OT; PC eller Mac?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Buddha

Aktiv medlem
OT; PC eller Mac?
Är på G att byta dator och ska då passa på att byta till en bärbar. Har använt PC i hela mitt datorliv, utan att egentliget veta varför.
Vore trevligt med lite förändring, åsså e ju Mac:arna mycket snyggare! =)

Det är nog ingen idé att fråga vilket som är bäst, men kan någon förklara vad dom stora skillnaderna mellan systemen är?

Jag använder burken till å kolla foton, surfa, pröjsa räkningarna, ladda MP3-spelaren, Excel och Word. Väldans avancerade grejjer med andra ord. ;)

/Undrande B

OT; PC eller Mac?
I stora drag är ju Mac bättre för grafiskt arbete, film osv...windows funkar ju bra det också men det är ingen höjdare tycker jag.

Vad har du för mp3-spelare? I-pod?

OT; PC eller Mac?
Jag har ingen I-pod men jag har en MD som är värdelös.Jag tycker att Mac är klart snyggare,och användas till film och så vidare.
Men jag tycker egentligen att PC är bättre,förutom Windwos.Jag tycker att Linux är klart bättre,och GRATIS !

Dessutom finns massor med irriterande buggar i Windwos.

/M

OT; PC eller Mac?
Det låter som du kommer att vara ok med vilken dator som helst. Dock kan det vara lite klurigt att ställa om sig tycker jag som har använt PC hela mitt liv också. Det dyker alltid upp något som man stör sig på när man byter system. Jag tycker dock att du ska prova Mac om du gillar utseendet. Det kan ju vara kul att prova något nytt. Det som jag tycker är tråkigt med en bärbar PC är att saker går sönder ofta och man måste ha bra service annars är man rökt. Just nu kör jag med en DELL Latitude D600 och har haft den ett år. Det är min tredje Latitude jag håller på att förbruka, men helt fantasktiskt har inget gått sönder än. Denna bärbara är den bästa jag sett och jag är supernöjd. Speciellt med skärmen 1400 x 1050 och allt är glasklart. Jag jämförde med min gamla och den såg nästan suddig ut på 1024 punkters upplösning. Som ni kanske märker börja dock tangentbordet bli slitet...

/Phredhe

Senast redigerad av en moderator:
OT; PC eller Mac?
Så mac spöar pc när det gäller bilder/filmer och på designen. Måste finnas fler skillnader, eller?
Kommer jag hajja nada med mitt invanda pc-beteende? Jag har ingen aning som ni märker -har aldrig suttit framför en mac. :/

OT; PC eller Mac?
En annan skillnad är att Mac är baserat på UNIX...jag har ingen aning om vad det innebär direkt men nånting med stabiliteten är det iallafall.

OT; PC eller Mac?
Kan väl också tillägga att det är bättre andrahandsvärde på en Mac än en PC om du skulle få för dig att sälja den nån gång. Fast å andra sidan får du lägga till lite extra när du köper en Mac...Vad funderar du på att köpa för dator?

Designmässigt vinner Mac med 100-0!

OT; PC eller Mac?
Om du bara har haft PC förut, testa med en Mac. Om du inte gillar den är det bara att sälja den medans du får något för den. Macen är generellt lite bättre byggd, lite mer integrerad och vinner med en noslängd när det gäller ljud, bild och film.

Jag har arbetat med både Mac och PC, men föredrar Mac.

OT; PC eller Mac?
Mycket är väl en smaksak. Jag tycker att windows blivit bättre i och med XP men jag tycker fortfarande att OS X är betydligt bättre. Men det är ju givetvis en smaksak.

Många argument är väl redan sagda och jag vet inte om macen numera är bättre när det gäller grafiskt arbete. Systemet är i alla fall otroligt stabilt. Jag har fått en kernel panic (systemkrasch) på två och ett halvt år! Program kan dock fortfarande krascha men det är en annan sak och det kräver ingen omstart.

Ett annat mycket starkt argument för mac är säkerheten. Viktigt i dessa virustider. Än så länge känner jag mig fullständigt säker när det gäller virus, intrång, trojaner och dylikt. Det är nog inte bara för att macen är mindre i andel utan jag tror även att systemet är säkrare i sig.

/Mats - mac sedan 96.

OT; PC eller Mac?
Köp ingen Mac innan nästa vecka. MacWorld San Francisco börjar på måndag och Apple kommer att annonsera nya modeller och mjukvara där. Kvarvarande modeller kommer att prissänkas, och nya, snabbare, bättre modeller kommer att vara tillgängligt snart.

Nästa sak, det enklaste sättet att flytta befintliga information från en PC till en Mac är med det här: http://www.detto.com/move2mac/

Min heltidsjob är med IT kundsupport och utbildning i en 99.9% Windows XP miljö. Jag har möjligheten att testa och leva med det bästa från ett flertal PC tillverkare på jobbet. Efter att har jobbat med det hela dagen kommar jag hem och sköter North American Flyers, personliga hemsidor, bild- och videoredigering och hela musiksamling från min 3 år gammal PowerBook. Gissa vilken jag föredrar? ;)

OT; PC eller Mac?
en pc måste jag säga.
mac har så begränsat med programvara jämfört med pc.

sedan så de områden jag använder datorn för så lämpar sig en pc bättre, jag spelar lite småspel i perioder, lyssnar på musik, blippar msn o så.

givetvis så finns det mesta till mac också, men begränsat o kostar ofta en hel del.

smaken är som baken, kluven mitt itu.

appropå os till pc så har vi ju faktiskt linux som är stabilare och mindre problematiskt än xp som jag tycker varit under all kritik tills sp2 kom.

OT; PC eller Mac?
Tack för svaren!
Satsar nog på en mac denna gång. Någon som kan rekommendera en bra återförsäljare, som åxå hanterar garanti/serviceärenden på ett bra sätt?

[Ska snart iväg och lämna in min ett år gamla Harman Kardon DVD på service igen. Hämtade ut den igår från att ha varit på service i en månad och kom tillbaka utan att ha åtgärdats -dom hävdar att det inte är nå't fel på den. Ok, om man inte kräver en bild så är den felfri... Har även varit inne på service efter ett halvår och bytt laserenhet. Här trodde man att man hade satsat på kvalitet både vad det gäller spelaren och återförsäljaren.]

Appropå IT-säkerhet; Skulle ni uppge ert kreditkortsnummer i ett mail för att kunna beställa en vara? Är det safe?

OT; PC eller Mac?
Men en PC behöver inte vara ostabil bara för det. Det beror säkert på vad man har för moderkort och kringutrustning också. Att det finns så mycket olika grejer att välja på kan ju vara både en fördel och en nackdel. Köper man det billigaste så är det nog större risk att man får problem.

Jag kör Windows 2000 och har fått en blåskärm på två år (jag har haft den i två år om en vecka). Givetvis hänger sig program ibland men det går att stänga ner bara dom. (tjejens dator har XP men jag har inte hittat någon anledning att byta själv)

Det kräver nog mycket mer disciplin att hålla en pc virus- och problemfri också, med tanke på hur lätt det är att få in en massa skräp bara genom att besöka vissa sidor med IE. Jag har fått ett virus i hela mitt liv, det fick jag i början på 90-talet och det hette "Form". :)

/ Robban

OT; PC eller Mac?
robbanF:
jag betvivlar att du itne stött på mer än 1 virus.

däremot så finns det massor med virus som inte norton hittar som ad-aware hittar, o tvärtom.

så att köra med ett program litar jag inte på.. men det känns som att xp drar till sig virus :S.

tyvärr måste jag ha xp för att all min hårdvara ska fungera någorlunda.

OT; PC eller Mac?
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> en pc måste jag säga.
> mac har så begränsat med programvara jämfört med
> pc.
>
> sedan så de områden jag använder datorn för så
> lämpar sig en pc bättre, jag spelar lite småspel i
> perioder, lyssnar på musik, blippar msn o så.
>
> givetvis så finns det mesta till mac också, men
> begränsat o kostar ofta en hel del.
>
> smaken är som baken, kluven mitt itu.
>
> appropå os till pc så har vi ju faktiskt linux som
> är stabilare och mindre problematiskt än xp som
> jag tycker varit under all kritik tills sp2 kom.

Mac är inte alls så begränsat i mjukvara längre, finns ju massor, MEN det kan ju vara svårare att få tag o olagligt hemtagna program till mac :D även om det går på mac oxå.

men ska du pejja för allt på PC så ska du se att det inte är så mycket billigare där.

när det gäller de saker som Buddha ska köra så får han ju med allt från början, möjligen att han behöver nått för word osv.
sen så måste jag säha att kvaliten på apples bärbara är mycket svårslagna. väldigt bra bygda.

o var kan man då köpa dem, ja på www.macoteket.se eller varför inte www.apple.se

Senast redigerad av en moderator:
OT; PC eller Mac?
baltazar:
jag tänker inte kommentera huruvida mina programvaror är lagliga eller inte.

men jag anser att det finns betydligt större utbud för pc än mac, och det ger en större konkurrans bland säljarna o pressa pc tillbehör priserna.

kolla priset pc kontra mac.

OT; PC eller Mac?
Har haft Mac sedan 1984 och jobbat med PC sedan Windows 3.1 (1993?). Mina Macar har aldrig råkat ut för virus eller malware trots att jag har surfat utan skydd sedan 1998. Närverket är välskyddad på jobbet men en stor del av mitt jobb där är att tar hand om allt skit som händer när folk surfar och mailar (även med firewall, anti-virus och restriktiva inställningar) på PC. Jag råkar inte ut för det på min PC (använder Firefox, har alltid senaste Windows Updates osv) men det jobbet som tar tid på en PC existerar inte i OS X världen.

Tim - Kan du förklara för mig precis vad du gör på PC som du har inte kunnat göra på en Mac? Du säger att utbudet är begränsad, på vilket sätt är funktionen begränsad för dig eller för någon annan som du känner (förutom för spel - men Buddha har inte sagt någonting om spel).

OT; PC eller Mac?
Kan vi inte punktera den här stenåldersdiskussionen med att säga AMIGA ;-)

OT; PC eller Mac?
Åssa fanns det en som hette Kompis el. nått, tror det var skolverket som låg bakom ;-)

OT; PC eller Mac?
Tim: Jag menar att datorn blivit infekterad av virus en enda gång. Självklart har jag fått en massa mailvirus och liknande som rensats bort av antivirusprogrammen.

/ Robban

OT; PC eller Mac?
Ytterligare en klar hög röst på AMIGA :) (eller varför inte ZX spectrum 48k? )

OT; PC eller Mac?
PerJ Skrev:
> Åssa fanns det en som hette Kompis el. nått, tror
> det var skolverket som låg bakom ;-)

Fast det stavades Compis. En genial användning av skattemedel...

OT; PC eller Mac?
Daner Skrev:
>(förutom för spel - men Buddha har inte sagt någonting om spel).

Nope, här spelas inte. OM jag skulle få för mig att spela så gör jag det på X-Boxen. Lyssnar på musik gör jag på stereon eller i MP3-spelaren. Tittar jag på film, så gör jag det på plasman.
Mina datorbehov är som sagt rätt basic. Det mest avancerade jag kanske skulle få för mig att göra är att i framtiden lägga upp en egen hemsida.

Jag är ute efter en stabil burk som täcker mina behov, och som lätt går att plocka undan utan nystan av kablar, baslådor, högtalare och skärmar stora som flyttkartonger! ;)

Btw; Tack för demon Dane!

OT; PC eller Mac?
Tim Skrev:
> baltazar:
> jag tänker inte kommentera huruvida mina
> programvaror är lagliga eller inte.
>
> men jag anser att det finns betydligt större utbud
> för pc än mac, och det ger en större konkurrans
> bland säljarna o pressa pc tillbehör priserna.
>
> kolla priset pc kontra mac.

utbudet är större på PC, men mig veterligen så fanns det för nått år sen typ 40 000 program till bara OSX, så utbudet till mac är ju inte litet, även om det inte är i PC klass. säg att det finns 100 olika Wordprogram till pc, och 50 till mac, jag tycker då att de valet mellan de 50 programmen är tillräkligt svårt. o då är det oftast de bästa programmen som finns för båda plattformarna.

säger detta bara för att jag ser så många köper PC bara för att grannen har PC, inte för att de tror att PC:n är bättre. oftast är det möjligheten att låna program som får folk att köpa pc och för att macar inte säljs i lika många butiker.

sen de mesta tillbehör till en dator, om du menar externa grejjer, vilket är fallet när det gäller bärbart, så funkar det mesta med mac.

kan kolla priser på program för PC mot Mac, och det är ju ingen jätteskillnad. tar vi priset för själva dator, ja, då kanskedet är lite mer. men i fallet med bärbara tycker jag då i alla fall att jag får mer kvalitet för pengarna. har själv en bärbar PC som bara la av utan anledning. samtidigt som vi har en Powerbook som arbetat på i 4 år utan minsta problem.

OT; PC eller Mac?
IMHO är detta det finaste Apple fått ur sig på länge... tur som f*n att den funkar även till PC.
Debatten om vad som är bästa plattform tror jag aldrig kommer bli löst. Själv uppskattar jag mångfalden och skräddarsömnadsmöljligheten PC innebär, och med XP anser jag att M$ tog ett bra kliv på usability-stegen. Bärbara Mac är dock våldsamt tjusiga och för de nämnda behoven förmodligen fullt OK. Ease-of-use och stabilitet får du väl på köpet enligt den Mac-frälsta skaran, men är man å andra sidan våldsamt van vid PC får man en viss inlärningströskel och kompatibilitetsproblemen bara inom Office för PC/Mac får mig att bli illa trött.

OT; PC eller Mac?
Om du vill slippa trasslet välj en bärbar med inbyggd WiFi och Bluetooth, oavsett om det är en PC eller en Mac. Eftersom Buddha vill ersätter hans stationär dator då är det inbyggd DVD brännare som gäller. Om han vill någonsin har möjligheten att redigera filmsnuttar från en MiniDV kamera så kan man lägga till inbyggd FireWire (6 pin om möjligt).

OT; PC eller Mac?
alla snackar om inlärningströskeln när man byter från PC till Mac. skulle säga att det är mycket enklare att byta från PC till mac, än åt andra håller när det gäller att lära sig hur allt funkar. apple har verkligen lyckats me logiken när de gjorde OSX. ruskigt enkelt att lära sig.

OT; PC eller Mac?
*Host*host* Bra ÅF med bra support och service?
QZ Persondatorer, tel: 08-160180, www.qz.se.

/Viktor (tekniker/konsult hos ovansstående)

Smygreklam? Javisst men han frågade efter en bra Mac-åf.

OT; PC eller Mac?
Buddha Skrev:
> Appropå IT-säkerhet; Skulle ni uppge ert
> kreditkortsnummer i ett mail för att kunna
> beställa en vara? Är det safe?
>

Nej nej nej, aldrig i livet! Big no no!

Har inte butiken en krypterad webshop så är det fax eller telefon som gäller.

OT; PC eller Mac?
Jag gjorde ett försök i några veckor förra året att köra OS-X på en iBook.

