[Ot] plocka ut artiklar med firmans rabatter.

pumptorparn

Ny medlem
Vänder mig till Happys kunskapsbank.
Jobbar på en mindre firma som har konto och rabatter Ahlsell,Dahl mm. Är det ok skattemässigt att utnyttja rabatten som är knutet till kontot för privat bruk?
Eller är det big no no?

Ja, om din arbetsgivare godkänner det.
MEN, det skall generera förmånsbeskattning av rabatt som du inte kunnat få själv och sociala avgifter på förmånen.
Därav kommer nog inte arbetsgivaren gå med på det.

Knäckfrågan är om du betalar inköpen med firmans kort eller ditt privata.

Det finns inget som hindrar en säljare att ge dig rabatt som privatperson, men om inköpen går via firman ska de förmånsbeskattas.

Senast ändrad:
Aron sa:

Det finns inget som hindrar en säljare att ge dig rabatt som privatperson, men om inköpen går via firman ska de förmånsbeskattas.
Betalas med eget kort, så det kommer aldrig någon faktura till firman.

Bara för att rabatten på Ahlsell är 50% eller nått så betyder ju inte det att det är det billigaste stället att köpa grejer som privatperson.
Finns det du ska köpa på andra ställen mer riktade till privatpersoner så är det ganska säkert billigare där utan rabatt.

Vad som är strikt lagligt, moraliskt och spårbart kan vara tre väldigt olika saker.

Tex så är det entydigt skattepliktigt när jag får en personlig bonus baserat tjänsteresor.
En riksdagsman eller nåt åkte nyligen på det.

Bör man som icke offentlig person vara orolig? Det beror på förmåga att hantera eller leva med den moraliska biten. Många klarar nog det gissar jag.

EDIT: Glömde säga att jag hört detta av en kompis och att jag själv betalar så mycket skatt jag kan.

Senast ändrad:
pumptorparn sa:
Aron sa:

Betalas med eget kort, så det kommer aldrig någon faktura till firman.

Så gör "en kompis", inget problem alls.
Dessutom har ju Ahlsells emellanåt grymma rabatter på "veckans värsting", alltid prisvärt.

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Vad som är strikt lagligt, moraliskt och spårbart kan vara tre väldigt olika saker.

Tex så är det entydigt skattepliktigt när jag får en personlig bonus baserat tjänsteresor.

Fast det där är inte riktigt samma som i TS frågeställning. Det vore som att åka till rörfirman och köpa 5 blandare till priset av fyra för firmans pengar och ta med den femte blandaren hem och sälja på Blocket. Det är ju rätt solklart olagligt. I det här fallet är det handlaren som väljer att ge TS en rabatt eftersom TS är en återkommande kund.

Aron sa:

På tal om knäckfråga.
Om TS inte kunnat få rabatten om han inte varit anställd på företaget skall den ändå förmånsbeskattas oavsett vems kort som betalar inköpet.
Hur kontroll och revision sker är en anan fråga.

Det är nästan exakt samma som bonus eftersom han är återkommande kund i egenskap av anställd.
Beroende på rabattens utformning kan det vara exakt samma sak. Tex volymrabatt.

Jag förutsätter att handlar knackar in firmans kundnummer för att kassan ska spotta ur sig rabatt.

Är det istället som du säger spontant så bör man läsa igenom arbetsgivarens code of conduct, eftersom det då handlar om att ta emot värde från en leverantör.

Moraliskt ser min kompis det senare som ett mycket större problem

Aron sa:
jonte987 sa:

Fast det där är inte riktigt samma som i TS frågeställning. Det vore som att åka till rörfirman och köpa 5 blandare till priset av fyra för firmans pengar och ta med den femte blandaren hem och sälja på Blocket. Det är ju rätt solklart olagligt. I det här fallet är det handlaren som väljer att ge TS en rabatt eftersom TS är en återkommande kund.

Rent spontant så känns det som en tokstor gråzon, men som antagligen inte är en stor fråga hos skatteverket då det betalas direkt med privat kapital som redan har blivit beskattade, och då till ett företag som inte förknippas bolagsmässigt med det företag som den anställde jobbar i. Det är trots allt det säljande företaget Ahlsell som ger rabatten, och är deras policy så utfört att de kan sälja produkter till privatpersoner med kontanta medel på andra företags avtal så kan inte skatteverket lägga sig i det, så länge momsen betalas i kassan. Heller kan väl inte skatteverket lägga sig i att en anställd nyttjar en redan förhandlad rabattsats mellan två parter så länge produkterna som köps har ett relevant marknadspris, vilket det säkerligen är då Ahlsell är ett vinstdrivande företag. Skillnad vore om köpet gick genom företaget den anställde jobbar i och betalning skedde med avdrag från lön, gåva eller liknande. Då gäller andra regler då främst personalrabatt, där kan vi snacka om förmåner mm. Om företaget tycker det är ok och får vetskap i tid om att någon anställd ska nyttjar avtalade rabatter hos sina leverantörer och det hanteras snyggt, ja då bör väl allt vara i sin ordning om det gäller alla anställda och inte några få utvalde. Så är i alla fall mitt resonemang i frågan.

