[OT] Pålitlig besiktningsman i Skåne

Den säkraste grundläggningen är nog källare där källaren får vara just källare och inte byta.

Har själv en källare i ett 60-tals hus. Min strategi är att låta den naturliga fuktvandringen fungera tills vidare. Detta innebär att jag så långt som möjligt byter ut tex trähyllor mot plåthyllor, ser till att ha bra luftspalt mellanhyllor/möbler/andra obejkt till golv och vägg (särskilt yttervägg). Undviker att öht förvara för mycket saker där. Har även installerat två vanliga frånluftsfläktar som jag kör vid behov. En rejäl avfuktare används också dagligen i tvättstugan, men den tar nog i princip hela källaren.

Framtidsplanen är att dränera och fuktskydda källaren utifrån, men man skall nog inte inbilla sig att källaren någonsin kommer att fungera som utrymmet i markplan i ett modernt 1-plans platta på mark-hus. Inga tonårsrum eller gillestugor (som förra ägaren hade byggt). Inga tapeter på väggarna. Inga "stängda" vägg eller golvytor. Golvet kommer jag aldrig att försöka åtgärda (vet inte ens om det går?), så där kommer man alltid att få acceptera fuktvandring och detta är helt OK så länge man använder utrymmet på rätt sätt (se ovan). En källare är en källare och skall den vara ngt annat bör man nog bygga på ett annat sätt från början.

Använder du den till det du säger (och som det var tänkt) så är det väl ganska onödigt att dränera. Dessutom är det långt ifrån säkert att den blir helt torr ändå om den drar fukt genom bottenplattan. Jag gissar att det är byggt helt utan dränering?

Använder du den till det du säger (och som det var tänkt) så är det väl ganska onödigt att dränera. Dessutom är det långt ifrån säkert att den blir helt torr ändå om den drar fukt genom bottenplattan. Jag gissar att det är byggt helt utan dränering?

Vet faktiskt inte om man anlade dränering i mitten av 60-talet. Tror att det förekom. Tegelrör har man väl använt ganska länge?

Även krypgrundskonstruktioner måste dräneras, det vågar jag säga utan att vara byggnadsingenjör. Har ett jobbigt fall med en gammal träbyggnad med krypgrund på jobbet. Kantmuren är inte dränerad och det har genom åren förekommit avsevärd fuktvandring från marken, upp genom kantmuren och in i väggarnas träkonstruktion. Detta har resulterat i stora skador på syll och stolpar i väggarna.

Hela skiten måste bäras av med stämp och ny syll/stolpar mm måste dit. För att hindra framtida problem skall man lägga foamglas mellan kantmurens ovansida och den nyrenoverade träväggen. Man skall även dränera med hydrofoberad perlite som fyllnadsmtrl utvändigt runt kantmuren, isolera kantmuren mot kryputrymmet invändigt med Multipor board, byta fyllnadsmaterialet på marken i hela kryputrymmet till tvättad makadam och installera en sorptionsavfuktare. Det blir säkert billigt... not

Ok, gammalt hus etc, men man ska väl ha fuktspärr, typ asfaltspapp el liknande (finns säkert ännu bättre alternativ) mellan kantmur och träkonstruktionen? Hade de ställt syllarna rätt på kantmuren? ?

Vårt förra hus var delvis krypgrund och helt fukt/mögelfritt trots att det var byggt på 40-talet. Men då var det krypgrund på berg och mellan 0 och 15 cm jord mot grunden på utsidan.

Ändå rekommenderade besiktningsmannen att lägga plast på marken/berget i krypgrunden.. :-)

Ok, gammalt hus etc, men man ska väl ha fuktspärr, typ asfaltspapp el liknande (finns säkert ännu bättre alternativ) mellan kantmur och träkonstruktionen? Hade de ställt syllarna rätt på kantmuren? ?

