[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

jomper sa:
xdr sa:
Kul att se någon så glad över att ha lånat ut pengar till dålig ränta.

Du lever i det förgångna, räntan på skattekontot är rätt bra. Ska betala ganska mycket pga orsak och satte in hela slanten på skattekontot i förväg, mycket konkurrenskraftig ränta!

Samtidigt hade avkastningen varit högre vid andra investeringsformer (förvisso till högre risk). Men det medges att jag reagerade med ryggmärgen utan att direkt efterforska frågan. :)

Halleluja! 3500 spänn tillbaka, jag trodde jag skulle få betala!

Vad får man för den pengen... 1x11 xt och nya bromsar kanske :)

Jahaja, man får väl vara glad att jag fått låna några tusen som nu ska betalas tillbaka. Utan ränta dessutom.

jomper sa:
xdr sa:
Kul att se någon så glad över att ha lånat ut pengar till dålig ränta.

Du lever i det förgångna, räntan på skattekontot är rätt bra. Ska betala ganska mycket pga orsak och satte in hela slanten på skattekontot i förväg, mycket konkurrenskraftig ränta!

Tyvärr ska väl räntan på skattekontot slopas från nästa år... :( på förslag iaf... http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/02/24/skattekontot-lockar-med-hogre-ranta/

"Sämre" än tidigare år, men fortfarande en slant tillbaka. Naturligtvis egentligen bättre att ha lånat ut mindre pengar gratis.

Misstänker att det drastiskt sänkta avdraget för privat pensionssparande spökar.

Jag får som vanligt tillbaka en liten slant eftersom jag inte jämkar räntan. Räcker precis till att köpa en flaska Dom Pérignon för att fira min egen förträfflighet.

Jag som både har SL-kort och cyklar en mil (av de totalt 6) om dan borde väl kunna dra av lite extra?

Eftersom jag inte köper SL-kort 12 månader om året så når jag ändå inte upp i de summorna för resor som behövs. Ska sluta vara ledig om somrarna.

Skatteverket går som väntat inte att nå så jag frågar Happy om råd.

Sålde lägenheten. Fick kontantinsatsen ifjol men slutlikviden i år. Nog måste väl försäljningen hamna på nästa års deklaration?
Tekniskt sätt ägde jag ju lägenheten till slutlikviden var betald. Väl?

AxelSthlm sa:

Sålde lägenheten. Fick kontantinsatsen ifjol men slutlikviden i år. Nog måste väl försäljningen hamna på nästa års deklaration?

"Du deklarerar försäljningen året efter det år som du och
köparen undertecknade ett bindande avtal – ett köpekontrakt"

https://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893f2a57c/1455633746167/skv321-utgava15.pdf

AxelSthlm sa:

Försäljning av lägenhet/hus deklareras året efter kontraktsdatum.

12 tusen tillbaka. Orimligt! Ska nog ansöka om jämkning så det blir bättre nästa gång. (bättre = så nära 0 som möjligt)

Senast ändrad:
Känns ju bra trist att amortera 35000 kr och därmed få 19 kr lägre boendekostnad per månad resten av livet..

Lyckan när man längtar efter att köpa ny gaffel och bakdämpare, och ser att skattepengarna räcker till båda två plus lite till.
Men man sedan trycks ner i skorna och frugan hystar ur sig att vi måste bygga altan

JockeS sa:
Lyckan när man längtar efter att köpa ny gaffel och bakdämpare, och ser att skattepengarna räcker till båda två plus lite till.
Men man sedan trycks ner i skorna och frugan hystar ur sig att vi måste bygga altan

Sedan när blev högre levnadsstandard för familjen viktigare än en sprillans ny Öhlins? :D

JockeS sa:
Altaner är till för människor som är rädda för gräs :-)

Sådär Ja! 9000 spänn tillbaka, 2000 till kamremsbyte och 3.500 i självrisk för repad bil. Resterande kan man säkert göra av med på något annat som går sönder,. Livet är härligt.

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
1600kr tillbaka, vad kan man få för det? Köpa en halv mäklarbricka på krogen eller köpa liftkort i Åre?

Om du är duktig å letar fyndpriser kan du köpa en mt7 broms?

Jag satt just och letade efter deras limited editionbromsar. ?
Kan inte förstå hur de satte begränsat antal, vem vill liksom inte ha skrikgula HYDRAULISKA skivbromsar?! Jag letar vidare, men befarar att det blir beggadmarknad.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp