[OT] PostMord gör om och (kanske) rätt

Frågan är vad tjänar Pn på det när det i regel är beställningar genom en annan fraktare men det kanske Hep kan svara på då han har handen i syltburken.
Rimligtvis får Postnord betalt av den andra fraktaren. Tjänar man inget på uppdraget eller inte vill utföra det, verkar det ju rätt korkat att åta sig det hela.

Ingen mening att diskutera PM arbetssätt med sdx för om han nu är anställd där eller ej.

Kasta inte iväg några pärlor liksom.

Jönsonligan strikes again!

När genierna kommit på det smarta sättet att fejka hemleverans går de bet på yrkesgruppen "vi som jobbar hemifrån"

20200206_101939[1].jpg

vilka outsägliga tomtar.

men ännu värre är dhl sverige, som när man önskar hämta paket pga borta på arbete 7-18 har någon mitt-på-dagen-lösning i något avlägset industriområde.

Man får typ bereda sig på att besöka utlämningsstället i minst hälften av fallen när man beställer via PM.

vilka outsägliga tomtar.

men ännu värre är dhl sverige, som när man önskar hämta paket pga borta på arbete 7-18 har någon mitt-på-dagen-lösning i något avlägset industriområde.
Själv får jag ett sms från dhl när paketet kommit över svenska gränsen där de frågar om jag vill ha det levererat hem eller service ställe, båda under dagen därpå. Väljer service ställe och hämtar ut på närmaste ica :-). Jämför med PM där de först tar 2-3 dagar för att få det till stan o köra ut och sen 1 dag till för att köra till service ställe, om det inte är helg, då blir den 3 dagar försenad :-)

Screenshot_20200207_124727.jpg

Nu hade jag i.o.f.s tur att den hyrchaffis Postmord hittat åt mig den här gången var en av det gamla gardet. En som värdesätter känslan av att ha gjort en bra insats.
Han ringde och bad om ursäkt när han var på väg och förklarade läget lite snabbt.
Vi hann växla några ord medans vi lastade ur dotterns nya hoj.
Han fick lastningen gjord kl 12.43 och han såg att hela hans last skulle vara klar kl 13...
Allt slutade dock ok, trots personalen på Postmord. Men då var jag nr tre på listan. Fanns fler efter mig som fick vänta ännu längre än överenskommet.
Tumme upp för hyrchaffisen. En svettig sumo-string till Postmord.

Trackingen har lite att jobba på om man inte är vaken. Appen fungerar sådär när det blir såhär. Får ingen avi med streckkod att scanna.

Screenshot_20200211-072619.jpg

Nytt problem: Appen påstår att paketet levererats till min postlåda men lådan är tom. Vad gör jag nu? Det är omöjligt för mig att bevisa att paketet inte levererats. :poop:

Samma här, har gjort en felanmälan till PN:s kundtjänst för en vecka sedan. Tyst som i graven.
Jag har för mig att det här hänt förut och att jag senare fick avisering per brev om att paketet ändå hamnat hos ombud, men det medför ju visst magont att det fan ALDRIG funkar som det ska. Helt sjukt att paket kan hitta hit från andra sidan jorden och sen super PN bort det mellan sista terminalen och mitt hem.

Jag har för mig att det här hänt förut och att jag senare fick avisering per brev om att paketet ändå hamnat hos ombud, men det medför ju visst magont att det fan ALDRIG funkar som det ska. Helt sjukt att paket kan hitta hit från andra sidan jorden och sen super PN bort det mellan sista terminalen och mitt hem.
Tyvärr inte ovanligt att brevbärarna leveransmarkerar allt redan innan de ger sig ut på sin runda. Du borde få ett mess om att det skannats på ett ombud senare samma dag eller någon gång nästa. Om de inte har telefonnummer (eller druckit på jobbet) kommer det ett brev senare.

Bevisbördan på en leverans ligger hos avsändaren och så länge du står på dig kommer du i teorin få rätt, men det är inte säkert att det hjälper dig tyvärr.

Tyvärr inte ovanligt att brevbärarna leveransmarkerar allt redan innan de ger sig ut på sin runda. Du borde få ett mess om att det skannats på ett ombud senare samma dag eller någon gång nästa. Om de inte har telefonnummer (eller druckit på jobbet) kommer det ett brev senare.

Paket som varit i tullen kan inte spåras, av fullständigt oklar anledning. Så det står bara "på väg" fram till dess att leverans skett eller att man försökt leverera. Slutkunden kan inte se några skanningar.
I mitt fall står det bara "levererat" och det skedde igår 15:19. Efter det har ingenting hänt.

Bevisbördan på en leverans ligger hos avsändaren och så länge du står på dig kommer du i teorin få rätt, men det är inte säkert att det hjälper dig tyvärr.

Jag skulle säga att avsändaren har bevis på att varan levererats, i och med att någon på Postnord ljuger (eller klantat sig) om att paketet är levererat.

Jag skulle säga att avsändaren har bevis på att varan levererats, i och med att någon på Postnord ljuger (eller klantat sig) om att paketet är levererat.

