag ska föra över nåt från mobilen till datorn, eller i sällsynta fall åt andra hållet. Har inte ens i nåt dolt läge, utan helt avstängt.

bjorre skrev:
> Jag slår bara på bluetooth när jag skall föra
> över bilder på Mona...

Ser inte det roliga i ditt inlägg bjorre.

Någon borde kontakta någon i varje fall

EDIT: Jag ser inte det roliga i mitt inlägg, bjorre.

Muts skrev:
> Sorry, men öka säkerheten via att antingen
> alltid slå av den när du inte har den på
> (blåtanden) eller "ej synlig" på

Spelar inte sådär jättestor roll om den är "synlig" eller inte om man vet vad man pysslar med och har en komputter (dvs dator el. "datorliknande" enhet, etc rootad Android-lur el. N900).
Men att göra sin Bluetooth-enhet ej-synlig minskar såklart riskerna att de som bara gör det för att det är "roligt" skickar otrevligheter.

tillmann skrev:
> Någon borde kontakta någon i varje fall

Du har PM

JT skrev:
> Oj, vad otäck den var.

+1 Kan NÅGON ta bort den från internet!!!

SCAREDSHITLESS.png

jthuress skrev:

Det finns verkligen folk som
> har noll innanför pannbenet.

Kasta inte sten i glashus, bajsa inte i egen byxa osv.

Det är f-n helt otroligt hur alla trådar alltid ska spåra ur med massa onödiga och otroligt omogna inlägg. Är det ok om jag tycker att bilden såg otäck ut ?! Eller ska jag be om ursäkt för det ?
Ni som har lite mindre vetande kanske inte förstod att denna tråden var seriös från början.
- Ja, jag blev rädd för bilden. Förmodligen är jag väl en jävla mes nu då eller ?!
- Och nej, jag ville inte skicka ut den på denna sidan för jag var rädd för att göra mig skyldig till någon paragraf.
- Och nej, jag tycker inte föjande inlägg är roliga på något sätt när man försöker vara seriös:

- "Oj, vad otäck den var." Du kanske inte tyckte det. Helt ok. Men låt mig få tycka vad jag vill !

- "Du var alltså såpass packad att du inte minns att du misshandlade Mona och sedan plåtade det?
... å nu förösker du lägga skulden på Max? Lågt!" Övertramp !

- "trams trams trams. grön kuk" Jag undrar bara varför ?! Du måste vara otroligt omogen, nä du inte fattar att någon är seriös! Har du någon störning som gör att du måste skriva sådana inlägg ?

licensed to tramsa"

- "Det finns verkligen folk som
> har noll innanför pannbenet.

Kasta inte sten i glashus, bajsa inte i egen byxa osv." Moget, och roligt ?!

Nu kommer jag få så otroligt mogna svar tillbaka som gå och dö gubbe, eller ät bajs. Där ligger ju nivån för många här.

Otroligt...

du gjorde misstaget att presentera frågan som kvällstidningsjournalistik, där du fick oss att fantisera om en äcklig bild av Mona, som du dessutom inte tänkte visa...

Hade du i stället bara frågat hur det var möjligt att få in en konstgjord bild i mobilen trots att du försökt förhindra att ta emot mms etcetera, hade kanske tråden hållits seriös mycket längre.

ÅL skrev:
> du gjorde misstaget att presentera frågan som
> kvällstidningsjournalistik, där du fick oss att
> fantisera om en äcklig bild av Mona, som du
> dessutom inte tänkte visa...
>
> Hade du i stället bara frågat hur det var
> möjligt att få in en konstgjord bild i mobilen
> trots att du försökt förhindra att ta emot mms
> etcetera, hade kanske tråden hållits seriös
> mycket längre.

Misstag och misstag... Jag skrev så för jag ville att folk hör skulle gå in och läsa det jag skrivit så jag kunde få lite tankar kring det som hänt. Så det var medvetet.

Jag börjar bara kanske bli för gammal, och glömt bort hur jag själv var innan man blivit torr bakom öronen och gjort militärtjänstgöringen. Förmodligen var jag likadan fast jag inte minns det så ( eller förtränkt ). Hade det inte varit så att det finns så förbaskat mycket kunskap här hos många som jag gärna ta del av så hade jag struntat i happymtb. För att just nivån är skrämmande låg allt för ofta. Lika mycket som jag är tacksam för feedback och svar på mina tusen frågor, lika mycket är jag förbannad på dessa ( ofta samma personer ) som ideligen ska hävda sig med kiss och bajs inlägg.
Men som sagt...det kanske inte är fel pådem. Det kanske ska vara så nu. Det är nog bara jag som är gammal och en riktig tråkmåns som vill ha seriösa diskussioner.

Tillbaka
Topp