[OT] portabel AC till lägenhet.

Är slutsatsen att inga portabla AC's duger till?
Det är inte min uppfattning.
Under många år hade jag en tvådelad modell, där utedelen var tänkt att ställas på balkongen eller hängas ut genom fönstret, delarna var förbundna med en platt slang för kylmedia och el. Den hade förstås den redan nämna fördelen att innedelen bara cirkulerade luft, det blev ingen evakuering. Men till sist fick den ändå gå, pga att det var bökigt att flytta in o ut utedelen när man ville stänga/låsa altandörren. Och hela schabraket ihop var rätt omständligt att flytta på. Men kyleffekten var riktigt bra.

Istället bytte jag till en av de förhatliga diskuterade, vanligare, modellerna med utlopp för varmluft. Ja, luftevakueringen är en nackdel. Men apparaten kyler ändå i praktiken oerhört tillfredsställande de få veckor per år som den är motiverad.

Sen har jag en lös fläkt eller två som flyttar runt den kylda luften i huset. Funkar helt okej, aggregatet låter ändå för mycket för att jag skulle vilja ha det i sovrummet.

Har samma erfarenhet som ovan, min lägenhet blir orimligt varm (högst upp och sol ca 80% av dagen) så jag köpte en billig på Bauhaus.

Den är ful och låter men det blir svalt. Eller mest blir luften torrare vilken sänker känslan av värmen och klibbigheten inomhus.

Kolla testet i Råd&Rön jag länkade till

Det beror på hur höga krav du har och hur "simpel" apparat du köper,
åtminstone enl andras inlägg här och i andra Forum
+ testet i Råd&Rön jag länkade till

Det finns direktlänk till en sådan tvåslangsombyggnad i ett av mina tidigare inlägg i tråden
Var har du länkat till testet i Råd&Rön?

Var har du länkat till testet i Råd&Rön?
I #3
2020_06_actest-jpg.420118

Tillbaka
Topp