Mårten: problemet är att den genomsnittlige stadsskuttaren dels inte skulle stanna och ta sitt ansvar OM han/hon förstörde något i sin framfart och dels att det inte alltid är tydligt att man förstört något. T.ex kan du förstöra undertak som du inte ser och därmed orsaka läckage eller få puts att släppa från väggen utan att den trillar ner omgående men däremot trillar ner nästa eller nästa gång eller när det kommer ett starkt skyfall eller liknande. Dvs, det är först när det är försent, när skadan redan är skedd, som stadsskuttaren vet om han/hon förstört något eller ej. Och som sagt, visa mig den stadsskuttare som då plingar på och säger förlåt förlåt jag har förstört farbrors husfasad, låt mig nu betala skadorna jag orsakat.
Till det kommer förstås det störande moment det innebär med hårda dunsar i väggar och tak. T.ex. när ens restauranggäster sitter och äter.
Bara för att något finns tillgängligt innebär det inte att man har rätt att bruka det efter eget huvud om det är någon annans egendom.