[OT] Present upplevelse köra sportbil nåt att ha?

Jag, mina syskon och farsan var iväg på något liknande när farsan fyllde 60 för några år sedan. Då var det med 7 bilar och ett dragstrip på ett flygfält.

Samtliga var helt lyriska efteråt, även min syster som annars är helt ointresserad i bilar. Vi snackar ofta om att göra om upplevelsen.

Allt beror på vilka referensramar man har. Jag fick detta i present av några kompisar. Fick köra en Ferrari på bana. Blev lite blekt när vi insåg att min egna bil var snabbare både 0-100 och ett varv runt banan...

Allt beror på vilka referensramar man har. Jag fick detta i present av några kompisar. Fick köra en Ferrari på bana. Blev lite blekt när vi insåg att min egna bil var snabbare både 0-100 och ett varv runt banan...
Haha. Valid point, men tror inte det är någon risk i det här fallet.

/J

Är det någon som har erfarenhet av att ge eller få nån typ av motorsport- eller sportbilsupplevelse, typ https://www.happy-day.se/top-gear-airfield (Eller liknande)

Försöker komma på en present som inte är en pryl till en av sönerna som är lite bilintresserad.

/J
Jag skulle hellre rekommendera nån typ av
race taxi nu har jag bara provat det på gelleråsen och gotlandring men det är nog mer race och även köra själv än de där ”upplevajippona”….

Vad jag hört så bör man åka med någon racingförare för att förstå hur fort man egentligen kan pressa bilarna på banan. Sedan kan man köra själv. De flesta fegar för mycket, bromsar för tidigt, gasar för lite och håller för låg hastighet genom kurvorna.
Folkrace har jag kört några gånger och det är askul. Även fyrhjulingsrace är kul och förstås gocart. Den liftburna åkningen i Flottsbro var också lite skoj.

Jag skulle hellre rekommendera nån typ av
race taxi nu har jag bara provat det på gelleråsen och gotlandring men det är nog mer race och även köra själv än de där ”upplevajippona”….
Ja det är helt galet stor skillnad på vad man själv tycker är fort och hur fort en racingförare kör samma bil och då gissar jag att de håller igen lite , de vill nog inte krascha med passagerare ( å inte själv heller förstås) .

.

Instämmer i att folkrejs är superkul och okomplicerat.
Medåkning kan vara kul för att få ett begrepp om hur det går till "på riktigt" och såna köra själv grejer blir ju ofta lite "underwhelming" då man ju så klart är livrädd för att krascha en svindyr bil haha

Happyride - Sveriges mesta bilforum?

Låna eller hyr en häftig cykel inom det området som passar bäst och häng på själv.

För 20-25 år sedan så var jag med på ett event i Finland där vi fick åka med en förare som körde i Volvo S60 Challenge i hans förra tävlingsbil. De hade anpassat den med en passagerastol osv. Det var riktigt häftigt!

Vi fick köra själva i också i skapligt fräsiga Volvo S40 men det bleknade ju i jämförelse när man åkte med en riktig förare, som kände både banan och bilen väl.

Tillbaka
Topp