[OT] Personalbil

Frolicc

Aktiv medlem
[OT] Personalbil
Har blivit alldels för intresserad av att begå ekonomiskt självmord och byta bort min gamla minipeugeot till en flong ny Octavia-kombi. Men då är frågan, hur skall den köpas.

Genom jobbet kan jag ta ut en personalbil. Alltså att man får ett bruttolöneavdrag för att betala av bilen men sedan får man förmånsbeskattning på en stor del av summan. Läser man på nätet så säger alla att det är riktigt förmånligt... men är det så?

Vad har ni för erfarenheter som använt personalbil?

Om man kollar i kalkylen från autoplan som är företaget som administrerar hela härligheten så ser det ju klockrent ut. Jag "tjänar" 700" spänn i månaden netto efter milersättning på att ta personalbil jämfört med att köpa den. Kollar man lite mer noga ser man att en stor del av vinsten kommer från dyra förbrukningsvaror där man kan handla momsfritt vid personalbil, exempelvis däck för 6800 SEK per år. Frågan är om man ens kommer byta däck alls under de första 7500 milen som kalkylen bygger på. Absolut inte ett set däck varje år. På Peogeoten(med beggade däck från början) har jag köpt nya vinterdäck under de här fyra åren(9000mil), sommardäck har jag aldrig bytt. Det känns som hela vinsten i personalbilen bygger på att man skall kunna tjäna ihop vinsten på förbrukningsvaror... mycket spolarvätska blir det.

Gör jag istället en egen kalkyl men mina egna erfarenheten och uppskattade siffror får jag en kalkyl där jag går back 100 spänn i månaden på att ha personalbil. Eftersom beskattningen på milersättning förändras när man kör personalbil förlorar man mer och mer på personalbil ju mer man kör i tjänsten och jag kör relativt mycket i tjänsten mot vad jag kör privat.

Vad säger den samlade happyerfarenheten?

[OT] Personalbil
Jag har testat båda och kör privatbil idag.

Personalbilens största fördel är att man slipper kontantinsats och att månadskostnaden är hyggligt förutsägbar. Nackdelen är att man inte har flexibiliteten att byta bil etc. och att grejer såsom ändrade förhållanden, föräldraledighet eller byte av arbete blir krångligt.

En för/nackdel är att det är lite som hem-PC var förr; första året känns det riktigt fint och bra men när bilen är på sitt tredje år och man betalar samma pengar känns det lite trist.

Köper man nytt har man också mer fördel av av att hitta en riktigt bra deal, förmånsvärdet tar ju inte hänsyn till det även om det hjälper förstås i den totala kalkylen.

[OT] Personalbil
Kolla om du kan få förmånsbil istället. Avsevärt bättre ekonomi för dig, men arb.givaren får högre sociala avgifter/arb.givaravgifter. Du får en fast kostnad som är mycket lägre än om du köper själv eller nyttjar personalbil.

[OT] Personalbil
Att tänka på vid bruttolöneavdrag är att din sjukpenninggrundande inkomst minskar.
Något som kan bli kostsamt om du t.ex. skulle bli sjukskriven en längre tid.

[OT] Personalbil
Kristoffer R - Jo just flexibiliteten känns ju som en stor nackdel. Är ju inte orimligt att vara föräldraledig under de här tre åren. Kontantinsats finnes, man får sälja av motordrivna cykeln eller nåt =)

freddvanstrom - Förmånsbil är nog inte aktuellt på min arbetsplats.

DeLiQ - Det du skriver är vanligt att man ser på forum, men stämmer det verkligen i fallet personalbil? En vinst i hela konceptet skulle ju kunna vara minskad skatt(och som nackdel minskad SGI), och det bygger ju på att man faktiskt tjänar mindre. Men, om det enbart skiljer 600 spänn mellan bruttolöneavdrag och förmånsvärde, då minskar enbart lön/skatt/sgi etc. med 600 spänn i månaden. Känns inte relevant. Om man dessutom drar av några tjänstemil i månaden så tas denna differans snabbt upp av att milersättningen inte längre är skattefri utan betraktas som lön. Faktum är att jag enligt min kalkyl får en högre lön genom personalbil just eftersom milersättning plus förmånsvärde är högre än bruttolöneavdraget. Eller har jag begått en blunder någonstans i beräkningen?

[OT] Personalbil
Generellt - du skall inte äga prylar, du skall hyra dem ;-)

Vad gäller däck, så är det inte orimligt att köpa nya däck ngstans efter 7500 mil, så det du i så fall gör är att köpa en full uppsättning både sommar och vinterdäck, precis innan avtalet går ut, så att du gjort det med bruttolöneavdrag.

Vidare ingår garageplats i förmånsvärdet, så om du betalar för sådant med bruttolöneavdrag blir kalkylen än bättre. Annars kanske du kan hyra ut en garageplats hemma till leasingföretaget, för att sedan betala den hyra med bruttolöneavdrag. Det ligger i leasingbolagets intresse att bilen sköts om nämligen.

Andra faktorer är tvätt/service/slitochslängdelar och parkeringsavgifter.

Om du säger upp dig kan det bli problem med restvärdesrisken. Kanske får du inte tillgodoräkna dig all den amortering som funnits i leasingkostnaden nör/om du köper ut bilen.

[OT] Personalbil
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Och förmodligen blir pensionsinbetalningarna
> lägre också vid bruttolöneavdrag.

Det gör man rimligtvis upp om med företaget innan avtalet ... det är helt orimligit att flretaget skall tjäna på det nämligen. Från företagets sida gäller vanligtvis att upplägget skall vara kostnadsneutralt för dem.

[OT] Personalbil
Tänk på att skattereglerna kan ändras snabbt.

Mitt livs bästa och billigaste bil är den jag har nu. En tüsk sak som jag köpte beg när den var tre år gammal och hade 8000 mil på mätaren. Idag, fem år senare så har den rullat 16000 mil och det enda som har behövt reparation är givaren för bältesvarnare på passagerarsidan. I övrigt bara normal service med olje/vätskebyten. Inte ens däcken, vare sig sommar eller vinter, har behövt byte. Den ekonomin slår personalbilar med hästlängder. Men det förutsätter så klart att man inte torskar på ett måndasgexemplar.

[OT] Personalbil
Det börjar precis bli dags att köpa nya sommar- och vinterdäck till vår bil. Den har rullat 13000 mil på 5 år. Däcken har ca 3 mm kvar. En bra sak med permanent 50/50 4WD verkar vara att däcken slits jämnt och lite :-)

[OT] Personalbil
Nu kör jag rätt många mil per år iofs, men det kostar på att ha bil helt klart. Det är många kostnader som man inte riktigt tänker på. Jag betalar 800 kr / månad i försäkring t.ex (3000+ mil / år) och bilen servas 2-3 ggr / år.

[OT] Personalbil
Jo man kan ju lyxa till det med nya däck efter 7500 mil såklart, så är bilen i topptrim om man skall behålla den. Samma sak mer service då såklart.

Min garageplats är på min tomt så den blir nog svårt att ta med i kalkylen. Då jag bor i villa tvättas ju bilen hemma halva året och i hall på vintern. Tvättkostnaden blir låg. Parkeringsavgifter är försumbara då parkering hemma är gratis och jag dessutom har ett parkeringstillstånd centralt och parkering nästan lika centralt på jobbet(bor ej i Stockholm).

Tjänstepension och andra förmåner påverkas inte av personalbil. Enbart pension från staten påverkas, vilket det inte gör enligt min kalkyl då min beskattninsbara inkomst faktiskt går upp i.o.m. personalbilen. (Låter ju helt fel men så verkar det bli)

Nej jag fattar verkligen inte grejen med personalbil, vari ligger vinsten egentligen?

Självklart är det mest ekonomiskt med en beggad bil. Min nuvarande bil har jag helt klart ägt under dess guldår, minimalt servicebehov och relativt liten värdeminskning. Dock är en beggad V70 el. passat(stor kombi) i princip lika dyr som en helt ny oktavia med garantier. De gamla skodorna känns överprissatta med tanke på att utrustningsnivån och att premiumkänslan tog ett rejält kliv uppåt förra året när nya modellen kom.

[OT] Personalbil
Jag har personalbil nu. Min förra bil köpte jag ny så jag har relativt bra jämförelsegrund.

Jag förlorar inget vad gäller pensionsavsättningar mm.

Kan även ta spolarvätska, lackförseglinar, slitdelar osv på bruttolönavdrag. Parkering ingår i förmånsvärdet.

stora fördelen är att jag inte behöver punga ut med 400000 kr och att allt är väldigt smidigt.
Ekonomiskt är det ingen jättevinst men heller ingen förlust. Däremot är det enklare.

Som en extrabonus fick jag ett väldigt bra erbjudande som de inte kunde matcha till mig om jag skulle köpa privat.

[OT] Personalbil
Frolicc skrev:
> DeLiQ - Det du skriver är vanligt att man ser på
> forum, men stämmer det verkligen i fallet
> personalbil? En vinst i hela konceptet skulle ju
> kunna vara minskad skatt(och som nackdel minskad
> SGI), och det bygger ju på att man faktiskt
> tjänar mindre. Men, om det enbart skiljer 600
> spänn mellan bruttolöneavdrag och
> förmånsvärde, då minskar enbart lön/skatt/sgi
> etc. med 600 spänn i månaden. Känns inte
> relevant. Om man dessutom drar av några
> tjänstemil i månaden så tas denna differans
> snabbt upp av att milersättningen inte längre
> är skattefri utan betraktas som lön. Faktum är
> att jag enligt min kalkyl får en högre lön
> genom personalbil just eftersom milersättning
> plus förmånsvärde är högre än
> bruttolöneavdraget. Eller har jag begått en
> blunder någonstans i beräkningen?

En passus är för hur dina marginalskatteförändringar slår just för dig.
Så länge du är frisk och kan jobba så spelar det kanske inte så stor roll.
Det är om du skulle bli långtidssjukskriven (eller arbetslös också för den delen) som problemen kan komma. Du får lägre sjukpenning (alt. a-kassa) men du måste ändå fortsätta att betala lika mycket som ditt bruttolöneavdrag.

Nu kanske man har infört försäkringar mot sådant, så att det går att lösa in avtalen om du blir sjuk/arbetslös. Men då jag kollade upp detta då vi erbjöds personalbil på mitt företag för några år sedan fanns inte den möjligheten.

Kan i alla fall vara värt att kontrollera vilka villkor som gäller om man skulle drabbas.

[OT] Personalbil
Jag har också precis tagit en "personal" bil från min arbetsgivare efter att ha ägt ett antal bilar privat innan. Huruvida man går plus eller minus med några hundra i månaden är för mig sekundärt. Den stora vinsten är att man slipper bry sig om allt som har med bilen att göra. I vårt upplägg ingår allt förutom drivmedel i månadskostnaden. Du behöver alltså inte oroa dig för restvärdet på bilen när du är klar med den, hur mycket nästa service kostar, om du har råd att byta däck (speciellt vinterdäck är ju en stor säkerhetsfaktor),hur mycket försäkringen kostar, osv osv. Till saken hör att jag lånade pengar av Volvo för att köpa min gamla bil en XC90 och hade ett annuitetsbelopp på ca 3.800:- per månad att betala till Volvofinans. Jag gjorde en ekonomisk raggaranalys innan jag skrev på där jag satte mig ned och verkligen gick igenom vad den gamla bilen kostade. Skatten låg på ca 8.000:- år, den årliga servicen kostade aldrig mindre än 5.000:- på oberoende verkstad, XC 90 slet däck som en gris (jag köpte 2 set sommardäck och 2 set vinterdäck á 9.000:- per set under de 10 tusen mil jag körde bilen, försäkringen låg på ca 4.000:- per år bland annat. Sen försökte jag uppskatta värdeminskningen, svårt för man är en obotlig optimist och tror i allmänhet att just min bil är lite finare och mer värd än alla andra på blocket. I slutändan kom jag fram till att min bil kostade mig någonstans runt 7-8.000:- i månaden. Jag valde en ny Volvo V60 D4 AWD och bruttolöneavdraget för mig blev 6.400:-/mån och förmånsvärdet är 4.077:- månad. Med min marginalskatt blir nettokostnaden per månad drygt 5.000:- Jag inser självklart att jag gick från en stor dyr bil till en mindre billigare bil men för mig var det ett aktivt val. Så för mig var det lätt värt att få en ny bil som passade mina nya behov bättre till en lägre kostnad än min gamla bil och dessutom helt bekymmersfritt vad det gäller reparationer osv.