Syllen stod rakt på, ja. Inget spår efter skyddspapp. Huset är gammalt men en omfattande renovering genomfördes på 80-talet. Vetetusan hur man tänkte då. Var väl mest en grann utsida man suktade efter.

Vårt förra hus var delvis krypgrund och helt fukt/mögelfritt trots att det var byggt på 40-talet. Men då var det krypgrund på berg och mellan 0 och 15 cm jord mot grunden på utsidan.

Ändå rekommenderade besiktningsmannen att lägga plast på marken/berget i krypgrunden.. :-)

Det är intressant det där, varför "åtgärda" något som fungerat så länge. Det blir sanningar och alla gör det och ingen vågar låta bli. Det har även blivit väldigt "skitnödigt" med allt som gäller hus.
Vårt hus som stått sen 1800-talet, stoppa in plast i konstruktionen känns inte så självklart.

Och vad skulle plast på rent, snustorrt berg göra för nytta?

Vatten kryper på berg också antar jag. Åtminstone längs ”ytan” om inga sprickor finns. Tror nog att fuktigheten i krypgrunden skulle bli lägre om man lägger på plast, allt annat lika. Däremot kanske huset redan ”klarar av” den fukt som kryper in på huset, så i så fall är det en åtgärd som kostar €$£ utan att det kommer någon nytta från just den åtgärden.

Och, muttrade han vidare, är fukt inget problem i orörda hundraåriga hus. Kan det bero på ”moderna och förbättrade” byggmetoder månne?

Det är intressant det där, varför "åtgärda" något som fungerat så länge. Det blir sanningar och alla gör det och ingen vågar låta bli. Det har även blivit väldigt "skitnödigt" med allt som gäller hus.
Vårt hus som stått sen 1800-talet, stoppa in plast i konstruktionen känns inte så självklart.
Det som här hänt är man isolerar betydligt med idag.
Vi lever ett liv som orsakar betydligt större fuktbelastning än husen var konstruerade för.
Förr läckte det upp värme på vinden och i grunden och såg till så att det var torrt.
Krypgrunden värmdes av spillvärmen från oljepannan, skorstenen var alltid varm och man fick på så sätt en fungerande ventilation och avfuktning.
Idag tas oljepannorna bort, man tillägsisolerar ,byter till tätare fönster osv osv .
Det är inget fel med det men man måste kompensera för den försvunna spillvärmen med mekanisk ventilation och fixa avfuktningen i krypgrunden osv.

Vi lever ett liv som orsakar betydligt större fuktbelastning än husen var konstruerade för.
Förr läckte det upp värme på vinden och i grunden och såg till så att det var torrt.
Krypgrunden värmdes av spillvärmen från oljepannan, skorstenen var alltid varm och man fick på så sätt en fungerande ventilation och avfuktning.
Idag tas oljepannorna bort, man tillägsisolerar ,byter till tätare fönster osv osv .
Det är inget fel med det men man måste kompensera för den försvunna spillvärmen med mekanisk ventilation och fixa avfuktningen i krypgrunden osv.

Jo.
Och inte blir det så mycket bättre av att bygga hus av lite tunna snabbväxta och inplastade granpinnar i ett skal av fasadputs. Men det går ju snabbt att få ihop eländet.

Jag växte upp i ett hus byggt runt -70 med krypgrund, dåligt dränerad mark, rimligt välisolerade golv samt uppvärmt med el. Det känns som att man ska ha ganska mycket tur då om man ska lyckas undvika fuktproblem.

Det är det jag menar, därför har jag inte bytt till något tätare / plast här. Sen sjunker det en grad när det blåser med ;) men man kan inte få allt.
Stoppa in moderna idéer i gamla hus så bygger man ofta till andra problem istället, som i sin tur måste åtgärdas.

Det är det jag menar, därför har jag inte bytt till något tätare / plast här. Sen sjunker det en grad när det blåser med ;) men man kan inte få allt.
Stoppa in moderna idéer i gamla hus så bygger man ofta till andra problem istället, som i sin tur måste åtgärdas.
1 grad?
Testa 5 :)
Mvh första radens kanonmat när västerhavet trycker på.