Trevligt på många sätt men det var ergonomin det stöp på för min del, tangentbord och musplatta var så otroligt mycket sämre än på min bärbara PC. Och ingen högerknapp att klicka fram kontextmeny med heller, det var klart irriterande :-)

Detaljer, men ack så viktiga.. operativsystemet som sådant var dock trevligt!

OT; PC eller Mac?
Mac Mini levereras utan tangentbord och mus, så man kan välja precis vad man vill har från början. Multiknapp mus, pekplatta mm stöds helt automatiskt i OS X.

specstop20050111.jpg

Mini kommer med ComboDrive, DVI, USB 2.0 och FireWire 400 som standard. Kan byggas ut med DVD brännare, Inbyggd 802.11b/g och inbyggd Bluetooth. Ingen värsting grafikkort precis, men det går att ansluta den till en 23-tums Cinema Display.

OT; PC eller Mac?
jomper Skrev:
> Jag gjorde ett försök i några veckor förra året
> att köra OS-X på en iBook.
>
> Trevligt på många sätt men det var ergonomin det
> stöp på för min del, tangentbord och musplatta var
> så otroligt mycket sämre än på min bärbara PC. Och
> ingen högerknapp att klicka fram kontextmeny med
> heller, det var klart irriterande :-)
>
> Detaljer, men ack så viktiga.. operativsystemet
> som sådant var dock trevligt!
> life is for living
Apples mus är fullständigt idiotisk, överdesignad men underfunktionell. Kör min iBook med Logitechs tvåknapps IR-mus med rulle. Funkar utmärkt, om det bara är det det hänger på.

OT; PC eller Mac?
Apple (i Sverige) har fått anpassa priserna pga valutaeffekt och det faktum att PC-tillverkarna börjar komma ikapp vad gäller design, prestanda i ett mindre och snyggare format än mastodont beige plåtchassin. T ex Iwills lilla barebone (kan fås i Apple-vit finish och påminner designmässigt lite om en Nintendo Gamecube) med plats för dubbla 64 AMD Opteron och har stöd för de kommande dual core Opteronprocessorerna vilket torde innebära att man då får ett 4-way system i en designad liten burk. Inte för att jag eller majoriteten här lär behöva dual Opteron eller 4-way idag eller i morgon, men det är väl som med allt annat... man kan inte få för bra grejer... ;)

Det finns rätt vassa bärbara PC (bland annat 835 g kolfiberchassinotebook) i Sony Vaio-sortimentet som jag tycker är minst lika tuffa som Apples titan/alu books.

OT; PC eller Mac?
Lågflyga Skrev:

> Apples mus är fullständigt idiotisk, överdesignad
> men underfunktionell. Kör min iBook med Logitechs
> tvåknapps IR-mus med rulle. Funkar utmärkt, om det
> bara är det det hänger på.

Apapap, håller inte med. Faktum är att apples enknappsmus är den jag tycker är skönast och frånvaron av knappar (tryckbar i hela övre halvan) gör att jag slipper besvär i tumme och fingrar som jag lätt känner av med andra flerknapparsmusar med skrollhjul. Perfekt för barnen dessutom. Har en sådan på köks-ibooken. På powermacen har jag däremot en en flerknappare med skroll och visst är det mer funktionellt, inget snack. Men inte lika skönt... Nåja, det var min lilla subjektiva åsikt om möss.

Den nya Mac Mini skulle passa väldigt bra här i köket med en väggmonterad widescreen-17":are.

OT; PC eller Mac?
jomper Skrev:
> Jag gjorde ett försök i några veckor förra året
> att köra OS-X på en iBook.
>
> Trevligt på många sätt men det var ergonomin det
> stöp på för min del, tangentbord och musplatta var
> så otroligt mycket sämre än på min bärbara PC. Och
> ingen högerknapp att klicka fram kontextmeny med
> heller, det var klart irriterande :-)
>
> Detaljer, men ack så viktiga.. operativsystemet
> som sådant var dock trevligt!
> life is for living

inte prövat att hålla in knappen? hehe, detsamma som att högerklicka :D

OT; PC eller Mac?
Dethär lät som en kul diskussion.

Såg den "nya" (hur ny?) iBook:en i PCStart när jag var där sist. Det gav mig verkligen en funderare om att skaffa bärbar mac. Men lever man som student så gör man...

Buddha:
Mina 2 cent: Om du ska använda en dator till de ändamålen som du specifiera där så spelar det ingen roll vilket system du tar. Jag skulle tro att båda systemen uppfyller de funktionskraven du har.
Jag har, liksom du, aldrig använt en mac. Men vad jag förstår så verkar mac mer underhållsfri än en PC. En mac verkar även mer användarvänlig rent gränssnitts mässigt vad jag förstått.

Om jag var i den situationen så skulle jag antagligen satsa på en Mac.
Dels för att dom är så löjligt snygga,
dels för att de (troligtvis) är mer underhållsfria (= mer stabila?),
dels för att de har bättre support (vad jag läst om i en review på en iBook... visserligen från usa.),
dels för att de uppfyller funktionskraven som du ställer.

Anledningen till att jag INTE skulle köpa det är för att kunna arbeta på den med mjukvaruutveckling. Och kanske att den inte är lika utbyggnadsvänlig.
Men det är en helt annan femma än din situation. :)

Inlärning: Vaddå? Även en PC kräver inlärning... Ett nytt operativsystem/Windows -> nytt gränssnitt att lära in... Tror att det är svårare att lära sig hantera Linux än Mac...

(oj, vad jobbigt mycket text det blev nu... ledsen...)

OT; PC eller Mac?
TommyE Skrev:
> Apple (i Sverige) har fått anpassa priserna pga
> valutaeffekt och det faktum att PC-tillverkarna
> börjar komma ikapp vad gäller design, prestanda i
> ett mindre och snyggare format än mastodont beige
> plåtchassin. T ex Iwills lilla barebone (kan fås i
> Apple-vit finish och påminner designmässigt lite
> om en Nintendo Gamecube) med plats för dubbla 64
> AMD Opteron och har stöd för de kommande dual core
> Opteronprocessorerna vilket torde innebära att man
> då får ett 4-way system i en designad liten burk.
> Inte för att jag eller majoriteten här lär behöva
> dual Opteron eller 4-way idag eller i morgon, men
> det är väl som med allt annat... man kan inte få
> för bra grejer... ;)
>
> Det finns rätt vassa bärbara PC (bland annat 835 g
> kolfiberchassinotebook) i Sony Vaio-sortimentet
> som jag tycker är minst lika tuffa som Apples
> titan/alu books.
>
>
> --------------------------------------------------
> -------------------------------------------ape-sha
> ll-never-kill-ape-------------------------------
>
>
> Snart kommer påskmusten

hehe, visst är dual opteron i ett litet chassi fint, MEN sen har man oxå en dator som i jämföresle med macen låter som ett reaplan :D vill man ha mac o litet så äre ju imac som gäller, o förhoppningsvis är ryktena om den lilla o billiga datorn sanna.

OT; PC eller Mac?
Baltazar Skrev:

> o förhoppningsvis är ryktena om den lilla o billiga datorn sanna.

Det är inga rykten längre. Den lanserades på ett Expo vid 1800 svensk tid
tillsammans med en del annat trevligt (Apples motsvarighet till Office-paket osv).

OT; PC eller Mac?
Det är lite svårt att komma in på apple.com.Många som hammrar=(
Men såg att de släppt en flashminnesbaserad mp3-spelare.

OT; PC eller Mac?
Kaijan Skrev:
> Det är lite svårt att komma in på apple.com. Många som hammrar =(
> Men såg att de släppt en flashminnesbaserad mp3-spelare.

Jo, nyheterna finns annars sammanfattade på tex. macnytts hemsida.

En minnesbaserad spelare utan display kallad iPod Shuffle. 512MB eller 1GB minne. - Life is random :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp