[OT] Pappaskämt, ordvitsar

Frågor på det?

Bilagor

• 67F73E2F-FA41-4A32-B9BE-7E0A3DA3DE29.jpeg
    67F73E2F-FA41-4A32-B9BE-7E0A3DA3DE29.jpeg
    75.1 KB · Besök: 121
Efter tre timmar igår bakom gåbara' - gräsklipparen - ville mina ben inte ett steg längre. Jag förklarade dem ömraka.
Dålig klockförsäljare kan vara urfattig. ...Eller var han kanske inte så dålig!?
Gamäng - Sahara

För att bättra på ryggskottet köpte jag några böcker om styrketräning. En hette Stora boken om styrketräning, Fitness Media 2008. På sidan 168 beskrivs däri övningen Finnen, (ordet inrapporterat till SAOB):

"91. FINNEN
Svårighetssymbol:
/tre viktskivor/
Instruktion
Stå på knä med rak kropp och fotsulorna riktade mot taket. Fixera fötterna under en ribbstol eller låt en kompis hålla fast dem mot golvet. Korsa händerna på bröstet eller håll dem framför dig, och rikta blicken framåt/uppåt.
Spänn magmusklerna och sätesmusklerna. Luta kroppen framåt tills det stramar på lårets baksida. Återgå till startpositionen."

Inte nog med det! På sidan dessförinnan, 167, beskrivs övningen OMVÄND FINNE. Såsom ordvrängare och -vitsare vet jag mig varken ut eller in! En tanke är att namnen har att göra med bristande kroppshållning pga kosken'.

Ed: Ändrat "marken" till "taket".

Senast ändrad:
För att bättra på ryggskottet köpte jag några böcker om styrketräning. En hette Stora boken om styrketräning, Fitness Media 2008. På sidan 168 beskrivs däri övningen Finnen, (ordet inrapporterat till SAOB):

"91. FINNEN
Svårighetssymbol:
/tre viktskivor/
Instruktion
Stå på knä med rak kropp och fotsulorna riktade mot marken. Fixera fötterna under en ribbstol eller låt en kompis hålla fast dem mot golvet. Korsa händerna på bröstet eller håll dem framför dig, och rikta blicken framåt/uppåt.
Spänn magmusklerna och sätesmusklerna. Luta kroppen framåt tills det stramar på lårets baksida. Återgå till startpositionen."

Inte nog med det! På sidan dessförinnan, 167, beskrivs övningen OMVÄND FINNE. Såsom ordvrängare och -vitsare vet jag mig varken ut eller in! En tanke är att namnen har att göra med bristande kroppshållning pga kosken'.
Kan det vara så enkelt som att sluta dricka så jävla mycket (vodka) och börja cykla.
Och nej, det ska vara vatten eller sportdryck i vattenflaskan.

Faen det här får man väl skit för. Men man måste väl få skoja lite, förresten så var det inte jag som började. Så det så!

"91. FINNEN
Svårighetssymbol:
/tre viktskivor/
Instruktion
Stå på knä med rak kropp och fotsulorna riktade mot marken. Fixera fötterna under en ribbstol eller låt en kompis hålla fast dem mot golvet. Korsa händerna på bröstet eller håll dem framför dig, och rikta blicken framåt/uppåt.

Eller så är det en bok som översatts från ett annat språk?
Formuleringarna är lite styltiga tycker jag därav min misstanke om översättning.

/Fedde

Det där hade jag också svårt att visualisera ? Tänker att de kanske menar att man ska sitta på huk, men då får jag inte ihop resten av övningen istället. Om någon har ett videoklipp av "Finnen" eller "Omvänd Finne", så skulle det vara intressant att se...
Aha, den som söker, han letar:

Fast några fotsulor mot marken ser då inte jag.

Filmen förklarade det till synes orimliga. Inte marken, utan fotsulorna mot (altan)golvet.

Om det där är Finnen. Vad är då Ryssen - att ta emot sig med ansiktet istället för armarna?

"91. FINNEN
Svårighetssymbol:
/tre viktskivor/
Instruktion

Övningen kallas även Nordic hamstring curl eller bara Nordic hamstring

Vid frukostbordet i morse:

Min fru - Åh, tror jag håller på att bli förkyld.

Jag - vad är värst, känslan av att du håller på att bli sjuk eller att jag förmodligen också blir smittad och får en man-cold?

Min fru - Åhhh, Neeej, nu blev det dubbelt så hemskt! ?

True story! ??

Tillbaka
Topp