[OT] Personalbil
freddesvanstrom skrev:
> Kolla om du kan få förmånsbil istället.
> Avsevärt bättre ekonomi för dig, men
> arb.givaren får högre sociala
> avgifter/arb.givaravgifter. Du får en fast
> kostnad som är mycket lägre än om du köper
> själv eller nyttjar personalbil.

Vad är skillnaden mellan "personalbil" och "förmånsbil"?

[OT] Personalbil
Selast skrev:
> Jag har också precis tagit en "personal" bil
> från min arbetsgivare efter att ha ägt ett antal
> bilar privat innan. Huruvida man går plus eller
> minus med några hundra i månaden är för mig
> sekundärt. Den stora vinsten är att man slipper
> bry sig om allt som har med bilen att göra. I
> vårt upplägg ingår allt förutom drivmedel i
> månadskostnaden. Du behöver alltså inte oroa
> dig för restvärdet på bilen när du är klar
> med den, hur mycket nästa service kostar, om du
> har råd att byta däck (speciellt vinterdäck är
> ju en stor säkerhetsfaktor),hur mycket
> försäkringen kostar, osv osv. Till saken hör
> att jag lånade pengar av Volvo för att köpa min
> gamla bil en XC90 och hade ett annuitetsbelopp på
> ca 3.800:- per månad att betala till Volvofinans.
> Jag gjorde en ekonomisk raggaranalys innan jag
> skrev på där jag satte mig ned och verkligen
> gick igenom vad den gamla bilen kostade. Skatten
> låg på ca 8.000:- år, den årliga servicen
> kostade aldrig mindre än 5.000:- på oberoende
> verkstad, XC 90 slet däck som en gris (jag köpte
> 2 set sommardäck och 2 set vinterdäck á 9.000:-
> per set under de 10 tusen mil jag körde bilen,
> försäkringen låg på ca 4.000:- per år bland
> annat. Sen försökte jag uppskatta
> värdeminskningen, svårt för man är en obotlig
> optimist och tror i allmänhet att just min bil
> är lite finare och mer värd än alla andra på
> blocket. I slutändan kom jag fram till att min
> bil kostade mig någonstans runt 7-8.000:- i
> månaden. Jag valde en ny Volvo V60 D4 AWD och
> bruttolöneavdraget för mig blev 6.400:-/mån och
> förmånsvärdet är 4.077:- månad. Med min
> marginalskatt blir nettokostnaden per månad drygt
> 5.000:- Jag inser självklart att jag gick från
> en stor dyr bil till en mindre billigare bil men
> för mig var det ett aktivt val. Så för mig var
> det lätt värt att få en ny bil som passade mina
> nya behov bättre till en lägre kostnad än min
> gamla bil och dessutom helt bekymmersfritt vad det
> gäller reparationer osv.

Hm, nja. Om man går från SUV till svenssonbil så blir det en enorm skillnad oavsett hur svenssonbilen finansieras. Ganska dålig jämförelsestudie. Ungefär lika förvånande som en gammal kompis som sålde av sin Range Rover V8 med permanent 4WD och köpte en citroendiesel. Han sänkte sin driftskostnad till en fjärdedel.

[OT] Personalbil
Jag vet att jämförelsen haltar en del men min poäng är att någon hundralapp hit eller dit, för mig, spelar mindre roll än det fullständigt riskfria sättet att ha bil. Sen vet jag inte vad du menar med förvånande, jag hävdade väl aldrig att det var förvånande utan bara att det för mig kändes som en no-brainer att ta den aktuella personalbilen.

[OT] Personalbil
Selast skrev:
> Jag vet att jämförelsen haltar en del men min
> poäng är att någon hundralapp hit eller dit,
> för mig, spelar mindre roll än det fullständigt
> riskfria sättet att ha bil. Sen vet jag inte vad
> du menar med förvånande, jag hävdade väl
> aldrig att det var förvånande utan bara att det
> för mig kändes som en no-brainer att ta den
> aktuella personalbilen.

Vad jag menade var att oavsett hur bilen som ersatte plåtdinosaurien (XC90) finansierades så skulle det bli mycket billigare. Själv skulle jag inte komma på tanken att köpa en ny bil idag, oavsett hur den finansieras. Att kasta bort halva värdet (i genomsnitt) på tre år tilltalar mig lika mycket som att elda upp sedlarna i öppna spisen. Men jag kan ju bara tala för mig själv.

[OT] Personalbil
Frolicc skrev:
> Jo man kan ju lyxa till det med nya däck efter
> 7500 mil såklart, så är bilen i topptrim om man
> skall behålla den. Samma sak mer service då
> såklart.
>
> Min garageplats är på min tomt så den blir nog
> svårt att ta med i kalkylen. Då jag bor i villa
> tvättas ju bilen hemma halva året och i hall på
> vintern. Tvättkostnaden blir låg.
> Parkeringsavgifter är försumbara då parkering
> hemma är gratis och jag dessutom har ett
> parkeringstillstånd centralt och parkering
> nästan lika centralt på jobbet(bor ej i
> Stockholm).
>
> Tjänstepension och andra förmåner påverkas
> inte av personalbil. Enbart pension från staten
> påverkas, vilket det inte gör enligt min kalkyl
> då min beskattninsbara inkomst faktiskt går upp
> i.o.m. personalbilen. (Låter ju helt fel men så
> verkar det bli)
>
> Nej jag fattar verkligen inte grejen med
> personalbil, vari ligger vinsten egentligen?
>
>
> Självklart är det mest ekonomiskt med en beggad
> bil. Min nuvarande bil har jag helt klart ägt
> under dess guldår, minimalt servicebehov och
> relativt liten värdeminskning. Dock är en beggad
> V70 el. passat(stor kombi) i princip lika dyr som
> en helt ny oktavia med garantier. De gamla
> skodorna känns överprissatta med tanke på att
> utrustningsnivån och att premiumkänslan tog ett
> rejält kliv uppåt förra året när nya modellen
> kom.

Här kommer den mentala flexibiliteten in. Du köper inte nya däck. Du köper ett presentkort på nya däck. Du hyr ut din privata parkeringsplats till leasingfirman. Som fakturerar dig tillbaka vilket dras på bruttolönen.

[OT] Personalbil
Fast det här med att det är riskfritt med personalbil stämmer inte alls med min uppfattning. Allt skall ju betalas, om än med bruttolöneavdrag. Efter tre år skall bilen säljas där man själv eller någon annan kan buda. Säljs bilen för underpris så får jag stå för skillnaden. Blir det ett överpris betalas det ut som lön alternativ kan flyttas över till nästa bil. Detta är en av orsakerna till att jag tycker personalbil känns riskfyllt. Vad händer egentligen när avtalstiden är slut. (Försäkring finns där bilen löses in vid exempelvis avsked)

Vad krångligt det här blev. Tänkte personalbil skulle vara ett sätt att minska bilkostnaden med en tusing i månaden men så bra är det kanske inte även om autoplatns kalkyl visar det =) Får väl bli till att köpa den privat

Jag är tveksam till att det skulle gå att hyra ut sin egen parkeringsplats, vad är marknadsvärdet på en sån i en villaförort där alla har parkering för två bilar och har man fler bilar finns det plats för 30 till i gatan.

[OT] Personalbil
Jag var intresserad av personbil ett tag, men konstaterade att skulle man klara sig under de inköpssummorna som gällde för att få ett förmånligt avdrag var det inte mycket bil man fick.

Och nej, för min del är en ekonomisk surdiesel som inte är ett dugg kul att köra är inte värt de pengarna man sparar.

[OT] Personalbil
Oskar skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> --------------------------------------------------

> Vad är skillnaden mellan "personalbil" och
> "förmånsbil"?

Bump på den. Finns det något som heter personalbil? Finns väl bara förmånsbil och tjänstebil och tjänstebil får bara (nästan) användas i tjänsten.

[OT] Personalbil
Frolicc skrev:
> Fast det här med att det är riskfritt med
> personalbil stämmer inte alls med min
> uppfattning. Allt skall ju betalas, om än med
> bruttolöneavdrag. Efter tre år skall bilen
> säljas där man själv eller någon annan kan
> buda. Säljs bilen för underpris så får jag
> stå för skillnaden. Blir det ett överpris
> betalas det ut som lön alternativ kan flyttas
> över till nästa bil. Detta är en av orsakerna
> till att jag tycker personalbil känns riskfyllt.
> Vad händer egentligen när avtalstiden är slut.
> (Försäkring finns där bilen löses in vid
> exempelvis avsked)
>
> Vad krångligt det här blev. Tänkte personalbil
> skulle vara ett sätt att minska bilkostnaden med
> en tusing i månaden men så bra är det kanske
> inte även om autoplatns kalkyl visar det =) Får
> väl bli till att köpa den privat
>
> Jag är tveksam till att det skulle gå att hyra
> ut sin egen parkeringsplats, vad är
> marknadsvärdet på en sån i en villaförort där
> alla har parkering för två bilar och har man
> fler bilar finns det plats för 30 till i gatan.

Så funkar det inte i vårt upplägg, där står leasegivaren, Autolease, för restvärdesrisken så länge som man inte kört mer än de avtalade milen. I vårt fall så tar arbetsgivaren tillbaka bilen om man slutar eller blir avskedad om man inte vill ta med sig bilen till det nya jobbet.

[OT] Personalbil
Cpunk skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > freddesvanstrom skrev:
> >
>
>
> > Vad är skillnaden mellan "personalbil" och
> > "förmånsbil"?
>
>
> Bump på den. Finns det något som heter
> personalbil? Finns väl bara förmånsbil och
> tjänstebil och tjänstebil får bara (nästan)
> användas i tjänsten.

Förmånsbil är en förmån utöver lönen som innebär ökade kostnader för arbetsgivaren och brukar vara förbehåller (högre) chefer och säljare. Personalbil är en lösning som inte kostar arbetsgivaren något, den anställde "betalar" bilen med bruttolöne avdrag. I bägge fallen är det en tjänstebil som förmånsbeskattas på samma sätt.

[OT] Personalbil
Trek2.1 skrev:

>
> Förmånsbil är en förmån utöver lönen som
> innebär ökade kostnader för arbetsgivaren och
> brukar vara förbehåller (högre) chefer och
> säljare. Personalbil är en lösning som inte
> kostar arbetsgivaren något, den anställde
> "betalar" bilen med bruttolöne avdrag. I bägge
> fallen är det en tjänstebil som
> förmånsbeskattas på samma sätt.

Då innebär väl en personalbil att man betalar för bilen två gånger. Dels förmånsbeskattning och dels bruttolöneavdrag. Förmånen är ju avsedd att motsvara kostnaden för köp av motsvarande bil privat, även om den sällan gör det.

Jag har förmånsbil men ingen möjlighet att höja lönen istället för att ha bilen.

[OT] Personalbil
Selast skrev:
> Frolicc skrev:
> -----
> > Fast det här med att det är riskfritt med
> > personalbil stämmer inte alls med min
> > uppfattning. Allt skall ju betalas, om än med
> > bruttolöneavdrag. Efter tre år skall bilen
> > säljas där man själv eller någon annan kan
> > buda. Säljs bilen för underpris så får jag
> > stå för skillnaden. Blir det ett överpris
> > betalas det ut som lön alternativ kan flyttas
> > över till nästa bil. Detta är en av
> orsakerna
> > till att jag tycker personalbil känns
> riskfyllt.
> > Vad händer egentligen när avtalstiden är
> slut.
> > (Försäkring finns där bilen löses in vid
> > exempelvis avsked)
> >
> > Vad krångligt det här blev. Tänkte
> personalbil
> > skulle vara ett sätt att minska bilkostnaden
> med
> > en tusing i månaden men så bra är det kanske
> > inte även om autoplatns kalkyl visar det =)
> Får
> > väl bli till att köpa den privat
> >
> > Jag är tveksam till att det skulle gå att
> hyra
> > ut sin egen parkeringsplats, vad är
> > marknadsvärdet på en sån i en villaförort
> där
> > alla har parkering för två bilar och har man
> > fler bilar finns det plats för 30 till i
> gatan.
>
> Så funkar det inte i vårt upplägg, där står
> leasegivaren, Autolease, för restvärdesrisken
> så länge som man inte kört mer än de avtalade
> milen. I vårt fall så tar arbetsgivaren tillbaka
> bilen om man slutar eller blir avskedad om man
> inte vill ta med sig bilen till det nya jobbet.

