[OT] på tal om att brotta ned Tjyvar

Gurra

Aktiv medlem
Brottade precis ned en kille som varit uppe på verandan flera gånger under 2 veckor och snott våra ciggpaket som brukar ligga på bordet.
Hade riggat en webkamera som spelar in när något rör sig i bilden, så jag visste hur han såg ut. Sedan såg jag honom på andra sidan gatan när jag stod och hällde upp morgonkaffet.
Smög ifatt honom, fällde honom, satte mig på hans bröst och berättade för honom vad som händer om det försvinner saker igen. Han kommer nog inte tillbaka, kände hans puls i mina ben.. mwwwohahahahaha

Lagligt och lagligt.. ingen kom till skada. Det var inga elaka hot inblandade heller, sade bara att jag kommer och tar honom.

Grabben var typ 15 bast.
Tänkte faktiskt en del på vad jag skulle göra när jag fick tag på honom..

Råkade ut för en liknande grej när jag var 15, Vi var jävligt skräniga inne på en Statoil, när vi sedan stod utanför och åt vår korv så stegade det ut en MC-knutte ur butiken och gav mig en rejäl lavett.. Vi sprang som fan.
Det var ju varken "rätt" eller lagligt, det han gjorde. Men vi var aldrig skräniga i en butik igen. Så här i efterhand gjorde han oss en tjänst genom att verkligen markera för ett stökigt grabbgäng var gränsen går.

så jag funderade på om man skulle vara lite diplomatisk: "varför gör du såhär egentligen?"
eller om jag bara skulle brinna av på honom.

Kom fram till att det inte är min uppgift att dadda honom.. Han snor mina cigg på min veranda, jag tänker fan inte vara snäll och förstående. Vad han behöver är en rejäl näsbränna, det fick han.

Jag tror att han i fortsättningen tänker en gång extra innan han gör något som han vet är fel..

Fredreik skrev:
-------------------------------------------------------
> Lagligt?

spelar det nån roll? Tycker det var väldigt bra gjort!

Happy mobben drar igång JESUS!
En verklighets check till alla er.
Polisen kommer inte så fort någon prejjat dig på cykelbanan.
Polisen kommer inte när någon snott din cykelpump i cykel förrådet. De har viktigare saker för sig enligt den sittande majoriteten i Riksdagen.

Lik förbenat kan vara att sno någons cigg från verandan ett första seg in i kriminalitet. Så två tummar upp till dig Gurra. Grabben kommer nog inte att sno något mer och du har förmodligen gett honom en näsbränna han minns nästa gång han ska sno något.

Jilster skrev:
> En verklighets check till alla er.
...
> Grabben kommer nog
> inte att sno något mer och du har förmodligen
> gett honom en näsbränna han minns nästa gång
> han ska sno något.

I vilken verklighet befinner man sig när man tror att en nedbrottning och lite hot är det som krävs för att stävja ungdomskriminalitet?

Det där är rätt nivå på en uppläxning tycker jag. Knäcka fingrar och fåna sig med grova hot m.m. hjälper inget. Men en riktig kalldusch i form av en avhyvling avskräcker nog de flesta.

Duger det inte så är det upp till sociala och polisen att ta hand om skiten. Föräldrarna har ju uppenbarligen failat.

fredrikw skrev:
> I vilken verklighet befinner man sig när man tror
> att en nedbrottning och lite hot är det som
> krävs för att stävja ungdomskriminalitet?

Som sagt tidigare fredrikw hoppas jag att du inte i verkligheten ser världen i antingen svart eller vit för då missar du alla sköna nyanser där emellan.

Jag tror det är viss skillnad mellan snatteri och ungdomskriminalitet. Det är allmänt en jävla massa curling med dagens barn och ungdomar och det gäller att stävja vid första tecknet på att ungen håller på att balla ur. Föräldrarna springer med dollartecken i ögonen och ska göra karriär och missar sitt barns signaler. Snatteri är ofta det första desperata utloppet på att något är fel.

Ingen föds ond. Eller tror du det?

