[OT] Paypal scam?

thomaz

Aktiv medlem
[OT] Paypal scam?
Hmm... Hjälp mig lite här.. Ofta när man har "annonser" på tradera så är det folk som ber en skicka utomlands osv med skumma förslag...

Nu fick jag den här:

Am Tove, I Am willing to buy your item on Tradera, I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay $300.00 USD for the item as I am willing to do this fast due to the urgency., I will like the item to ship through POST SERVICE, I will pay you via PayPal Payment, the payment that fast and very secure payment, For the payment via PayPal, your, FULL NAME, PAYPAL EMAIL for payment..You can mail me directly for quick response:

Vad har de tänkt att köra om de får mitt namn och email?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Paypal scam?
Får de ditt namn och email så kan de lätt hitta lösenordet på paypal. Dessutom behöver man inte har hela namnet för att betala till någon via paypal, endast ditt email adress.

Jag ser den här hände mycket på ebay, att man får ett erbjudande att sluta auktionen tidigt. Försäljaren brukar säger artig att de ska låter auktionen fortsätter och att de är välkommna att bjuder på grejorna. De slänger då upp förfrågan under Q&A på auktions sidan för att visa att man är inte interesserade.

[OT] Paypal scam?
ianthewelshman skrev:
-------------------------------------------------------
> Får de ditt namn och email så kan de lätt hitta
> lösenordet på paypal. Dessutom behöver man inte
> har hela namnet för att betala till någon via
> paypal, endast ditt email adress.

E de verkligen så lätt? Varje gång jag betalar med paypal så skickas ju mitt namn med eftersom jag gärna vill ha varorna jag betalat för skickade till mig.
Då skulle jag ju kunna råka handla av någon oörlig sate och sen är jag körd....

Men jo jag vet, man behöver endast mail för att betala så borde ju vara något i stil med det du säger.

[OT] Paypal scam?
ianthewelshman skrev:
> Får de ditt namn och email så kan de lätt hitta
> lösenordet på paypal.

Lätt? Tillåt mig tvivla.

[OT] Paypal scam?
ja nu får du allt berätta hur lätt det är. för jag kan inte se hur de ska kunna få ut ens lösenord me hjälp av ens mail adress och namn. ja menar, det ä dels uppgifter som en köpare får när han köper nått o den som säljer vill ha betalt på paypal.

skulle vara om ens lösenord ä för lätt konstruerat. alltså nått man kan gissa sig till.

men visst kan man luras lätt, o ska inte haka på sånna där erbjudanden som thomaz nämner.

[OT] Paypal scam?
Det var bara en gissning baserad på vad jag har hört. Det är visst ingen lätt att hacka sig in i någons paypalkonto men det händer ibland.

Bara för att ni tycker att det är svårt betyder inte att alla tycker att det är svårt.

Förresten, ingen annan än jag har givit någon råd i denna tråd utan de flesta har hånat mig. Ska man sluta ge sin åsikt eller?

[OT] Paypal scam?
Har några tänkbara scenarior.

Snubben "upptäcker" när du gått med på att ta betalning via Paypal att hans konto inte funkar och försöker övertala dig att ta en check istället = Du blir blåst.

Snubben har ett hackat konto han betalar dig ifrån. Kontot spärras efter några dagar och det blir problem och en massa jobb med att få ut pengarna.

[OT] Paypal scam?
Hmmm jag kanske skulle försöka "blåsa" honom och se vad som händer... Med lite tur så använder han sig av ett stulet kreditkort och jag får in pengar på mitt paypal konto, sen skickar jag en tegelsten ;)

[OT] Paypal scam?
ianthewelshman skrev:
> Den har hänt. Det finns några exemplar på
> nätet där folk har "scammed the scammers". Om
> det är sant eller inte vet jag inte men det är
> rätt roligt faktiskt.

Mmm på dem bara, PpppppppppowerBook

[OT] Paypal scam?
Jag är helt säker på att det är en scam. Mest baserat på att mailet ser ut att vara helt generellt skrivet, det nämns aldrig vilken pryl han är intresserad av osv. Även om det händer att Paypal-konton hackas så tror jag inte det är den tänkta approachen, snarare så att han kommer att vilja skicka dig en check på ett för stort belopp som du ska lösa in för att sen föra över det överstigande beloppet.

Senare upptäcker banken att checken saknar täckning och du är blåst. Ge honom en mailadress som inte existerar och säg att det är din paypal-adress för att se vad som händer och håll oss underrättade!

[OT] Paypal scam?
morango skrev:
> ianthewelshman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det är sant eller inte vet jag inte men det
> är
> > rätt roligt faktiskt.
>
>
> Mmm på dem bara, PpppppppppowerBook

En länk utifall någon missat den pärlan: http://www.zug.com/pranks/powerbook/

/Johan

[OT] Paypal scam?
jomper skrev:
> Ge honom en mailadress som inte existerar och säg att det är
> din paypal-adress för att se vad som händer och
> håll oss underrättade!

Nu kör vi...

