[OT] PAX-fläkt i hus med självdrag?

Valhalla_

Aktiv medlem
Hoppas någon ventilationskunnig finns här på happy!

Jag har ett treplans-radhus från -59, där ventilationssystemet bygger på självdrag. Numer är oljepannan i källaren borta och således är murstocken kall, och självdraget fungerar därför inte så bra. Ett litet drag är det, men inte tillräckligt. I källarbadrummet blir det rätt fuktigt eftersom vi både duschar och tvättar där. Där finns en tilluftskanal i ytterväggen och en frånluftskanal till murstocken. Jag funderar på att sätta en fläkt i tilluftskanalen och blåsa ut fukten raka vägen ut, men då vänder jag ju också på tilltänkta flödesriktningen. Frånluftskanalen kan man stänga med ett spjäll, och istället ta luften från övriga källaren. Fast då kanske jag måste täppa till hålet in i murstocken där pannan suttit också, så inte luft sugs därifrån? Jag har även funderat på att ha ett lågt grundflöde i den fläkten hela tiden.

Frågan är nu...Är detta dumt? Och vad borde jag i så fall göra istället? En del verkar förespråka att sätta fläkten i frånluftsöppningen i badrummet, men då riskerar man väl att skapa ett övertryck i skorstenen och därmed trycka in fuktig luft i övriga huset via de andra öppningarna? Och att sätta en fläkt längst upp i skorstenen som suger ut luften är ju rätt oekonomiskt har jag förstått.

Vad ska jag göra egentligen?

En avfuktare kanske? Vi satte en avfuktare i tvättstugan och jäklar vilken skillnad det blev. Samma temperatur känns helt olika vid 45% och 90%. Men... i duschrummet bredvid tvättstugan har vi en luftfuktighetsstyrd pax som jag har kalibrerat så att den går kanske 4-5 minuter efter en dusch, känns att man kan ta den smällen.

Hej,

Jag har en fuktstyrd PAX som startar när det behövs och/eller ljust är tänt och den går in i egen kanal i skorstenen.
Dock så tryckte den ut luft på toan i källaren som går på samma kanal, detta löste jag med att göra en liten pip/rör på fläkten som gick in i kanalen och sedan uppåt så luften fick "rätt" riktning.
Nu funkar allt prima.
I kök, badrum ska det vara undertryck/frånluft och i tex sovrum tilluft.
Man kan sätta en sådan där boll som snurrar i vinden för bättre drag i skorsten, funkar ? Vet ej...

Mvh
JOhan

Utifrån vad jag läst:
1 avfuktare i tvättstugan
2 se över att tillluften är tillräcklig
3 vid behov PAX-fläkt med lågt grundflöde

Om luften har fel väg beror det på att tillluften är för dålig. Det är inte övertrycket i skorstenen som gör att luften går fel väg utan undertrycket som skapas av fläkten.

Att murstocken är kall ska inte ha någon betydelse men är en vanlig förklaring.

Har jag läst.

Hej,

jag har haft liknande problem och anlitat en ventilationskonsult för att få en bra lösning.

Det stämmer väl med föregående inlägg.

1. Öppna upp nya ventiler för tillluft (äldre hus har ofta dålig tilluft då man tätat fönster mm efter hand men inte öppnad ny ventiler)
2. PAX-fläkt i badrummen som går konstant. (en på högre varvtal och en på lägre av bullerskäl)
3. Avfuktare i tvättstugan

Du kan gott sätta in en fläkt som blåser rätt ut i det fria. Sätt igen befintliga frånluftshål i murstock. Fläkten kan gott gå på ett lågt grundflöde och varvas upp vid ex lysetändning. Kallrasskydd är bra att ha på fläkten om den inte går konstant. Det är rätt låga flöden på en pax-fläkt och ett hus från 59 är rätt otätt så det kommer inte bli nåt märkbart undertryck där nere, se dock till att ha springa eller liknande i dörr till våtutrymme. Vill du vara riktigt duktig kolla velco-ventil som är temperaturstyrd som tilluftsöppning.

jag har i närtid sett/hört tre luftavfuktare. Mitsubishi, dyr, snygg och tyst. Woods, ful och brummar ordentligt. ClasO/Cotech, otroligt oväsen. Jag tror att man får vad man betalar för där, som vanligt...

Självdrag i kall murstock kan i viss mån fixas med en:

Bilagor

• ASP%20160%20C%20200%20C%20Mellan.gif
    ASP%20160%20C%20200%20C%20Mellan.gif
    19.2 KB · Besök: 702
En avfuktare har jag funderat på mest för att få bort en del av den markfukt som tränger igenom betongen. Men det kanske är bra att ha den i badrummet i så fall?

Om jag har en pax-fläkt som drar ut luften ur badrummet direkt genom väggen så bör jag då alltså se till att de övriga tilluftsventilerna i källaren är tillräckligt öppna? Kan det vara tillräckligt för att man inte ska dra in luft via skorstenen? Vad gäller övertryck i murstocken så menade jag ifall man sätter fläkten så den trycker in luft den vägen. Flödesriktningen blir "rätt", men man får väl ett övertryck i murstocken vilket kan trycka ut fuktig luft i övriga huset?

frånluftsfläkt uppe på tak, med kanaler och don till kök/bad/tvätt. Fönsterventiler i sovrum/vardagsrum.

paxfläktar funkar väl också med fönsterventiler i sovrum etc, men det känns som en lite fuskigare lösning. Kan dock va ett alternativ om du inte har utrymme till nya kanaler på vind eller nåt.

Annars får du väl elda på med en kamin där pannan stod...

Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> En avfuktare har jag funderat på mest för att
> få bort en del av den markfukt som tränger
> igenom betongen. Men det kanske är bra att ha den
> i badrummet i så fall?
>
> Om jag har en pax-fläkt som drar ut luften ur
> badrummet direkt genom väggen så bör jag då
> alltså se till att de övriga tilluftsventilerna
> i källaren är tillräckligt öppna? Kan det vara
> tillräckligt för att man inte ska dra in luft
> via skorstenen? Vad gäller övertryck i
> murstocken så menade jag ifall man sätter
> fläkten så den trycker in luft den vägen.
> Flödesriktningen blir "rätt", men man får väl
> ett övertryck i murstocken vilket kan trycka ut
> fuktig luft i övriga huset?

Fukt i källare är normalt. Är det alldeles för mycket fukt får du dränera ordentligt. Att ha en avfuktare på för jämnan kommer att kosta dig väldigt mycket då drar en hel del.

Självdraget i gamla hus är ofta dåligt, speciellt sommartid. Ju kallar ute desto bättre fungerar ventilationen, precis så som man inte vill ha det.

Man skall vara försiktig med att ändra för mycket på ventilationen i gamla hus utan att veta vad man gör, men lite mekanisk frånluft brukar inte göra någon skada. Ju mer luft man suger ut desto viktigare är det att luften tas in igenom öppningar gjorda för att just ta in luft. Annars riskerar man att dra in mycket fukt i väggarna. Faran är iofs mycket större om man gör det omvända, att man har har tilluft och låter luften gå ut igenom väggarna. Då får man ofta fuktproblem i dem med tiden.

Så, ett osammanhängande svar. Jag får skriva i omgångar på jobbet (byggingenjör, så jag har (hade) lite koll på hur det fungerar (i alla fall i teorin))

Det jag har läst mig till är att den vanligaste orsaken till att självdraget inte fungerar är att tilluften är för dålig, och att det är i den änden som man ska börja. Trycker du upp för mycket luft i skorstenen utan att ordna tilluften tas tilluften i stället från frånluften, så att en skorstenspipa börjar suga in den luft som sprutas ut från en annan. Så hade jag hos mig. När jag körde köksfläkten på max när jag stekte pannkakor blev det undertryck i hela huset så att frånluften gick baklänges och stekoset gick ner i tvättstugan. Så fick jag det i alla fall förklarat av sotaren.

För att självdragsprincipen ska fungera har jag läst att det ska krävas en temperaturskillnad på fem grader, vilket man för det mesta har. Höjden på skorstenen och vinddraget däruppe ska lösa resten. En huv hjälper till att skapa ytterligare drag.

Insåg precis att det nog inte spelar så stor roll för hela husets klimat ifall jag blåser ut luften igenom väggen eller in i murstockskanalen, eftersom jag i alla fall kommer ha tilluften under badrumsdörren. Jag testade att montera en datorfläkt i badrums-tilluftskanalen, som nu konstant blåser ut luft, och det verkar ju fungera utan att jag drar in luft genom murstockens alla kanaler i källaren. Det finns ju flera tilluftshål i källaren så det är väl tillräckligt helt enkelt. Nu lär väl en pax-fläkt blåsa mer, men man kan också öppna alla tilluftskanalerna mer.

Summa summarum: Jag kommer sätta en fläkt med konstant grundflöde i tilluftskanalen i ytterväggen och stänga frånluftsventilen från badrummet till murstocken. Edit. Tilluftskanalen blir frånluftskanal menar jag, dvs tilluft tillbadrummet går genom dörren och frånluft i dagens befintliga tilluftskanal. :-)

Så följdfrågan blir då: Hur löser jag det med kanal och ytterväggsgaller etc? Nu är det en ca 15x15 cm grovt uthuggen kanal med ett "inmurat" ytterväggsgaller i stål, utan insektsnät. Ska jag ta bort detta galler och sätta in ett runt 100 mm rör och ett nytt pax ytterväggsgaller? Eller ska jag låta det där bakom bara vara som det är, dvs en grov kanal och ett gammalt skrynkligt stålgaller? Eller kan man få fuktproblem om man inte installerar ett rör? Om jag byter galler, hur ska jag då fästa det? Skruva och sedan täta med silikon? Eller limma på något vis? Har inte lyckats googla fram hur man brukar lösa sådant.

Mycket frågor, men jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Senast ändrad:
Håller själv på fundera på "Dränera" eller "avfuktare".

Kostnaden för en omdränering och samtidigt lägga på isodrän eller pordrän lär hamna på 100.000 - 150.000 kr om jag låter någon göra det åt mig. Kollat med grannar som gjort det.

Om jag istället köper in en avfuktare ex en Woods för 4.000 - 5.000 kr för att avfukta källaren (placera i tvättstuga) så kan man undra vad som är bäst både på kort sikt och lång sikt.

Jag är en fattiglapp och känner inte för att låna ytterliggare med allt vad det innebär med räntor och krav på amorteringar för att omdränera. Frågan vad kan driftkostanden (elförbrukning) vara för en avfuktare. Får man samma inomhus klimat som att omdränera+tillägisolera (pordrän). Det kanske ändå lönar sig att ha en avfuktare i mitt fall. Nu ligger mitt hus på sandig mark där vi har mer radonproblem (har dubbla radonsugar i plattan mm)än kanske fuktproblem kan sägas.

Vad är normal tjocklek på bottenplattan? vårt hus byggt 1974 och har en kraftig armerad 50 cm tjock bottenplatta. Aren på bottenplatta ca 119m2

Hoven

Ta inte bort frånluften från badrummet. Då trycker du ut fukt samt bajslukt i resten av huset...

frånluft i bad, kök, förråd. Tilluft i resten av huset genom fönsterventiler eller mekanisk tilluft. Det är det enda rätta.

sovrum 4l/s/pers
bad/wc 15 l/s
förråd 5-10 l/s
kök med fläkt/kåpa grundflöde 10 l/s, kök med kolfilterfläkt endast allmän frånuft 10 l/s.

Allmänna utrymmen lägst 0,35 l/s/m2 (tilluft). Det brukar vara frånluften som blir dimensionerande.

Totalt måste du ha lägst 0,5 omsättningar/timme dvs halva rummets volym luft ska bytas/timme.

Allt annat är fel sätt.

Jag tänkte inte ta bort frånluften. Kanske inte var så tydlig, men jag tänkte sätta pax-fläkten i den kanal som idag är tilluftskanal, och helt enkelt vända på luftflödet. Men istället för att ta tilluften till badrummet via murstocken så täpper jag för murstockens spjäll och tar tilluften från övriga källaren under dörren.

I spiskåpor sitter ett spjäll som öppnar då man vrider på tiduret vilket forcerar flödet. Dessa kåpor är kopplade till fläkt på tak ihop med övrig vent.

Spisfläktar har alltid egen kanal ut i det fria. Ansluter man spisfläkt på övrig vent riskerar man trycka ut matos i ex badrum.

Håller med. Kan användas i små biutrymmen eller källarförråd möjligen.

Fast det är klart, det kan va svårt att hitta bra lösningar på gamla kåkar utan plats för nya kanalsystem etc.

Tillbaka
Topp