[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ikebana skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu kan det ju vara så, hör och häpna att de
> flesta människorna i Sovjet inte alls tyckte om
> landet sköttes. Ryska revolutionen var ju ingen
> folkrevolt. Det var en relativt liten grupp
> extremister som tillsatte tyranner som högsta
> ledare och så tvingade man sin befolkning att
> rätta sig i leden. Ungefär som vilken diktatur
> som helst.

Nu kan det ju vara så, hör och häpna, att de flesta i Sverige inte alls skulle tycka att landet sköttes bra om de visste hur det låg till. Mångkulturaliseringen är inte heller någon "folkrevolt" vad jag vet. När röstade vi om att Sverige ska bli mångkulturellt? Det är ett beslut taget helt över huvudet på medborgarna.

> Nu kan det ju faktiskt vara så att många
> människor i Sverige faktiskt tycker om
> mångkultur. De kanske inte har något emot att
> det bor kurder och syrier i deras närområde. Vi
> har alltså chansen att rösta vart 4:e år på
> det parti som bäst representerar våra
> ståndpunkter. Om invandringsfrågan är
> överordnad allt annat för gemene svensk som du
> tycks vilja, och nästan alla vill ha färre
> invandrare, skulle man ju såklart rösta på SD.
> Men det gör inte 83%. Det beror på att man A)
> inte tycker det är en överordnad fråga, samt B)
> Man kanske tycker det är humant att ta hit
> flyktingar och tycker att vi faktiskt ska ta hit
> folk från andra länder.

Frågan stiger i viktighetsgrad för varje år. Och det tycks inte direkt som att mångkulturalisterna har vind i seglen, tvärtom. Om nu mångkultur vore så fantastiskt som det sägs så borde väl SD minska, eller har jag missat nåt? Det är ju inte deras röster som hörs mest direkt. Ändå vinner de mark hela tiden.

Personligen tror jag att de flesta inte har en aning om vad mångkultur är, av den enkla anledningen att det inte existerar annat än som en påhittad modell. Du vet, det där utopiska samhället där judar och araber, ukrainare och ryssar, turkar och armenier, afrikander och svarta eller hutier och tutsier lever i fred, sida vid sida. Ett samhälle där alla på något magiskt sätt plötsligt har samma värderingar, vilket är en paradox eftersom det då inte är en mångkultur.

> haha du är visst en liten fascist ändå! ;)
> Folket vet inte vad dom vill och därför är det
> din uppgift att tala om det för dom! Hur vet du
> att din omvärldsanalys är korrekt och deras är
> fel?

Det skrev jag inte. Jag skrev att folket inte vet vad de röstar på eftersom partierna dels inte talar ur skägget om vad de vill och dels mörkar de befintliga konsekvenserna av vad som hänt hittills. Jag vill inte tvinga någon att tycka något, men jag skulle önska att folk slutade tro blint på politiker och journalister.

> Vad är det för vinster du är ute efter?
> Ekonomiska? Kulturella? Kan du specifikt peka på
> att invandringen ligger bakom den påstådda
> tillbakagången för vårt land, och går det ens
> så dåligt för Sverige? Under senaste
> finanskrisen var Sverige ett av de länder som
> klarade sig bäst.

Det är bevisat att invandringen kostar i storleksordningen hundra miljarder per år, netto. Det kan mycket väl vara mer om man tar hänsyn till alla svårmätta sidoeffekter och det kan mycket väl vara mindre på mycket lång sikt. Att hävda att invandringen idag är lönsam är ingenting annat än en ren lögn, ett falsarium utan dess like. Alla rapporter som tolkas och pumpas ut i media där migrationen är en "vinst" vederläggs ganska snabbt, men dessa vederläggande kommer aldrig folket till kännedom.

Jag menar att Sverige hade varit mycket rikare och tryggare om vi inte bestämt oss för att punktera vårt välfärdssystem genom att öppna det för resten av världen. Men ännu viktigare är att vi hade sluppit ghettofiering, segregation, svenskfientlighet och grov kriminalitet. Pengarna gör mig ingenting i jämförelse med utplånandet av tryggheten och tilliten. Jag vet inte hur gammal du är och var du bor, men för oss som under de senaste årtiondena rört oss mycket i Stockholms förorter är det omöjligt att inte ha sett med egna ögon hur samhället har orsakats irreparabla skador.

> Varför tror du att det finns en Big Masterplan
> för hur Sveriges samhälle ska se ut? Det är
> inte 1930-tal nu. Världen är global och jag tror
> knappast att europas högerpopulister kommer kunna
> stoppa det.

Du är bra naiv. Världen är precis samma jordklot som på 30-talet och människan har fortfarande samma primitiva gruppmentalitet. Så länge "högerpopulister" och vänster-dito inte kan komma överens, hur fan tror du att till exempel kristna och muslimer ska kunna göra det? Vad får dig att tro att just Sverige som enda land på hela jorden skulle kunna husera hundratals olika kulturer utan att det leder till konflikter? Särskilt då med tanke på att det är de sekulariserade etniska svenskarna som ska bära den ekonomiska bördan. Det krävs en stor maktapparat för att lura dem till det, och tyvärr har vi en sån.

> Självklart vill populistpartier se sig själva
> som visselblåsare. Det är ju det man lever och
> frodas på. Man har en glansig yta men under är
> det rätt tomt. Kan du specifikt peka på
> rapporter som visar att Sverige monterar ner
> demokratin. Den senaste mätningen 2014 visar att
> Sverige hamnar på andra plats i demoktrati-index.
> Återigen visar det hur populister är helt immuna
> mot rationellt tänkande. Grump kallade det för
> domedagsprofetior och jag kan bara hålla med.

För det första kan vi titta på ordet populism. Det betyder att vädja till folket. Att använda det mot sina motståndare är ett försök att låtsas som om fullständig demokrati är något negativt, eftersom "folk inte kan få bestämma vad som helst".

Jag behöver inga rapporter för att visa på demokratiföraktet hos våra politiker. Se på Alliansens migrationsuppgörelse med MP för att straffa väljarna. Se på DÖ. Se på den nuvarande regeringens alla svikna vallöften. Se på hatet mot SD och oviljan att debattera med dem. Det formligen lyser av folkförakt och självuppblåsthet hos våra makthavare. De är inte intresserade av vad folket tycker.

Rationalitet var det ja. Vari består det rationella att ta ett fungerande land och plötsligt gratis börja dela ut dess resurser till omvärlden, samt att bjuda in vem som helst att leva hos oss utan krav på motprestation. Det är som att sluta låsa dörren när man går hemifrån och sätta upp ett anslag om att vem som helst får ta vad de vill i skafferiet. Är det rationellt? I vårt fall är det etter värre, då dessa anslag sätts på ANDRAS dörrar. Det är inte politikernas och journalisternas hem som ska öppnas, utan folkets. Det är folket som ska stå för fiolerna, lösa konflikterna och jubla när herran blåser i sin pipa.

> Menar du att man skjuter Sverigedemokrater? Man
> försöker se till att de inte får inflytande i
> politiken eftersom man inte delar SD:s
> värderingar eller åsikter i sakfrågor. På
> samma sätt fällde SD budgeten i höstas. I en
> riksdag är det MAJORITET som stiftar lagen, inte
> 13 %. Att det ska vara så svårt att lära sig
> är obegripligt.

Majoritet var det ja. Alliansen var större än den nuvarande regeringen efter valet. Enda anledningen att man avsade sig makten var för att man lovat att inte samarbeta med SD. Följden är en svag vänsterregering utan stöd hos folket.

Det har inte gått så långt att man skjuter Sverigedemokrater än, men de är lovligt villebråd för vänsterextremister som vandaliserar deras egendom, utan att detta knystas om i någon större grad. För vänsterextremisterna är ju "goda" och deras hat är därmed sanktionerat. Till och med vår förre statsminister påtalade att om man svar Sverigedemokrat så kunde man räkna med att råka ut för våld. Det är inte många steg kvar till motsvarigheten till judestjärna på rocken.

Jag finner det nästan obegripligt hur man kan vara så enögd att man inte ser parallellerna till uppkomsten av diktatur historiskt sett. Det börjar med att man stryper oppositionen, bedriver propaganda mot oliktänkande och sen är cirkusen igång med fängslanden och förbud för vissa "felaktiga" partier och åsikter. Allt under parollen att man bara vill folkets bästa. Och vips så har man avskaffat demokratin innan nån vet ordet av.

Har SD stiftat några lagar? Nej. Har SD tagit några odemokratiska beslut? Nej. Har SD haft något politiskt inflytande som på något vis är odemokratiskt? Nej. Kan man beskylla SD för ur det politiska läget ser ut? Nej. Är det SD som har drivit Sverige under de senaste 30 åren? Nej.

Så, vad är det SD har gjort sig skyldiga till? Att existera som obekväm opposition, det är allt.

Är det en människa eller ett partiprogram jag diskuterar med?

Framtiden får helt enkelt visa om vi går mot undergång och diktatur i Sverige eller om det blir som vanligt att konspirationsteorierna rinner ut i sanden.

ikebana skrev:
> Är det en människa eller ett partiprogram jag
> diskuterar med?
>
> Framtiden får helt enkelt visa om vi går mot
> undergång och diktatur i Sverige eller om det
> blir som vanligt att konspirationsteorierna rinner
> ut i sanden.

och vad gör du när du inser att DU har fel?

ikebana skrev:
> Är det en människa eller ett partiprogram jag
> diskuterar med?

En människa som är tillräckligt orolig över utvecklingen för att han ska vara villig att lägga ner tid på att förklara sina ståndpunkter, trots att han ofta bara får glåpord eller oneliners till svar.

> Framtiden får helt enkelt visa om vi går mot
> undergång och diktatur i Sverige eller om det
> blir som vanligt att konspirationsteorierna rinner
> ut i sanden.

Eller att vi bara får ett sämre land utan att nån riktigt begrep hur det gick till, för att man ignorerade och/eller svartmålade dem som uttryckte sin oro för att detta skulle ske. Någon konspiration tror jag inte på, snarare historielöshet och naivitet kombinerat med högmod och arrogans.

Om Sverige lånar några miljarder från Västtyska Förbundsbanken (eller annan bank) så kan vi bygga massor av bostäder, skolor, sjukhus, videoaffärer, äldreboenden, sporthallar, saluhallar med all världens delikatesser, och skapa diverse företag, utan att behöva minska invandringens volymer.
Det finns många ödsliga och obrukade landområden i Svea Rike som kan omvandlas till jord- och skogsbruk av människor som vill starta nya liv i fredlighet. Det finns tusentals innovativa idéer ute i stugorna och lägenheterna hos vanligt folk, som dock sällan kommer de styrande politikerna till del.

sverigesframtid.jpg

Senast ändrad:
Labanos skrev:
> Om Sverige lånar några miljarder från
> Västtyska Förbundsbanken (eller annan bank) så
> kan vi bygga massor av bostäder, skolor, sjukhus,
> videoaffärer, äldreboenden, sporthallar,
> saluhallar med all världens delikatesser, och
> skapa diverse företag, utan att behöva minska
> invandringens volymer.
> Det finns många ödsliga och obrukade
> landområden i Svea Rike som kan omvandlas till
> jord- och skogsbruk av människor som vill starta
> nya liv i fredlighet. Det finns tusentals
> innovativa idéer ute i stugorna och lägenheterna
> hos vanligt folk, som dock sällan kommer de
> styrande politikerna till del.
>
>

Eller så rättar man mun efter matsäck i dagsläget så behöver man inte låna upp till ett orealistiskt drömscenario.

json88 skrev:
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om Sverige lånar några miljarder från
> > Västtyska Förbundsbanken (eller annan bank)
> så
> > kan vi bygga massor av bostäder, skolor,
> sjukhus,
> > videoaffärer, äldreboenden, sporthallar,
> > saluhallar med all världens delikatesser, och
> > skapa diverse företag, utan att behöva minska
> > invandringens volymer.
> > Det finns många ödsliga och obrukade
> > landområden i Svea Rike som kan omvandlas till
> > jord- och skogsbruk av människor som vill
> starta
> > nya liv i fredlighet. Det finns tusentals
> > innovativa idéer ute i stugorna och
> lägenheterna
> > hos vanligt folk, som dock sällan kommer de
> > styrande politikerna till del.
> >
> >
>
>
>
> Eller så rättar man mun efter matsäck i
> dagsläget så behöver man inte låna upp till
> ett orealistiskt drömscenario.

Var är framåtandan? Det är väl svinbra om nån vill bo på landet och odla lite. Våra bönder köper ju bara storgårdar i Ukraina. Ser förjävligt ut när man far omkring i gamla jordbruksbygder.

Kudos Labanos!

Hur många "svenskar" skulle inte vilja bo på en gård på landet isf att knega i en fabrik? Men då måste den ju gå ihop utan statlig hjälp.

ikebana skrev:
-----------------------------------------------
> Var är framåtandan? Det är väl svinbra om nån
> vill bo på landet och odla lite.

Det får du och Labanos fråga våra nya vänner Hassan, Muhammed och Ismail om som sitter i Rinkeby och Norsborg och inte tycks vara särskilt intresserade av att driva jordbruk.

Hur seriöst är det på en skala att vilja låna pengar för att kunna försörja folk? När ska vi betala tillbaka, och med vad?

När Sveriges nya jord- och skogsbruksimperium växt sig starkt så kommer detta vara ett av Europas tio mäktigaste bolag, och avkastningen räcker gott och väl till att betala av lånet till Västtysklands Förbundsbank. Dessutom kommer vi kunna exportera spannmål och livsmedel till många fler länder än idag. :-) Hassan kan ha gårdsförsäljning av pizza med svenskodlade tomater och svenskproducerad fårost, men oliverna har han smyghandlat på västtyska LIDL i Östersund.

Edit: Som hobby/extraknäck kan Ismail odla Hampa och tillverka snören och rep, som Jula och bergsklättrarbutiker i Åre köper in dyrt.

Senast ändrad:
Asså, det är klart vi ska hjälpa behövande som är på flykt.
Men att vi drar ner biståndet till de som lider på plats i krigs- och katastrofområden samtidigt som det läggs 250 millar på invandring närmsta åren... Det är sjukt mycket pengar!! Inte 250 millar som i miljoner, utan MILJARDER, med det förstod ni säkert.

Luke skrev:
> Asså, det är klart vi ska hjälpa behövande som
> är på flykt.
> Men att vi drar ner biståndet till de som lider
> på plats i krigs- och katastrofområden samtidigt
> som det läggs 250 millar på invandring närmsta
> åren... Det är sjukt mycket pengar!! Inte 250
> millar som i miljoner, utan MILJARDER, med det
> förstod ni säkert.

Men Sverige anser att det är lycksökare, desertörer, kriminella och ensamkommande barn i 25 års åldern man ska lägga resurserna på. Sverige ställer upp för alla som kan lägga en förmögenhet på resan hit.
Sverige ställer upp för de som lyckats ta sig genom hela Europa utan pass!!
Sverige ställer upp för de som kommer hit i privatchartrat flygplan.
Men de som sitter i miserabla läger i syrien och Turkiet dom skiter Sverige i.
Sverige är fantastiskt.

Senast ändrad:
Äh. Jag har rätt och ni har fel. Länge leve invandringen. Får jag pluspoäng nu mr Orange?

Många PK:are i Sthlm säger gärna att alla inom SD är rasister, samtidigt som dom (skämtsamt?) kallar tunnelbanan för Ebola-expressen. Ofta omskrivet i pendlingstråden på Happy. Men det har väl säkert inget med hudfärgen på medpassagerarna att göra, bara en ren tillfällighet.

PiPPiW skrev:
> Carl A skrev:
> -----
> > Lite på samma sätt som Israel - Palestina,
> där
> > man väl bör ställa högre krav på Israel
>
> Den där problematiken har jag funderat på i
> många år fast i en annan bana. Hur går ditt
> resonemang runt att det bör ställas högre krav
> på Israel än Palestina?

- Nu är ju jag om inte Israel-vän (eller jo, det är jag (nog)), men rent hypotetiskt om jag blev tvungen (vilket jag hoppas jag inte blir) ta parti, skulle det tveklöst bli Israels. (även om jag har uppfattningen att båda parter är i varierande grad galenpannor)

Tja, man skall väl inte uttrycka det som att Israel är den goda och vice versa... - men Israel är ändå tveklöst den starkare och en demokratisk /hyffsat/ fungerande stat.

Och - som svetsaren uttryckte det - typ: Israel har rätt att försvara sig, men skall följa regler.

Labanos skrev:
> Många PK:are i Sthlm säger gärna att alla inom
> SD är rasister, samtidigt som dom (skämtsamt?)
> kallar tunnelbanan för Ebola-expressen. Ofta
> omskrivet i pendlingstråden på Happy. Men det
> har väl säkert inget med hudfärgen på
> medpassagerarna att göra, bara en ren
> tillfällighet.

:)

Bra där Lilla Fridolf, åka tåget till flygplanet var ju inte att tänka på.
Bättre att planet gör en extra start och hämtar upp... IDIOT!

Carl A skrev:
-----------------------------------------------
> PiPPiW skrev:
> ---------------------------------------------
> > Carl A skrev:
> ---------------------------------------------
>
> > > Lite på samma sätt som Israel - Palestina,
> > > därman väl bör ställa högre krav på Israel
> >
> > Den där problematiken har jag funderat på i
> > många år fast i en annan bana. Hur går ditt
> > resonemang runt att det bör ställas högre
> > krav på Israel än Palestina?
>
> - Nu är ju jag om inte Israel-vän (eller jo,
> det är jag (nog)), men rent hypotetiskt om jag
> blev tvungen (vilket jag hoppas jag inte blir) ta
> parti, skulle det tveklöst bli Israels. (även om
> jag har uppfattningen att båda parter är i
> varierande grad galenpannor)
>
> Tja, man skall väl inte uttrycka det som att
> Israel är den goda och vice versa... - men Israel
> är ändå tveklöst den starkare och en
> demokratisk /hyffsat/ fungerande stat.

Tack för svaret. Vi är nog rätt lika i vår syn på Israel. Jag förstår resonemanget som sen urminnes tider är vedertaget överallt utan större eftertanke, speciellt hos Israel-hatare. Tycker själv inte att det är rimligt att förvänta sig att man ska köra med olika regler på samma spelplan i en så hård match som det är frågan om. Höjer heller knappast självkänslan hos Palestinierna.

1888 skrev:
> Bra där Lilla Fridolf, åka tåget till
> flygplanet var ju inte att tänka på.
> Bättre att planet gör en extra start och hämtar
> upp... IDIOT!

Visserligen tycker jag att herrn ifråga är komplett urblåst, men jag undrar om inte det där är en medveten missuppfattning från Expressens sida. Jag tolkar det som att planet lyft från Arlanda för att sen hämta Frigolit på Bromma och sedan därifrån åkt till slutdestinationen. Om så är fallet så har hen nog inte haft en aning om var planet befann sig från början.

Däremot kan man ju fråga sig varför hen accepterar att flyga från Bromma när hen samtidigt anser att flygplatsen ska läggas ner.

Hmm, är det så? Läge för en grupptalan kanske... :)

http://www.dagensjuridik.se/2015/02...-ebola-elev-far-30-000-vaktmastares-uttalande

Labanos skrev:
> Många PK:are i Sthlm säger gärna att alla inom
> SD är rasister, samtidigt som dom (skämtsamt?)
> kallar tunnelbanan för Ebola-expressen. Ofta
> omskrivet i pendlingstråden på Happy. Men det
> har väl säkert inget med hudfärgen på
> medpassagerarna att göra, bara en ren
> tillfällighet.

Senast ändrad:
Uttrycket syftar på alla förkylningar som sprids. Som jag förövrigt själv ligger hemma med nu, efter att ha åkt ebolaexpress i en vecka av ren lathet. Det slog tillbaka...
Vill du leta rasism finner du den i vitlöks-/Orientexpressen (blå linjen).

Men jag vet inte ens varför jag svarar. Det går liksom inte veta om du har missuppfattat på riktigt eller bara trollar vidare.

bojsänke skrev:
> Uttrycket syftar på alla förkylningar som
> sprids. Som jag förövrigt själv ligger hemma
> med nu, efter att ha åkt ebolaexpress i en vecka
> av ren lathet. Det slog tillbaka...

Krya på dig.

> Vill du leta rasism finner du den i
> vitlöks-/Orientexpressen (blå linjen).

Nej jag letar inte efter rasism, bara funderade över själva begreppet.

>
> Men jag vet inte ens varför jag svarar. Det går
> liksom inte veta om du har missuppfattat på
> riktigt eller bara trollar vidare.

Tack för att du svarar. Trollar inte, var bara som icke-stockholmare ärligt nyfiken på hur begreppet ebolaexpressen uppkom och vad det står för, egentligen. Men nu vet jag mer. :-)

json88 skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Asså, det är klart vi ska hjälpa behövande
> som
> > är på flykt.
> > Men att vi drar ner biståndet till de som
> lider
> > på plats i krigs- och katastrofområden
> samtidigt
> > som det läggs 250 millar på invandring
> närmsta
> > åren... Det är sjukt mycket pengar!! Inte 250
> > millar som i miljoner, utan MILJARDER, med det
> > förstod ni säkert.
>
>
> Men Sverige anser att det är lycksökare,
> desertörer, kriminella och ensamkommande barn i
> 25 års åldern man ska lägga resurserna på.
> Sverige ställer upp för alla som kan lägga en
> förmögenhet på resan hit.
> Sverige ställer upp för de som lyckats ta sig
> genom hela Europa utan pass!!
> Sverige ställer upp för de som kommer hit i
> privatchartrat flygplan.
> Men de som sitter i miserabla läger i syrien och
> Turkiet dom skiter Sverige i.
> Sverige är fantastiskt.

Du menar att alla som invandra till sverige är kriminella???
Det låter som du använder desertör som om det vore ngt negativt, är det negativt att desertera?
Är alla ensamkommande egentligen 25 år och flyger hit i privatchartrade plan?

Är detta ngn slag ironi som försvinner bland alla binära tal i internetrymden, eller är det så otroligt korkat som det verkar?

bollen skrev:
> Du menar att alla som invandra till sverige är
> kriminella???
> Det låter som du använder desertör som om det
> vore ngt negativt, är det negativt att
> desertera?
> Är alla ensamkommande egentligen 25 år och
> flyger hit i privatchartrade plan?
>
> Är detta ngn slag ironi som försvinner bland
> alla binära tal i internetrymden, eller är det
> så otroligt korkat som det verkar?

Han menar förmodligen att eftersom vi inte har en susning om vilka vi släpper in så torde det vara en rätt stor andel desertörer, kriminella och "barn" över 18, då dessa rimligen väljer bort länder som inte vill ha sådana. Om jag inte minns helt galet så var en väldigt hög andel av de ensammkommande "barnen" i Norge över 18 år, men i Sverige får vi inte kolla upp det, för det kan vara kränkande. Istället betalar vi glatt (minst) tvåtusen spänn per dygn för deras uppehälle (trekvarts miljon per år och skalle) utan att ställa några frågor. Jag vill minnas att normalkostnaden är 3000-6000:- per dygn, alltså uppåt två miljoner per "barn" och år.

Och så ett exempel på vilka fantastiska människor som lyckats ta sig hit:

"En irakier som talar arabiska har anlitats av Migrationsverket som tolk för de mer än 500 asylsökande som placerats där. Han berättade att de flesta av dem säger sig komma från Syrien och att en majoritet av dem är anhängare till IS! När dessa förstod att irakiern var en ”avfälling” till den ”rätta tron” så utsatte de honom för dödshot och även hans familj. De tog till och med reda på var han bodde och var hans barn gick i skola och lovade att mörda hela hans familj på det sätt som man dödar alla ogudaktiga."

"Många flyktingar och asylinvandrade i Sverige är livrädda, de vet inte vilka som släpps in i landet. Den irakiske mannen i texten, också asylinvandrad, hotas och riskerar att dödas i det land han har flytt till, troligen just för att undkomma förföljelser, hot, dödande. Och det finns ett okänt, men troligen/gissningsvis ganska stort antal IS-anhängare som inte är ett dugg rädda för att sitta på ett svenskt asylboende och säga att deras målsättning är att etablera ett kalifat i Sverige."

https://meritwager.wordpress.com/20...t-i-sverige-dar-bara-sharialagar-skall-galla/

Men det är säkert bara lögn och propaganda. Frågan är hur vi ska veta om det är sant eller inte när politikerna har NOLL intresse av att kolla upp vilka det är vi släpper in i landet, samt NOLL förklaringar till varför det ska behöva kosta så hiskeligt mycket pengar. Våra pengar.

Senast ändrad:
> Du menar att alla som invandra till sverige är
> kriminella???
> Det låter som du använder desertör som om det
> vore ngt negativt, är det negativt att
> desertera?
> Är alla ensamkommande egentligen 25 år och
> flyger hit i privatchartrade plan?
>
> Är detta ngn slag ironi som försvinner bland
> alla binära tal i internetrymden, eller är det
> så otroligt korkat som det verkar?

Jag tycker det är ett utmärkt exempel på flashbackretorik och jag tror människor som json88 har svårt att se nyanser i samhället. De tänker bara svart - vitt.

Om en invandrare är kriminell = alla invandrare är kriminella.
Om det är dåligt med invandring för en kommun = dåligt för alla kommuner.
Om en muslim är en religiös fanatiker = alla muslimer är religiösa fanatiker.

Hur många invandrarfientliga är egentligen helt säkra på att allt som är dåligt med deras liv beror just på invandring (för det låter ju faktiskt så). Men när man ska ge uttryck för ilska och avsky så behövs det nåt att kanalisera känslorna genom. Invandring är ett klassiskt sådant exempel och så har det ju varit i flera hundra år. Judar är ett annat populärt exempel, både i väst och Mellanöstern.

ikebana skrev:
> Om en invandrare är kriminell = alla invandrare
> är kriminella.
> Om det är dåligt med invandring för en kommun =
> dåligt för alla kommuner.
> Om en muslim är en religiös fanatiker = alla
> muslimer är religiösa fanatiker.

Du menar ungefär som att:

Om en Sverigedemokrat är rasist = Alla Sverigedemokrater är rasister
Om en nationalist är nazist = Nationalism är nazism
Om en invandringskritiker är invandrarhatare = Invandringskritik är invandringshat
Om en islamkritiker ogillar muslimer = Alla islamkritiker ogillar muslimer (och har en fobi)

Oj, glömde att det är helt fritt att generalisera i vissa fall, men inte i andra. Förlåt.

Makten skrev:
.
>
> Nu kan det ju vara så, hör och häpna, att de
> flesta i Sverige inte alls skulle tycka att landet
> sköttes bra om de visste hur det låg till.
> Mångkulturaliseringen är inte heller någon
> "folkrevolt" vad jag vet. När röstade vi om att
> Sverige ska bli mångkulturellt? Det är ett
> beslut taget helt över huvudet på medborgarna.

Nja både och är väl en bättre beskrivning.
Vi har ju haft invandring under lång och det har ju varit hyfsat tydligt att det är ngt som partier stöder. Greker, italienare på 50-60talet, Chilenare och juggar på 70 talet osv. Precis som att det idag är tydligt att det finns ett parti som är emot invandring. De individer som tycker det är en viktig fråga kommer ju rösta därefter.

Däremot har vi ju inte haft ngn folkomröstning i frågan. Kanske är det så om vi gjorde mer som Schweiz och hade beslutsfattande folkomröstningar i massa olika frågor skulle folks intresse öka, debatten fördjupas och demokratin öka?

>
> Det skrev jag inte. Jag skrev att folket inte vet
> vad de röstar på eftersom partierna dels inte
> talar ur skägget om vad de vill och dels mörkar
> de befintliga konsekvenserna av vad som hänt
> hittills. Jag vill inte tvinga någon att tycka
> något, men jag skulle önska att folk slutade tro
> blint på politiker och journalister.

Det här är väl alla demokratiska länders största utmaning? Ett problem tror jag att det inte är så många som vill ändra på dagens förfarande.
Har fler vänner som försöker engagera sig politiskt men att det är väldigt trögt att påverka då de gamla politikerna verkar vara mer intresserade av att behålla sina positioner än att ta emot engagemang och nytänkande. Kanske leder detta till att nya partier bildas och försöker påverka. SD och FI är ju två tydliga exempel på detta, och miljöpartiet innan dom, men kanske är detta bara början. Flera partier är ju väldigt lika och jag tror att flera tycker att det spelar inte så stor roll vad man röstar på, det blir ju samma eviga blockpartaj som vanligt?

>
> Jag menar att Sverige hade varit mycket rikare och
> tryggare om vi inte bestämt oss för att punktera
> vårt välfärdssystem genom att öppna det för
> resten av världen. Men ännu viktigare är att vi
> hade sluppit ghettofiering, segregation,
> svenskfientlighet och grov kriminalitet. Pengarna
> gör mig ingenting i jämförelse med utplånandet
> av tryggheten och tilliten. Jag vet inte hur
> gammal du är och var du bor, men för oss som
> under de senaste årtiondena rört oss mycket i
> Stockholms förorter är det omöjligt att inte ha
> sett med egna ögon hur samhället har orsakats
> irreparabla skador.

Att vi skulle ha sluppit grov kriminalitet om vi inte hade invandrare är helt fel. Finns massa svenskar som är grovt kriminella och de hade funnits om vi inte hade invandrare. Att invandrare idag är överrepresenterade inom kriminalitet verkar ju vara ett faktum men beror det på att de är invandrare eller som en sociolog skulle säga att det har med klass att göra?

>
> För det första kan vi titta på ordet populism.
> Det betyder att vädja till folket. Att använda
> det mot sina motståndare är ett försök att
> låtsas som om fullständig demokrati är något
> negativt, eftersom "folk inte kan få bestämma
> vad som helst".

Det kanske är ordets ursprungliga betydelse men du likväl som jag vet att ordet populism är ett som i vardagsbruk har en annan betydelse och det är väl den som är intressant. Och jag menar inte att SD är de enda populisterna utan mer att det har blivit alltmer vanligt förekommande hos alla partier och även i media.
>
> Jag behöver inga rapporter för att visa på
> demokratiföraktet hos våra politiker. Se på
> Alliansens migrationsuppgörelse med MP för att
> straffa väljarna. Se på DÖ. Se på den
> nuvarande regeringens alla svikna vallöften. Se
> på hatet mot SD och oviljan att debattera med
> dem. Det formligen lyser av folkförakt och
> självuppblåsthet hos våra makthavare. De är
> inte intresserade av vad folket tycker.

Ja detta är ett stort problem även om jag inte skulle använda demokratiförakt från politiker. I mitt huvud leder ovan till ett politikerförakt som öppnar upp ännu mer för populism och oneliners. SOm jag ser det så är de andra politikerna och partierna som har genom sitt undflyende bäddat för ett parti som SD att få sådan plats. Det är deras ansvar, men det vill de ju inte se.

>
> Majoritet var det ja. Alliansen var större än
> den nuvarande regeringen efter valet. Enda
> anledningen att man avsade sig makten var för att
> man lovat att inte samarbeta med SD. Följden är
> en svag vänsterregering utan stöd hos folket.
>
> Det har inte gått så långt att man skjuter
> Sverigedemokrater än, men de är lovligt
> villebråd för vänsterextremister som
> vandaliserar deras egendom, utan att detta knystas
> om i någon större grad. För
> vänsterextremisterna är ju "goda" och deras hat
> är därmed sanktionerat. Till och med vår förre
> statsminister påtalade att om man svar
> Sverigedemokrat så kunde man räkna med att råka
> ut för våld. Det är inte många steg kvar till
> motsvarigheten till judestjärna på rocken.
>
> Jag finner det nästan obegripligt hur man kan
> vara så enögd att man inte ser parallellerna
> till uppkomsten av diktatur historiskt sett. Det
> börjar med att man stryper oppositionen, bedriver
> propaganda mot oliktänkande och sen är cirkusen
> igång med fängslanden och förbud för vissa
> "felaktiga" partier och åsikter. Allt under
> parollen att man bara vill folkets bästa. Och
> vips så har man avskaffat demokratin innan nån
> vet ordet av.

Egentligen tycker jag att du har en poäng generellt sätt och jag håller med om att SD behandlas "konstigt" av media och andra partier, men skillnaden för mig med SD och andra partier är ju den antihumanistiska sidan. Även om SD kanske inte menar att vara antihumanistiska så är de krafterna igång under deras paroll. Om vi stoppar invandring, vilka kommer härnäst som ska pekas ut? Det är min stora oro med just SD. Det tar inte stopp där.

>
> Har SD stiftat några lagar? Nej. Har SD tagit
> några odemokratiska beslut? Nej. Har SD haft
> något politiskt inflytande som på något vis är
> odemokratiskt? Nej. Kan man beskylla SD för ur
> det politiska läget ser ut? Nej. Är det SD som
> har drivit Sverige under de senaste 30 åren?
> Nej.

SD har väl varit med och stiftat lagar och tagit riksdagsbeslut, de röstar väl inte alltid nej?

Bra debatt från dig och fler.
Önskar bara att liknande kunde hållas av våra förtroendevalda och att de skulle få plats inom media. När man tittar på debatt och liknande så blir ju alltid diskussionerna sönderhackade och allt slutar ofta med pajkastning. Kort om tid och flera ämnen ska rymmas inom 30-60 min. Jävligt trist

Makten skrev:
> ikebana skrev:
> -----
> > Om en invandrare är kriminell = alla
> invandrare
> > är kriminella.
> > Om det är dåligt med invandring för en kommun
> =
> > dåligt för alla kommuner.
> > Om en muslim är en religiös fanatiker = alla
> > muslimer är religiösa fanatiker.
>
> Du menar ungefär som att:
>
> Om en Sverigedemokrat är rasist = Alla
> Sverigedemokrater är rasister
> Om en nationalist är nazist = Nationalism är
> nazism
> Om en invandringskritiker är invandrarhatare =
> Invandringskritik är invandringshat
> Om en islamkritiker ogillar muslimer = Alla
> islamkritiker ogillar muslimer (och har en fobi)

Ja precis, detta ställer till det i den offentliga debatten. Det blir bara pajkastning

Makten skrev:
> ikebana skrev:
> -----
> > Om en invandrare är kriminell = alla
> invandrare
> > är kriminella.
> > Om det är dåligt med invandring för en kommun
> =
> > dåligt för alla kommuner.
> > Om en muslim är en religiös fanatiker = alla
> > muslimer är religiösa fanatiker.
>
> Du menar ungefär som att:
>
> Om en Sverigedemokrat är rasist = Alla
> Sverigedemokrater är rasister
> Om en nationalist är nazist = Nationalism är
> nazism
> Om en invandringskritiker är invandrarhatare =
> Invandringskritik är invandringshat
> Om en islamkritiker ogillar muslimer = Alla
> islamkritiker ogillar muslimer (och har en fobi)
>
> Oj, glömde att det är helt fritt att
> generalisera i vissa fall, men inte i andra.
> Förlåt.

Lite kul att just du raljerar kring generaliseringar :)

Bra debatt och argument här, mkt bättre än i SVT och media !! Några egna analyser:

Invandring har väl aldrig tidigare varit en stor fråga vid val odyl tidigare, den valda regeringen har sen kunnat göra som dom ville i tysthet.

Men nu har frågan blivit stor och viktig, pga en enorm ökning av flyktingar i världen, och pga SD. Det har blivit ett allvarligt fördelnings-problem i Svenska ekonomin - hur stor del av skattemedlen skall gå till Migrationsverket, till försvaret, till skola, osv --- ! Dom etablerade partierna har inte ännu vant sig vid detta, och kan inte debattera frågan på ett bra sätt, och väljer då att blunda och köra på som tidigare, och att utmåla SD och andra som rasister.

Ett typexempel är Moderaterna, som vägrar att ens erkänna existensen av det 3e största demokratiskt valda partiet --- Dom borde dealat med SD och sen bildat ny Regering !
( Ja jag vet att SD har ett lite skumt förflutet, men sakfrågan kvarstår. )

Mitt tips är att så småningom kommer detta ändras, och debatten kommer att bli bättre.

Migrationsverket får 157 miljarder i hemlighet de närmaste åren (utan debatt), men nu fightas man om 6 eller 12 miljarder till försvaret....

Förutom detta så finns det nog många människor här som inte gillar att höra arabiska hela tiden på bussar och tåg, skall man ta hänsyn till dom ?

CyberBike skrev:
> Dom borde dealat med SD och sen bildat ny Regering !

Nej, Socialdemokraterna borde ha insett att de inte kunde bilda en kompetent regering, och låtit talmannen tillfråga alianspartierna. Som sedan bildat regering med stöd av S i riksdagen enligt ett DÖ-liknande upplägg.
SD ges samma röstinflytande i riksdagen som alla andra knaspartier som inte kan eller borde sitta i regering.

Då hade vi fått en stabil mittenregering utan allt käbbel och larv. Som visserligen inte hade fått så mycket nytt gjort, men i varje fall inte kunnat ställa till med några större dumheter heller. Alla bra saker är man ju överens om i alla fall.
Då hade man dessutom skaffat sig andrum att på båda sidor arbeta fram lite reformvisioner till nästa valrörelse. Något som helt saknades i den förra.

I stället lade sig Steffe platt på golvet och skrek och sparkade som ett barn som inte fått handla godis; hotade med extra val och betedde sig som en tvättäkta fackpamp.
Sedan dess har tre länder kallat hem sina ambassadörer och kriserna har avlöst varandra. ÖB räknar med minst 20 miljarder för att säkra ett trovärdigt försvar ... och svaret från S blir fyra. Kanske.
Och inte ens de egna väljarna tror på jobb-/ekonomipolitiken. För att inte tala om vallöftesbrotten.

---

tldr: Vad fan har ni gjort med mitt land?!

Senast ändrad:
Kompletterar --

Detsamma gäller media och journalister. Det är trist att se att SVT och dom stora dagstidningarna inte heller kan debattera fakta och ekonomi odyl på ett bra sätt! Tidningarna väljer istället att publicera en anti-SD järnrörsartikel var fjärde dag, SVT väljer att vara så elaka dom kan mot SD i olika intervju-program utan att diskutera ekonomiska aspekter/fakta, ( typ Skavlan ), alternativt kör dom drama-serier där Nazister försöker ta över Sverige... Same-Same. Trist, dom borde följa sitt uppdrag och vara neutrala...

Att låtsas att alla är lika knasiga är inte att vara neutral. Om de andra partiernas ledare sprang runt och kallade folk för det ena och det andra skulle de också åka på en minst sagt omild behandling.

Jämför socialdemokraten som kallade en dörrvakt för neger(?(någonting jämförbart var det i varje fall...)) i Stockholm för några år sedan. Hon fick det inte lätt.

bollen skrev:
> Nja både och är väl en bättre beskrivning.
> Vi har ju haft invandring under lång och det har
> ju varit hyfsat tydligt att det är ngt som
> partier stöder. Greker, italienare på
> 50-60talet, Chilenare och juggar på 70 talet osv.
> Precis som att det idag är tydligt att det finns
> ett parti som är emot invandring. De individer
> som tycker det är en viktig fråga kommer ju
> rösta därefter.
>
> Däremot har vi ju inte haft ngn folkomröstning i
> frågan. Kanske är det så om vi gjorde mer som
> Schweiz och hade beslutsfattande folkomröstningar
> i massa olika frågor skulle folks intresse öka,
> debatten fördjupas och demokratin öka?

Jag menar fortfarande att även om medborgarna vet vilka partier som är för och emot invandring, så vet de flesta förmodligen inte konsekvenserna vi sett hittills. Därtill är de flesta politiker mycket otydliga med hur planen ser ut samt vad man ska göra åt de problem som faktiskt trots allt erkänns.
Det talas väldigt ofta om att vi "alltid haft invandring" och att den behövs. Det har vi förvisso, men aldrig tidigare har den varit så hög (med undantag för en kort period under Balkankrisen) och aldrig tidigare har målet tyckts vara att främst hjälpa andra. Sist men inte minst har tidigare invandring heller inte utgjorts av folk från de tämligen kulturellt främmande grupper som nu tar sig hit, varför integration och/eller assimiering gått mycket lättare.

Personligen är jag för mer direktdemokrati. Frågan är väl om det skulle funka om inte folket blir mer engagerat. Å andra sidan kanske det föder mer engagemang.

> Det här är väl alla demokratiska länders
> största utmaning? Ett problem tror jag att det
> inte är så många som vill ändra på dagens
> förfarande.
> Har fler vänner som försöker engagera sig
> politiskt men att det är väldigt trögt att
> påverka då de gamla politikerna verkar vara mer
> intresserade av att behålla sina positioner än
> att ta emot engagemang och nytänkande. Kanske
> leder detta till att nya partier bildas och
> försöker påverka. SD och FI är ju två tydliga
> exempel på detta, och miljöpartiet innan dom,
> men kanske är detta bara början. Flera partier
> är ju väldigt lika och jag tror att flera tycker
> att det spelar inte så stor roll vad man röstar
> på, det blir ju samma eviga blockpartaj som
> vanligt?

Det kan nog stämma. 4-procentsspärren är i min mening ett oskick och borde sänkas till 2 procent. Annars känner folk nog att man kastar bort sin röst på småpartier som ändå bara har marginell chans att säga till om något.

Fast det är ju lustigt om många inte vill ändra på dagens förfarande. För vi borde kunna anta att det varit så ganska länge, och ändå är det just en gigantisk förändring vi har sett. "De sju" har omedvetet sopat manegen för SD genom att helt plötsligt och egentligen utan att fråga folket börjat anamma en mycket vidlyftig migrationspolitik. Och sen sitter man och är förbannade för att SD växer. Märkligt om något.

> Att vi skulle ha sluppit grov kriminalitet om vi
> inte hade invandrare är helt fel. Finns massa
> svenskar som är grovt kriminella och de hade
> funnits om vi inte hade invandrare. Att invandrare
> idag är överrepresenterade inom kriminalitet
> verkar ju vara ett faktum men beror det på att de
> är invandrare eller som en sociolog skulle säga
> att det har med klass att göra?

Hur kan du påstå att det är "helt fel"? Med den överrepresentation invandrare har i vissa typer av kriminalitet så går det enkelt att räkna bakvägen hur stor deras andel är, och det blir närmare hälften av alla brott, trots att de "bara" utgör 15% av befolkningen. Lägg sen till det faktum att även andra generationens invandrare (vilket är ett idiotiskt begrepp) OCKSÅ är överrepresenterade så inser du nog att detta har rätt mycket med kultur att göra.

Och nej, det har inte särskilt mycket med klass att göra. BRÅ har redovisat att överrepresentationen fortfarande är hög när man korrigerar för socioekonomiska effekter. Det är just sånt här som jag anser att folk måste känna till, men som media och politiker mörkar eller ljuger om.

Hur många av de "skjutningar" som numera dagligen förekommer i Sverige har begåtts av etniska svenskar? Det är ett helt nytt fenomen som blommat upp och endast tycks förekomma i nysvenska kretsar. Jag har inga direkta bevis, men frånvaron av signalement kombinerat med gärningsmännens och offrens hemvist talar sitt tydliga språk. Får jag inte se korten på bordet så måste jag dra mina egna slutsatser och jag ser INGET i övriga samhället som indikerar att svenskarna har någon anledning att ha blivit mer kriminella under de senaste decennierna. Jag hävdar därför att det är ett importerat problem. Motbevisa mig gärna.

> Det kanske är ordets ursprungliga betydelse men
> du likväl som jag vet att ordet populism är ett
> som i vardagsbruk har en annan betydelse och det
> är väl den som är intressant. Och jag menar
> inte att SD är de enda populisterna utan mer att
> det har blivit alltmer vanligt förekommande hos
> alla partier och även i media.

Frågan är då varför populism är något negativt. Jag är utled på tjatet om "svåra frågor". Varför göra saker svåra när man inte behöver? Om stora problem är kopplade till invandringen så är det väl helt i sin ordning att strypa invandringen tills man listat ut hur man löser problemen? Om det är hål i båten så pluggar man hålet INNAN man börjar ösa.

> Ja detta är ett stort problem även om jag inte
> skulle använda demokratiförakt från politiker.
> I mitt huvud leder ovan till ett politikerförakt
> som öppnar upp ännu mer för populism och
> oneliners. SOm jag ser det så är de andra
> politikerna och partierna som har genom sitt
> undflyende bäddat för ett parti som SD att få
> sådan plats. Det är deras ansvar, men det vill
> de ju inte se.

Kalla det folkförakt då, om demokratiförakt inte passar;-) Jag upplever att våra politiker verkar anse att demokrati handlar om att ha rätt värderingar, vilket är en grav missuppfattning. Det finns demokratier där dödsstraff utdelas. Dödsstraff är inte odemokratiskt alltså, hur illa man än tycker det är.

Det är många ord som har mist sin betydelse på sistone. Demokrati är ett. Värdegrund är ett annat. Rasism ett tredje.

> Egentligen tycker jag att du har en poäng
> generellt sätt och jag håller med om att SD
> behandlas "konstigt" av media och andra partier,
> men skillnaden för mig med SD och andra partier
> är ju den antihumanistiska sidan. Även om SD
> kanske inte menar att vara antihumanistiska så
> är de krafterna igång under deras paroll. Om vi
> stoppar invandring, vilka kommer härnäst som ska
> pekas ut? Det är min stora oro med just SD. Det
> tar inte stopp där.

Jag ser inte det "antihumanistiska" i att se om sitt eget hus i första hand. I så fall vore det också "antihumanistiskt" att hellre låta sina egendomar gå i arv till sin familj än att skänka allt till vem annan som helst.

Min enda oro vad gäller SD är att det uppenbarligen finns en mängd knäppskallar i partiet som har betydligt värre värderingar än vad som står i partiprogrammet. Å andra sidan finns inget annat parti som rensar såpass hårt i de egna leden än SD, just för att göra sig rumsrena. För det tredje tror jag aldrig de kommer få egen majoritet, så även de måste kompromissa. Det stora problemet är om ingen annan vill kompromissa med dem, för då blir de till slut ensamma på täppan och kan göra lite vad som helst.

Genom att samarbeta med SD kunde de övriga båda hålla dem i schack samt sluta ådra sig de enorma problem som jag tror att de innerst inne vet att de orsakar, men som de inte vågar erkänna. Det krävs bara att någon till slut ställer sig upp och erkänner att de haft fel och att deras intentioner visade sig vara omöjliga att nå. Fan vet om det kommer hända, så tjurskalligt prestigefyllda och maktfullkomliga som många verkar vara. Jag vet inte ens om jag kan klandra dem med tanke på hur media behandlar oliktänkande. Är det värt att löpa gatlopp för att man är ärlig mot sig själv och mot andra?

> SD har väl varit med och stiftat lagar och tagit
> riksdagsbeslut, de röstar väl inte alltid nej?

Visst, men de är fortfarande i liten minoritet. De har knappast ställt till med något på egen hand. Möjligen bromsat en del galenskaper och kanske satt käpparna i hjulet för en del vettiga saker. Men de ligger inte bakom den politik som skapat vårt samhälle med dess nuvarande problem.

> Bra debatt från dig och fler.
> Önskar bara att liknande kunde hållas av våra
> förtroendevalda och att de skulle få plats inom
> media. När man tittar på debatt och liknande så
> blir ju alltid diskussionerna sönderhackade och
> allt slutar ofta med pajkastning. Kort om tid och
> flera ämnen ska rymmas inom 30-60 min. Jävligt
> trist

Tack själv, och jag håller helt med. Jag är så utled på alla floskler, bortförklaringar, pajkastning och undvikande svar. Det som krävs från medias sida är opartisk granskning. Börja ställa frågor och ge er inte förrän ni får raka svar. Upprepa tills det antingen blir pinsamt eller tills vederbörande politiker talar ur skägget.

Edit: Förresten tror jag att partipiskan är ett gigantiskt problem hos alla partier, inklusive SD. Ett trevligt exempel på motsatsen är Centerns Staffan Danielsson. Kika gärna på hans Facebooksida om en "sansad asylpolitik". Jag håller inte med honom i allt, men han tycks i alla fall vara ärlig: https://www.facebook.com/uppropmigration?pnref=lhc

Senast ändrad:
Makten skrev:
> bollen skrev:
> -----
> > Du menar att alla som invandra till sverige är
> > kriminella???
> > Det låter som du använder desertör som om
> det
> > vore ngt negativt, är det negativt att
> > desertera?
> > Är alla ensamkommande egentligen 25 år och
> > flyger hit i privatchartrade plan?
> >
> > Är detta ngn slag ironi som försvinner bland
> > alla binära tal i internetrymden, eller är
> det
> > så otroligt korkat som det verkar?
>
> Han menar förmodligen att eftersom vi inte har en
> susning om vilka vi släpper in så torde det vara
> en rätt stor andel desertörer, kriminella och
> "barn" över 18, då dessa rimligen väljer bort
> länder som inte vill ha sådana. Om jag inte
> minns helt galet så var en väldigt hög andel av
> de ensammkommande "barnen" i Norge över 18 år,
> men i Sverige får vi inte kolla upp det, för det
> kan vara kränkande. Istället betalar vi glatt
> (minst) tvåtusen spänn per dygn för deras
> uppehälle (trekvarts miljon per år och skalle)
> utan att ställa några frågor. Jag vill minnas
> att normalkostnaden är 3000-6000:- per dygn,
> alltså uppåt två miljoner per "barn" och år.

NJa det är alldeles för mkt. Ett HVBhem med mkt vård och personal kostar ca 3500-3900 kr/dygn. Runt 7000 kr/dygn är vad de psykiatriska akut och slutenvårdsenheterna kostar. Och visst kan det vara så att vissa av flyktingbarnen och vuxna hamnar inom psykiatrin men inte för att de är flyktingar utan utifrån deras vårdbehov.

De ensamkommande jag har jobbat med har ofta varit med om riktigt svåra saker och mår för jävla dåligt, men jag jobbar med ganska avancerad vård så jag kan egentligen inte uttala mig om andra. De är väldigt få flyktingar som jag träffat som vill komma hit. Deras skäl är oftast att få slippa krig och förföljelse och möjlighet att skapa en framtid för sina barn. Rimligt? Vad skulle du/jag göra om vi var i samma situation?

>
> "Många flyktingar och asylinvandrade i Sverige
> är livrädda, de vet inte vilka som släpps in i
> landet. Den irakiske mannen i texten, också
> asylinvandrad, hotas och riskerar att dödas i det
> land han har flytt till, troligen just för att
> undkomma förföljelser, hot, dödande. Och det
> finns ett okänt, men troligen/gissningsvis ganska
> stort antal IS-anhängare som inte är ett dugg
> rädda för att sitta på ett svenskt asylboende
> och säga att deras målsättning är att etablera
> ett kalifat i Sverige."

Jaha, jag trodde att det största problemet med IS, i Sverige, var att det var individer som bor i Sverige med medborgarskap som åker dit för att slåss för att sedan komma tillbaka hit?

Debatten har varit ganska ointressant hitsoriskt (även om den funnits) eftersom:

- Det var mest arbetskraftsinvandring så ingen "pursvensk" behövde fundera på varför mångkultur och socialbidrag går hand i hand.

- De flesta som kom gick assimilerade sig. Ett svårt ord för PK men betyder enkelt att de behöll sin kultur, högtider etc. men anpassade sin livsstil till att fungera i det svenska samhället.

- Kriminalitet och "no go"-zoner följe inte i deras spår. Det fanns kriminella i dessa grupper, precis som bland svenskar. Inget konstigt med det.

- Som "pursvensk" behövde man inte fundera på om man kunde tilltala en kvinna, om man (som man) fick besöka badhuset, om skaka hand kunde leda till 75.000 i skadestånd och religionskritik kunde leda till dödshot.

Det vi sett sedan 80-talet är något helt annat och alla de risker (kriminalitet, konflikter, hedersvåld, gängkrig, segregation o.s.v) som "dödsknarkarrasisterna" fick höra var konspirationsteorier är idag fakta. FN publicerade en rapport (som drogs tillbaks efter påtryckningar) som säger att Sverige kommer sjunka som en sten i ranking vad gäller global utveckling (HDI) till 2030. Faktan bakåt finns dock kvar och mellan 1980-2013 har vi sämst utveckling i världen, dock från ett högt läge (http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr14-report-en-1.pdf p. 164). Vad detta betyder i klartext är att Sverige var och är ett fantastiskt land men enligt FNs definition har utvecklingen i princip avstannat samtidigt som resten av världen kommer ikapp och går om oss. Allt är knappast invandringens fel men mätetal om utbildningsnivå, jämställdhet, arbetslöshet och liknande påverkas stort av den förda politiken.

Vi har en majoritet av politiker idag som vill driva landet på ideal, som i sin tur saknar stöd i alla fakta som redan finns framme. Åsikten om resultatet av förd politik skiljer sig kraftigt beroende på om man är politruck eller cyniskt faktagranskare. Själv tillhör jag det senare skrået.

+ 1. Vanliga svenska politiker har ingen koll på världen utanför, dom borde jobba mer på att skydda Swe mot alla problem som finns i resten av världen !

bollen skrev:
> NJa det är alldeles för mkt. Ett HVBhem med mkt
> vård och personal kostar ca 3500-3900 kr/dygn.
> Runt 7000 kr/dygn är vad de psykiatriska akut och
> slutenvårdsenheterna kostar. Och visst kan det
> vara så att vissa av flyktingbarnen och vuxna
> hamnar inom psykiatrin men inte för att de är
> flyktingar utan utifrån deras vårdbehov.

Migrationsverket själva säger att det betalas ut 1800:- om dagen till kommunerna i ersättning (rätta mig om jag har fel, för jag hittar bara andrahandsuppgifter om den siffran just nu). Att det sen tillkommer ytterligare kostnader är ju inte så konstigt, så dyrt lär det bli oavsett. Jag förstår inte riktigt hur man kan acceptera så svindlande summor faktiskt.

> De ensamkommande jag har jobbat med har ofta varit
> med om riktigt svåra saker och mår för jävla
> dåligt, men jag jobbar med ganska avancerad vård
> så jag kan egentligen inte uttala mig om andra.
> De är väldigt få flyktingar som jag träffat
> som vill komma hit. Deras skäl är oftast att få
> slippa krig och förföljelse och möjlighet att
> skapa en framtid för sina barn. Rimligt? Vad
> skulle du/jag göra om vi var i samma situation?

För det första anser jag att det inte spelar någon roll vad flyktingbarnen själva tycker. Ja, det är förjävligt att folk har det uselt runtom i världen, men vi måste fråga oss varför de väljer att komma just hit, genom många andra länder där de är skyldiga att söka asyl men låter bli. Gissningsvis för att de vet att chanserna är mycket större här.

Det går tyvärr inte att vara altruistisk i den här frågan, anser jag. Hur man än vrider och vänder på det så finns det alltid miljontals människor som INTE kan få hjälp, och förmodligen då sådana som har det mycket värre än de som faktiskt har kraft och kapital att ta sig till Sverige. Sen undrar jag varför det kan anses vettigt att "ta hit" människor i nöd till en enormt mycket större kostnad än det är att hjälpa dem på plats (ja, jag måste upprepa detta).

Som en vettig skribent skrev härom dagen på Avpixlat (jo, det finns faktiskt sådana, kolla själv om du törs): "Om folket svälter bör man inte dela ut fisk utan snarare lära dem fiska" (ej ordagrant). De krigsdrabbade länderna måste repareras. Det är som jag ser det den enda utvägen. Detta sker inte om de mest handlingskraftiga flyr därifrån.

> Jaha, jag trodde att det största problemet med
> IS, i Sverige, var att det var individer som bor i
> Sverige med medborgarskap som åker dit för att
> slåss för att sedan komma tillbaka hit?

Och hur tror du dessa individer med medborgarskap först kom hit?

ething skrev:

>
> Vi har en majoritet av politiker idag som vill
> driva landet på ideal, som i sin tur saknar stöd
> i alla fakta som redan finns framme. Åsikten om
> resultatet av förd politik skiljer sig kraftigt
> beroende på om man är politruck eller cyniskt
> faktagranskare. Själv tillhör jag det senare
> skrået.

Antagligen jag också, gillar forskning och vad den visar. I synnerhet i mitt hjärteämne skolan. Blir vansinnnig på att skolan används som politiskt slagträ och såna som Jan Björklund häver ur sig massa bullshit (att han är kvar som partiledare är för mig en gåta, politiskt harakiri).

Samtidigt saknar jag tydliga och klara visioner inom partierna. Idag ser jag bara MP som har en tydlig bild om hur dom vill att samhället ska anpassa och förändra sig mot. I viss mån har väl SD en vision.
Sossarna förr hade ju en vision (och VPK) om att förbättra för arbetarna. Rösträtt, facklig organisation och så vidare, men det är som att de inte kan utvecklas till ngt modernt. ATt se talare på 1:a maj som snackar om hur arbetare utnyttjas av feta kapitalister med ord och värderingar från 20-30talet känns sådär.

Makten skrev:
> makten skrev:

> Migrationsverket själva säger att det betalas ut
> 1800:- om dagen till kommunerna i ersättning
> (rätta mig om jag har fel, för jag hittar bara
> andrahandsuppgifter om den siffran just nu). Att
> det sen tillkommer ytterligare kostnader är ju
> inte så konstigt, så dyrt lär det bli oavsett.
> Jag förstår inte riktigt hur man kan acceptera
> så svindlande summor faktiskt.

Fast den enskilt och överlägset största kostnaden för att ha hem för flyktingar (och narkomaner och psykiskt sjuka) är ju löner till dom som ska ansvara för de boende.

>
>
> För det första anser jag att det inte spelar
> någon roll vad flyktingbarnen själva tycker. Ja,
> det är förjävligt att folk har det uselt runtom
> i världen, men vi måste fråga oss varför de
> väljer att komma just hit, genom många andra
> länder där de är skyldiga att söka asyl men
> låter bli. Gissningsvis för att de vet att
> chanserna är mycket större här.

Absolut, precis som du och jag skulle göra om vi var i deras situation
>
> Det går tyvärr inte att vara altruistisk i den
> här frågan, anser jag. Hur man än vrider och
> vänder på det så finns det alltid miljontals
> människor som INTE kan få hjälp, och
> förmodligen då sådana som har det mycket värre
> än de som faktiskt har kraft och kapital att ta
> sig till Sverige. Sen undrar jag varför det kan
> anses vettigt att "ta hit" människor i nöd till
> en enormt mycket större kostnad än det är att
> hjälpa dem på plats (ja, jag måste upprepa
> detta).

Detta är en viktig fråga, visst skulle vi kunna hjälpa fler människor på plats. Samtidigt drar vi ner på Sida och andra insatser (visserligen ibland av goda skäl då vissa organisationer/projekt inte verkar göra det så bra). Jag menar att det som är viktigt är att de som vi har tagit hit har vi ett ansvar för och det är där det brister.
>
> Som en vettig skribent skrev härom dagen på
> Avpixlat (jo, det finns faktiskt sådana, kolla
> själv om du törs): "Om folket svälter bör man
> inte dela ut fisk utan snarare lära dem fiska"
> (ej ordagrant). De krigsdrabbade länderna måste
> repareras. Det är som jag ser det den enda
> utvägen. Detta sker inte om de mest
> handlingskraftiga flyr därifrån.

Håller verkligen med om att de krigsdrabbade länderna ska repareras, dock är det svårt för ett litet land som Sverige. Här skulle EU kunna göra mkt mer, men det vi ser i Italien idag som blir helt ohållbart känns ju mer som en början. Eu och andra länder behöver göra mer än att skicka soldater för att bekämpa extremister. De misstagen som vi sett i Afghansistan och Irak har ju bara lett till att skiten blir värre. Här behövs också ett mer helhetstänk i långsiktig anda.
>
>
> > Jaha, jag trodde att det största problemet med
> > IS, i Sverige, var att det var individer som bor
> i
> > Sverige med medborgarskap som åker dit för
> att
> > slåss för att sedan komma tillbaka hit?
>
> Och hur tror du dessa individer med medborgarskap
> först kom hit?

Fats om de är medborgare så spelar det ingen roll just nu, de är lika svenska som oss i juridisk mening och har samma rättigheter och skyldigheter i samhället som alla andra och ska bemötas och behandlas utifrån just det. Och i mitt huvud är det inte religion som är problemet utan snarare utanförskap och låg utbildning.

bollen skrev:
>
> Antagligen jag också, gillar forskning och vad
> den visar. I synnerhet i mitt hjärteämne skolan.
> Blir vansinnnig på att skolan används som
> politiskt slagträ och såna som Jan Björklund
> häver ur sig massa bullshit (att han är kvar som
> partiledare är för mig en gåta, politiskt
> harakiri).
>

Ja vad hände med skolan ?? Jag har för mig att jag fick betyg från fyran, att lärarna pressade på lite och inspirerade, att jag gillade att få betyg, och en utskällning om det blev kasst, en inspiration att plugga mer, hade alltid femma i matte från fyran fram till 3an i Gymnasiet, - !!
Men jag har fattat att sen dess så har det gått utför, no-one cares anymore ! Kurserna följer medel-eleven, dragging down everybody else ?
Too bad, nu måste Ni kämpa mot 100 miljoner kineser om pluggar mkt mer, --- !

bollen skrev:

> Håller verkligen med om att de krigsdrabbade
> länderna ska repareras, dock är det svårt för
> ett litet land som Sverige. Här skulle EU kunna
> göra mkt mer, men det vi ser i Italien idag som
> blir helt ohållbart känns ju mer som en början.
> Eu och andra länder behöver göra mer än att
> skicka soldater för att bekämpa extremister. De
> misstagen som vi sett i Afghansistan och Irak har
> ju bara lett till att skiten blir värre. Här
> behövs också ett mer helhetstänk i långsiktig
> anda.

Många allvarliga kriser i Arabvärlden har ju orsakats av väst. USA anföll Irak utan egentlig anledning, misslyckades att följa upp och fixa ihop, och att sen skapa ett stabilt samhälle, -- Resultat blev ett inbördeskrig med > 500k döda, och sen IS. Samma sak i Libyen. EU och Storbritannien anföll, ingen plan för att följa upp, .. Jag kan förstå att folk i dom här länderna är lite sure --- !!

CyberBike skrev:
> bollen skrev:
> -----
>
> > Håller verkligen med om att de krigsdrabbade
> > länderna ska repareras, dock är det svårt
> för
> > ett litet land som Sverige. Här skulle EU
> kunna
> > göra mkt mer, men det vi ser i Italien idag
> som
> > blir helt ohållbart känns ju mer som en
> början.
> > Eu och andra länder behöver göra mer än att
> > skicka soldater för att bekämpa extremister.
> De
> > misstagen som vi sett i Afghansistan och Irak
> har
> > ju bara lett till att skiten blir värre. Här
> > behövs också ett mer helhetstänk i
> långsiktig
> > anda.
>
> Många allvarliga kriser i Arabvärlden har ju
> orsakats av väst. USA anföll Irak utan egentlig
> anledning, misslyckades att följa upp och fixa
> ihop, och att sen skapa ett stabilt samhälle, --
> Resultat blev ett inbördeskrig med > 500k döda,
> och sen IS. Samma sak i Libyen. EU och
> Storbritannien anföll, ingen plan för att följa
> upp, .. Jag kan förstå att folk i dom här
> länderna är lite sure --- !!

Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att inse kopplingen i krisen mellan oljekejsaren Bush och oljelandet Irak. Svaret är naturligtvis $$$

CyberBike skrev:
> bollen skrev:
> -----
> >
> > Antagligen jag också, gillar forskning och vad
> > den visar. I synnerhet i mitt hjärteämne
> skolan.
> > Blir vansinnnig på att skolan används som
> > politiskt slagträ och såna som Jan Björklund
> > häver ur sig massa bullshit (att han är kvar
> som
> > partiledare är för mig en gåta, politiskt
> > harakiri).
> >
>
> Ja vad hände med skolan ?? Jag har för mig att
> jag fick betyg från fyran, att lärarna pressade
> på lite och inspirerade, att jag gillade att få
> betyg, och en utskällning om det blev kasst, en
> inspiration att plugga mer, hade alltid femma i
> matte från fyran fram till 3an i Gymnasiet, - !!
> Men jag har fattat att sen dess så har det
> gått utför, no-one cares anymore ! Kurserna
> följer medel-eleven, dragging down everybody else
> ?
> Too bad, nu måste Ni kämpa mot 100 miljoner
> kineser om pluggar mkt mer, --- !

+1, den här kravlösa visionen är det egentliga hotet emot välfärden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp