[OT] portabel AC till lägenhet.

filipjonsson

Aktiv medlem
Med en liten bebis i familjen är vi lite nojiga för värme till sommarn och klurar på lösningar.

Är en portabel ac en bra lösning? Primärt för att kyla sovrum...

Vad skiljer dessa åt?

Vi hade en portabel AC i ett tidigare boende. Där kunde jag borra ett hål att leda ut varmluften men att göra det genom ett öppet fönster blir väl att elda för kråkorna. Fast tvärtom. Avledning av varmluften på ett vettigt sätt får du nog klura ut.
Sedan kan jag rekommendera en AC som främst är tyst och inte låter som ett startande reaplan…

Alla portabla AC låter mycket och som @Pfaff skriver låter de mycket och man behöver täta noggrant runt utblåsröret. På nätet har jag läst om de som även har byggt en "låda" runt insugsgallret på den portabla ACn och en slang utomhus, för annars så sugs ju den varma utomhusluften in i rummet/lägenheten istf direkt in i ACn.
Utomlands finns det ACar som är uppdelade i två "burkar", de skall vara enklare att få att fungera bra och skall låta mindre, men jag tror inte att ngn sådan säljs i Sverige.
Flera av de senaste somrarna har varit varma och portabla ACar har varit uppe här flera ggr, tex här

Har en portabel AC av lite billigare modell. Den väsnas som fan men kyler bra. Kör slangen ut genom fönstret och tätar med täcke/filtar, funkar ok men säkert bättre om man kan borra ett ventilationshål och leda ut slangen. Vi kör den några timmar innan vi lägger oss så att sovrummet är svalt när vi ska lägga oss. Sova med den igång är ingen höjdare men tvunget ibland när det är riktigt varmt.

På mitt jobb har vi portabla kylare från Trotec i flera storlekar. De har separat kylare och kondensor med ett slangpaket emellan. Till dem finns det en tröskelgenomföring som tillbehör så att man kan ha kondensorn på rätt sida av dörren.
Fast jag gissar att de inte är billiga...

Oavsett hur väl du tätar så är hela designen med en portabel AC med en slang för att leda ut varmluft och kondens kass.

Du kyler rummet men samtidigt så suger ACn i sig kopiösa mängder kyld luft från rummen där den står och sprutar sedan ut denna genom slangen. Du har alltså ett ganska stort undertryck i rummet så kylan kommer inte att sprida sig och ACn måste hela tiden kämpa för att hålla ditt rum svalt.

Technology connections förklarar det bra i denna videon

Jag hade lagt pengarna på en premiumfläkt som är tyst och flyttar mycket luft (till skillnad från skiten man kan köpa på Rusta eller liknande). Då kan man iaf sova samtidigt som man får lite svalka. AC kan du glömma att kunna sova till ljudet av.

Beror på, jag sover utan problem i samma rum som min portabla AC som låter som en koncert med Motörhead.
Problemet är väl att jag inte hör larmet.

Oavsett hur väl du tätar så är hela designen med en portabel AC med en slang för att leda ut varmluft och kondens kass.

Du kyler rummet men samtidigt så suger ACn i sig kopiösa mängder kyld luft från rummen där den står och sprutar sedan ut denna genom slangen. Du har alltså ett ganska stort undertryck i rummet så kylan kommer inte att sprida sig och ACn måste hela tiden kämpa för att hålla ditt rum svalt.

Jag hade lagt pengarna på en premiumfläkt som är tyst och flyttar mycket luft (till skillnad från skiten man kan köpa på Rusta eller liknande). Då kan man iaf sova samtidigt som man får lite svalka. AC kan du glömma att kunna sova till ljudet av.
Det är nog en kass lösning jämfört med vad man skulle ha om man kunde ha en "riktig" AC-lösning, men jag sover bättre i de 22° jag får i sovrummet med den portabla ACn än jag gjorde när jag vispade runt 29° med en gigantisk fläkt. Den var tystare än flygmotorn i hörnet, men gjorde inte luften/sängen dräglig.

Stor fin fläkt duger till trainern sedan också. Wi win!

kan längta efter ac ibland, vårt huvudsovrum ligger i sydvästläge.

en bra sak vi har är inne/utetermometer i detta rum. då upptäcker man t ex att det inte lönar sig vädra före kl 22 en varm sommardag. men därefter går det rätt raskt få ner temperaturen. aka stora fönster.

så tokstängt med persienner nere åt solen till hela dagen, men inte sedan.

köpte för en tid sedan denna batteridrivna fläkt, går på 18v skruvdragarbatterierna från makita. mest av prepperskäl för att kunna flytta runt varm luft i huset från källarens braskamininsats skulle det bli längre strömavbrott. men den kommer nog få ett altermativt användningsområde varma sommarnätter. stor storlek, flyttar ordentligt med luft, och tystgående.
.
5F794B9F-EDE8-484A-896C-FCC35E648E07.jpeg

Har precis samma fundering. Tänkte man skulle köra ACn någon timme innan läggning på ovanvåningen för att kyla rummet innan, men ha den avstängd på natten.

På mitt jobb har vi portabla kylare från Trotec i flera storlekar. De har separat kylare och kondensor med ett slangpaket emellan. Till dem finns det en tröskelgenomföring som tillbehör så att man kan ha kondensorn på rätt sida av dörren.
Fast jag gissar att de inte är billiga...
+1 på att "de inte är billiga": 20.500SEK
För det priset kan man ju får en "vanlig" fast installerad luft-luft värmepump (inkl installation), vilket borde vara det bästa för alla(?) som inte bor i hyresrätt

+1
Det var det jag skrev om i #3
Men det skall även finnas portabla AC som har dubbla slangar, dvs både insug och utblås

Men här är en tråd från en annat Forum om hur man själv bygger om från en till två slangar

Det enklaste att göra för att hålla nere värmen inne är att ha alla fönster och dörrar stängda. Sen det viktigaste är att dra ner/för persienner eller ordentliga gardiner. Den mesta värmen inne kommer från solinstrålning genom fönster.

När syrrans barn var små och det var riktigt varmt så brukade hon åka till ett köpcenter där de har kyla. Då kunde de sova i vagnen eftersom det var svalare där inne.

Dags för BKR och vakna upp lite, nya hus bör fungera året om. Skönt med stenhus från 1800-talet på sommaren, kanske den enda perken ;)

Det enklaste att göra för att hålla nere värmen inne är att ha alla fönster och dörrar stängda.
+1
Sen det viktigaste är att dra ner/för persienner eller ordentliga gardiner. Den mesta värmen inne kommer från solinstrålning genom fönster.
Markiser är bättre än både persienner och gardiner, då blir inte en den yttre rutan uppvärmd,
dessutom kan man fortf se ut.

När syrrans barn var små och det var riktigt varmt så brukade hon åka till ett köpcenter där de har kyla. Då kunde de sova i vagnen eftersom det var svalare där inne.
Jag har bekanta som under värmeböljan 2018 åkte omkring med den AC-kylda bilen för att få dräglig temperatur.

Dags för BKR och vakna upp lite, nya hus bör fungera året om. Skönt med stenhus från 1800-talet på sommaren, kanske den enda perken ;)
Ett traditionellt svenskt timmerhus, modernt anpassat, med sommartid skuggande takutstick mm kan ha ett riktigt behagligt inneklimat, året runt
Typ ngt sånt här
bygga-timmerhus-11.jpg

sen så länge luftfuktigheten är betryggande under 100 procent, kan upphängda fuktiga textilier i ventilationsöppningar eller fönster medverka till att kyla luften. känt husmorstips i varmare länder.

i ökenlandskap som t ex new mexico där,jag bott kör man vanligen kylning utan freon. man har kyltorn uppe på taket, det rör sig om en låda på typ en kubik fylld med grovt poröst material som fuktas med vatten. sedan luften med konventionell fläkt genom detta.

mycket energisnålt och mycket effektivt.

Ytterdelar för LVX klär ju varenda butiks- och kontorsfastighet m/ä.
Ingen som prata med fastighetsägaren/brffen om samma lösning för lägenhet?
Frågar åt en vän.

Om vi återgår till TS barn-oro så kan jag ge en datapunkt: jag fick ett barn i maj 2018, alltså det år där sommaren var supervarm. Hon överlevde värmen utan problem - sover man utan täcke iklädd endast blöja behöver man inte AC. Så - om det är barnets välmående du oroar dig över kan du lägga det till sidan. (Som en annan, lite mindre anekdotisk datapunkt har barn överlevt högre temperaturer än svensk högsommar rätt många år innan de hittade på AC.)

Tack för alla svar!

Portabel ac verkar ju inte vara toppen så vi försöker nog klara oss på persienner och effektiv vädring...

Jag har en annan fråga ang persienn/gardin. Vi har gamla tvådelade fönster där två nu saknar persienner mellan glasen. Är det någon större skillnad ur värmesynpunkt om ett fönster har en mellanglas persienn eller en plisegardin likt denna? https://www.ikea.com/se/sv/p/hoppvals-plissegardin-dubbel-vit-70290628/

Tack för alla svar!

Portabel ac verkar ju inte vara toppen så vi försöker nog klara oss på persienner och effektiv vädring...

Jag har en annan fråga ang persienn/gardin. Vi har gamla tvådelade fönster där två nu saknar persienner mellan glasen. Är det någon större skillnad ur värmesynpunkt om ett fönster har en mellanglas persienn eller en plisegardin likt denna? https://www.ikea.com/se/sv/p/hoppvals-plissegardin-dubbel-vit-70290628/
Vi har en portabel AC. Lätt värt pengarna. sätter igång den en 30-45min innan vi ska sova och stänger av den när vi lägger oss.

slangen slängs bara ut genom fönstret utan någon speciell tätning.

poängen är att dottern ska kunna somna. Visst kommer temperaturen stiga men temperaturen sjunker även ute under kvällen. Även om du har öppna fönster så kommer du ha svårt att få in Uteluften om det inte blåser ute.

vi kan få +35 grader inne på sommaren. 8 fönster som konstant har sol på sig. Markiser hjälper rejält men det krävs automationen så de går in och ut själva för att få full effekt (vi har det ej).

Jag fattar inte varför inte fler kåkar kommer med FTX.
Ett av säkert flera skäl är kanske att det är utrymmeskrävande. Lyfter man på ett undertak i en modern kontorsfastighet begriper man hur stor plats trummorna kräver.
Sen ger ju inte FTX automatisk kyla om det är vad man siktar efter.

En fast installerad luft-luftvärmepump verkar vara ett bättre alternativ, inte minst som efterinstallation
och särskilt jmf med dyra och bullrande portabla ACar. Även jmf med de split-ACar som säljs i Sverige idag verkar en fast installerad luft-luftvärmepump vara ett bättre val. Åtminstone om de går att installera.

Det finns lite saker att tänka på innan man funderar på en AC.
Det första är att begränsa solinstrålningen in i rummet. Kan göras med markis, persienner mm. Kan vara svårt i en lägenhet, då man får gilla läget med hur det ser ut.
Om det underlättar att ha dörr till sovrummet stängt under dagen ska man ha den stängd.
Man bör på alla sätt försöka undvika att varm luft från övriga lägenheten går in i sovrummet under dagen. Beror ju på hur sovrummet är placerad i lägenheten såklart.

Nåja, nog om det.
Når det gäller sätt att kyla, så kan man vädra ur lägenheten på kvällen, om det är svalare utomhus än inomhus. Det har ni säkert tänkt på, så det är inget nytt.

En AC är en riktig elslukare, så var beredd på det, men den är troligen bara igång en del av kvällen/dygnet.
En portabel AC blåser ut kyld luft i rummet och den varma luften ska ut ur rummet, och det kluriga här är hur detta ska gå till. Helst ska all varm luft ut utan att det sipprar tillbaka till rummet. Här får man vara lite kreativ. Den luft som åker ur rummet ska ersättas av luft som kommer in i rummet...bara man är medveten om det.
Placeringen av AC bör också vara så att man kan ta tillvara på det kondensvatten som blir. När man kyler lyft så kan det bildas kondensvatten. Detta behöver man samla upp och tömma

Placeringen av AC ska vara så det inte blir dragigt och upplevs som kallt i rummet.
Ljudnivån kan vara ett problem, så värt att ha med detta när man funderar på portabel AC.

Har inga andra tips nu, utan hoppas att ni hittar en lösning som är ok.

X brukar vara värmeväxlare, så kanske Luft-Vatten, till skillnad från LLX som skulle vara Luft-Luft? Men jag bara spekulerar.

Vi har en portabel AC. Lätt värt pengarna. sätter igång den en 30-45min innan vi ska sova och stänger av den när vi lägger oss.

slangen slängs bara ut genom fönstret utan någon speciell tätning.

poängen är att dottern ska kunna somna. Visst kommer temperaturen stiga men temperaturen sjunker även ute under kvällen. Även om du har öppna fönster så kommer du ha svårt att få in Uteluften om det inte blåser ute.

vi kan få +35 grader inne på sommaren. 8 fönster som konstant har sol på sig. Markiser hjälper rejält men det krävs automationen så de går in och ut själva för att få full effekt (vi har det ej).

Vilken modell har ni? Skönt att få direktinformation om en produkt!

Hade precis samma problem förra sommaren men en liten nyfödd i en riktigt varm lägenhet. Byggde om en "billig" portabel AC så att den fick både insug och utblås utomhus, och helt tätt i fönstret. Funkade riktigt bra.

Är slutsatsen att inga portabla AC's duger till?

Vi har ett sovrum som blir galet varmt soliga dagar, skulle helst vilja ha e AC igång bara där inne, med stängd dörr, fram tills det är läggdags.

Brukar ställa en fläkt modell större i fönstret när solen väl gått ner, men det vinner man inte många grader på.

Är det någon större skillnad ur värmesynpunkt om ett fönster har en mellanglas persienn eller en plisegardin likt denna?
Jag har inga hårda data att peka på, men ja det är det ju. Med rullgardin eller dylikt på insidan så har du instrålning som värmer upp luften i rummet. Med persienn mellan glasen (eller ännu hellre markis eller luckor på utsidan) så håller du ute värmen.

Vilken modell har ni? Skönt att få direktinformation om en produkt!
Kolla testet i Råd&Rön jag länkade till

Det beror på hur höga krav du har och hur "simpel" apparat du köper,
åtminstone enl andras inlägg här och i andra Forum
+ testet i Råd&Rön jag länkade till

kan du inte visa bilder?
Det finns direktlänk till en sådan tvåslangsombyggnad i ett av mina tidigare inlägg i tråden

Vi har ett sovrum som blir galet varmt soliga dagar, skulle helst vilja ha e AC igång bara där inne, med stängd dörr, fram tills det är läggdags.

Brukar ställa en fläkt modell större i fönstret när solen väl gått ner, men det vinner man inte många grader på.

Inte i fönstret, en bit ifrån! ?

Funkar utmärkt. Gjorde det ett par år.

Tillbaka
Topp