Om det hadde varit min 15åring som Gurra hadde brottat ner, så hadde jag besökt Gurra och utsatt honom för samma sak,man är ett barn om man är femton år, och inte fan brottar man ner ett barn bara så där.

Fredreik skrev:
> Lagligt?

Tja, det är bara på offentliga platser det är förbjudet. Om balkongen inte hör till t ex en restaurang får Gurra röka så mkt han vill. Tobak alltså!

Jilster skrev:
> Som sagt tidigare fredrikw hoppas jag att du inte
> i verkligheten ser världen i antingen svart eller
> vit för då missar du alla sköna nyanser där
> emellan.

Absolut, men det är ju trådar som dessa som tenderar att göra allt till svart eller vitt. En slyngel stjäl cigaretter = ond, en person som blir bestulen på cigaretter brottar ner och hotar = god. Det är just nyanserna som saknas.

> Jag tror det är viss skillnad mellan snatteri och
> ungdomskriminalitet. Det är allmänt en jävla
> massa curling med dagens barn och ungdomar och det
> gäller att stävja vid första tecknet på att
> ungen håller på att balla ur. Föräldrarna
> springer med dollartecken i ögonen och ska göra
> karriär och missar sitt barns signaler. Snatteri
> är ofta det första desperata utloppet på att
> något är fel.

Håller fullständigt med. Men om nu cigarettstölden, som ju egentligen är en jäkla skitsak, är ett första tecknet på att något är fel, är det då fysiskt våld och hot som bemöter detta problem? I en svart-vit värld är det kanske så, men med lite nyanser så är det kanske just detta som puttar denna yngling mot värre saker.

> Ingen föds ond. Eller tror du det?

Absolut inte. Eller i alla fall inte ondare än någon annan.

Jilster skrev:
> Curling! Gurra är strark andersen. Dessutom
> smidig :-)

Ok då får man väl ta hjälp av några motorcyklister med väst.:-)

Gurra skrev:
> snott våra ciggpaket

Nu svär du i kyrkan!
Cigaretter på ett cykelforum?

Jilster skrev:
> Den tog fredrikw ;-)

ja, du har blivit alldeles för curlad här på forumet, tänkte jag skulle lära dig en läxa. =)

Gurra skrev:
> Brottade precis ned en kille som varit uppe på
> verandan flera gånger under 2 veckor och snott
> våra ciggpaket som brukar ligga på bordet.
Er, ciggpaket? Allvarligt?

Hmm.. jag hade nog inte gått till min pappa och berättat att jag blivit nedbrottad av en långhårig galning i bar överkropp. Och skulle det komma någon och knacka på kan han ju få se videon när hans son snor cigg från vår veranda.

Näe.. hoten var ganska milda "jag kommer och tar dig", inget mer, och något våld förutom själva nedbrottningen förekom inte.
När jag klev av honom så stod han kvar när han reste sig och jag upplyste honom i lite lugnare och vänligare stämma att han skulle ge fan i att sno grejer. Folk blir arga. Sedan sa jag åt honom att sticka härifrån..

Stöld av saker med ringa värde (under 1000 kr) är att anse som snatteri. Dock ska det vara av impulsartad handling och oplanerat vilket går att diskutera om det är återkommande under 2 veckor. Annars är det att anse som stöld.

Hur som helst är det 6 månaders fängelse i straffskalan (snatteri) vilket gör det helt ok för gemene man att envarsgripa ynglingen på bar gärning (enl RB 24:7 för lagstödsonanisten). Nödvärn föreligger eftersom det är ett påbörjat brottsligt angrepp mot egendom (BrB 24:1) men våldet får ej vara uppenbart oförsvarligt. Att lägga ned någon på backen utan någon som helst skada till följd och utan någon vidare smärta är i mina ögon under omständigheterna försvarligt om syftet är att hålla fast vederbörande iaf...

