[OT] Pålitlig besiktningsman i Skåne

GustafH

Aktiv medlem
Efter många om och men har vi äntligen hittat ett hus att flytta till med garage och möjlighet till riktig cykeltvätt och allt sånt där bra. Och som köpare vill man ju gärna göra en besiktning.

Men av alla snåriga branscher i världen verkar ju besiktningsbranschen vara ungefär lika snårig som det amerikanska sjukvårdssystemet med friskrivningsklausuler och finstilt. Så då vänder jag mig till det pålitligaste forumet på internet:

Finns det några bra, pålitliga besiktningsmän i Skåne som dessutom inte har månaders väntetid? Och vad bör man själv se till att kontrollera? Det handlar om en enplans 90-tals-villa i bästa prefab-anda.

Det låter som att du har höga förväntningar på besiktningen. Edit : Oj jag missade nog ditt andra stycke. Det låter som att du är fullt medveten om problemen.

Du ska nog inte förvänta dig att de ser mer än vad du själv skulle göra om du läser på lite, pratar med folk som har lite erfarenhet av att bo i liknande hus och sen tar god tid på dig när du går runt och undersöker.

Så fort besiktningsmannen upptäcker något tveksamt så kommer utlåtandet bli att det bör undersökas noggrannare av en fackman. Du lär heller inte få något utlåtande om hur stora brister som har upptäckts på ditt hus jämfört med andra liknande hus.

Vilket hus har du tänkt att köpa?

I besiktningsprotokollet från vårt första husköp står att dörrarna saknar överluftsdon. Huset var ursprungligt byggd i slutet av 1700=talet...

Nå, även om du får tag i en bra besiktningsman måste du vara medveten om att vanliga villabesiktningar endast omfattar byggnaden och inte installationerna, VA, el, vent osv.
Det finns duktiga och noggranna besiktningsmän som kan göra utlåtande som är relevanta för byggnaden mht ålder och konstruktion men de jag träffat professionellt är nog tyvärr i samma liga som jag själv, duvmatarna, så rekommendera vill jag tyvärr inte.

Fattar inte vad som är så snårigt. Anlita en besiktningsman och få lite bättre koll på husets skick. Klart. Det är ju inte magi som sker. Det är en bedömning av husets skick av någon som är skickligare än du. Men ingen besiktning gör att du är helt safe i ditt husköp.

Det många missar när man köper hus är elbesiktning. En av elektriska nämnden auktoriserad besiktningsman skulle jag hellre ta ut än en som lyfter på en takpanna och luktar i krypgrunden...

Läs på själv specifikt för hustypen som är aktuell och kolla besiktningsmannen när han utför sitt jobb.
Kan tyvärr inte rekommendera ngn. Den enda jag anlitat imponerade inte.

Egentligen borde man öppna upp väggar och andra detaljer vid besiktningen, men så vitt jag vet är detta inte normalförfarande.

Om det finns krypgrund och/eller kallvind så se till att själva krypa in där. Ha tåliga kläder, en digitalkamera, en skruvmejsel (att hugga med) och en fet ficklampa med.

Halvdana elinstallationer är potentiellt livsfarliga men orsakar i praktiken ganska få olyckor. Ser man snett dragna eller slarvigt fastsatta kablar är det bara att förutsätta att det mesta kan vara felgjort.

Brister på husets ytterskal orsakar garanterat förr eller senare stora eller små materiella skador om man inte åtgärdar i tid.

Att anlita hantverkare är bland det drygaste man kan göra. Därför är det stor skillnad på sånt man behöver hjälp med och sånt man kan tänka sig att fixa själv.

Vi har bara köpt ett hus, vi hade Anticimex som besiktningsman. De var inte speciellt duktiga men det gick bra att kräva pengar av dem några år senare när vi hittade ett konstruktionsfel som de missat (ca 90k kr).

