[OT] Pålitlig besiktningsman i Skåne
Den säkraste grundläggningen är nog källare där källaren får vara just källare och inte byta.
Har själv en källare i ett 60-tals hus. Min strategi är att låta den naturliga fuktvandringen fungera tills vidare. Detta innebär att jag så långt som möjligt byter ut tex trähyllor mot plåthyllor, ser till att ha bra luftspalt mellanhyllor/möbler/andra obejkt till golv och vägg (särskilt yttervägg). Undviker att öht förvara för mycket saker där. Har även installerat två vanliga frånluftsfläktar som jag kör vid behov. En rejäl avfuktare används också dagligen i tvättstugan, men den tar nog i princip hela källaren.
Framtidsplanen är att dränera och fuktskydda källaren utifrån, men man skall nog inte inbilla sig att källaren någonsin kommer att fungera som utrymmet i markplan i ett modernt 1-plans platta på mark-hus. Inga tonårsrum eller gillestugor (som förra ägaren hade byggt). Inga tapeter på väggarna. Inga "stängda" vägg eller golvytor. Golvet kommer jag aldrig att försöka åtgärda (vet inte ens om det går?), så där kommer man alltid att få acceptera fuktvandring och detta är helt OK så länge man använder utrymmet på rätt sätt (se ovan). En källare är en källare och skall den vara ngt annat bör man nog bygga på ett annat sätt från början.