Så långt är alltså allt lagenligt. Gurra kunde dessutom, helt enligt lagen genomfört en kroppsvisitation för att kolla så att grabben inte hade några knivar eller andra farliga föremål på sig.
Felet är däremot att grabben skulle överlämnats till polisen vilket är ett lagkrav. Och ja, ringer du polisen och säger att du gripit en 15-åring så kommer konstaplarna pronto med kaffe och munkar i halsgropen.

Vidare får övervakningskamera monteras om den enbart och uteslutande filmar Gurras egendom. Annars gäller det att söka tillstånd och under ovan angivna omständigheter är det bara att glömma.

Vid 15 är du så pass vuxen att du iaf förstår skillnaden på mitt och ditt. Skulle tippa att handlandet har sin grund i hönsiga curlingföräldrar som går i taket över att någon faktiskt tagit ungen i kragen.

fredrikw skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En verklighets check till alla er.
> ...
> > Grabben kommer nog
> > inte att sno något mer och du har förmodligen
> > gett honom en näsbränna han minns nästa
> gång
> > han ska sno något.
>
> I vilken verklighet befinner man sig när man tror
> att en nedbrottning och lite hot är det som
> krävs för att stävja ungdomskriminalitet?

+ 1

Superclasse skrev:

> Hur som helst är det 6 månaders fängelse i
> straffskalan (snatteri) vilket gör det helt ok
> för gemene man att envarsgripa ynglingen på bar
> gärning (enl RB 24:7 för lagstödsonanisten).
> Nödvärn föreligger eftersom det är ett
> påbörjat brottsligt angrepp mot egendom (BrB
> 24:1) men våldet får ej vara uppenbart
> oförsvarligt. Att lägga ned någon på backen
> utan någon som helst skada till följd och utan
> någon vidare smärta är i mina ögon under
> omständigheterna försvarligt om syftet är att
> hålla fast vederbörande iaf...
>
> Så långt är alltså allt lagenligt. Gurra kunde
> dessutom, helt enligt lagen genomfört en
> kroppsvisitation för att kolla så att grabben
> inte hade några knivar eller andra farliga
> föremål på sig.

Helt korrekt uppfattat av lagen. Du får som gemene man envarsgripa någon på bra gärning om straffet för brottet kan ge minst 6 månaders fängelse.
Problemet med Gurras ingripande var bara att det inte var på bar gärning, så som jag förstår Gurras första inlägg, vilket gör det hela inte längre lagligt.

Däremot, för att tvista till det lite, har ynglingen rätt till både nödvärn och ett envarsgripande av Gurra när han har honom på sig. =)

Edit: Lite för långsam.

Senast ändrad:
Visst är det väl mest rätt att ringa polisen, men jag tror inte han skulle bli fälld för något. Det skulle kosta samhället en massa pengar i rättegångskostnader, han skulle kanske hamna i brottsregistret, vilket inte skulle gagna honom ett skit. Inte mig heller.

Den här killen var ingen hård gangsterunge utan en ganska rädd kille som börjat göra helt fel saker men antagligen inget grövre.. Nu blev han skrämd som fan, och jag hoppas att han tänker efter innan han gör något korkat igen. Någon behövde visa honom att det får konsekvenser om man pissar på andra. För uppenbarligen har ingen gjort det tidigare..

Att jag kom bakifrån utan att han såg mig gör det nog ännu obehagligare för hans del, och jag hoppas han berättar för sina kompisar att någon dåre lackade ur som fan och att de lägger av med småtjuveriet.

Jag tror nog det blir människa av den där killen också..

bar gärning... nja, han gick och spanade in på tomterna på resten av radhusen. Jag hann ifatt honom halvvägs ned för gatan.

Eftersom jag såsade till det när jag först läste gurras inlägg och missade helt att han agerade i efterhand stämmer det att yngligen kunde fredat sig med nödvärnsrätten och använt ganska bra med våld för att komma loss. I efterhand är det inte ok, rent juridiskt, att hitta på en massa grejer.

Däremot kan man, som ytterligare twist, beakta att i ett scenario där Gurra, som exempel, med laga stöd griper ynglingen under buller och bång så faller grabbens rätt till nödvärn då det s.k. angreppet inte är brottsligt. Finns en och annan som tolkat nödvärn rätt vidlyftigt, för att inte tala om putativt nödvärn.

Men nu diskuteras väl främst de moraliska och etiska aspekterna i att läxa upp grabben på eget bevåg =)

Gurra borde starta ett medborgargarde och "ta hand" om alla som bryter mot lagen i närområdet.
Det finns säkert någon unge som cyklar utan ringklocka.

Miss Lycka skrev:
> Gurra borde starta ett medborgargarde och "ta
> hand" om alla som bryter mot lagen i
> närområdet.
> Det finns säkert någon unge som cyklar utan
> ringklocka.

Ja, det vore något.. ;)

Varför skulle han slåss för att "med laglig rätt" ta sig fri? Han visste ju att han hade gjort fel.

Han erkände tillochmed att han snott ciggen när vi hade ställt oss upp och jag inte höll i honom längre.

f.ö. anser jag att alla har en skyldighet att ryta till om man ser folk göra dumma/olagliga saker.

Jag vill minnas att det blev precis samma diskussion när någon här jagade ifatt en slyngel som vräkte hans cykel i vattnet, och förövaren fick bada och hämta upp hojen. Då vart det också ett jävla liv om barnmisshandel osv..

Get a fucking grip...

Gurra skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gurra borde starta ett medborgargarde och "ta
> > hand" om alla som bryter mot lagen i
> > närområdet.
> > Det finns säkert någon unge som cyklar utan
> > ringklocka.
>
> Ja, det vore något.. ;)
>
> Varför skulle han slåss för att "med laglig
> rätt" ta sig fri? Han visste ju att han hade
> gjort fel.
>

Men han visste väl inte vem du är? tänk dej själv om du blir på hoppad av någon bakifrån, vad hadde du gjort då? och skilldnaden är ju att du är vuxen och han var ett barn.

Han blev varse vem jag var ganska fort.

Ska vi fortsätta att vara skitnödiga kan jag ju hävda att jag trodde han var beväpnad och var tvungen att hålla fast honom..

Äh.

Jag sa till en unge att sluta stjäla grejer från vanliga människors verandor, toppade effekten med att lägga honom på rygg först..

som sagt, ingen kom till skada. Det finns nog folk som inte skulle ha varit lika snälla, så jag tror att han hade tur att just jag tog honom. Jag är ganska lugn och sansad av mig. Det var lite samma scen som när en storebror brottar ned sin svinjobbiga lillebrorsa och säger åt honom att skärpa sig.

Sedan är jag lite av en farbror Einar.. jag har ställt mig i vägen för moppekids som brassar rätt igenom parken och sagt åt dem att ge fan i att köra så fort.
Någon måste göra det.. Eller tror ni att ungdomar uppfostrar sig själva till att respektera andra?
Jag körde själv som ett svin med moppen när det begav sig. Och blev både utskälld och jagad av både polisen och privatpersoner. Till slut orkar man inte titta över axeln hela tiden och lugnar ned sig..

Att ni börjar gaffla om nödvärn och paragrafer är bara fånigt, och ni vet det!

Tycker du om de idioterna i trafiken som "ska läxa upp" andra trafikanter när dom tycker att andra inte "följer reglerna"?
Du vet, när någon cyklar i bredd eller en bit ut på vägen så man slipper idiotomkörningar vid möte, backkrön eller kurvor med skymd sikt?

Gurra skrev:
> Någon måste göra det.. Eller tror ni att
> ungdomar uppfostrar sig själva till att
> respektera andra?
> Jag körde själv som ett svin med moppen när det
> begav sig. Och blev både utskälld och jagad av
> både polisen och privatpersoner. Till slut orkar
> man inte titta över axeln hela tiden och lugnar
> ned sig..

Eller så gjorde du som de flesta andra - växte upp. De flesta som passerar 18 slutar köra mopeder genom parker, och om de fortsätter har de större problem här i livet än att de kör moped genom parker.

Kul att du tillmäter din insats stort värde, själv tror jag att det är en piss i havet.

Tillbaka
Topp