[OT] Politik!

• Trådstartare Trådstartare Christoffer
  • Start datum Start datum
[OT] Politik!
Calle F skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, det är ju så. Själv är jag politiskt klart
> splittrad egentligen, men som det är nu så får jag
> ju tänka på den situation jag är i. Förtidspension
> är inget alternativ för mig då jag mår skit just
> av att gå hemma, men ingen arbetsgivare med vettet
> i behåll anställer mig på de vanliga villkoren.
> Jag behöver alltså ett visst stöd. Den som vill ta
> det ifrån mig är ett hot mot mig och min familjs
> idag relativt vettiga situation och måste bemötas.
> Om jag då läser vad de olika partierna verkligen
> vill göra så är högern inget alternativ för mig i
> min nuvarande situation.

Det är helt klart den intressantaste problematiken i dagens svenska politik du redogör för.
Hur lyckas man behålla den nödvändiga hjälpen för dem som behöver den och samtidigt lyckas få stopp på/kraftig reducera det stora fuskande som alla verkar vara överens om att det sker idag?

Hur kan man skapa fler jobb så att de som faktiskt kan jobba jobbar utan att man för den sakens skull riskera att sänka välfärden för de som inte kan jobba?

Svåra ekvationer det där men jag tror inte att dagens system är det optimala.

[OT] Politik!
tricked.jpg

Kul nog? :)

[OT] Politik!
mytomspunnen skrev:
> Det är helt klart den intressantaste problematiken
> i dagens svenska politik du redogör för.
> Hur lyckas man behålla den nödvändiga hjälpen för
> dem som behöver den och samtidigt lyckas få stopp
> på/kraftig reducera det stora fuskande som alla
> verkar vara överens om att det sker idag?
>

Jag vågar inte uttala mig om det.
Jag känner ingen som fuskar.
Även om jag har hört talas om att det förekommer

ha det
Jan
ps. jag vågar inte lägga in någon bild

[OT] Politik!
mytomspunnen skrev:
> Det är helt klart den intressantaste problematiken
> i dagens svenska politik du redogör för.
> Hur lyckas man behålla den nödvändiga hjälpen för
> dem som behöver den och samtidigt lyckas få stopp
> på/kraftig reducera det stora fuskande som alla
> verkar vara överens om att det sker idag?

Det stora fusket tror jag personligen finns bland de helt "vanliga" människorna som bara fuskar lite, t ex med vård av barn, räknat var för sig. Det blir stora pengar i slutänden. Såna som jag har inga stora möjligheter att lura till sig något. Är man väl inne i sjukvården, i mitt fall psykiatrin, och har fått en diagnos så är svängrummet inte stort. Visst finns de de som lurar sig till t ex förtidspension, men det är då inget jag skulle reda ut. Vårdpersonalen är skickliga på sitt jobb och är inte så lättlurade som många tror.

> Hur kan man skapa fler jobb så att de som faktiskt
> kan jobba jobbar utan att man för den sakens skull
> riskera att sänka välfärden för de som inte kan
> jobba?

Det stora problemet för mig, och andra i liknande situtioner, är att samhället idag inte tillåter att jobb som passar alla skapas. Idag är det personliga ekonomispelet med t ex aktier så viktigt att samhällsnyttan hamnar i andra hand. De politiska styrmedlen fungerar inte. Alla kan t ex inte sköta sin egen jobbadministration, förhandla om sin lön och vara karriärmässigt social. Så var det inte förr och är inte heller idag. Då faller många utanför systemet, och inte är det individens fel att systemet är omänskligt för många.

> Svåra ekvationer det där men jag tror inte att
> dagens system är det optimala.

Inget system är optimalt, och inte kan det vara lätt att vara politiker idag heller. Det går vansinnigt fort med omställningarna i t ex industrin. Jag själv har inte heller några drömmar om en pensionärstillvaro med sommarstuga, båt, husbil och resor på det sätt som många 55-60-åringar tar för givet. Det tror jag är totalt orealistiskt och historiskt sett är det ju rätt nytt att leva på det sättet. Visst är det trevligt att t ex en av vaktmästarna i mitt bostadsområde trots en tröghet över det normala kan ha ny stor villa, hyfsad sommarstuga, ordentlig båt och ny Volvo, men att hålla den nivån för flertalet i framtiden borde väl inte gå, eller?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp