[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är det ju ingen här som har jämfört någonting med Förintelsen.

Nja, nog jämfördes behovet att bemöta folk som påstår att elpriset är högt pga att produktionen svajar lite med kampen mot fascister och förintelseförnekare.

Mossad kanske inte tankar planet, än, men snyggt är det inte.

Jag är själv glad för att kalla fascister för fascister men här hänger jag faktiskt inte med.

Vindkraften kan producera vätgas i ödrift, och därmed inte påverka frekvensen eller drabbas av långa anslutningstider. Även frekvensreglerande vindkraft finns.
Det finns teknik. Det byggs redan storskaliga batterier (som slätar ut höglasttimmarna).
Men tyvärr är det skyttegravar, felaktigheter och tjafsande istf action.
Du har bättre koll på installerad vindkraft än vad jag har. Finns det några krav idag på att när man installerar ny vindkraft att man måste vara med och frekvensreglera? Dvs att man måste bygga batterikapacitet eller någon annan producerande enhet?
Vad jag vill minnas så var England ganska tidiga ute med dessa lösningar med "virtuell massa" på sina större parker.

Men vad menar du med producera vätgas i ödrift? Även en ödrift behöver frekvensregleras, vilket givetvis går att lösa med batterier som tidigare. Men lika bra att vara ansluten till nätet oavsett tänker jag.
Att använda överskott till att producera vätgas för att sedan använda i en gasturbin är något jag har lite mer erfarenhet av. Och jag tror det kommer vara en teknik i framtiden. Dålig verkningsgrad spelar ju inte jättestor roll om produktionen sker vid överskott istället för att stänga ner producenter.

Nu har vi gjort övningen och testat en "Politiskt bjäbb"-tråd och det gick väl sådär :)
Tråden är nu låst, men för att underlätta för framtiden så har vi nu tagit fram lite tydligare riktlinjer för politik, dessa kommer vi strax även adderar till våra forumregler.

Att diskutera samhällsfrågor och politik

Vi skiljer på sakfrågor och partipolitik/ideologiska debatter.

Tillåtet:
  • Diskussioner om konkreta lokala beslut (t.ex. nya cykelbanor, trafikplanering)
  • Faktabaserade diskussioner om infrastruktur och samhällsplanering
  • För- och nackdelar med olika förslag som påverkar cyklister
  • Praktiska frågor kring trafikregler och säkerhet
Inte tillåtet:
  • Partipolitiska debatter och kampanjer
  • Kritik eller stöd för specifika partier eller politiker
  • Hänvisningar till partiprogram eller partiers ståndpunkter
  • Ideologiska diskussioner om höger/vänster-politik
  • Uppmaningar att rösta på särskilda partier
När en tråd spårar ur i partipolitiskt tjafs låser moderatorerna tråden. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men precis som på en hemmafest vill vi undvika högljudda ideologiska debatter som förstör stämningen för övriga gäster.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp