[ot] pedofili.

[ot] pedofili.
Miche skrev:
-------------------------------------------------------

> Lotta B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sak som väl inte är helt pk är att jag
> är
> > glad att mitt barns förskola inte har några
> > manliga dagisfröknar, eftersom det enbart är
> > män som kan ha en sexuell dragning till barn.
> > När kvinnor begår övergrepp så beror det
> på
> > andra faktorer, och är mkt mindre vanligt.
> >
> Du kan ju kolla på bl a. "Most Evil" på
> Discovery, läs även
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article124801.ab
> så kanske du ändrar uppfattning. Blev själv
> väldigt illa berörd av fallet.

Jag kan tänka mig att jag skulle kunna ändra uppfattning om det hela, tack för tipsen, känner bara att beskyddarinstinkten för mina barn är extremt stark och tja...som sagt inte helt logisk alltid :/ Det som fick mig att tänka på just förskolor var en nyhet för ett tag sen om en pedofilblogg av en kille som tydligen arbetade som förskolepedagog, rätt person på rätt jobb liksom.

Kaptenen, jag har aldrig pekat ut män som "svin och potentiella våldtäcktsmän", det får stå för dig hur du tolkar det du läser. Jag kommer inte att lägga ner tid på att länka till undersökningar på ett cykelforum, det jag skrev tidigare har jag hört under föreläsningar när jag pluggade psykologi på gbgs universitet. Innan du trycker på skicka-knappen nästa gång så tycker jag att du skall tänka efter en gång till om du har lagt dig på rätt nivå, trista personangrepp från din sida börjar nog inte bara jag tröttna på.

[ot] pedofili.
Lotta B: Mammor skyller ofta på sin beskyddarinstinkt för att pracka på ungarna sina egna fördomar. Skrämmande.

Tänk på att dina barn är smartare än dig av definition. Samhället är deras att ta över.

[ot] pedofili.
ja du Lotta B det är väl kanske inte så konstigt att du upplever personliga angrepp...
Du orkar skriva att du inte vill se män i barnomsorgen, men orkar inte lägga in länkar....WOW är väldigt imponerad..
visst du har suttit på någon föreläsning eller eventuellt läst någon studie....då borde du väl vara tillräckligt smart för att veta att en sådan föreläsare eller studie sällan mycket sällan står för hela sanningen eller???

men stort tack samtidigt för att du visar att fördomar verkligen finns, tack tack
en fråga bara är det ok att jag som kille arbetar som sjuksköterska eller ska jag byta yrke oxå?????

[ot] pedofili.
kallegunnar: Enligt min mormor, är det otäckt med manliga skötare. Hu, så otäckt när de hjälper en i duschen! Mormor är nu 91 år gammal..
Det i sig, gör det hela ännu mera otäckt när man tänker på det!
Hon tycker också att negerhänder är äckliga. :D
-Behöver jag säga att hon föddes i USA, och lekte med både judar och svarta, så hon "vet". ;)
Trångsynthet och fördomar, finns lite var stans.

Jag sa till henne, som jag skrev lite tidigare, om hur pojkar/ män fått tåla kränkningar hela livet. Då såg hon ut som om man hällt vatten över henne!

[ot] pedofili.
Lotta B skrev:
>
> Kaptenen, jag har aldrig pekat ut män som "svin
> och potentiella våldtäcktsmän", det får stå
> för dig hur du tolkar det du läser. Jag kommer
> inte att lägga ner tid på att länka till
> undersökningar på ett cykelforum, det jag skrev
> tidigare har jag hört under föreläsningar när
> jag pluggade psykologi på gbgs universitet. Innan
> du trycker på skicka-knappen nästa gång så
> tycker jag att du skall tänka efter en gång till
> om du har lagt dig på rätt nivå, trista
> personangrepp från din sida börjar nog inte bara
> jag tröttna på.

Du kanske själv skulle kunna ta och fundera lite innan du sitter o häver ur dig en massa dynga.

hur många år sen plugga du psykologi i gbg? jag har själv spenderat min akademiska/ tid inom gebitet psykologi/kriminologi. Väldigt bra gjort av dig att hänleda till fakta som vi andra inte kan ta del av, och som dessutom är till stor del felaktiga fakta.

Det du gör med att säga att män inte hör hemma som barnledare osv är faktiskt att säga att alla män är potentiella pedofiler, givetvis ska kommunerna vara jävligt observanta på vem och vad man anställer. Men eftersom samhället ser ut som det gör med nerdragningar osv så kanske detta missas.

Pedofiler finns och det är något föräldrar måste ha uppmärksamhet, men i de flesta fall så är det någon närma hemmet, eller i hemmet.

Och om du nu tar så jävla illa upp för att du är på ett cykelforum, varför sitter du själv och debatterar i den här tråden?

[ot] pedofili.
Men lugna ner er. Lotta B visade ju åtminstone upp en förmåga att reflektera över det hela i sitt tidigare inlägg. Jag håller helt med om att de fördomar och väldigt kortsiktiga analys som hon först redogjorde för är fruktansvärt och leder till att misstänkliggöra i princip alla män i samhället, men det är ingen ovanlig uppfattning. Och lejonparten av alla som hyser fördomar (även på Happy) vet nog inte ens om det, så vi kan väl vänta med att ta fram de grövsta invektiven?

[ot] pedofili.
captain8track skrev:
*klipp*
”…men i de flesta fall så är det någon närma hemmet, eller i hemmet.”

Är det inte just detta som är problemet? Utan att kunna hänvisa till någon statistik, men görs inte en majoritet av alla övergrepp av just en nära ”vän”(pappa?), ofta i hemmet. Övergrepp på dagis och den fula gubben i parken utgör väll en betydligt mindre del av de övergrepp som sker.

[ot] pedofili.
Att måla ut en grupp, i det här fallet män, som övergreppsbenägna ökar den latente övergreppsmannens benägenhet till övergrepp. Genom att "normalisera" ett betenede (vilket man ju defacto gör om man misstänkliggör alla män som potensiella övergreppsmän) så ger man just den ursäkten som riktiga övergreppsmän behöver för att rättfärdiga egna övergrepp. Det ökar helt enkelt problemen.

[ot] pedofili.
Det var ju det jag sa... :D
Nu ser vi om Il Capitano och så kikar vi på Hagamannen-filmen när den kommer, så vet vi hur man skall göra efter det. Som en enda stor familj!

[ot] pedofili.
Brakastruten skrev:
> Det var ju det jag sa... :D
> Nu ser vi om Il Capitano och så kikar vi på
> Hagamannen-filmen när den kommer, så vet vi hur
> man skall göra efter det. Som en enda stor
> familj!

Kom med i det glada Konsumgänget! ;-)

[ot] pedofili.
Tror jag läste/hörde någonstans att kastrering av våldtäktsmän är en ganska dålig idé eftersom det finns en stor risk att de istället hittar andra, kanske värre, metoder... (Föremål etc.)

[ot] pedofili.
Polens katolska församling kommer ju helt att bli av med förökningsmöjligheterna och det är ju alltid bra.

För övrigt tycker ja att alla skall beväpna sig så att vi kan försvara oss mot de som är beväpnade, Fuck Yeah!

[ot] pedofili.
Nu får det räcka! Hon skriver ju längt upp i denna tråd:

"Jag kan tänka mig att jag skulle kunna ändra uppfattning om det hela, tack för tipsen, känner bara att beskyddarinstinkten för mina barn är extremt stark och tja...som sagt inte helt logisk alltid :/ Det som fick mig att tänka på just förskolor var en nyhet för ett tag sen om en pedofilblogg av en kille som tydligen arbetade som förskolepedagog, rätt person på rätt jobb liksom.

Alla normala föräldrar har beskyddarinstinkt för sina kids oavsett könstillhörighet.

[ot] pedofili.
TnT: Hmm, när du säger det så... Men då kan man ju verkligen fråga sig vad dom vill uppnå med kastrering? Är pedofili genetiskt betingat så dom alltså vill göra sig av med dessa gener?

[ot] pedofili.
Brakastruten skrev:
> kallegunnar: Enligt min mormor, är det otäckt
> med manliga skötare. Hu, så otäckt när de
> hjälper en i duschen! Mormor är nu 91 år
> gammal..
> Det i sig, gör det hela ännu mera otäckt när
> man tänker på det!
> Hon tycker också att negerhänder är äckliga.
> :D
> -Behöver jag säga att hon föddes i USA, och
> lekte med både judar och svarta, så hon "vet".
> ;)
> Trångsynthet och fördomar, finns lite var
> stans.
>
> Jag sa till henne, som jag skrev lite tidigare, om
> hur pojkar/ män fått tåla kränkningar hela
> livet. Då såg hon ut som om man hällt vatten
> över henne!

Jag såg inte detta tidigare :) Det är ju helt underbart, träffsäkert! Helt rätt!

[ot] pedofili.
P3 dokumentär gjorde ett program där en man ringde till olika jourer och sjukhus för att få hjälp med sin sexuella dragning till barn. Problemet var redan då så stigmatiserat att han istället för terapi fick skuldbeläggning och utskällning. Då diskuterade man dessutom igenom kemisk kastrering och det avfärdades manngrant av samtliga doktorer. Som en del i samtalsterapi hade det kunnat fungera men som enda åtgärd var det overksamt. Det har alltså forskats om i Sverige så man kan säkert utan stora svårigheter hitta materialet.

[ot] pedofili.
Det är faktiskt inte så ovanligt som du verkar tro att kvinnor är pedofiler Lotta:

"Det finns en generell uppfattning att kvinnor utgör en mycket liten del av alla sexualförbrytare och av straffade sexualförbrytare utgör antalet kvinnor ca 1-4% i nationella undersökningar från USA och Storbritannien (Denov, 2003). I en litteraturgenomgång fann Denov stora skillnader på hur stor mängd kvinnor som rapporterades som förövare och fann att studier visade allt mellan 1 till 78%. Skillnaden beror främst på vilket metod som använts för att samla informationen, fallstudier visar ofta på siffror under 10% medan självrapportering ofta visar på siffror över 40%. Fromuth m.fl (1997) har gjort två studier kring prevalensen av sexuella kontakter med barn bland kvinnliga studenter. Bland studenterna så uppgav 4% att de gjort handlingar som klassas som sexuella övergrepp och totalt 5% uppgav attraktion till barn. Resultaten bör tolkas med försiktighet, definitionerna var vida och okänsliga samt att det finns en risk för underrapportering i socialt oönskade beteenden. Storleksordningen är snarlik den som män rapporterat (Fromuth, 1991), vilket ger en stor skillnad mellan incidens (antalet anmälda brott) och prevalens (antalet begångna brott). Skillnaden kan förklaras av det rådande samhällsklimatet som har svårare att se kvinnor som förövare, något som kan ha stora effekter på antalet anmälda brott.

Kvinnliga sexualförbrytare förefaller att ha en annorlunda typologi (klassificering av typiska egenskaper för objekt i ett visst material) än män, ett flertal studier har försökt att etablera tydliga mönster. En relativt nyligen utförd studie av Vandiver (2004) fann 6 olika typologier där den mest dominanta var ”heterosexual nurturer”. En typ som exemplifieras genom en heterosexuell relation mellan en kvinna och ung pojke (ofta runt tolv år gammal) där den huvudsakliga motivationen är kärlek och lust efter närhet. Det finns en tendens att inte se på sexuella kontakter mellan kvinnor och pojkar som sexuella övergrepp och de tenderar att vara mindre problematiska än de mellan män och flickor."

Källa:
http://pedofil.se/forskning/pedofiler.html

[ot] pedofili.
Intressant, mytomspunnen, alltid bra med mer kunskap.

Det är synd att det ibland är väldigt svårt att föra en sansad diskussion här på happy, det skulle kunna bli givande men spårar nästan alltid ur. Helst skall alla tycka samma och klappa varandra i ryggen, fast det struntar jag i. Så dumt bara att bjuda in sopbilarna själv, ha ha :D

[ot] pedofili.
mytomspunnen skrev:
> Källa:
> http://pedofil.se/forskning/pedofiler.html

lite skum sida måste jag säga
verkar vid en första anblick väldigt seriös
när man försöker hitta vem som har gjort sidan eller står bakom den så hittar man endast en fastmail adress

när man sedan börjar läsa liknar det, i mitt tycke, ett försök att släta över de negativa effekterna

om lagen i polen om att hävda att pedofili inte är farligt ska förbjudas undrar jag inte om de skulle granska denna hemsida ordentligt

men vad vet jag?

[ot] pedofili.
bollen skrev:
> om lagen i polen om att hävda att pedofili inte
> är farligt ska förbjudas undrar jag inte om de
> skulle granska denna hemsida ordentligt

Ehh... Kan du förklara dig? Jag förstår inte riktigt...

[ot] pedofili.
ursäkta jag var lite rörig och slarvig

i det första inlägget som startades i tråden av jochen88 länkades det till en artikel i expressen om lagstiftning polen mot pedofiler bl.a.:
"Lagen gör det också förbjudet att förespråka eller försöka rättfärdiga pedofili eller att sexuella kontakter mellan vuxna och barn är ofarligt."

det var det jag menade och att sidan pedofili.se som mytomspunnen länkade till skulle kanske granskas av myndigheterna i polen med icke blida ögon

men som sagt vad vet jag, jag orkar inte kolla genom sidan ordentligt utan blir direkt misstänksam när det inte finns ngn organisation som står bakom det hela
som t.e.x rädda barnen eller ecpat eller andra

[ot] pedofili.
Oskar skrev:
> Ett problem är att man måste hålla isär
> begreppen. Pedofili är INTE detsamma som sexuella
> övergrepp mot barn.

Mycket bra och viktig poäng.

[ot] pedofili.
Oskar skrev:
> Ett problem är att man måste hålla isär
> begreppen. Pedofili är INTE detsamma som sexuella
> övergrepp mot barn.

helt rätt men vad menare du med det?

sexuell läggning och ett brott är inte samma sak
men är läggningen en förutsättning för brottet?

som sagt utveckla lite

[ot] pedofili.
Vad jag menar är att en pedofil INTE är en ond människa by default. Min gissning är att de flesta pedofiler låter sin sexuella läggning stanna vid fantasier. De inser att de kan skada ett barn om de har sexuellt umgänge med det.

[ot] pedofili.
ja så kan man väl säga

det är väl iofs en helt annan diskussion (mer filosofi)
men är det endast ens gärningar som bestämmer om man är ond eller inte?
är det handlingen som är ond eller är det utövaren?
är man endast ond när man utför den? inte före eller efter?

[ot] pedofili.
Oskar_ skrev:
> Om tex jag och Mårten eventuellt skulle ligga med
> varandra, vem är pedofil i böghögen då?

Ni kommer båda att känna er som vidriga äckel efteråt. Bättre att du meckar med Subarun istället.

[ot] pedofili.
Men tror du inte man kan leva ett drägligt liv även om man är ett vidrigt äckel? Kolla bara på Bigmollo, han verkar ju lycklig!

Oskar skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > Om tex jag och Mårten eventuellt skulle ligga
> med
> > varandra, vem är pedofil i böghögen då?
>
>
> Ni kommer båda att känna er som vidriga äckel
> efteråt. Bättre att du meckar med Subarun
> istället.

[ot] pedofili.
Men jag ska ju inte ligga med den heller.

Oskar skrev:
> Visst går det över, Oskar_. Jag tycker bara så
> synd om Subarun.

[ot] pedofili.
Oskar_ skrev:
> Men jag ska ju inte ligga med den heller.
>
> Oskar skrev:
> -----
> > Visst går det över, Oskar_. Jag tycker bara
> så
> > synd om Subarun.

Nej, men under den.

[ot] pedofili.
Been there, done that. Är lite sugen på nya utmaningar.

Oskar skrev:

> Nej, men under den.

[ot] pedofili.
Vissa kulturer menar ju, att det bara är mottagaren som kan betraktas som homosexuell (t.ex. i fängelser..). Med det resonemanget, blir det ju barnen som borde tas om hand, som pedofiler? För att de sett så barnsliga ut, ifall man jämför med vanliga våldtäkter mot våpiga och brådmogna fjortis-tjejer?

Vilken tur att vi inte hann avsnoppa alla fulgubbar!

Senast redigerad av en moderator:
[ot] pedofili.
bollen skrev:
> när man försöker hitta vem som har gjort sidan
> eller står bakom den så hittar man endast en fastmail adress

nic.se (som sköter toppdomänen .se) är inte direkt hjälpsamma i det här fallet, står bara att pedofil.se reggades 2007-02-09 och uppdaterades 2008-03-05. Inget namn eller liknande (utom "Helena") som det brukar vara.

[ot] pedofili.
worthless.gif ht=46

[ot] pedofili.
the_TnT skrev:
> bollen skrev:
> -----
> > när man försöker hitta vem som har gjort
> sidan
> > eller står bakom den så hittar man endast en
> fastmail adress
>
> nic.se (som sköter toppdomänen .se) är inte
> direkt hjälpsamma i det här fallet, står bara
> att pedofil.se reggades 2007-02-09 och
> uppdaterades 2008-03-05. Inget namn eller liknande
> (utom "Helena") som det brukar vara.

Ah, se där. Jag skall vara ärlig och säga att jag hittade den vid en snabb googling så jag vet inte heller annat om sidan. Anledningen till googlingen är att jag hört liknande saker berättas av min sambo som är psykolog...

Tillbaka
Topp