[OT] på tal om att brotta ned Tjyvar

Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> yadda yadda yadda

Pebben, du läser mitt första inlägg, selekterar bort ungefär hälften av infon i mitt andra och förefaller helt ha missat mitt tredje.

Du var pucktvåa innan du ens visste det. Men om det känns bättre för dig att få leverera någon form av åsiktsyttrings så är du mer än välkommen att göra det såklart =)

Tille skrev:
> Åh, en titta vad jag är duktig-tråd. Kul.

Det mest komiska är att det alltid är samma personer som får moralpanik i sådana här trådar :)

plumse skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åh, en titta vad jag är duktig-tråd. Kul.
>
>
> Det mest komiska är att det alltid är samma
> personer som får moralpanik i sådana här
> trådar :)

Något kanske jag har snappat upp av att jobba med unga kriminella i tio år.

agge.bagge1@hotmail.com skrev:
> Varför lägger du inte fram ett extra paket på
> verandan så att han dör i förtid?

He, he. Skarpsint!

+1

oxr skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Åh, en titta vad jag är duktig-tråd. Kul.
> >
> >
> > Det mest komiska är att det alltid är samma
> > personer som får moralpanik i sådana här
> > trådar :)
>
> Något kanske jag har snappat upp av att jobba med
> unga kriminella i tio år.

Blassé kanske, efter att se skitungar förvandlas till samhällsbelastningar i 10 år?
För det kan väl knappast vara bättre att låta de där småkriminella få hålla på som de gör? Eller är det det kanske? Anarki är dagens melodi bland moralpredikanterna verkar det som, för annars kanske någon eventuellt kanske mår lite sämre än innan.

plumse skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > plumse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tille skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Åh, en titta vad jag är duktig-tråd.
> Kul.
> > >
> > >
> > > Det mest komiska är att det alltid är samma
> > > personer som får moralpanik i sådana här
> > > trådar :)
> >
> > Något kanske jag har snappat upp av att jobba
> med
> > unga kriminella i tio år.
>
>
> Blassé kanske, efter att se skitungar förvandlas
> till samhällsbelastningar i 10 år?
> För det kan väl knappast vara bättre att låta
> de där småkriminella få hålla på som de gör?
> Eller är det det kanske? Anarki är dagens melodi
> bland moralpredikanterna verkar det som, för
> annars kanske någon eventuellt kanske mår lite
> sämre än innan.

Jag har inte påstått att man ska låta det vara. Däremot är jag ganska säker på att trådskaparens agerande inte har någon effekt på om skitungen blir kriminell. Den enda liknande situation jag har erfarenhet av var grövre, och den ledde till att skitungen drog lärdomen att han var tvungen att lära sig slåss. I dag tror jag han rör sig i utkanten av värdetransportnätverken.

Senast ändrad:
Självfallet tar jag moralpanikens sida. Jag är är alltid för moralpanik. Speciellt i de fall när begreppet har missuppfattats. Det är synd om den stackars missuppfattade moralpaniken.

Jag får sålla mig till de lovsjungandes skara, bra jobbat Gurra säger jag.

Min erfarenhet är att det inte alls känns lika tufft och spännande när man åkt dit, utan det kan snarare ofta kännas som en rejäl kalldusch som får en att fatta vad fan man pysslar med. Men jag är å andra sidan alldeles för ung för att ha jobbat med ungdomskriminella i många år..

Det finns inget som säger att det hjälper, kanske är det en ligist på väg ner i djup kriminalitet (vilket inbrott ändå får ses som, steget från att sno cigg på verandan till en laptop ur ett öppet vardagsrum är inte så långt alltid), men är det en vanlig kille i tonårsuppror kan det mycket väl ha hindrat en eskalering.

Sernevi skrev:
> (vilket inbrott ändå får ses som,
> steget från att sno cigg på verandan till en
> laptop ur ett öppet vardagsrum är inte så
> långt alltid)

Säker på det?

fredrikw skrev:
> Panik har väl de som tror att vad man än gör
> så är det rätt.

Va? Då borde man väl vara hur lugn som helst? Som en filbunke ungefär.

oxr skrev:
> Sernevi skrev:
> -----
> > (vilket inbrott ändå får ses som,
> > steget från att sno cigg på verandan till en
> > laptop ur ett öppet vardagsrum är inte så
> > långt alltid)
>
> Säker på det?

Mentalt kan det vara allt mellan en oändlighet och ett plötsligt infall. Fysiskt är det mellan 0,5 till 10 meter.

Jilster skrev:
> Happy mobben drar igång JESUS!
> En verklighets check till alla er.
> Polisen kommer inte så fort någon prejjat dig
> på cykelbanan.
> Polisen kommer inte när någon snott din
> cykelpump i cykel förrådet. De har viktigare
> saker för sig enligt den sittande majoriteten i
> Riksdagen.
>
> Lik förbenat kan vara att sno någons cigg från
> verandan ett första seg in i kriminalitet. Så
> två tummar upp till dig Gurra. Grabben kommer nog
> inte att sno något mer och du har förmodligen
> gett honom en näsbränna han minns nästa gång
> han ska sno något.

Bra skrivet! Så förbannat trött på dessa happyiter som ska gnälla å käfta på allt som skrivs och kommenteras.
En av anledningarna till att många inte skriver på detta forum.

Sådärja, nu kommer citaten...någon förståsigpåare som känner sig redo att fälla en syrlig kommantar på min syrliga?

För övrigt: Bra gjort Gurra! Ungen var inne på din egendom och stal. Att ringa polisen hade inte genererat mycket.

Juridiskt rätt? Antagligen inte.

Moraliskt rätt? Ja, det tycker jag.

Rätt i det avseendet att det får honom att sluta upp att stjäla? Det kan bara framtiden utvisa. Själv så tror jag att det var nyttigt för honom. Fortsätter han att stjäla så riskerar han att råka ut för värre personer i framtiden.

För några år sedan kom jag på 3 killar i 13-års aldern som inte var kända kompisar till våra barn som hoppade på vår studsmatta när jag cyklade hem från jobbet. De stack år olika håll så fort jag ropade och jag hade ingen lust att ta en och inte alla tre, så jag gick in i huset och bytte kläder.

När jag tog ut grejerna till återvinningen några minuter senare kom jag på alla tre på nästa gatan. Killarna kände nog inte igen mig utan mina cykelkläder. Det ena hade en damcykel med sig, så jag tog tag i cykeln och förklarade vem jag var och att jag ville prata med deras föräldrar. Cykeln var det ena killens mammas och jag förklarade att jag hade inte för avsikt att skada varken dem eller cykeln, men att jag tänkte inte lämna ifrån mig cykeln tills jag hade träffat deras föräldrar.

Killarna ville inte gå med på detta, men de följde med mig till återvinningen och till slut övertygades att visa mig vart de bodde. Det gick ganska bra hos de första två. Föräldrarna var lagom betvivlade och jag förklarade att syftet var inte att killarna skulle straffas men hellre att hela händelsen skulle förhoppningsvis skapa en smittsam uppfattning inom kompiskretsen att det som de gjorde inte var OK. Den tredje killen visade en stor ovilja att jag skulle prata med hans föräldrar, och det visade sig att hans pappa blev jättearg med honom. Jag försökte lungna pappan och förklarade att jag var säker på att han inte skulle göra om det och att han hade skrämts nog för en dag.

Lite senare på kvällan kom en av de första killarna till huset och bad om lov att kolla i vår trädgård för hans nycklar som han hade tappart bort när han sprang ifrån studsmattan. Jag tog ut HID-lampan i mörkret för att hjälpa honom att söka, men de fanns inte på vår tomt.

Nästa året flyttade vi studsmattan närmare huset och har inte haft samma problem sedan dess.

Lite märkligt att se att så många tycker att Gurra agerade på ett bra sätt. Agar ni era egna barn också?

Att slyngeln behövde tillrättavisas är det ju ingen som motsäger. Men det finns ju faktiskt andra sätt än de gammeltestamentliga. Det hade tex inte varit särskilt svårt att ta reda på var han bor och sedan knalla över till föräldrarna med en utskrift på cigarettstölden. Det hade till skillnad från "överfallet"* kanske kunnat ha någon reell påverkan på ynglingens framtid. Det finns ju inget som är så effektivt som skam när det gäller att få folk att hålla sig i schack. Det har världsreligionerna vetat i tusentals år.

*Jag använder ordet "överfallet" för det är precis så en livrädd tonåring med outvecklad frontallob kommer att se tillbaks på händelsen. Det kommer att ta många år innan han kan se detta som en "läxa".

Aron skrev:
> Det hade
> tex inte varit särskilt svårt att ta reda på
> var han bor och sedan knalla över till
> föräldrarna med en utskrift på
> cigarettstölden. Det hade till skillnad från
> "överfallet"* kanske kunnat ha någon reell
> påverkan på ynglingens framtid. Det finns ju
> inget som är så effektivt som skam när det
> gäller att få folk att hålla sig i schack. Det
> har världsreligionerna vetat i tusentals år.

Jag ser inte behovet att omyndigförklara personen på detta sättet, det är inte ett femårigt barn som gjort saken utan en 15-åring; en ung vuxen. När jag var 15 hade det varit mycket effektivare att konfrontera mig än säga till mina föräldrar som jag ändå inte lyssnade på i den åldern.

> *Jag använder ordet "överfallet" för det är
> precis så en livrädd tonåring med outvecklad
> frontallob kommer att se tillbaks på händelsen.
> Det kommer att ta många år innan han kan se
> detta som en "läxa".

Jag måste i så fall varit en 15-åring med ovanligt stor frontallob, för om jag blev ertappad med att hitta på dumheter, eller konfronterad med dumheter jag blivit påkommen med, visste jag ganska väl vad det handlade om. I den åldern kan man skilja på rätt och fel.

Ja, som 15-åring kan man skilja på rätt och fel. Men två fel gör inte att det blir rätt.

il_570xN.141105916.jpg

Senast ändrad:
Superclasse skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > yadda yadda yadda

Nej Jag skrev;

Nej det är det inte. Det är inte ett "pågende brott" d.v.s på "bar gärning" och/eller på flyende fot, det är frågan om. Eller en efterlyst person, som även den räknas som "på flyende fot". Således är det inte aktuellt med ett "envarsgripande" enligt RB 24:7. Detta då Gurra bara kände igen personen från filmen.

Nej det kunde han inte. Gurra får i detta läge inte lägga sina händer på personen.

Mycket tveksam till att detta är ok. Helt ok om det är frågan om en "handburen" kamera.

Inte yadda yadda yadda.

> Pebben, du läser mitt första inlägg, selekterar bort ungefär hälften av infon i mitt andra och
> förefaller helt ha missat mitt tredje.

Gäsp. Va? Har du skrivit tre? det var som fan.

> Du var pucktvåa innan du ens visste det. Men om det känns bättre för dig att få leverera
> någon form av åsiktsyttrings så är du mer än välkommen att göra det såklart =)

Pucktvåa. Du jag är i alla fall inne på isen. Byt du om och kom ut på plan.

"Så långt är alltså allt lagenligt."
Jo tjänare att det är................

Senast ändrad:
Bra jobbat!

Bra att någon gör något med dessa mindre begåvade.
Är själv less på att få bilar och övrig egendom sönderbrutet.

Ett alternativ att varit att smyga upp bakom honom och istället för att fälla honom till marken knacka honom på axeln och säga:
"Ursäkta. Men det är dags för dig att sluta stjäla cigaretter från vår altan.
Jag har det på film och händer det igen så går jag till polisen."

Undrar om inte läxan hade blivit lärd utan våld...

Fantastiskt! Till en början tyckte jag ju att Gurras civilkurage är något som 99% av svenskar saknar. Vi behöver fler Gurror i samhället. Men nu när moralpaniken fått flöda ett par sidor och det ena inlägget blir dummare än det andra visar det sig att resten av tråden är en skrattfest utan dess like. chips någon?

Först läser man detta...

