[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Makten sa:
Helt fascinerande hur folk kan bli exalterade över att de får tillbaka pengar som staten stulit av dem och behållit utan att betala ränta, under lång tid. Det är alltså era pengar. Fattar ni hur mycket mer som ni INTE får tillbaka, utan som spolas ner i det svarta hålet?

Mänskligheten är fan hjärndöd per definition.

Fast räntan på skattekontot är faktiskt bra mycket bättre än ett sparkonto.
Vad gäller svarta hålet och den allmänna insikten rörande hur lite pengar av det man tjänar in som man faktiskt får disponera så håller jag med dig. Men jag tror inte det beror på hjärndödhet. Snarare propaganda och flathet. Finns gott om andra länder där synen på individens egna ansvar kontra statens ser helt annorlunda ut.

Och ja, jag är nog lite bitter eftersom det som vanligt blir fet kvarskatt (kapitalvinster och annat skräp).

Har man en digital brevlåda får man ett PDF-besked redan nu men annars går det inte att logga in och hitta motsvarande. Korrekt?

Känns lite ovärdigt skatteverket att försöka tvinga in en i fållan sådär. Räcker det inte att ha avsagt sig papperskopian?

JLarsson sa:
Hur såg Å, Ä och Ö ut i pdf:en Harri?

Top notch i min pdf (via Kivra). Väldigt 1997 :)

Screenshot_20170309-191216.png

Och som det inte var nog med det så var jag skyldig pengar. Nåväl, den är helt OK den där Revelationgaffeln ;)

/Johan

Funkade inte att skapa en sån ebrevlåda (digital brevlåda känns extremt 1998 för övrigt) för att få utskicket i efterskott. Verkar som om den var tvungen att ha funnits när utskicket gjordes. Det skickas tydligen inte ut när ny brevlåda skapas...

Fast "Att betala" får du ju jämföra med vad din arbetsgivare redan har betalat in enligt kontrolluppgiften.

För mig går det i princip jämnt upp.

Hm? Kan man se på skatteverkets sida? Loggade in men hittade inget mer är förra årets besked. Jag får kanske vänta ett tag till?

Kristin sa:
Jag har det häringa Kivra men har inte fått någon PDF i layout som om det vore 1997 :(

De skickas ut i omgångar under några dagar.

Kräver dock förutom kivra, att du även klickat i att du vill ha myndighetspost.

geologen sa:
Så här ser det ut för min del...

Oroa dig inte. Det är som Rattnalle skriver. De pengar som din arbetsgivare betalt saknas i din uträkning. Det ser med största sannolikhet mycket bättre ut när deklarationen öppnar (kom tillbaka i mars säger skatteverkets app).

ceel sa:
geologen sa:
Så här ser det ut för min del...

Oroa dig inte. Det är som Rattnalle skriver. De pengar som din arbetsgivare betalt saknas i din uträkning. Det ser med största sannolikhet mycket bättre ut när deklarationen öppnar (kom tillbaka i mars säger skatteverkets app).

Hur menar du? Skulle geo bara skatta 21000 för sitt arbete?

Jag har alltid legat lite på plus i utgångsläget, några tusen sådär. 5-8k ungefär.
Men iår är ja istället 1500isch minus. Har levt och jobbat ungefär likadant så intressant att de blir så stor skillnad.
Får jämföra lite med de tidigare åren.

Efter litr avdrag hamnar jag iallafall på plus igen :)

marr sa:
Jenny W sa:
Hm? Kan man se på skatteverkets sida? Loggade in men hittade inget mer är förra årets besked. Jag får kanske vänta ett tag till?

Det står ganska tydligt på skv sida att det öppnar typ 20 nått mars.

Tydligt vet jag inte. Fick leta lite men hittade att om man har e-legitimation kan man se den från den 21 mars. Yey!

Geologen: Om du inte har bommat något i kapital tippar jag på dryga tusenlappen i återbäring för dig givet att du inte bommat något i kapital och haft jämn lön hela året. Du får återkomma med vad det faktiskt blev...

Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Tydligt vet jag inte. Fick leta lite men hittade att om man har e-legitimation kan man se den från den 21 mars. Yey!

Vaddå återbäring? :(

Edit; ett gott råd till ni ungdomar: börja INTE ta ut pensionen innan ni är säkra på att ni slutat arbeta.
Den dagen kommer oundvikligen.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Allt är relativt :) stod åtminstone på första sidan jag kom till :p

Geo, det där ser inte bra ut. Har du anlitat en massa hantverkare? Skämt åsido, du har fyllt i helt fel. Vänta på pdf:en eller pappersutskicket så ska du se att det finns en morgondag.

En effekt av en stentråkig ekonomi är att variationerna i utfall brukar vara små. Baserat på de senaste årens gissar jag på 1000-2000 kr tillbaka.

Pfaff sa:
Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Edit; ett gott råd till ni ungdomar: börja INTE ta ut pensionen innan ni är säkra på att ni slutat arbeta.

Det där låter skitjobbigt ju. Jag hade kanske tänkt jobba tills jag dör hur blir det då då?

/ en workaholic

staine sa:
Pfaff sa:
Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Det där låter skitjobbigt ju. Jag hade kanske tänkt jobba tills jag dör hur blir det då då?

/ en workaholic

Bra som fan

Förmodligen.

Henrik_E sa:
Jag vägrar fan ha en digital brevlåda. Man måste tänka på sin värdighet.
Jag hade faktiskt en men jag tyckte den var dålig så jag stängde ner den. Hade aldrig aktiverat just myndighetsposten heller utan det var nog bara UC som skickade något dit.

Sjukskriven totalt 6-7 veckor pga operation under 2016. Det här ska bli spännande... Tyvärrrrrrr får jag väl vänta ett tag.
Dags att sälja av lite stapelvaror på köp och sälj så man kan köpa glass iaf *sjukskriven*.
Har förövrigt alltid fått tillbaks. De pengarna räknas alltid som sparpengar (utom sist då jag köpte en ny cykel och hjul för pengarna).

NickPick sa:
Sjukskriven totalt 6-7 veckor pga operation under 2016. Det här ska bli spännande...

+1 (fast utan operation).
8 eller 9 veckors sjukskrivning i våras/somras efter armfrakturen.
Räknar iskallt med att vara skyldig staten en påse pengar :-/

Henrik_E sa:
Jag vägrar fan ha en digital brevlåda. Man måste tänka på sin värdighet.

+1

Det hör ju f-n till att man cyklar förbi Skatteverket med sin pappersdeklaration sista kvällen innan deadline i maj. :-)

@geologen: som andra har sagt så ser du inte ut att ha fyllt i den där kalkylatorn korrekt. Dels har väl din arbetsgivare betalt in preliminärskatt? Och stämmer verkligen ROT-avdrag på 35 000? Tror inte att du ska vara så orolig.

Tillbaka
Topp