[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Staten subventionerar återigen en andel av mina kostnader för bolån, arborist och elektriker. Har fortfarande inte riktigt vant mig men visst, en tackar och bockar.
Det är svårt vänja sig vid avdraget för "Skattereduktion för boende i vissa områden". Får det för att "kompensera för lägesnackdelar".
Visste inte innan avdraget att jag bor så jävligt till så att jag måste ha ersättning för lidandet.

Det är svårt vänja sig vid avdraget för "Skattereduktion för boende i vissa områden". Får det för att "kompensera för lägesnackdelar".
Visste inte innan avdraget att jag bor så jävligt till så att jag måste ha ersättning för lidandet.
Klart du ska ha kompensation för alla j-a stockholmare som kommer och turistar och förpestar tillvaron för dig 👍

Jaha, jag åker på ordentligt (nåja) kvarskatt innan avdrag för resa.

När jag tittar närmare så kännor jag mig som en förlorare i subventionsspelet. Bör jag skaffa ett större lån? Jag kan ju fan inte hålla på att betala skatt.

EDIT. Dessutom har jag 2 kroner i ränta på lån utan säkerhet. 2025 var verkligen min ekonomiska kontroll i fritt fall. Jag måste ha köpt en glass på krita eller nåt.

Ja, att vara produktiv och skötsam, betala av sina lån och investera på börsen är inget som belönas. Nä, dra på sig stora lån, konsumera och renovera (med den miljöbelastning det innebär) är vad som premieras.
Har inte kollat än, men det lär bli drygt 30k kvarskatt efter reseavdrag m.m. i år också.

Staten subventionerar återigen en andel av mina kostnader för bolån, arborist och elektriker. Har fortfarande inte riktigt vant mig men visst, en tackar och bockar.
Permanent ROT-bidrag är en sinnessjukt dum idé. Det enda som är dummare är troligen RUT-bidraget.

Jag fick tillbaka jättemycket på skatten i år förresten, typ rekord. Tjoho!

Jag kan inte ens se min deklaration... vad har ni för magiska deklarationer?
Screenshot_20260304_113723_Chrome.webp

Eller så är inkomstskatter så höga att svartarbete blir det nygamla svarta lite dummare?
Nej, det handlar om att man antingen betalar hela kostnaden för att någon flippar ens kök eller städar ens skit, eller gör det själv.

ROT-bidraget kan vara verksamt i lågkonjunktur, då det handlar om kvalificerat arbete som många inte klarar att utföra själva, men det ska vara en begränsad åtgärd, inte en permanent present till snickeriföretag (jag har ett snickeriföretag).

RUT-bidraget är, tycker jag, totalt hål i huvudet. Omvänd Robin Hood-politik på riktigt.

Senast ändrad:
Granskningen visar att reformen har haft effekt på vissa grupper. Det gäller till exempel barnfamiljer som har höjt sina arbetsinkomster. Dessutom har utrikes födda som börjat arbeta i rutbranschen fått bättre inkomster och en starkare ställning på arbetsmarknaden. Riksrevisionen konstaterar dock att det finns ett svagt empiriskt stöd för regeringens bedömning att reformen är självfinansierad.

Utifrån granskningen rekommenderar Riksrevisionen regeringen att

• se över beräkningarna av rutavdragets långsiktiga självfinansieringsgrad och långsiktiga effekter på sysselsättningen
  • beakta den potentiella arbetskraftsinvandringen vid utformningen av åtgärder som syftar till att öka sysselsättningen.

Enligt Almegas utredning (så visst, chans för partsinlaga, jag har bara läst sammanfattningen) så är det självfinansierat till 89%. Billig arbetsmarknadsåtgärd för att stärka i mångt och mycket kvinnligt småföretagande och för grupper inom grupper som historiskt varit svaga på arbetsmarknaden.

Japp, precis vad de var ute efter vid införandet. Istället för att människor med gott om pengar betalar sina städare svart, kan de nu göra det vitt med bidrag från dig och mig. Tyvärr blir två fel inte ett rätt. Att betala vad det egentligen kostar att anställa någon att göra arbeten man inte vill eller anser sig hinna göra själv, tycks inte ha föresvävat vederbörande.

RUT-bidraget var ett av de viktigaste stegen på resan mot det nya klassamhället, nu behöver man inte ens skämmas för sin lågavlönade piga längre. Vi har gått varvet runt, så att säga. Istället för att bli anställda i välfärden, som kommer alla till del, arbetar en del av Sveriges lågavlönade befolkning med att städa upp efter människor som annars skulle ha fifflat med skatten. Fräscht.

Nu stopp från min sida p.g.a. politik.

Japp, precis vad de var ute efter vid införandet. Istället för att människor med gott om pengar betalar sina städare svart, kan de nu göra det vitt med bidrag från dig och mig. Tyvärr blir två fel inte ett rätt. Att betala vad det egentligen kostar att anställa någon att göra arbeten man inte vill eller anser sig hinna göra själv, tycks inte ha föresvävat vederbörande.

RUT-bidraget var ett av de viktigaste stegen på resan mot det nya klassamhället, nu behöver man inte ens skämmas för sin lågavlönade piga längre. Vi har gått varvet runt, så att säga.

Nu stopp från min sida p.g.a. politik.
Du har frikort med tanke på ditt politiska namn. 😅

Avdrag är bidrag och krig är fred.

Jag fick faktiskt in deklarationen i Kivra idag. Hade betalat för mycket skatt som vanligt. Får tillbaka allt.

Ooh, förvandlingen från park rat till roadie börjar nå sin slutfas?:giggle:
Börjar bli så jäkla fet så jag orkar väl snart bara lata mig efter vägen 🫣😅.

Närå men DHn skulle jag egentligen kunna sälja, cyklar 1-2ggr per säsong. Så egentligen skulle jag nöjt mig med mtbn och ett krullstyre. Har ju en Trek Boone som är trevlig, men kanske inte spot on vad jag vill ha, så jag har sneglat mot en Domane istället.

Börjar bli så jäkla fet så jag orkar väl snart bara lata mig efter vägen 🫣😅.

Närå men DHn skulle jag egentligen kunna sälja, cyklar 1-2ggr per säsong. Så egentligen skulle jag nöjt mig med mtbn och ett krullstyre. Har ju en Trek Boone som är trevlig, men kanske inte spot on vad jag vill ha, så jag har sneglat mot en Domane istället.

Låter som du skulle behöva en emtb 🤣. Då kan du fortsätta vara lat och cykla både enduro och stigcykling .

Tillbaka
Topp