Så funkar det på mitt jobb också, med tillägget att om man slitit onormalt mycket på bilen så får man betala extra vid återlämnandet.

Jag är faktiskt väldigt sugen på att skaffa personalbil.

[OT] Personalbil
Skaffade personalbil för ca. 1 år sen, Audi A6 Avant, jättenöjd.
Vad jag märkte ganska snart var att Autoplans (eller liknande leasingbolag)kalkyl låg högt, på mitt jobb har vi avtal direkt med vår lokala Audihandlare vilket visade sig bli bra mycket billigare.
Audi i Linköping har ett garanterat restvärde, dvs. du riskerar inte att få ytterligare kostnader på bilen om marknadsvärdet förändras vid inbyte, förvisso har du heller inte någon möjlighet att få tillbaka pengar om marknadsvärdet rört sig i den riktningen heller.

Med tanke på värdeminskning etc. är personalbil helt rätt för mig iaf.

[OT] Personalbil
freddesvanstrom skrev:
> Hur bestämms bruttolöneavdraget egentligen? vad
> är bruttolöneavdraget för något? vad täcker
> det?

Leasingavgiften. (Företagets kostnad för bilen).
Du betalar alltså bilen 2ggr, via bruttelöneavdrag och förmånsskatt. :-)

[OT] Personalbil
Köp den kontant, klart minst dåliga affären i världen som är bilköp som bara är olika smärtsamma sätt att elda upp pengar.

[OT] Personalbil
Men vaddå. Leasingkostnaden är ju inte hela bilen. Man har den ju i tre år och beroende på avgift bör/brukar man se till att bilen är värd ca 50% efter avtalstiden. Sen förmånsvärdet ligger ju också där. Men som jag förstått det hela så blir ju den ena delen (vilken det nu var leasingen eller förmånsvärdet) skattefri/is mindre slatt på. Eftersom man har avdraget och sen betalar man skatt på det som blir kvar liksom. Så den ena delen sparar man 30% på typ. Nåt sånt verkar det som.

[OT] Personalbil
Zgarfunkah skrev:
> Tänk på att bruttolönavdrag påverkar din
> pension negativt.

Om du har kollektivavtal (ITP/ITP2). Annars förhandlar du ju pensionsavsättningarna skilt fr lönen.
Jag förutsätter att man ligger över brytpunkter så att det inte påverkar grundpensionen.

[OT] Personalbil
garfunkah skrev:
> Tänk på att bruttolönavdrag påverkar din
> pension negativt.

Fast bilförmån är pensionsgrundande. Ersättning för egen bil är det dock inte.

[OT] Personalbil
JT skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Tänk på att bruttolönavdrag påverkar din
> > pension negativt.
>
> Fast bilförmån är pensionsgrundande.
> Ersättning för egen bil är det dock inte.

Fast det var inte förmånsavgiften jag tänkte på iofs, men Stuvstaix hade ett bra svar i övrigt.

[OT] Personalbil
Det här är svårt! Står inför personalbils-inköp.
Det hela ska ju bekostas av mig som förare genom dels förmånsvärdesbeskattning samt att jag får bruttolöneavdrag för leasingkostnaderna. Är det någon som vet var alla siffror ska in och hur man kommer fram till nettokostnaden?! Har fått en kalkyl från en bilhandlare. Men bara av en. Vill ju jämföra olika märken och modeller. Men av alla andra får jag bara ett finsansieringsförslag på leasingen samt en offert på bilen. Jag vill översätta dessa så jag hittar min nettokostnad.

Hjälp.

[OT] Personalbil
Den sidan har jag läst. Och den ger inte ett enda svar på en enda fråga jag har.

Jag undrar HUR allt räknas ut. Inte VAD som kostar.

Jag vill kunna hitta en bil som intresserar mig och därefter räkna ut hur mycket den kommer kosta mig i månaden s personalbil.

[OT] Personalbil
Jag räknade på det för ett par år sedan och valde privatbil. Kom fram till att förmånsbil bara var bra om man köper ny bil vartannat-vart tredje år ungefär, vilket inte känns nödvändigt för mig. Privatbil var då avsevärt mycket billigare.

Kalkylen ändras en del om man har en generös arbetsgivare som inte kräver löneavdrag och sedan är det ju enklare med förmånsbil.

En del säger att det är tryggare och mer förutsägbart med förmånsbil. Så var det möjligen förr med korta garantier. Min Kia har sju års nybilsgaranti, så man vet väldigt väl vad den kommer att kosta att ha.

[OT] Personalbil
freddesvanstrom skrev:
> Nu är det inte förmånsbil vi pratar om.
> Personalbil heter tråden.
>
> Det är inte samma sak.

Jag hade inte koll på detta, ursäkta

[OT] Personalbil
Det är lugnt. Finns många olika lösningar och alla är mer eller mindre förmånliga och struliga ;)

Tjänstebil -Bilen kostar inte den anställde en krona men får (bortsett från max 100mil vid max 10tillfällen) inte användas privat. Ska stå parkerad vid firman.

Förmånsbil - Bilen betalas via förmånsbeskattning samt drivmedelsförmån av den anställde (i vissa fall kommer även bruttoavdrag/nettoavdrag med).

Personalbil - Bilens alla kostnader bärs av den anställde men blir förmånligt pga att det sker via skatteväxling på bruttolön. som hem-pc var förut. föraren betalar bränsle själv men skriver milersättning för tjänstemilen.

[OT] Personalbil
freddesvanstrom skrev:
> Den sidan har jag läst. Och den ger inte ett enda
> svar på en enda fråga jag har.
>
> Jag undrar HUR allt räknas ut. Inte VAD som
> kostar.
>
> Jag vill kunna hitta en bil som intresserar mig
> och därefter räkna ut hur mycket den kommer
> kosta mig i månaden s personalbil.

När jag skaffade personalbil, eller plusbil som min arbetsgivare kallar det, det vill säga inte en förmånsbil utan bruttolöneavdrag plus förmånsbeskattning räknade vår leasinggivare Autolease ut min exakta kostnad. Vilken leasinggivare använder din arbetsgivare? Gången hos oss var att man gick till en bilhandlare och fick en offert på den bil du vill ha inkl ev rabatter osv. Denna gav jag till Autolease som räknade ut min månadskostnad åt mig. Denna siffra visade sig stämma nästan på pricken mot det belopp som min lön har minskats med.

Att tänka på:
1. Bruttolöneavdraget är inte samma som leasinghyran eftersom avdraget minskar arbetsgivaravgiften för din arbetsgivare, i mitt fall var den totala leasinghyran 5.916:- och bruttolöneavdraget 6.402:- och förmånsvärdet 4.708:- per månad vilket gav en uträknad nettokostnad på 5.437:- per månad. Bilen är en Volvo V60 D4 AWD med ett baspris på 261.556:- (exkl moms) och ett garanterat restvärde efter 3 år på 127.707:- (garanteras av Autolease). Kalkylen baseras på 2.500 privatmil och 0 tjänstemil per år.
2. I ovanstående ingår allt inkl däck, däckhotell, service, trängselskatt, försäkring osv osv. Det enda jag behöver betala är bränsle.
3. Restvärdet är ingen risk för mig utan garanteras av Autolease så länge som jag inte kör mer än 2500 mil per år

Lycka till!

Tillbaka
Topp