[OT] Paypal scam?
ianthewelshman skrev:
> Det var bara en gissning baserad på vad jag har
> hört. Det är visst ingen lätt att hacka sig in
> i någons paypalkonto men det händer ibland.
>
> Bara för att ni tycker att det är svårt betyder
> inte att alla tycker att det är svårt.
>
> Förresten, ingen annan än jag har givit någon
> råd i denna tråd utan de flesta har hånat mig.
> Ska man sluta ge sin åsikt eller?

skulle gissa att de flesta som får sina paypal konton hackade, får det pga. att de fått mail från vad som verkar paypal, o som ber dem logga in på paypal, så ä där en länk till en sida, som har väldigt lik webbadress o som ser ut som paypals sida, man knappar in sin mail o lösen, o vips så har nissen ens grejer. sen finns det säkert de som hackar sig in, men de ä nog betydligt färre.

annars har ja sett en som oxå lurar en scamer, scamern skulle få en bärbar dator, men fick en pärm med påklistrade tangenter på insidan o ditritad skärm o utgångar :D för själva pärmen betalade han inget, då killen som sagt scamade säljaren, men säljaren fixa så det skrevs hög tull på paketet, spelade dum, att det inte gick att skriva ner värdet på paketet, för det ville inte fraktbolaget (säljare i usa, köpare i UK), så scamaren betalade typ 2-3000 kr i tull för att sen inse att paketet innehöll en sten o en pärm omgjord till en "bärbar dator" :D

[OT] Paypal scam?
thomaz skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ge honom en mailadress som inte existerar och
> säg att det är
> > din paypal-adress för att se vad som händer
> och
> > håll oss underrättade!
>
> Nu kör vi...

Subject: PAYMENT WILL BE MADE!!!
From: "tove mark"
Date: Tue, November 6, 2007 15:20
To: "Thomas"
Pr

i will go for the payment tommorow ok...be waiting for the payment ok..

Thanks.,

[OT] Paypal scam?
Men vänta lite här, hur vet du att detta är någon som försöker lura dig? Vet du att det inte är någon som bara inte har så bra koll? Man ska nog vara jäkligt säker på sin sak innan man börja ägna sig åt bedrägerier.

[OT] Paypal scam?
Tänkbart är att de vill ha komplett namn och emailadressen som är kopplad till PayPal för att kunna skicka ett falskt email som säger att pengar har mottagits; sen ska thomaz luras att skicka prylen utomlands. Kan ju också tänkas att de försöker phisha efter thomaz password till Paypal genom en länk i det falska mailet.

[OT] Paypal scam?
Japp, massa tänkbart och kanske, och jag tror också det är någon som inte har ärliga avsikter och Kupas beskrivning låter rimlig. MEN, om man går så långt att man uppmanar folk att betala pengar för något de inte kommer att få bör man nog ha ordentligt på fötterna, att ha en massa kansken och antaganden är lite väl skakigt skulle jag vilja säga.

[OT] Paypal scam?
Jag skulle bara göra som alla andra säljare jag har sett på ebay göra. Man skriva en mail tillbaka som låta, "Thankyou for your interest in my item, I am however going to let the auction finish. You are welcome to continue to bid on it. Good Luck".

Man sätter upp det (åtminstone på ebay) under Q&A så att potentiella scammers ser att man är inte interesserade av sånna erbjudande. De är jävligt många och kanske som Frederik säger att de saknar bara koll på reglerna. Tveksamt men det är klart att det händer.

Om man läser det där om powerbook scammen, så ser man till att scammaren till slut skickade ett virus. Att försöker att blåsa blåsaren bara skapa ett sånt "I have a rock, you get a knife, I get a gun etc" mentalitet. Bättre att visa att man är medveten om vad de försöker att göra.

Min fru skulle vara stolt på min självbehärskning - hon säger alltid att jag är för aggressivt och brittiskt om sånna saker....

[OT] Paypal scam?
Det är väl ingen som försöker få pengar från någon? Paypal-adressen som angivits finns inte och det kommer inte att gå att betala några pengar till den. Det kan ta några minuter av köparens tid, värre än så är det inte.

[OT] Paypal scam?
jomper skrev:
> Det är väl ingen som försöker få pengar från
> någon? Paypal-adressen som angivits finns inte
> och det kommer inte att gå att betala några
> pengar till den. Det kan ta några minuter av
> köparens tid, värre än så är det inte.

Nog går det att betala pengar till någon utan paypal-konto. Frågan är om pengarna avvisas tills dess att mottagaren registrerar sig, eller om de fastnar hos paypal tills mottagaren hämtar dem.

[OT] Paypal scam?
Mr Handley skrev:
> I´m with Ian. Synd att börja luras. Vad skall
> det leda till?
> Du kör väl fortfarande auktionerna eller?

Men gud va ni e tråkiga ;)

[OT] Paypal scam?
jomper skrev:
> Det är väl ingen som försöker få pengar från
> någon? Paypal-adressen som angivits finns inte
> och det kommer inte att gå att betala några
> pengar till den. Det kan ta några minuter av
> köparens tid, värre än så är det inte.

Precis, och hade det kommit riktiga pengar så hade man ju lätt kunnat "refunda" dem utan kostnad, självklart har jag auktionen kvar och Kupa vann första pris i jakten på nigerianen.

Fick två fake mail där det stod att pengarna var betalda till mig, rätt tvivelaktiga vad gäller språk, design, avsänder osv.

Adressen dit de vill ha grejjorna var till ett garage i Nigeria

[OT] Paypal scam?
Jag tycker inte det är något fel med att driva lite med uppenbara scammers. Om sånt här tar för mycket av deras tid så kommer det inte längre vara intressant att försöka luras som de gör.

Upphör aldrig att förvånas över hur taffliga de är. Hur svårt kan det vara att göra en riktig paypal-betalning för att se hur de riktiga bekräftelsemailen ser ut?!

Thomaz, kan du inte skicka en tegelsten?

[OT] Paypal scam?
Hmm, för övrigt, man får väl inte avbryta en auktion på Tradera, då kan man väl bli avstängd. Likaså får man väl inte buda på något direkt till auktionisten. Be han fara åt helvete.

[OT] Paypal scam?
jomper skrev:
> Thomaz, kan du inte skicka en tegelsten?

Nej, hoppar det han var ju snäll och gav upp när jag mailade tillbaka och förklarade att jag inte hade för avsikt att skicka någon kamera till honom då han uppenbarligen hade tänkt blåsa mig ;)

Tillbaka
Topp