[OT?] Parkour, eller freerunning..

Det har man sysslat med.

Liknas helst (enligt mig) som konsten att röra sig, eller flyktteknik. Finfina grejjer det där.
Alla som gör volter och skit håller på med andra saker än parkour. Parkour är både en fyfisk grejj, och en filosofi (typ). - Man kan ta sig över de hinder som finns, genom att använda sig av dom. ^^

YES, det är ju jump britain! En geee-rym film med några av de första personerna som sysslat med parkour.

Senast redigerad av en moderator:
Parkour är helt klart märkligt. De brukar ha en förmåga att trotsa Newtons gamla teser på ett anmärkningsvärt sätt. Mycket underhållande att titta på! Önskar att jag var så där vig och vältränad... =)

Önskar jag hade orken/modet/fantasin/annat att utöva det, då skulle nog kroppen komma därefter. Fast nära 30 är man nog för gammal och skröplig för att börja nu :) :(

Jag såg också på det igår :) Sen när jag skulle springa till pizzerian och hämta mat så testade jag lite lätt genom att hoppa över några objekt och det var både smidigt och roligt :P B>lev nyss medlemm på ett parkour forum :D
Någon i Borås som vill testa ? :D

/ / Oskar .

jag såg några kids hålla på i T-centralen. de var naturligtvis ljusår från de där snubbarna, men nånstans ska man ju börja Modiga var de och kämpade på bra. Såg klart kul ut och jag kände mig jävligt gammal.

Inte sett filmen Yamakasi eller? Sevärd annars om man gillar Parkour, extra bra eftersom den är fransk också. (:

Eric W: Cubic eller nåt sånt har jag för mig. Ja, den svenska översättningen är så... Öh, typ. Fräck är den iaf. :)

Springa och skutta och hoppa... ja jag säger då det. Det blir inte häftigare för att man ger det ett fånigt namn eller för att Nike snart börjar sälja särskilda parkourdojor. Det är ändå bara ett tramsigt skuttande och hoppande av pojkar som misslyckats med att bli män.

Lennart35: Tror du är lite avundsjuk. Gäller att se möjligheterna här i livet, annars kommer man inte så långt tror jag.

lennart: Och du har ett stillasittande låg/medelavlönat kontorsjobb, kör V70 och är allmänt vuxen eller? Nej just det, du cyklar antagligen MTB vilket ju är något typ 7-åringar borde vara ensamma om att syssla med enligt din logik.

Senast redigerad av en moderator:
Cerro: jag behöver ingen legitimering i form av ett fånigt namn eller en organisation eller särskilda dojor från Nike för att skutta och hoppa. Behöver man det ser man inte möjligheterna. Ser man däremot möjligheterna i livet klarar man sig utan sånt. Och kan skutta och hoppa alldeles på egen hand.

Mårten: Nej, men att ta sig friheten att klättra och springa och hoppa på andra människors husfasader, biltak etc är inte särskilt vuxet. Lika lite som att ta sin mtb och plöja rakt igenom grannens rabatt. Visst kan även vuxna män springa och hoppa och skutta. Förslagvis på någon av försvarets avdankade hinderbanor ämnade för just detta ändamål. Och visst kan man cykla mtb på ett vuxet och ansvarsfullt sätt på avsedd plats och utan att sabba eller störa för andra.

Lennart35: Så bra att du kan hoppa och skutta utan skor ifrån Nike, det kan troligen de flesta andra också. Var är avsedd plats för mtb? Menar du mtbbanor om finns några stycken i Sverige eller? Åker du isåfall till Söderåsen där den enda mtbanan i Skåne vad jag vet (tror att du bor i Ystad med e-postadressen du hade) varje gång du ska cykla?

Lennart35: Så länge du inte förstör något ser jag inga moraliska problem med att klänga på hyreshusfasader, murar och annat kul...

Biltak förstör du troligen, så där finns ett problem.

Hur ser du på street-cykling?

Lennart35 skrev:
-------------------------------------------------------
> Mårten: Nej, men att ta sig friheten att klättra
> och springa och hoppa på andra människors
> husfasader, biltak etc är inte särskilt vuxet.
> Lika lite som att ta sin mtb och plöja rakt
> igenom grannens rabatt. Visst kan även vuxna män
> springa och hoppa och skutta. Förslagvis på
> någon av försvarets avdankade hinderbanor
> ämnade för just detta ändamål. Och visst kan
> man cykla mtb på ett vuxet och ansvarsfullt sätt
> på avsedd plats och utan att sabba eller störa
> för andra.

Gäääääsp. Fan vad trist.

Mårten: problemet är att den genomsnittlige stadsskuttaren dels inte skulle stanna och ta sitt ansvar OM han/hon förstörde något i sin framfart och dels att det inte alltid är tydligt att man förstört något. T.ex kan du förstöra undertak som du inte ser och därmed orsaka läckage eller få puts att släppa från väggen utan att den trillar ner omgående men däremot trillar ner nästa eller nästa gång eller när det kommer ett starkt skyfall eller liknande. Dvs, det är först när det är försent, när skadan redan är skedd, som stadsskuttaren vet om han/hon förstört något eller ej. Och som sagt, visa mig den stadsskuttare som då plingar på och säger förlåt förlåt jag har förstört farbrors husfasad, låt mig nu betala skadorna jag orsakat.
Till det kommer förstås det störande moment det innebär med hårda dunsar i väggar och tak. T.ex. när ens restauranggäster sitter och äter.

Bara för att något finns tillgängligt innebär det inte att man har rätt att bruka det efter eget huvud om det är någon annans egendom.

äsch lennart, ta nu på dig dina nyinköpta parkourskor och försök en gång till ska du se att det går bättre och du blir gladare.

imgloader.aspx

Lennart35 skrev:
-------------------------------------------------------

> Till det kommer förstås det störande moment det
> innebär med hårda dunsar i väggar och tak.
> T.ex. när ens restauranggäster sitter och
> äter.

Du är grym Lennart35! :-D

District 13 är en fransk actionfilm som har en hel del snygga filmsekvenser med folk som skuttar omkring på hus, inledningsscenen när huvudpersonen (spelad av David Belle) blir jagad är riktigt grum. Filmen i sig är väl kanske ingen jättehöjdare men den blir sevärd pga alla snygga stunts.

Gammal kompis till mig i vbg som håller på, ibland när man är och handlar ser man honom typ komma över en mur flygandes, landar lite kullebyttor, byter håll, studsar till två tre gånger mellan två husväggar sedan borta...

Tillbaka
Topp