Nästa hus (om det blir fler) skulle jag nog ta Anticimex eller ngn liknande igen men komplettera med att gå igenom huset med en snickare jag litar på (inser att det är lika svårt att hitta, men jag har en...)

Mitt råd är att inte anlita Anticimex eller Eminenta
Det finns en anledning till att Anticimex går under öknamnet Antiklimax på siten byggahus.se
Anticimex och de andra som gör "överlåtelsebesikning" tar inte över den undersökningplikt som jordabalken kräver.
Står det riskkonstruktion i protokollet är man friskriven från ansvar som besikningsman.
Välk ett företag som skriftligen tar över undersökningplikten.
Vi använde Densia som var en av de få som tog över undersökningplikten.
Jag har något minne att då för 10 år sen var prisskillnaden mellan Anticimex och en riktig besiktning 5000kr....
Det absolut VIKTIGASTE är att du som köpare gör en egen besiktning där varken mäklaren eller säljaren är inblandad på något sätt.
Att köpa den som säljaren gjort är bortkastade pengar.
Var misstänksam och acceptera inte skrivningar i stil med vinden belamrad går ej att besiktiga.
Då får säljaren rensa istället.
Går inte taket att besiktiga för att det regnar ja då får han/hon åka dit den annan dag.

Har haft en del med Anticimex att göra via jobbet och måste säga att de inte imponerar. Det har visserligen inte haft med husbesiktningar att göra, men ett företags kultur slår ju igenom på alla fronter. Skall dock tillägga att någon enskild person från företaget har upplevt som seriös ibland.

Har haft en del med Anticimex att göra via jobbet och måste säga att de inte imponerar. Det har visserligen inte haft med husbesiktningar att göra, men ett företags kultur slår ju igenom på alla fronter. Skall dock tillägga att någon enskild person från företaget har upplevt som seriös ibland.
Håller med
Vårt försäkringsbolag har skickat hit dom vid två olika tillfällen.
Båda gångerna har det dykt upp personer som inte besatt den kompetens som krävdes för uppdraget.
Den första skulle fuktmäta men hade inte en aning.
Det enda han kunde varv att borra ett hål,slå i en plugg och komma tillbaka en vecka senare och läsa av värdet.
Det andra tillfället var "Huskollen" samma visa där.
Det enda han ville var att sälja brandsläckare som han av en händelse hade med sig i bilen.
Kollegan hade samma huskoll och även där var sälja brandsläckare och brandvarnare det enda dom ville göra...

Är trådtiteln korrekt svenska? Går det verkligen att använda orden "pålitlig" och "besiktningsman" i samma mening? Och som grädde på moset "i Skåne"?
Does not compute...?

Är trådtiteln korrekt svenska? Går det verkligen att använda orden "pålitlig" och "besiktningsman" i samma mening? Och som grädde på moset "i Skåne"?
Does not compute...?
De finns! Brorsan hittade en (dock ca 10 år sedan nu) i Skåne. Har tyvärr för mig att han är pensionerad. Den siste Mohikanen?

Jag har en kollega som har blivit bränd totalt av en Anticimex-besiktningsman. Fuktskador på flera ställen. Anticimex vill inte ta något som helst ansvar.

De är säkert bra på att sätta ut råttfällor. Annat än det skulle jag inte anlita dem för.

Är det tidigt 90-tal så gissar jag på "takets tekniska livslängd är nästan ute..." och sen är det enligt besiktningsmannen inte ens värt att titta på. Jag tycker att det är ytterst tveksamt om en vanlig överlåtelsebesiktning är värt pengarna faktiskt.

Kul att se att det inte bara var jag i alla fall. :)

Jag har rätt bra koll på hustypen, vad som börjar bli till åren och så men jag är osäker när det kommer till fukt. Badrummet är till ytan i bra skick men gammalt. Med grunden vet jag inte ens vad jag ska kolla efter. Båda de sakerna är sånt som gör att jag vill gärna ha nån som vet vad det sysslar med, resten kan jag inspektera själv eller med folk jag litar på. Och sen, som jonte säger, banken kräver det.

Jag har en kollega som har blivit bränd totalt av en Anticimex-besiktningsman. Fuktskador på flera ställen. Anticimex vill inte ta något som helst ansvar.

De är säkert bra på att sätta ut råttfällor. Annat än det skulle jag inte anlita dem för.
De sätter inte ut råttfällor. De delar ut råttfällor sen får du sätta ut dem själv.
Och detta är helt sant!

Kul att se att det inte bara var jag i alla fall. :)

Jag har rätt bra koll på hustypen, vad som börjar bli till åren och så men jag är osäker när det kommer till fukt. Badrummet är till ytan i bra skick men gammalt. Med grunden vet jag inte ens vad jag ska kolla efter. Båda de sakerna är sånt som gör att jag vill gärna ha nån som vet vad det sysslar med, resten kan jag inspektera själv eller med folk jag litar på. Och sen, som jonte säger, banken kräver det.
Vad handlar det om? Platta på mark? Årgång? Lutning på tak? Fasaduppbyggnad?

Om det är krypgrund så är det som alla vet en riskkonstruktion. För att inspektera den är det krypa som gäller. Ta en morakniv och stick i allt trä som finns. Ser det ut som spindelnät kan det mycket väl vara mögel. Är träet någorlunda friskt kan du räkna med en utgift för att installera åldersbeständig plast samt avfuktare samt täta all ventilation; det ska göras i krypgrunder. Iofs rätt billigt i sammanhanget. Är det fuktskador i träet är det pruta som gäller.

Ovanstående gör man med fördel redan på visning. På med oömma kläder och kryp runt en del efter själva okulärbesiktningen i boendeutrymmet. Vi har kollat en hel del sommarstugor (vilka i princip alla har krypgrund) de senaste åren så det har blivit en hel del krypande för mig, minst sagt.

De absolut vanligaste sorgebarnen är uteluftventilerade krypgrunder,platta på mark med ovanliggande isolering och uppreglade källarväggar.
Det finns bra lösningar på problemet men det kostar tid och pengar.
I en källare river man helt enkelt bort det organiska och fixar fuktskyddet utvändigt.
Platta på mark med ovanliggande isolering löser man genom att riva bort allt organiskt från plattan och reglar upp med Nivell eller Granabreglar samt ventilerar mekaniskt under golvet.
Alternativet är Platon om plattan är slät och rak.

Själv har jag åtgärdat två rum på nedervåningen som hade platta på mark med ovanliggande isolering.
Det kostar både tid och pengar..
Har man då ett helt hus så ja..
Möglet som frodas i konstruktionerna är inte hälsosamt.
De flesta drabbas förr eller senare.
Just dessa plattor är en del av upphovet till begreppet "sjuka hus"
Byggbranschen fortsatte med samma idiotkonstruktion i många år trots att man visste om problemet.

Inspektionen av en krypgrund är ju relativt enkel. Hur fanken inspekterar man platta på mark vid visning/besiktning? Fuktmätare på parketten? Man vill ju ogärna sätta en borrmaskin mitt i vardagsrumsparketten...

Om det är krypgrund så är det som alla vet en riskkonstruktion. För att inspektera den är det krypa som gäller. Ta en morakniv och stick i allt trä som finns. Ser det ut som spindelnät kan det mycket väl vara mögel. Är träet någorlunda friskt kan du räkna med en utgift för att installera åldersbeständig plast samt avfuktare samt täta all ventilation; det ska göras i krypgrunder. Iofs rätt billigt i sammanhanget. Är det fuktskador i träet är det pruta som gäller.

Ovanstående gör man med fördel redan på visning. På med oömma kläder och kryp runt en del efter själva okulärbesiktningen i boendeutrymmet. Vi har kollat en hel del sommarstugor (vilka i princip alla har krypgrund) de senaste åren så det har blivit en hel del krypande för mig, minst sagt.
Köp inte krypgrund öht!

Vad handlar det om? Platta på mark? Årgång? Lutning på tak? Fasaduppbyggnad?

Det är ett Götenehus (tyckte jag han sa, har inte fått pärmen från säljaren än) med krypgrund från -91, träpanel på utsidan och bra lutning ifrån huset runt om. Dock inte dränerat men det vet jag inte om man gör med krypgrund?

Nu har jag läst på lite själv också så det blir nog till att själv krypa in och kolla läget så jag åtminstone vet.

Jo, och när du kryper ut ska du sucka och muttra, "-ojoj, vad mycket mögel det var" Dämpar effektivt budgivningen.

Jo, och när du kryper ut ska du sucka och muttra, "-ojoj, vad mycket mögel det var" Dämpar effektivt budgivningen.

Haha! Tyvärr är budgivningen redan över men det var ett par som hade med sig en förälder på visningen som gjorde exakt så (fast inte just i grunden då men väl i resten av huset). Det tyckte jag var kul.

Föräldrar/kompis i jobbsrkläder från ngt byggbolag som muttrar om mögel är sjukt effektivt för budgivningen!
Jag känner att det här nog kanske är en affärsidé, hyra ut jobbargubbe på visning, tumstock, morakniv och allmänt gnäll ingår så klart. Borde ju vara upplagt för succé i storstadsregionerna

Inspektionen av en krypgrund är ju relativt enkel. Hur fanken inspekterar man platta på mark vid visning/besiktning? Fuktmätare på parketten? Man vill ju ogärna sätta en borrmaskin mitt i vardagsrumsparketten...
Det går inte och dessutom ger det inget.
Det kan vara torrt och sen 50cm därifrån är det fuktigt.
Man vet att det i princip finns mögel i alla plattor med ovanliggande isolering frågan är bara hur mycket och när det börjar lukta.
Ofta är det inte parketten eller reglarna som luktar utan det slarviga byggare som sopat ner allehanda skräp innan man avslutade med spånskivan.
Hos oss var det hyvelspån och diverse annat skräp som inte luktade hallon.
Fysikens lagar gäller även byggbranschen även fast man många gånger försökt trotsa dessa lagar...
Platta på mark,enstegstätade fasader osv osv listan kan göras lång.
Den säkraste grundläggningen är nog källare där källaren får vara just källare och inte byta.

Det är ett Götenehus (tyckte jag han sa, har inte fått pärmen från säljaren än) med krypgrund från -91, träpanel på utsidan och bra lutning ifrån huset runt om. Dock inte dränerat men det vet jag inte om man gör med krypgrund?

Nu har jag läst på lite själv också så det blir nog till att själv krypa in och kolla läget så jag åtminstone vet.

Även krypgrundskonstruktioner måste dräneras, det vågar jag säga utan att vara byggnadsingenjör. Har ett jobbigt fall med en gammal träbyggnad med krypgrund på jobbet. Kantmuren är inte dränerad och det har genom åren förekommit avsevärd fuktvandring från marken, upp genom kantmuren och in i väggarnas träkonstruktion. Detta har resulterat i stora skador på syll och stolpar i väggarna.

Hela skiten måste bäras av med stämp och ny syll/stolpar mm måste dit. För att hindra framtida problem skall man lägga foamglas mellan kantmurens ovansida och den nyrenoverade träväggen. Man skall även dränera med hydrofoberad perlite som fyllnadsmtrl utvändigt runt kantmuren, isolera kantmuren mot kryputrymmet invändigt med Multipor board, byta fyllnadsmaterialet på marken i hela kryputrymmet till tvättad makadam och installera en sorptionsavfuktare. Det blir säkert billigt... not

Tillbaka
Topp