Det är skillnad på leveransinformation och leveransbekräftelse. Eftersom du inte uttryckligen sagt att du tar över ansvaret när de levererar på obevakad plats, och de levererar utan din kvittens, är deras information om leverans inget bevis. Skillnad om du vid en hemleverans via SMS eller liknande ber dem ställa ett paket utanför dörren eller liknande.

Som sagt är det inte säkert att en utländsk avsändare bryr sig, eller skickar ny pryl till dig utan kostnad, men säger du att den inte ligger i brevlådan så ligger den inte där juridisk.

Tror jag börjar fatta varför Posten är nära konkurs nu.

6/2 skickar R2 ett paket, i vanlig ordning får jag spårbar länk nån timme efter lagd order. 7/2 vaknar det till liv i Postnord app, och jag får välja leverans direkt till ombud. 11/2 strax efter lunch har det letat sig upp från Malmö till ombudet i Umeå och jag kan hämta ut hos Icahandlaren efter jobbet. Samma dag har jag två avier i brevlådan, en "du har paket att hämta ut" och en påminnelse att hämta ut samma paket. Och nu idag, ännu en påminnelse att hämta ut samma paket.

Är det något desperat försök att hålla brevbäringen vid liv nu när ingen skickar brev längre?

Det är skillnad på leveransinformation och leveransbekräftelse. Eftersom du inte uttryckligen sagt att du tar över ansvaret när de levererar på obevakad plats, och de levererar utan din kvittens, är deras information om leverans inget bevis. Skillnad om du vid en hemleverans via SMS eller liknande ber dem ställa ett paket utanför dörren eller liknande.

Som sagt är det inte säkert att en utländsk avsändare bryr sig, eller skickar ny pryl till dig utan kostnad, men säger du att den inte ligger i brevlådan så ligger den inte där juridisk.
Det gör det i så fall hur lätt som helst att komma undan med bedrägerier. Beställ massa grejer där leveransen går ner i postlådan, hävda att de inte levererats fast så har skett, få nya grejer, sälj och tjäna pengar. Jag tror inte det håller juridiskt.

Hur som helst låg paketet i lådan nästa dag. :giggle: Fattar bara inte varför eller hur man låter mottagaren veta att leverans har skett när det inte alls har det. Måste ju bara generera massa behov av kundsupport från förbannade mottagare, helt i onödan.

Det gör det i så fall hur lätt som helst att komma undan med bedrägerier. Beställ massa grejer där leveransen går ner i postlådan, hävda att de inte levererats fast så har skett, få nya grejer, sälj och tjäna pengar. Jag tror inte det håller juridiskt.

Hur som helst låg paketet i lådan nästa dag. :giggle: Fattar bara inte varför eller hur man låter mottagaren veta att leverans har skett när det inte alls har det. Måste ju bara generera massa behov av kundsupport från förbannade mottagare, helt i onödan.

Visst är det enkelt. Det håller dessutom juridiskt, åtminstone några gånger. Det som sedan händer är att e-handlarna blockar kunden eller det leveranssättet för den kunden, vilket inte är helt ovanligt. Alternativt så fotar eller filmar budet när de lägger paketet i lådan hos någon som upprepat hävdar att de inte får sina paket. Som bevis är det knappast vattentätt, men problemet brukar snabbt försvinna på den adressen. Jag har varit ansvarig för att ta fram den typen av tjänster och villkor ett par gånger, men inte för PostNord, så jag har rätt bra koll. Svinnet är väldigt lågt och leveranssättet billigt, så det lönar sig oftast trots några som fuskar.

Att PostNord gör så, är för att ett systemfel hos dem tillåter brevbärarna att sabba spårningen genom lathet.

Fick i förmiddags en Revelate Designs-väska jag beställt från Starbike. Såklart hemkörning bokad, så jag tänkte att jag får väl hämta det på ICA sen. Vid 10-tiden när jag satt i ett möte, knackade brevbäraren (postnord) på: "Jag kände igen din bil här utanför, så jag tänkte att jag kan lämna det direkt till dig." :)
Sånt hände aldrig när jag bodde i storstan. Älskar folk som har servicekänsla och tänker själva.

Nu går det spöken i appen också.
Fick låddan levererad till ombudet.
Skulle hämta den igår, glömde plånkan på jobbet.
Då fanns streckkod och grejer i appen.
Idag stod det att man gjort ett misslyckat leverans försök... What the... Man blir ju sjukt förvirrad.
Screenshot_20200219-185042~2.png

Nu går det spöken i appen också.
Fick låddan levererad till ombudet.
Skulle hämta den igår, glömde plånkan på jobbet.
Då fanns streckkod och grejer i appen.
Idag stod det att man gjort ett misslyckat leverans försök... What the... Man blir ju sjukt förvirrad.
Visa bilaga 403091

Läs ett par poster längre upp..

Bara att hämta, med fyra sista siffrorna och ditt id.

Tillbaka
Topp