[OT] Pappaskämt, ordvitsar

Senast plastbyggsats från REVELL :

FNrOJDMVgAE_nhu (1).jpg

Vad säger Nathan Van Hooydonck när han ska köpa en ny cykel i Spanien?
- ¡Una grande Cervelo por favor!
Jag tror att han i så fall får jobba på de obestämda artiklarna i det spanska språket. Då både Cervello och Vélo är maskulinum borde väl även Cervélo vara det!? Eller är det någon omvändning mot det där med att substantiv med grekiskt ursprung som slutar på a ändå blir maskulina på spanska, typ "ord som är en sammanslagning av maskulina ord på två andra romanska språk blir feminina"? :sneaky:

Jag tror att han i så fall får jobba på de obestämda artiklarna i det spanska språket. Då både Cervello och Vélo är maskulinum borde väl även Cervélo vara det!? Eller är det någon omvändning mot det där med att substantiv med grekiskt ursprung som slutar på a ändå blir maskulina på spanska, typ "ord som är en sammanslagning av maskulina ord på två andra romanska språk blir feminina"? :sneaky:
Jag skäms över att jag glömde accenten, men som varje god svensk turist bör se ska frasen likna "una grande cerveza por favor", varför jag tvingades vara genusradikal. Själv var jag mest nöjd över att jag letade fram en av de längsta cyklisterna i stallet för att det skulle passa med "grande".

(Edit: Den intresserade läsaren kan f.ö. kolla upp att Nathan Van Hooydonck faktiskt skrivs med stort V i det här fallet. Det gjorde jag.)

Senast ändrad:
Mina nya cykelstrumpor ( 100% av priset går till Ukraina ) :

IMG_8950[1].JPG

Senast ändrad:
Mina nya cykelstrumpor ( 100% av priset går till Ukraina ) :

Visa bilaga 546114
Tack för tipset, beställde 3 par. (y)

Vi har alla(många iaf)varit där...?

Visa bilaga 547327
Han kom inte hela vägen. Lite som en ”rutinerad” herre berättade.
”När du kommer hem kl (sent) efter en blöt utekväll ska du inte försöka smyga in. Då kommer frun vakna och ställa en massa frågor. Då är det bättre att rycka upp ytterdörren, skramla i hallen och ropa ”Är du vaken gumman, nu ska vi…”. Då kan du ge dig på att hon sover?”

Tillbaka
Topp