Tjena!

Helt rätt! Jag föredrar hus fram till mitten av trettiotalet. 40-50-60 fungerar också bra, tidigt sjuttiotal så ska man börja vara noggrann med vilken konstruktion det är. Sen gick allt åt skogen. Finns inte på denna jord att jag skulle köpa hus från 80-90-tal.
Just nu bor jag i sutterängradhus från -74 och det är torrt och fint än så länge. Lite fukt i bjälklaget på vinden, men den har minskat sen jag tätade vindsluckan som är lite ostrategiskt placerad i ett sovrum istället för i en hall t.ex. Iofs tjugo gånger bättre än förra huset där vindsluckan hamnade i badrummet efter en idiotisk ombyggnad.
Men det huset är tillfälligt tills vi hittar bättre. Merparten vi tittar på är från 1900-1930.

Tjena!

Helt rätt! Jag föredrar hus fram till mitten av trettiotalet. 40-50-60 fungerar också bra, tidigt sjuttiotal så ska man börja vara noggrann med vilken konstruktion det är. Sen gick allt åt skogen. Finns inte på denna jord att jag skulle köpa hus från 80-90-tal.
Just nu bor jag i sutterängradhus från -74 och det är torrt och fint än så länge. Lite fukt i bjälklaget på vinden, men den har minskat sen jag tätade vindsluckan som är lite ostrategiskt placerad i ett sovrum istället för i en hall t.ex. Iofs tjugo gånger bättre än förra huset där vindsluckan hamnade i badrummet efter en idiotisk ombyggnad.
Men det huset är tillfälligt tills vi hittar bättre. Merparten vi tittar på är från 1900-1930.
Fukten på vinden går ofta att bli av med genom att installera riktig mekanisk frånluft eller FTX.
Många gånger är det just fukt från boytan som läcker upp på vinden och luft tar som bekant alltid den enklaste vägen.
Med riktig mekanisk frånluft menar jag fläktar som sitter på huvarna, går 24/7,korrekt injusterade frånluftsdon,tillräckligt med tilluftsdon och inte paxleksaker som styrs av "fukt".
Vi hade något förhöjda radonvärden och det var den ena firman efter den andra här som skulle lösa problemet.
Tillslut kom en äldre ventgubbe hit som sa....
Skippa dom där moderna FTX-lösningarna.
Antingen byter du ut tallriksdonen och jag justerar eller så gör jag alltihop.
Vi börjar enligt byggnormen 0,5 luftomsättningar/timme och mäter så får vi se var vi landar.
Vi hamnade på 230bq,...
Luftomsättningen ökades något och vips var vi på 170bq...
Räkningen för hans arbete var betald på 2 kvartal då vi skickade ut på tok för mycket varmluft och på fel ställen.
i mitt fall får vi aldrig tillbaka kostnaden för ett FTX-aggregat innan det är utslitet och den totala kostnaden för att fixa till anläggningen landade på under 10kkr .
Visst det kostar 3000/år i energiförlust men ett FTX kostar 100+ att installera + nya innertak osv ....
Filterkostnaden är inte gratis varje år den heller...

Jag växte upp i ett hus byggt runt -70 med krypgrund, dåligt dränerad mark, rimligt välisolerade golv samt uppvärmt med el. Det känns som att man ska ha ganska mycket tur då om man ska lyckas undvika fuktproblem.
När man bor i det känner man inte lukten.
Jag minns när vi besiktigade vår kåk.
Besiktningsmannen ville inte gå in utan han stod utanför och gick sedan direkt ner på nedervåningen och började sniffa.
Man har några få minuter på sig sen känner man inte doften.

Där slog du huvudet på spiken.
Håller med till 100%

Tillbaka
Topp