[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd
stooofe skrev:
-------------------------------------------------------
> > Att man ska anpassa sig efter Svensk kultur,
> > tradition, lagar och regler låter självklart.
> > Men Sverige har ju bestämt att vi ska va
> > mångkulturellt, alla ska ha rätt att göra
> som
> > dom vill.
> > Snacka om att underbygga en krutdurk
>
>
> Jag vet inte hur andra känner men e svenska
> kulturen så underbar att man inte vill ta del av
> något annat?
> Sitta här och äta våra köttbullar och palt,
> IKEA och Abba hela livet.
> Tycker det är kul att gå in lite kultur också
> men den ska klart inte ta över.
> Men hur mycket svensk kultur är det idag? Vi har
> ju snart apat efter USA i allt ändå!..men vad
> gör det?
För mig är Svensk kultur likställt med rättigheter och skyldigheter, kvinnors lika värde, religionsfrihet, demokrati, fria val, fria åsikter, rätt för alla att gå i skola, rätt att välja vem man vill och får gifta sig med, rätt att styra över mitt eget liv och levene etc etc. Du glorifierar invandrad kultur till att hamna på en nivå av käcka maträtter, mys o pys. Att det många gånger går stick i stäv med mitt ovan nämnda som är långt ifrån att va självklart i de kulturer du tycker är så "kul" verkar va främmande för dig.
Sen å andra sidan, köttbullar och palt är gott, Ikea är bra för Sverige och Abba har satt Sverige på kartan. Varför slänga allt det i soptunnan?
Och Svensk kultur har gjort dig och mig till vad vi är idag, åtminstone jag har inget att varken skämmas eller känna ånger över.
-------------------------------------------------------
> > Att man ska anpassa sig efter Svensk kultur,
> > tradition, lagar och regler låter självklart.
> > Men Sverige har ju bestämt att vi ska va
> > mångkulturellt, alla ska ha rätt att göra
> som
> > dom vill.
> > Snacka om att underbygga en krutdurk
>
>
> Jag vet inte hur andra känner men e svenska
> kulturen så underbar att man inte vill ta del av
> något annat?
> Sitta här och äta våra köttbullar och palt,
> IKEA och Abba hela livet.
> Tycker det är kul att gå in lite kultur också
> men den ska klart inte ta över.
> Men hur mycket svensk kultur är det idag? Vi har
> ju snart apat efter USA i allt ändå!..men vad
> gör det?
För mig är Svensk kultur likställt med rättigheter och skyldigheter, kvinnors lika värde, religionsfrihet, demokrati, fria val, fria åsikter, rätt för alla att gå i skola, rätt att välja vem man vill och får gifta sig med, rätt att styra över mitt eget liv och levene etc etc. Du glorifierar invandrad kultur till att hamna på en nivå av käcka maträtter, mys o pys. Att det många gånger går stick i stäv med mitt ovan nämnda som är långt ifrån att va självklart i de kulturer du tycker är så "kul" verkar va främmande för dig.
Sen å andra sidan, köttbullar och palt är gott, Ikea är bra för Sverige och Abba har satt Sverige på kartan. Varför slänga allt det i soptunnan?
Och Svensk kultur har gjort dig och mig till vad vi är idag, åtminstone jag har inget att varken skämmas eller känna ånger över.