[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fan, borde satt dottern i Pol Pottans förskola så åtminstone nästa generation kunde lett familjeverksamheten framåt. (Hittar inte Varan-tv-inslaget på internet, har PK-anställda på SVT raderat det ur arkivet?)
Har de lyft Arne's "Det ser mörkt ut" så lär de tagit det med.

Orkar vi ett ämne till nu när alla hämningar släppt?
I så fall vill jag bara säga att den stora majoriteten av människor som har en fast anställning inte fattar hur jävla lyxigt det är! Lönen kommer en gång i månaden, man har semester, man kan vabba etc.

Att vara en arbetsgivare är att ha både stort ansvar och stora lagkrav på sig. Driver man en mindre verksamhet är det väldigt svårt om man ska vara en schysst arbetsgivare och samtidigt försöka hålla verksamheten rullande. Regler är till stor del utformade för att passa större verksamheter men är man liten är man rätt illa ute om en anställd har otur och drabbas av sjukdom eller måste vabba ofta etc. Har man ännu mer otur och har en anställd som inte utför sitt arbete helt enkelt så är man rätt snart i ekonomisk knipa. Diskutera på!
Jag har elva myndigheter som bedriver tillsyn inom mitt skrå. Vet egentligen inte om det är mycket, det kanske är ännu fler i andra branscher. Ibland kan det åtminstone kännas som typ sju hade varit tillräckligt.

Det finns för- och nackdelar med att vara sin egen. Den största nackdelen har väl ändå varit att jag inte haft möjlighet att vara föräldraledig i den omfattning jag önskat. Och lite surt den där enda gången jag försökte sjukskriva mig (efter en operation), plitade i alla blanketter, och så ringer f-kassan och meddelar att det ju är jag som har sjukansvaret. Och det stämmer ju, vet inte hur jag tänkte.

Fan, borde satt dottern i Pol Pottans förskola så åtminstone nästa generation kunde lett familjeverksamheten framåt. (Hittar inte Varan-tv-inslaget på internet, har PK-anställda på SVT raderat det ur arkivet?)

Du ska bara stänga av nazist-filtret i din webbläsare så får du upp det på första sökningen.

Du ska bara stänga av nazist-filtret i din webbläsare så får du upp det på första sökningen.

Jag kan ju inte söka i regim-TV-appen som en kommunist fattar du väl!?!! Jag kollade bara på kapitalist-Youtube och hittade inte just det inslaget där.

Finns det inte på youtube har det aldrig funnits. Ligger inte allt från svt på tuben!? Vad får man för skattepengarna, egentligen?!

Kräv att Tyskland delas in i elområden, bygg ut kärnkraften, sänk elskatten och energieffektivisera.

Nu brinner det!

Och det sverigedemokratiska arbetarpartiet vrålar efter elstöd. Det låter toppen.

Tur att min elkonsumption begränsar sig till kyl&frys, 10-15 min med spisen på, pc 30W och 3 ledlampor. Så även om Sossarna och Mp försökte sabba för mig genom att stänga kärnkraftverk så är jag ändå nöjd !

HaHa, Magda och lotterna, vilket skämt ! Gängkriminella som lurar gamla pensionärer !

Energiminister Ebba Busch (KD) utesluter inte ett nytt elstöd till hushållen i vinter om priserna fortsätter att stiga, enligt SVT Nyheter.

– Regeringen är öppen för att stötta hushållen och företagen om det behövs.

I en intervju med GP säger SD-toppen Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson, att det pågår förhandlingar med regeringen om ett nytt elstöd och en sänkning av elskatten.

– Det är föremål för förhandling, as we speak.

Ebba försöker hänga med. Har hon förberätt en bättre modell nu just in case eller det blir jobbigt igen?

MS Word har börjat föreslå jävligt märklig kommentering. Ser att det drabbar journalister också.

Roten till allt det onda i Sverige är byråkraterna.

"Vi kan inte utvisa en stackars våldtäktsman/mördare då han har gjort exakt samma sak i sitt hemland. Där skulle han ju kunna få ett straff och det går ju inte för sig!!!"
"Jasså, den personen har tagit ut för lite i lön, utvisa detta monster!!!"
- Byråkrat Batikhäxa.

"Vi kan inte utvisa en stackars våldtäktsman/mördare då han har gjort exakt samma sak i sitt hemland. Där skulle han ju kunna få ett straff och det går ju inte för sig!!!"
- Byråkrat Batikhäxa.

Ah. Nu hittade trollen tråden. Eller är det ironiskt postat? Svårt att avgöra. Ber på förhand om ursäkt, lika gott.

Jag har elva myndigheter som bedriver tillsyn inom mitt skrå. Vet egentligen inte om det är mycket, det kanske är ännu fler i andra branscher. Ibland kan det åtminstone kännas som typ sju hade varit tillräckligt.

Det finns för- och nackdelar med att vara sin egen. Den största nackdelen har väl ändå varit att jag inte haft möjlighet att vara föräldraledig i den omfattning jag önskat. Och lite surt den där enda gången jag försökte sjukskriva mig (efter en operation), plitade i alla blanketter, och så ringer f-kassan och meddelar att det ju är jag som har sjukansvaret. Och det stämmer ju, vet inte hur jag tänkte.
Också jag har varit egenföretagare. Det jag reagerade på var faktiskt vilken fantastiskt bra hjälp jag fick av både Bolagsverket och Skatteverket. De senare ringde upp mig och frågade om jag verkligen fyllt i rätt i momsdeklarationen (det hade jag inte). ”Det ska vara lätt att göra rätt” sade handläggaren när jag tackade så mycket.

- Byråkrat Batikhäxa.

Neeej! Pajja inte den halvt olagliga tråden nu med för stora övertramp! Den började ju ändå oväntat nog som en hyfsat rimlig tråd trots allt. Vi kan väl diskutera lite politik med en skrattemoji (inte hånskrattsemoji) i bakfickan utan att dra det för långt?

Också jag har varit egenföretagare. Det jag reagerade på var faktiskt vilken fantastiskt bra hjälp jag fick av både Bolagsverket och Skatteverket. De senare ringde upp mig och frågade om jag verkligen fyllt i rätt i momsdeklarationen (det hade jag inte). ”Det ska vara lätt att göra rätt” sade handläggaren när jag tackade så mycket.
Håller med där. Verksamt, Skatteverket och Bolagsverket har varit väldigt hjälpsamma varje gång jag ringt i egenskap av egenföretagare. Man kan ju tro de ska vara någons slags Stasi men så är det inte. En liten och hjälpsam byråkrati behövs.

Ah. Nu hittade trollen tråden. Eller är det ironiskt postat? Svårt att avgöra. Ber på förhand om ursäkt, lika gott.
Tack för det fina välkomnandet. Det var sardoniskt postat!

Neeej! Pajja inte den halvt olagliga tråden nu med för stora övertramp! Den började ju ändå oväntat nog som en hyfsat rimlig tråd trots allt. Vi kan väl diskutera lite politik med en skrattemoji (inte hånskrattsemoji) i bakfickan utan att dra det för långt?
Ber om ursäkt, visste inte kritik mot byråkratin var tabu bland cyklister! ;)

Är det det du tar med dig mest av din tid som egenföretagare? Först tänkte jag att det låter lite ovanligt, men sen tänker jag ändå: Grattis!

De största fördelarna för mig är… lite svåra att sätta ord på, och kan också vissa dagar vara nackdelar, men… friheten att styra mitt arbete efter eget huvud och ansvaret och att slippa vara anställd. Nästan mer känslan än fysiska/praktiska saker/egenskaper. Kanske? Låter pretto. Jag är nykter.

Är det det du tar med dig mest av din tid som egenföretagare? Först tänkte jag att det låter lite ovanligt, men sen tänker jag ändå: Grattis!
Nu får du läsa igen, hörru. "Det jag reagerade på" skrev jag. Jag tar med mig en massa saker, både positiva och negativa.
De största fördelarna för mig är… lite svåra att sätta ord på, och kan också vissa dagar vara nackdelar, men… friheten att styra mitt arbete efter eget huvud och ansvaret och att slippa vara anställd. Nästan mer känslan än fysiska/praktiska saker/egenskaper. Kanske? Låter pretto. Jag är nykter.
Förstår precis vad du menar.

Man ska också komma ihåg att väldigt många människor tvingas bli "företagare" för att kunna få ett arbete, i vissa branscher är det modellen nuförtiden. Det är jättedåligt.

Då det gäller den svenska politikens förmåga att lösa både våra gamla och nya problem, tänker jag bara säga två saker och sedan försöka tiga:
- För lite
- För sent
Tack!

Då det gäller den svenska politikens förmåga att lösa både våra gamla och nya problem, tänker jag bara säga två saker och sedan försöka tiga:
- För lite
- För sent
Tack!
Mvh,

//Thomas Östros

Fredag 13:e - Mysig luciamorgon tänkte jag.
Frun hade bakat och jag handlat julmust.

Åsså har dom jävlarna Disneyfierat Luciamorgon.
Urrrk vilken fjantig produktion.

Sakralt och lutheranskt ska det vara. Och kallt. Annars kommer jag inte in i julstämningen.

Fredag 13:e - Mysig luciamorgon tänkte jag.
Frun hade bakat och jag handlat julmust.

Åsså har dom jävlarna Disneyfierat Luciamorgon.
Urrrk vilken fjantig produktion.

Sakralt och lutheranskt ska det vara. Och kallt. Annars kommer jag inte in i julstämningen.
Luciamorgon 1991 på youtube sitter frugan å tittar på nu. Från den tiden luciamorgon inte var nåt regionalpolitiskt påhitt

Teorin var att kapitalet kan fly. Det kan massorna inte oavsett vad de påstår på flashback.

Jag tycker egentligen att det är ett större problem att det inte går att reparera nåt och att det är billigare att transportera skit kors och tvärs över jorden.

Så miljöfascisterna är något på spåret där. Råvaror och transport är för billigt
Men delvis är ju anledningen till att det inte går att reparerara grejer att det är så dyrt att betala lön till den som ska utföra reparationen. Tror inte det löses särskilt bra och långsiktigt med något slags speciellt reparationsavdrag likt ROT och RUT som det pratas om.
(Visst en till anledning är att grejer byggs i plast och papp av barnarbetare i fattiga länder.)

Exakt. Inget flashbackande vill vi ha här, tack så mycket.

Skatten på reparationer sänktes. Sen höjdes den igen.

Håller med där. Verksamt, Skatteverket och Bolagsverket har varit väldigt hjälpsamma varje gång jag ringt i egenskap av egenföretagare. Man kan ju tro de ska vara någons slags Stasi men så är det inte. En liten och hjälpsam byråkrati behövs.
+ 1 på den. Jag är i huvudsak anställd men har ett litet AB vid sidan om. Personalen på Skatteverket är otroligt hjälpsamma. Sist jag ringde för något år sedan var känslan "oj, är det verkligen din uppgift att hjälpa mig med det här. Tack!"

Just det, momsen sänktes till och med i några månader nyss ser jag nu. Jag hann inte ens notera att det faktiskt skedde en kort tid.
Jag noterade både sänkningen och höjningen. Tyckte sänkningen var bättre. Eftersom slit och släng är rätt kasst.

Men delvis är ju anledningen till att det inte går att reparerara grejer att det är så dyrt att betala lön till den som ska utföra reparationen. Tror inte det löses särskilt bra och långsiktigt med något slags speciellt reparationsavdrag likt ROT och RUT som det pratas om.
(Visst en till anledning är att grejer byggs i plast och papp av barnarbetare i fattiga länder.)
Det är för dyrt relativt lön i andra länder men det "känns" som att det även är dyrt relativt transportkonstnaden.

Tull går att bevisa att det inte är lönsamt. (Beviset räknar dock med att comparativa fördelar är konstant över tid, dvs u länder förblir uländer). Hur man kan reglera transport utan knas vet jag inte. "Vetenskapen" erkänner dock att "perfect competion" förutsätter perfekt definierat ägande - vilket inte är uppfyllt vad gäller luft och vatten.

Det borde gå att öka avgift på transport mellan kontinenter gradvis med några % om året.
Möjligen kan man undanta råmaterial men då får man ju låta bli att låta mutkolvarna definiera en svetsad ram som råmaterial.

Jag noterade både sänkningen och höjningen. Tyckte sänkningen var bättre. Eftersom slit och släng är rätt kasst.
Hur noterade du det? Enbart i partitidningen eller såg du faktiskt att nån reparation blev billigare också? Det gjorde inte jag.

När jag googlar nu så har ämnet nyanserats sen Calle B var president. Alternativt minns jag dåligt. Båda är rimliga förklaringar. Mycket har blivet mer komplicerat. Som Janne G säger, 90-talet tog slut 2001 i september.

För att återknyta till Trump's US så ser det ut som att staten och kapitalet sitter i samma båt men det är rednecks och neo-cons som ror. Ror så att svetten lackar. Det kan de fan ha.
1734080618978.png

1734081107704.png

Hur noterade du det? Enbart i partitidningen eller såg du faktiskt att nån reparation blev billigare också? Det gjorde inte jag.
Ja, hur noterar man när politiker tar beslut? :) Du ställer helt rätt frågor! Och låter bli att svara på mina. Total balans!

Du tror alltså det får ett stort och märkbart genomslag med sänkt moms på reparationer? Lejon visste inte ens om att det hänt nåt med momsen, men du anser kanske att han borde ha märkt det? På ett par månader. Eller att vanligt folk skulle ha rusat till verkstäderna (innan momsen höjdes igen)? :)

Precis, det hände ingenting, ingen reparation blev billigare. Dvs ren och skär plakatpolitik. Då är det ju bättre att prioritera om och satsa på nåt som faktiskt gör skillnad, istället för att låta de hemska kapitalistiska företagarna roffa åt sig momssänkningen själva.

Precis, det hände ingenting, ingen reparation blev billigare. Dvs ren och skär plakatpolitik. Då är det ju bättre att prioritera om och satsa på nåt som faktiskt gör skillnad.
Nä, det hann inte bli billigare på ett par månader (innan momsen höjdes igen). Tror du priserna sänks timmar efter momsen sänks? :) Tror du firmorna justerar priserna DIREKT momsen ändras? :) Följer alla priser räntor och skatter i realtid? Är det så prissättningen och världen fungerar?

När restaurangmomsen sänktes märktes det direkt. Samma sak när skatter på bränslen ändras, osv.

Nä, det hann inte bli billigare på ett par månader (innan momsen höjdes igen). Tror du priserna sänks timmar efter momsen sänks? :) Tror du firmorna justerar priserna DIREKT momsen ändras? :) Följer alla priser räntor och skatter i realtid? Är det så prissättningen och världen fungerar?
I nyliberalernas värld är det enbart prismekanismen som är intressant. De tror att den styr världen, men världen är komplex och det finns inte någon homo economicus. Det var därför Keynes talade om ”animal spirits”. Detta förstår alla som inte arbetar på Timbro. 😂

En anledning till att det inte märktes direkt när reparationer blev ”billigare” (blev de ju inte, men i alla fall) är väl att det är vanligare att gå ut och käka eller dricka bärs, än att lämna in tv:n på lagning. Ryktet sprider sig. Att människor dessutom är dumma i huvudet och tror att en T-shirt kan kosta 79 kronor, bara för att det är priset på den i butik, är en annan. Då är det liksom inte värt att laga en befintlig tröja, oaktat sänkt moms.

(Säger inte att @ooms är nyliberal. Han verkar vara mer mörkblå.)

• Gilla
Reactions: BFS
När restaurangmomsen sänktes märktes det direkt. Samma sak när skatter på bränslen ändras, osv.
Och restauranger och firmor som lagar saker är såklart jämförbara. Folk äter och lagar saker dagligen! Lika lätt att få tag på en reparatör som en diskare. Det vet ju alla.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp