[OT] Övningskörning

[OT] Övningskörning
jesperC sa:
johan44 sa:
Det här kommer att bli en generell trafiktråd, härligt! Min favvo bland regler som ingen bilist kan är släckt trafikljus=obevakat övergångsställe, gående har företräde.

Jo, har ett par sådana i min närhet. De lyser rött för fordonstrafik ibland men sedan övergår de inte till grönt för trafik/rödgubbe utan släcks ned helt.
Idiotisk funktion men det kanske finns någon tanke bakom den lösningen.

//
Det är för att du aldrig ska kunna förutsätta att det är grönt. Sitter ofta vid skolor t ex där det resten av dagen är rätt ont om folk. Brukar vara kompletterat med herr gårman så det är ett helt vanligt övergångsställe om den är släckt.

[OT] Övningskörning
Herrcykel sa:
anbj sa:
I detta fall var det ju bara målat på gatan. Dvs högerregeln gäller

Hmm, sorry - anbj och Spacekitty, ni har nog rätt i det här fallet!

Om högerregeln skulle varit upphävd så hade det behövt vara upphöjd och ännu tydligare cykelbanapassageledöverfart + skylt om väjningsplikt vid gatan från höger..

Inte lätt det här med cykelpassage, cykelöverfart, cykelbana, cykelfält och alla regler kopplade till det i kombination med högerregel, övergångsställen, cirkulationsplatser och dessutom ibland olika regler beroende på om du är på väg in eller ut...

Kan dock konstatera att nedanstående regel är ganska luddig:
"Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:
Gångbana eller cykelbana som du har korsat."
Det är rätt enkelt faktiskt. Har du kört ut från en väg där gång och eller cykelbana korsar på en passage eller överfart är det inte en utfart. Har du kört över kantstenar och grejer t ex från en mindre infart till ett hus är det en utfart. Är du tveksam är det förmodligen inte utfartsregeln egentligen men det är sällan riskabelt att släppa fram någon för mycket.

[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
När ska man sätta på blinkers vid filbyte?

Jag tänker så här. Om man inte har bråttom (tex att filen håller på att ta slut) väntar man tills man har kontrollerat att kusten är klar och man kan genomföra filbytet innan man blinkar. Och om man är på en motorvägspåfart så blinkar man långt i förväg för att tydligt visa sin avsikt. Det såg jag att en trafiklärare gjorde på YouTube i all fall.

Men sedan finns det många situationer där man har väldigt kort tid på sig att göra ett filbyte och det känns viktigt att tidigt visa sin avsikt. I alla fall i Stockholm är det ofta en väldigt kort sträcka man har på sig från att en heldragen linje upphör tills att filbytet måste vara klart. Ska man då vänta med att blinka tills man passerat heldraget eller kan man börja blinka en bit i förväg så att övriga bilar har chans att anpassa farten och lämna en lucka?
Inte jättelångt i förväg men tillräckligt för att bakomvarande ska hinna uppfatta och anpassa sig till din avsikt att byta fil. Att bara blinka och byta direkt är riskabelt för då ger du inte omgivningen någon förvarning. Gör två likadant smäller det. Blinkar båda ett par sekunder i förväg hinner man se att det är på väg att gå snett.

[OT] Övningskörning
Supertramp sa:
När ska man sätta på blinkers vid filbyte?

Jag tänker så här. Om man inte har bråttom (tex att filen håller på att ta slut) väntar man tills man har kontrollerat att kusten är klar och man kan genomföra filbytet innan man blinkar. Och om man är på en motorvägspåfart så blinkar man långt i förväg för att tydligt visa sin avsikt. Det såg jag att en trafiklärare gjorde på YouTube i all fall.

Körskolan lärde ut innerspegel, ytterspegel, döda vinkeln, blink, sväng - i den ordningen. Jag tycker dock att det är meningslöst att blinka precis när man ska svänga. Då kan man lika gärna avstå, eftersom att hela vitsen med att blinka är att förbereda andra på att man ska svänga. Jag brukar blinka samtidigt som jag tittar för att ge medtrafikanter tid att anpassa farten.

Supertramp sa:
Men sedan finns det många situationer där man har väldigt kort tid på sig att göra ett filbyte och det känns viktigt att tidigt visa sin avsikt. I alla fall i Stockholm är det ofta en väldigt kort sträcka man har på sig från att en heldragen linje upphör tills att filbytet måste vara klart. Ska man då vänta med att blinka tills man passerat heldraget eller kan man börja blinka en bit i förväg så att övriga bilar har chans att anpassa farten och lämna en lucka?

Körskolan lärde ut att blinka i god tid innan heldraget upphör för att låta medtrafikanter anpassa farten.

[OT] Övningskörning
Man blinkar för att visa avsikt. Att blinka på påfarten till motorvägen långt innan man avser att svänga ut skapar bara förvirring. De runtomkring kanske får för sig att du tänker dra över heldraget (som det alltid är i början på påfarter). För att du så småningom ska ut på motorvägen är jucså att säga givet. Det intressanta för medtrafikanter är vilken lucka du avser att lägga dig i.

När det gäller filer som går ihop/försvinner osv, tex mycket kring södra länken, tyckwr jag det är rimligt att man redan medan det är heldraget lägger sig vid den luckan man planerar att åka in i, matchar sin fart mot den andra filens och börjar blink strax innan det heldragna försvinner.

Det viktiga att lära ut tycker jag är att det generella syftet med blinkers är att förvarna andra trafikanter om vad man planerar att göra, inte använda blinkers som ett kommando åt andra att flytta på sig. Det är bara ok att göra när det verkligen behövs, typ i tät trafik där luckor saknas.

Tillbaka
Topp