BFS
Aktiv medlem
[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd
Jo, elpriset är högt. Vad tror du det varit om vi haft 2010 års elsystem, frågade jag. Ingen vill svara. Märkligt.priset är inte heller högt eller?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, elpriset är högt. Vad tror du det varit om vi haft 2010 års elsystem, frågade jag. Ingen vill svara. Märkligt.priset är inte heller högt eller?
Absolut var Barsebäck stängt då. Nu är inte bara Barsebäck stängt. Utan även O1, O2, R1 och R2. F3 står till februari. Ändå ett överskott. Sen 2019 har vi haft ett överskott på minst 25TWh. Inte bara på sommaren, vilket ofta påstås från högerkanten.
Så, var det bättre förr (med 10 reaktorer och en uppsättning oljekraftverk)? Nej, är min åsikt.
Det är en oärlig fråga eftersom du väljer ett år där du tyckte det var sämst. Vad hade hänt om vi haft 1978 år system? Då hade du inte kunnat köpa en telefon privat men å andra sidan hade kopparnätet funnits kvar. Och el hade varit billigt.Jo, elpriset är högt. Vad tror du det varit om vi haft 2010 års elsystem, frågade jag. Ingen vill svara. Märkligt.
En politisk sida skyller allt på den nya beräkningsmodellen idag. Den andra skyller på ansträngt effektläge i södra Sverige, bl.a. pga kärnkraft som tvingats stänga i förtid.Jag har läst hela artikeln. Och citerat från den. :) Men, du kan ändå inte svara. Kan du inte svara själv? Är "ditt" politiska lägers åsikt DIN åsikt? :)
Okej, det var ett hopp som heter duga. Hade Barsebäck varit kvar 2010 hade vi gått nån TWh plus. Men inte 2009. Då hade vi gått back även om Barsebäck varit igång. Så, nej, den förklaringen duger inte.Ja, enligt min tidigare redovisade solidaritetsmodell så har du rätt.
Sen har den politiken direkt orsakat både högervågen och kriget och i Ukraina. 2008, 2011 och 2014 är viktiga år men Barsebäck kom innan fukushima så vad har dumsvensken för ursäkt? (Nu köpte vi inte så mycket gas men skit i det)
De är säkert aktivisterEn politisk sida skyller allt på den nya beräkningsmodellen idag. Den andra skyller på ansträngt effektläge i södra Sverige, bl.a. pga kärnkraft som tvingats stänga i förtid.
Svenska kraftnät säger att det INTE beror på den nya beräkningsmodellen, utan just ansträngt effektläge i Sydsverige.
Den nya beräkningsmodellen är för ny för att en politiker (från ena sidan) ska kunna säga bu eller bä.En politisk sida skyller allt på den nya beräkningsmodellen idag. Den andra skyller på ansträngt effektläge i södra Sverige, bl.a. pga kärnkraft som tvingats stänga i förtid.
Ja? Ett ansträngt effektläge som inte är nog ansträngt för att KÖRA Karlshamn!Svenska kraftnät säger att det INTE beror på den nya beräkningsmodellen, utan just ansträngt effektläge i Sydsverige.
Det är ingen oärlig fråga. Det var sämre 2010. Med 10 reaktorer, ett gäng oljekraftverk och ändå ett underskott. 2010 var vi med i Nordpool. Det var vi inte 1978. Så DITT exempel är oärligt.Det är en oärlig fråga eftersom du väljer ett år där du tyckte det var sämst. Vad hade hänt om vi haft 1978 år system? Då hade du inte kunnat köpa en telefon privat men å andra sidan hade kopparnätet funnits kvar. Och el hade varit billigt.
Ja, alla som inte håller med högern är ju aktivister. :) Och högern behöver inte svara på frågor. Vi vet.De är säkert aktivister
Tur att du haft tid att tjafsa politiskt på arbetstid. När vissa gör det är det okej. :)Nä, nu ska jag äta lunch på Europas skattebetalares bekostnad. Det är härligt med fördelningspolitik![]()
Ah, det gamla avundsjukaargumentet. Det satt jag och väntade på. Fattigdomen fördrages med jämnmod, då den delas av alla. Den blir outhärdlig, då den dagligen kan jämföras med andras överflöd.Frågan är vad som är viktigast för dig? Högre skatteintäkter eller att höginkomsttagarna kläms åt, dvs att deras skattesats är hög?
Men nu är det ju Svenska kraftnät som håller med ”högern”, eller iaf bekräftar att ”högern” talar sanning och vänstern ljuger.Ja, alla som inte håller med högern är ju aktivister. :) Och högern behöver inte svara på frågor. Vi vet.
Min lön betalas av ett privat företag, så du behöver inte oroa dig.Tur att du haft tid att tjafsa politiskt på arbetstid. När vissa gör det är det okej. :)
Gör de verkligen det? :) Det är din speciella tolkning. Det är ett ansträngt läge, men inte nog ansträngt att köra igång Karlshamn. Karlshamn byggdes inte för att vara reserv. Eller säger svk det?Men nu är det ju Svenska kraftnät som håller med ”högern”, eller iaf bekräftar att ”högern” talar sanning och vänstern ljuger.
Så länge de betalarMin lön betalas av ett privat företag, så du behöver inte oroa dig.
Du gör aktieägarna väldigt stolta. Du är beviset på att privatiseringar är samma sak som effektiviseringar.Min lön betalas av ett privat företag, så du behöver inte oroa dig.
Alla kanske inte hänger med på att jag argumentera både för höger och vänster. Det kan i bland bli lite referenser som inte är för kreti och pleti. Läraren verkar fatta bättre och det ger ju ett visst hopp för att nästa generation får lite skolning.Men nu är det ju Svenska kraftnät som håller med ”högern”, eller iaf bekräftar att ”högern” talar sanning och vänstern ljuger.
Exakt. Betala eller dra. Risken är att kapitalet drar när skatten blir för hög. Det har hänt förut och kommer att hända igen.Då får de som redan har mycket betala lite mer. Det är rimligt.
Bekymret med ditt argument är att det blir ett ”race to the bottom”. Egentligen borde vi inte beskatta de rika alls, för då lämnar de ju landet, eller hur? Vissa har gått den vägen, USA har extremt låg beskattning av rika människor. Det går inte så bra för USA, och det är numera ett stenhårt klassamhälle där mängder av begåvade människor inte har råd att utbilda sig eller ens gå till doktorn.Exakt. Betala eller dra. Risken är att kapitalet drar när skatten blir för hög. Det har hänt förut och kommer att hända igen.
Enig.För mig är den mest förbryllande, orättvisa och negativa delen med det svenska skattesystemet att det är hög skatt på arbete men förhållandevis låg skatt på ägande. Det är något jag kan tycka att både högern och vänstern kunde enas om att ändra på. Det går svårligen att lönearbeta sig rik i Sverige men det går att bli rik på kapitalinkomster eller annat ägande. Känns kontraproduktivt (och väldigt osocialdemokratiskt) att det ska löna sig bättre att äga saker och förvalta än att lönearbeta.
Fortfarande har många månadssnitt? Och kan helt skita i detta.Idag är dusch, matlagning och dammsugning en klassfråga. Iaf om man vill göra det ett specifikt klockslag.
10minuters dusch i Sverige kostar 50kr i skattade pengar som mest.
Kanske OT, så det är inte politik. Bara så som det ser ut idag.
Visa bilaga 742459
Det jag ville belysa var att det inte är så lätt att höja skatterna för de rika utan vidare. 1% höjning av skattesatsen ger inte 1% höjning av skatteintäkterna. Det kan likväl ge 1% sänkning pga olika effekter, t ex att vissa flyttar sig och/eller sin verksamhet utomlands eller att några prioriterar ledighet istället för arbete om för liten del av lönen hamnar på kontot. Vad fick den tillfälliga värnskatten för effekter när den infördes och avskaffades?Bekymret med ditt argument är att det blir ett ”race to the bottom”. Egentligen borde vi inte beskatta de rika alls, för då lämnar de ju landet, eller hur? Vissa har gått den vägen, USA har extremt låg beskattning av rika människor. Det går inte så bra för USA, och det är numera ett stenhårt klassamhälle där mängder av begåvade människor inte har råd att utbilda sig eller ens gå till doktorn.
Och det finns fortfarande ingenting som visar att lägre beskattning av rika leder till ett bättre samhälle.
Dessutom finns det mycket annat som talar för att företagare värderar annat än låga skatter, när de väljer var de ska etablera sin verksamhet och investera sina pengar. Ett välfungerande samhälle, till exempel. Och de bäst fungerande, lyckligaste och stabilaste samhällena är de som bygger på en socialdemokratisk välfärdsmodell, även om den ibland förvaltas av andra partier. Jämlikhet och social rörlighet är helt enkelt en vinstaffär. Ju mer högervridet ett samhälle blir, desto sämre trivs vanliga människor i det. Men är man redan rik, eller såpass välbetald att man inte märker av problemen, så finns de inte. Tänker jag.
Okej, då förstår jag. Ja, eftersom exempelvis Lafferkurvan inte kan förutse någonting, kan man inte uttala sig om effekterna av skattesänkningar och -höjningar förrän de är genomförda. Man kan bara gissa - och hålla tummarna. På 80-talet trodde man säkert på att utförsäljningar av statliga monopol var en bra affär, till exempel. Det är lätt att vara efterklok.Det jag ville belysa var att det inte är så lätt att höja skatterna för de rika utan vidare. 1% höjning av skattesatsen ger inte 1% höjning av skatteintäkterna. Det kan likväl ge 1% sänkning pga olika effekter, t ex att vissa flyttar sig och/eller sin verksamhet utomlands eller att några prioriterar ledighet istället för arbete om för liten del av lönen hamnar på kontot. Vad fick den tillfälliga värnskatten för effekter när den infördes och avskaffades?
Även jag är förvånad. Möjligen funkar det för att även antagonisterna flyttade och alla andra bara döljer inläggen från det fåtal användare det handlar om och gör sitt bästa för att låta bli dem.Jag trodde inte på denna tråden men nu svingas det hejvilt om skatter och vindkraft, det är väl våra favoritämnen bland de mest grälsjuka.
Vet inte om det svingas så mycket om vindkraften. Det påstås och insinueras saker (som inte stämmer om man tittar lite närmare på dem). Ang skatterna är det väl mer åsikter om hur vi når utopia.Jag trodde inte på denna tråden men nu svingas det hejvilt om skatter och vindkraft, det är väl våra favoritämnen bland de mest grälsjuka.
Jag trodde inte på denna tråden men nu svingas det hejvilt om skatter och vindkraft, det är väl våra favoritämnen bland de mest grälsjuka.
Nja, det vore fantastiskt om den stängdes pga politik?Nu får vi bara hoppas att tråden inte stängs pga politik.
Riktigt underhållande ibland. Tolkningen av elcyklingens plats i allemansrätten är en annan vattendelare. Den kanske gör come back här.Jag trodde inte på denna tråden men nu svingas det hejvilt om skatter och vindkraft, det är väl våra favoritämnen bland de mest grälsjuka.
Elpriset hade varit högt nu även med mer kärnkraft i Skåne, vi hade bara sålt mer utomlands.
Hela systemet behöver göras om för att priserna ska sjunka.