[OT] Parkering Stockholmsbesök

Zooltrix

Aktiv medlem
Godmorgon Happyfolket! Här brukar man kunna få svar på alla möjliga frågor och eftersom att det inte kostar något att fråga så gör jag ett försök.

Imorgon, lördag, ska jag ta bilen och puttra upp till Stockholm för en dag på stan. Jag skulle vilja ställa ifrån mig bilen strax före kl 10 då jag ska träffa kompisar i Centrum. Dagen avslutas med middag i Gamla Stan så fram mot 22 vill jag kunna ta min bil och köra hem igen.

Jag söker med andra ord en bra parkering där bilen får stå i fred i 12 timmar utan att det kostar en förmögenhet och att jag samtidigt ska kunna ta mig till city och från Gamla Stan på ett smidigt sätt. Det skadar inte om parkeringen ligger så att jag lätt tar mig dit från E4:an när jag kommer söderifrån.

Försök hitta en gatuparkering Nära Årstabergs pendeltågsstation. Du står gratis och det går pendeltåg i parti och minut in till stan. Dessutom ligger det vid den södra infarten till stockholm (du behöver inte betala straffskatt)

O andra sidan så är gatuparkering på tex södermalm gratis på helger, samt att det ändå inte är trängselskatt på helgen. Så bara parkera utanför vår butik ;-), enkelt gångavstånd från gamla stan och nära södra länken via götgatan/skanstull.

Gamla stan och city kostar pengar på lördagar även på gatan, typ 12-24kr timmen. Parkeringsgarage är väldigt dyrt.
Annars finns de även en parkeringsficka för c:a 3 bilar i gamla stan som alltid är gratis, och nästan alltid ledig då ingen riktigt vågar tro att man får stå där. (För bra för att vara sant läge).

Albion skrev:
-------------------------------------------------------
> O andra sidan så är gatuparkering på tex
> södermalm gratis på helger, samt att det ändå
> inte är trängselskatt på helgen. Så bara
> parkera utanför vår butik ;-), enkelt
> gångavstånd från gamla stan och nära södra
> länken via götgatan/skanstull.
>
> Gamla stan och city kostar pengar på lördagar
> även på gatan, typ 12-24kr timmen.
> Parkeringsgarage är väldigt dyrt.
> Annars finns de även en parkeringsficka för c:a
> 3 bilar i gamla stan som alltid är gratis, och
> nästan alltid ledig då ingen riktigt vågar tro
> att man får stå där. (För bra för att vara
> sant läge).

PMa mig gärna om var den ligger

Ok, det låter som om jag ska göra ytterligare ett par förtydligande...

Jag bor på landet så här behöver man knappt använda backen när man parkerar, än mindre fickparkera så det alternativet bör undvikas in i det längsta. Att jag dessutom kör bil modell slagskepp (Audi A6) gör inte att jag känner mig bekvämare på en sådan manöver.

Parkeringen måste inte vara gratis men jag vill undvika att betala flera hundra för att ställa ifrån mig bilen.

Den där jäkla parkeringen i gamla stan var det en gubbe som berättade om när jag bodde där, men han ville inte säga var den låg. As!

Då parkerade jag alltid under Katarinahissen vid Slussen. Gratis utom 9-17 vardagar och tämligen enkelt att få plats. Är det inget ledigt är det bara att ställa sig på lastzonen i början och vänta några minuter, det är bra omsättning där. 9-17 kostar det 12 kr / timmen. Tar några minuter ner till Järntorget i Gamla Stan att promenera.

Det är nog mitt bästa parkeringstips i stan..

Hur långt kan du tänka dig att gå för en gratisplats där du slipper fickparkera? :-)

Utanför jobbet vid Gärdet är det väldigt gott om plats att parkera på helgerna (östermalmsborna orkar inte gå så långt), fickparkering behövs inte. Valhallavägens förlängning på andra sidan Oxenstiernsgatan.

Jag brukar själv ofta parkera på Valhallavägen, under träden i mittremsan mellan filerna alltså. Mellan Stadion och KTH ungefär. Jag tycker det är ett smidigt ställe att ta sig till från E4 norrifrån, men det är lite offside om man ska till Södermalm, men det finns ju tunnelbana. Vet inte om det kostar nåt där på en helg.

Som många redan skrivit så är det inga större problem att hitta parkering. Speciellt inte eftersom du kommer in till stan rätt tidigt på dagen.

Problemet är ju om man inte hittar och inte vet var man ska leta.

Om du vill ha parkering nära city men ändå slippa betala rekommenderar jag kvarteren runt Johannes kyrka. (Nu har jag ingen aning om hur väl du känner till stan). Men om du tänker dig korsningen Sveavägen - Kungsgatan. Kör norrut på Sveavägen och ta höger på Kammakargatan (?) och sen andra höger igen. Då kommer till Johannes kyrka och jag brukar alltid hitta plats där. Nackdelen är att det är långt från Gamla Stan när du ska hem.

Annars kan jag rekommendera kvarteren på Söder ovanför Slussen. Fjällgatan t ex brukar inte vara nåt problem att hitta plats på.

Ett annat alternativ är Riddarholmen. Kostar nog pengar men tror inte det är så dyrt. Men jag är osäker, det var minst 10 år sedan jag parkade där :)

Kupa skrev:
> Jag brukar själv ofta parkera på Valhallavägen,
> under träden i mittremsan mellan filerna alltså.
> Mellan Stadion och KTH ungefär. Jag tycker det
> är ett smidigt ställe att ta sig till från E4
> norrifrån, men det är lite offside om man ska
> till Södermalm, men det finns ju tunnelbana. Vet
> inte om det kostar nåt där på en helg.

Vad som bör nämnas då kanske är att om hans Audi A6 är av nyare modell och han är rädd om den kanske inte Valhallavägen är bästa parkeringen. Det är väl en av de gatorna där bilar vandaliseras mest.

En liten reservation för om de satt upp någon ny skylt nyligen som säger att du inte får parkera, men bodde i gamla stan tidigare och kompisar parkerade alltid där. Använde den själv senast jag tog bilen till gamla stan i somras, och stod en heldag utan problem.

GamlaStan_karta800x710.jpg ht=643

Bilen är 10 år gammal men jag vill gära att den finns kvar när jag ska hem och att den går att köra. Om det finns någon korkad tjuv som vill åt radion så kan han säga till innan så kan jag plocka ur den och lägga i en påse på framdäcket om han låter bli att slå sönder fönster och förstöra dörrlåsen.

Det är kul att höra att kl 10 anses som tidigt men å andra sidan så hinner väl inte pubarna öppna innan jag åker hem.

Jag har inget emot att åka tunnebana fram och tillbaka till bilen, promenera fungerar också bra. Det jag vill undvika är att det tar för lång tid, typ max 30 minuter från bilen till city.

Ska ta och låna med mig en GPS så att jag får lite hjälp med guidning.

glitch skrev:
> Vad som bör nämnas då kanske är att om hans
> Audi A6 är av nyare modell och han är rädd om
> den kanske inte Valhallavägen är bästa
> parkeringen. Det är väl en av de gatorna där
> bilar vandaliseras mest.

Åfan. Det problemet, att ha en för ny och fin bil, det har inte jag ;)

glitch skrev:
> Vad som bör nämnas då kanske är att om hans
> Audi A6 är av nyare modell och han är rädd om
> den kanske inte Valhallavägen är bästa
> parkeringen. Det är väl en av de gatorna där
> bilar vandaliseras mest.

Även om man räknar in att det är en lång gata? Långa gator som Valhallvägen, Sveavägen, Götgatan mm har ju oftast mer brott och olyckor än korta gatstumpar som bara går ett kvarter.

Annars kan man i allmänhet parkera gratis i nån närförort längs grön eller röd linje.

Hej Zooltrix

Bara för att klara upp lite saker....

På helgerna är det gratis att stå i princip varsomhelst i hela stan.
Ok, det kan kanske kosta på några få ställen mitt, mitt, mitt i city på typ på Drottninggatan eller utanför Åhlens men bortsett från det så är det en baggis att parkera på helgerna.

Var inte orolig för vandaler, så farligt är det inte.
Du kan ju alltid fälla in backspeglarna, det brukar jag göra :)

Så kör dit du skall möta dina vänner, du kommer att hitta en plats... Garanterat.

Parkera inte utanför stan.
Parkera inte på söder om du skall till city.
Och kör inte ner i något P-hus.

.. 30m gångväg skall räcka :)

/Nichosen

Ah, den där parkeringen ska jag komma ihåg. Grymt. Fast hade nog närmare till Slussen, bodde precis ovanför Järntorget.

Det finns typ många stockholmare med dyra fina bilar som parkerar på gatan. Spänn av liksom. Alla stockholmare är inte ligister. Gamla stan och City bör man undvika om man tar bilen. Bara jobbigt trångt dyrt och bökigt. Ställ dig gratis på norrmalm, vasastan, östermalm eller söder. Enkelt smidigt. Om du tror att bilen ska bli stulen kan man ju alltid åka tåg till stockholm.

citat från stockholm.se

"Gamla stans gator har aldrig varit planerade för biltrafik. För att skydda både fotgängare och miljön är därför trafiken starkt begränsad. Inom hela Gamla stan råder ständigt parkeringsförbud - zon. Parkering är bara tillåten på markerade parkeringsplatser."

Att man tidigare inte fått p-böter inom tullarna, eller begränsat antal, beror på att stockholm stad fasade ut sin parkeringsstyrka inför den nya upphandlingen som securitas vann. Nu ser jag ALLTID minst 2 parkeringsvakter när jag cyklar genom stan. Tidigare aldrig. De lappar som galningar.

Upup skrev:
> citat från stockholm.se
>
> "Gamla stans gator har aldrig varit planerade för
> biltrafik. För att skydda både fotgängare och
> miljön är därför trafiken starkt begränsad.
> Inom hela Gamla stan råder ständigt
> parkeringsförbud - zon. Parkering är bara
> tillåten på markerade parkeringsplatser."
>
> Att man tidigare inte fått p-böter inom
> tullarna, eller begränsat antal, beror på att
> stockholm stad fasade ut sin parkeringsstyrka
> inför den nya upphandlingen som securitas vann.
> Nu ser jag ALLTID minst 2 parkeringsvakter när
> jag cyklar genom stan. Tidigare aldrig. De lappar
> som galningar.

Fast de har alltid varit extrema på böter i gamla stan, under de år jag bodde där så fick man böter direkt om du stod fel (för nära gränd, inte betalat, fel ställe etc), men aldrig i den där parkeringsfickan. Tror också ditt citat inte gäller för munkbroleden, utan för gatorna/gränderna "inne" i gamla stan.

Fast vad vet jag, hade p-tillstånd som gamla-stan bo, då får man stå gratis i hela stan, inkl hammarby + i gamla stan.

Fikasvettot skrev:

> Även om man räknar in att det är en lång gata?
> Långa gator som Valhallvägen, Sveavägen,
> Götgatan mm har ju oftast mer brott och olyckor
> än korta gatstumpar som bara går ett kvarter.
>

Klart det spelar in att det är en lång gata som sväljer mycket bilar men just i mittremsan på Valhallavägen ser jag dagligen sönderrepade bilar, avslagna backspeglar osv. Jag bor själv intill Valhallavägen och undviker att parkera där så gott det går. I och med att bilarna står parkerade snett sidleds mot varandra och folk mot slutet av dagen ställer sig varsomhelst (även mitt på gångvägen) för att bli av med sina bilar så blir det en jäkla massa dörruppslag, påkörningar från sidan, backspeglar som ryker mm. Står man i en fick inbillar jag mig att folk snarare tenderar att köra in i kofångaren fram eller bak och den är gjord i plast så hellre en repa där det inte kan rosta än att ha ett 20cm långt streck över hela dörrsidan. Givetvis finns det också idioter som kör in i sidan på bilar vid fickparkering men jag tror att folk generellt sett är lite försiktigare när de måste fickparkera eftersom det är ett medvetet moment medan man nog tenderar att vara mer oaktsam om det bara är att 'glida in' som på Valhallavägen.

Oavsett kommer man förr eller senare få sin bil repad om man har bil i stan men jag inbillar mig i alla fall att man kan försöka minimera riskerna.

Men då är frågan... varför parkera på Vallhallavägen om det är ner till stan Zool skall?
Då är ju alla gator närmare bättre.

Något jag undrat över är varför det ska vara så svårt bygga en bil som klarar de vanligaste parkeringsskadorna. Det är ett tillval som jag gladeligen skulle betala extra för! Läderklädsel, ädelträ blaha blaha går ju bort. För mig är det viktigaste att min bil ska funka och inte kosta för mycket pengar att äga och underhålla...
Kan man inte bygga reptåliga plastkarosser (al a rotationsgjutna kajaker). Och var har dom riktiga kofångarna tagit vägen (a la Volvo 240 eller Saab 900)

Appel skrev:
> Något jag undrat över är varför det ska vara
> så svårt bygga en bil som klarar de vanligaste
> parkeringsskadorna. Det är ett tillval som jag
> gladeligen skulle betala extra för!
> Läderklädsel, ädelträ blaha blaha går ju
> bort. För mig är det viktigaste att min bil ska
> funka och inte kosta för mycket pengar att äga
> och underhålla...
> Kan man inte bygga reptåliga plastkarosser (al a