Är priset lägre än vad man hittar på "marknaden" och rabatten appliceras för att man får nyttja firmans rabatt ska förmånen beskattas så vida det inte handlar om "ringa förmån".

Ger säljaren en rabatt motsvarande företagets rabatt till köparen som agerar helt privat kan det bli frågan om ett etikbrott i synnerhet om köparen har en affärsrelation till varandra eftersom det då kan ses som muta.

Sen har skatteverket nog annat för sig men rätt juridiskt är det väl inte lämpligt.

glitch sa:
Är priset lägre än vad man hittar på "marknaden" och rabatten appliceras för att man får nyttja firmans rabatt ska förmånen beskattas så vida det inte handlar om "ringa förmån".

Ger säljaren en rabatt motsvarande företagets rabatt till köparen som agerar helt privat kan det bli frågan om ett etikbrott i synnerhet om köparen har en affärsrelation till varandra eftersom det då kan ses som muta.

Sen har skatteverket nog annat för sig men rätt juridiskt är det väl inte lämpligt.

Precis vad jag menade med mitt inlägg;
MEN, det skall generera förmånsbeskattning av rabatt som du inte kunnat få själv och sociala avgifter på förmånen.
Därav kommer nog inte arbetsgivaren gå med på det

Men att SKV har annat för sig är jag inte så säker på.
De är mycket aktiva när det gäller dessa typer av förmåner. Tex fri parkering vid arbetsplatsen, greenfeebiljetter i samband med sponsring på golfklubbar och andra förmåner som kommer via arbetsgivaren.

Det här är ju en sån typisk fråga som man inte ska ställa om man inte vill ha ett nej till svar.

Men i ärlighetens namn är ju den du "lurar" i huvudsak leverantören, då du använder en rabatt som är avsedd för annat än ditt ändamål.

Lämnar du inget kvitto till din egen firma så är ju enda sättet som det kan upptäckas att det är en superduper revision hos leverantören där dom kontrollerar alla försäljningar och hur dom bokförts hos köparen.....troligt? Nja....

Påstår fortfarande att man mest lurar sig själv med en "bra" rabatt.
Olika för olika varor, men bara som ett exempel.
En skruvdragare, bruttopris 4600kr. Med företagets rabatt (vi har handlat 2ggr på Ahlsell för någon tusenlapp per gång) 1995kr.
Exkl moms naturligtvis. (dvs 2493kr inkl moms)
Samma skruvdragare billigast inkl frakt och moms på prisjakt, 2768kr.
Så den där ~55% rabatten är ju mest ett spel för gallerierna. Priset är inte varför man som företag handlar på Ahlsell....

Beställa delar kl 16 och lev 06:30 morgonen därpå, det är därför man handlar på Dahls och Ahlsells........
och även utkörning om det behövs

Luzen sa:
glitch sa:

Precis vad jag menade med mitt inlägg;
Därav kommer nog inte arbetsgivaren gå med på det

Men att SKV har annat för sig är jag inte så säker på.
De är mycket aktiva när det gäller dessa typer av förmåner. Tex fri parkering vid arbetsplatsen, greenfeebiljetter i samband med sponsring på golfklubbar och andra förmåner som kommer via arbetsgivaren.
Precis. Kreditkort (personliga men där arbetsgivaren står för årsavgiften, avsedda att användas på tjänsteresor men kan såklart även användas privat), privata samtal på tjänstemobilen, är ytterligare exempel på saker som SKV jagat på arbetsplatser som jag jobbat på.

Tråden påminner mig om det lilla fifflet jag fått beskrivet - hur man får handla med foretagskund-priserna på olika b2b-fokuserade butiker, t.ex. Tools Momentum.

Dvs. låtsas vara en anställd från en firma i närheten som är stamkund, men säg att du betalar med kort, och kör med ditt privata bankkort bara. Butiken är de som förlorar på det, men bara genom att inte ta ut ockerpriserna de använder för att mota bort icke-b2b-kunder (som i snitt inte köper lika mycket åt gången eller nåt).

qma sa:
Tråden påminner mig om det lilla fifflet jag fått beskrivet - hur man får handla med foretagskund-priserna på olika b2b-fokuserade butiker, t.ex. Tools Momentum.

Dvs. låtsas vara en anställd från en firma i närheten som är stamkund, men säg att du betalar med kort, och kör med ditt privata bankkort bara. Butiken är de som förlorar på det, men bara genom att inte ta ut ockerpriserna de använder för att mota bort icke-b2b-kunder (som i snitt inte köper lika mycket åt gången eller nåt).
Men då är det ju ingen förmån. Det är när du utnyttjar något (t.ex. rabatt) som din arbetsgivare har för privat bruk, som förmånsbeskattning ska ske. I fallet du beskriver finns ju ingen relation till nån arbetsgivare, således ingen förmån.

ooms sa:
qma sa:

Men då är det ju ingen förmån. Det är när du utnyttjar något (t.ex. rabatt) som din arbetsgivare har för privat bruk, som förmånsbeskattning ska ske. I fallet du beskriver finns ju ingen relation till nån arbetsgivare, således ingen förmån.

Nä precis, lyckas man så lurar man bara butiksbiträdet och butiken, och det man får är rabatt - inte förmån.

Men kom igen, får du rabatten och handlar på eget kort så köp och var glad, man behöver inte krångla till det så f--bannat, så har.... min kompis gjort i åratal utan problem för någon inblandad. Leverantören är väl fri att sätta sitt eget pris på varorna och väljer denne att sänka det av någon anledning så är det väl upp till denne.

Mvh Ulf S.

Leverantören gör väl oftast en förtjänst ändå, jämfört med att inte sälja varan.
Sen blir privatpersonen välvilligt inställd till butiken, och handlar gärna mer där å yrkets vägnar. Win-win.

us930 sa:
Men kom igen, får du rabatten och handlar på eget kort så köp och var glad, man behöver inte krångla till det så f--bannat, så har.... min kompis gjort i åratal utan problem för någon inblandad. Leverantören är väl fri att sätta sitt eget pris på varorna och väljer denne att sänka det av någon anledning så är det väl upp till denne.

Mvh Ulf S.
Svartjobb är inte heller problem för någon inblandad. Förutom staten då som går miste om skatteintäkter. Precis samma sak ovan.

ooms sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.
Svartjobb är inte heller problem för någon inblandad. Förutom staten då som går miste om skatteintäkter. Precis samma sak ovan.

Många proffsbutiker har höga priser, så att proffskunderna ska kunna debitera slutkunderna dessa priser, fast de i själva verket har kraftiga rabatter. Med rabatten avdragen kommer man oftast ned i egentligt marknadspris.

ooms sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Det kan man tycka, men när det gäller svartjobb så finns det ju en djupare problematik med avseende på t.ex. pensioner o.s.v.

Enligt min syn på moral är det dessutom mera ok att köpa en bit rör med 25% extra rabatt någon gång än att regelbundet jobba svart, men det är ju min (och min kompis då....) syn på det hela.

Mvh Ulf S.

Oj vilket pådrag det blev....
Men som jag förstår så är det ej ok, men skattemyndigheten har svårt o kolla det när man använder sitt kort.

Nu är de så iaf att jag inte har tagit ut något sedan min arbetsgivare kom ut med en mut policy då även detta om att handla genom arbetsgivarens konto kom up.

Det tråkiga är när man vet att det finns specialartiklar för vissa saker som är svåra för vanliga Svensson att få tag i iaf inom rimlig tid.
Trodde först att min arbetsgivare var ute o "cykla" då detta med att plocka ut genom firman är väldigt vanligt, även hos statlig anställda.
Tack för visat intresse.

De är inte ute och cyklar men hur stor risk får du bedöma. Sen får du känna på det moraliska.
Om ni hade två leverantörer, den ena låter dig handla privat, den andra inte. Skulle du då göra jobb inköpen hos den första? Bing Bing, you are bribed.

Jobbar du inte där du kan påverka inköp så är det så klart en skitsak.

eketjall sa:
Bara för att rabatten på Ahlsell är 50% eller nått så betyder ju inte det att det är det billigaste stället att köpa grejer som privatperson.
Finns det du ska köpa på andra ställen mer riktade till privatpersoner så är det ganska säkert billigare där utan rabatt.

word!

När jag har hem elfirmor säger jag alltid att jag är beredd att betala det konsumentpris som jag kan få på nätet (typ elbutik.se) och att de köper sakerna var de vill eller att jag handlar hem materialet själv. Ingen har tagit illa upp och jag skulle säga att det är 50/50 på att få handla själv.

Är man tveksam om det är ok skattemässigt så är det oftast inte ok, skatteverket har en stor kassa och jurister för sådana "tveksamma" saker. För bästa sinnesfrid, håller man sig borta från sånt, annars är det en kalkylerad risk.

Ahlsell har höga priser (sjukt höga) men har konstant rabatt på kanske 50-90%(?). Det gör att företag kan ta ockerbetalt mot kund för tex vvs eller elprylar, medan dom själv köper med rabatt såklart.
Bytte alla vägguttag hemma. Ahlsell blev som en vanlig butik efter 69% rabatt...

NickPick sa:
Ahlsell har höga priser (sjukt höga) men har konstant rabatt på kanske 50-90%(?). Det gör att företag kan ta ockerbetalt mot kund för tex vvs eller elprylar, medan dom själv köper med rabatt såklart.
Bytte alla vägguttag hemma. Ahlsell blev som en vanlig butik efter 69% rabatt...

Och för att bli att slippa privatkunder i butiken.

Raggamuffin sa:
NickPick sa:

Ahlsell säljer inte till privatpersoner. Officiellt...

ForesterGuy sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:

Lite slarvig citering av mig, jag menade grossister i stort.

Raggamuffin sa:
ForesterGuy sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:

Lite slarvig citering av mig, jag menade grossister i stort.

Officiellt. Ibland har det hänt att personal tagit det på sitt personalkonto, till exempel killen som gjorde det möjligt för mej att köpa några plattor Joltcola när jag ändå råkat snubbla in på den nyöppnade grossistbutiken. ?

Tillbaka
Topp