Daner skrev:
> För några år sedan kom jag på 3 killar i
> 13-års aldern som inte var kända kompisar till
> våra barn som hoppade på vår studsmatta när
> jag cyklade hem från jobbet.
> [...]
> Cykeln var det ena killens mammas och
> jag förklarade att jag hade inte för avsikt att
> skada varken dem eller cykeln, men att jag tänkte
> inte lämna ifrån mig cykeln tills jag hade
> träffat deras föräldrar.

...sen läser man om detta...

Gurra skrev:
> Brottade precis ned en kille som varit uppe på
> verandan flera gånger under 2 veckor och snott
> våra ciggpaket som brukar ligga på bordet.

Det är sån härlig skillnad liksom

Norlin skrev:
> Först läser man detta...
>
>
> Daner skrev:
> -----
> > För några år sedan kom jag på 3 killar i
> > 13-års aldern som inte var kända kompisar
> till
> > våra barn som hoppade på vår studsmatta när
> > jag cyklade hem från jobbet.
> > [...]
> > Cykeln var det ena killens mammas och
> > jag förklarade att jag hade inte för avsikt
> att
> > skada varken dem eller cykeln, men att jag
> tänkte
> > inte lämna ifrån mig cykeln tills jag hade
> > träffat deras föräldrar.
>
>
> ...sen läser man om detta...
>
>
> Gurra skrev:
> -----
> > Brottade precis ned en kille som varit uppe på
> > verandan flera gånger under 2 veckor och snott
> > våra ciggpaket som brukar ligga på bordet.
>
>
> Det är sån härlig skillnad liksom

Men då har du ju läst tråden fel väg!!

Kaves skrev:
> Fantastiskt! Till en början tyckte jag ju att Gurras civilkurage är något som 99% av svenskar
> saknar. Vi behöver fler Gurror i samhället. Men nu när moralpaniken fått flöda ett par sidor
> och det ena inlägget blir dummare än det andra visar det sig att resten av tråden är en
> skrattfest utan dess like.

1+ För visst är det väl ändå så att det stora flertalet av oss "svenskar" är bra jävla mesiga, flata och saknar helt civilkurage. Nä vi knyter handen i ficka och mumlar surt för sig själv. Och jag skriver det igen. Jag bor gärna granne med Gurra.

Förövrigt så gjorde en polares far något liknande men då mer "handgripligt" under pågående brott och med lite mer våld.

Han flätade till ett par snorungar gick på en parkering och bröt av antenner, backspeglar mm. på bilar. Lite dyrt för honom, men mer dyrt för föräldrarna till "ung djävlarna", som fick stå för skadorna på en ganska stor mängd bilar.

Man kanske inte ska fläta till dom hur som helst. Men civilkurage, det ska man ha, tycker jag.

> chips någon?

Tack gärna ;7)

Öl någon? För nu går vi väl ändå in i Öl/Chips fasen, eller?

Senast ändrad:
jojjesthlm skrev:
> Ja vafan snackar Daner om!?

Jag snackar om att det kan finnas flera sätt att hantera ungar som bete sig på ett dåligt sätt.

oxr skrev:
>
> Eller så gjorde du som de flesta andra - växte
> upp. De flesta som passerar 18 slutar köra
> mopeder genom parker, och om de fortsätter har de
> större problem här i livet än att de kör moped
> genom parker.
>

Men jag är över 18 (39 ochetthalvt)och kör fortfarande genom parker med min moppe, vilka större problem har jag då?
Cykelbanor är ju till för oss moppedister också om inte annat skyltas...

Mvh
Johan

Tjuven gjorde fel och Gurra gjorde kanske fel. Frågorna kan vara av två olika slag:

1. Vem hade ondast/sämst avsikter?

2. Vems handlande orsakar störst skada?

Beroende på om man tycker att fråga 1 eller fråga 2 är viktigast kommer man nog fram till olika åsikter i frågan. Jag har personligen lite svårt att välja om 1 eller 2 är viktigast. Å ena sidan kan man ju mena att var och en måste ta ansvar för sina handlingar och tjuven var ju helt klart den mest klandervärda i sammanhanget. Å andra sidan kan man ju se praktiskt på saken och mena att det är 2 som är viktigast och om Gurras beteende spär på grabbens hat mot auktoriteter så kan ju detta bidra till en utveckling som är svår att överblicka och ganska allvarlig.

Hur som helst skulle jag ta Gurra i försvar om jag blev indragen i saken och då går jag på feeling.

Gurra skrev:
> Råkade ut för en liknande grej när jag var 15,
> Vi var jävligt skräniga inne på en Statoil,
> när vi sedan stod utanför och åt vår korv så
> stegade det ut en MC-knutte ur butiken och gav mig
> en rejäl lavett.. Vi sprang som fan.
> Det var ju varken "rätt" eller lagligt, det han
> gjorde. Men vi var aldrig skräniga i en butik
> igen. Så här i efterhand gjorde han oss en
> tjänst genom att verkligen markera för ett
> stökigt grabbgäng var gränsen går.

I efterhand kanske du kommer fram till att han gjorde dig en tjänst som snodde dina cigaretter!

Men vad är det för klemande här? Grabben fick inte stryk, han fick inte ont, så please happydrevet, lägg ner.

Civilkurage behöver vi bara mer av, inte mindre.

Jag minns att jag som knatte kastade nypon på bilar, vi tog en gren, fäste nypon på änden och slungade iväg. Blev bra fart, smack på bilen. Men, en bilist stannade, sprang i fatt mig, frågade bryskt vad jag sysslar med, jag kan lugnt säga att jag inte slängde ett nypon till, det födde inget hat, bara en förståelse för att det jag tycker är ok kanske inte alla tycker är ok. Tänk på det innan du gör något.

Idag hade väl det klassats som misshandel.

Allt curlande får mig att må illa idag.

Med tanke på vad majoriteten av inläggen i den här tråden säger verkar det ju snarare vara ett happydrev mot de som inte tycker att det Gurra gjorde var något som borde hyllas. För övrigt verkar civilkurage vara ett svårt ord som är lätt att missförstå.

En sak värd att notera är att alla små anekdoter som tas upp som försvar av misshandeln beskriver en situation där ni endast har blivit tillsagda. Varför tas det inte upp några lyckliga anekdoter om när ni i era ungdomsår har blivit påhoppade, slagna och hotade, och hur fantastiska era liv har blivit efter detta?

fredrikw skrev:

> En sak värd att notera är att alla små
> anekdoter som tas upp som försvar av misshandeln
> beskriver en situation där ni endast har blivit
> tillsagda. Varför tas det inte upp några
> lyckliga anekdoter om när ni i era ungdomsår har
> blivit påhoppade, slagna och hotade, och hur
> fantastiska era liv har blivit efter detta?

Jag råkade ut för en grej då jag var ca 6-7 år gammal. Jag minns den än idag så den gjorde avtryck.

Jag och en kompis hade fått vattenpistoler. Det var marknad/tivoli och vi smög på två tanter (tanterna var förmodligen ca 17-18 år gamla). Vi gömde oss och sprutade vatten på dem.
De blev lite sura. Hade antagligen klätt upp sig och sminkat sig för att ragga på tivolit. De konfronterade oss och tog våra vattenpistoler. Jag höll på att kissa i brallan (tror inte att jag gjorde det men är inte säker). En stor sak med främmande tanter som är stränga mot en när man är så liten, åtminstone tyckte jag det för jag var rätt mesig.

Eftersåt tänker jag att det de gjorde var helt OK. Kanske inte det mest pedagogiska, men de var ju förbannade. Vet inte om jag tog skada, men jag tror inte det. Kände mig dock rejält kränkt (alltså kränkt och inte "kränkt") när det hände.

Vi pallade bigaråer när jag var en 7-8 och blev påkommen av tomtägaren, en äldre karl i 70-årsåldern.
Han smög sig på mig (de andra såg honom och smet iväg utan ett ljud) och slet tag i öronen bakifrån, skakade mig och skrekfrågade "Vad gööör ni?".

Efter det har jag låtit andras saker vara ifred.

Och ja, mitt liv ÄR fantastiskt så här efteråt.
:)

Tille skrev:
> Är det här man ansöker om att bli nerbrottad av
> äldre män?

+1
Jag har också gjort fel. Brotta ner mig!!

Tillbaka
Topp