[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Rattnalle sa:
16000 i restskatt.

Flyttade ett gäng fonder i början av året så i praktiken har jag fått avkastning på gratis lånade pengar i ett år :-)

Fick 11000 i restskatt. Kommer nog få ännu mer nästa år när jag nu också flyttat om, men nu kan jag iallafall ha lite mer planering för det.

Ska man vara nöjd om man får tillbaka pengar? Eller är det ett tecken att man inte haft ett tillräckligt aggressivt år (rent ekonomiskt).

Missförstå mig inte , jag är glad att jag får tillbaka men...kunde jag tjänat mer genom att använda dom på ett annat sätt?

Mini_me sa:
Ska man vara nöjd om man får tillbaka pengar? Eller är det ett tecken att man inte haft ett tillräckligt aggressivt år (rent ekonomiskt).

Missförstå mig inte , jag är glad att jag får tillbaka men...kunde jag tjänat mer genom att använda dom på ett annat sätt?
Skatteåterbäring = du har lånat ut pengar till staten med nollränta.
Kvarskatt = du har lånat pengar av staten med nollränta.

Rattnalle sa:
Mini_me sa:

Inte riktigt sant. På kvarskatten betalar du 1,25% i ränta (den är inte avdragsgill) d v s motsvarar en vanlig låneränta på 1,8%. Hyggliga lånevillkor ändå.

Rattnalle sa:

Och dom pengarna kan man sätta in på konto som ger åtminstone lite ränta eller investera i något som ger avkastning på flera procent.

Handlar det bara om några tusen i kvarskatt så är det inte lönt att fundera på det, men när det är några hundra tusen från aktieägarutdelning eller kanske någon miljon eller två från bostadsförsäljning så blir det ju en del på plussidan.

sänket sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:

Inte riktigt sant. På kvarskatten betalar du 1,25% i ränta (den är inte avdragsgill) d v s motsvarar en vanlig låneränta på 1,8%. Hyggliga lånevillkor ändå.
Från ett visst datum ja, om inte jag är helt hopplös på att läsa innantill. Men även då rätt OK ränta som du säger. Att sitta och hålla på pengarna under inkomståret i sig uppfattar jag som räntefritt men det kanske inte stämmer det heller?

Jag brukar alltid ha ett par tusingar överskjutande skatt till ingen nytta egentligen, men i år ska jag betala tillbaka 117 kr.

hade missat detta totalt. ca 18000kr tillbaka, så började fundera på en tacx flux nu och låta min jula-trainer få vila i frid.

Fattar inte varför jag får restskatt. Hur svårt kan det vara att räkna skatt på inkomst, Skatteverket?? Jag har sålt lite fonder men där betalar man ju 30% skatt vid försäljning så det borde vara lugnt. Eller beror den skatten oxå på hur mkt man tjänar? (Är inte ekonom)

Zorander sa:
Fattar inte varför jag får restskatt. Hur svårt kan det vara att räkna skatt på inkomst, Skatteverket?? Jag har sålt lite fonder men där betalar man ju 30% skatt vid försäljning så det borde vara lugnt. Eller beror den skatten oxå på hur mkt man tjänar? (Är inte ekonom)

Är Skatteverket din arbetsgivare? Om inte så är det ju inte Skatteverket som sköter dina skatteinbetalningar.

15k tillbaka. Bra eller dåligt, ja jag har lånat ut pengar utan bes ränta. Men å andra sidan vill jag ju inte hamna åt andra hållet. Spelar dum o blir glad att jag ”får” pengar :-)

eketjall sa:
Pfaff sa:
eketjall sa:
Pfaff sa:
Har inte sett röken av deklarationen än.
Gå digitalt!

Över min döda kropp!
Fortsätt du att lämna in deklarationen i skatteverkets postlåda kl23:59 den 1a maj om du tycker det känns bra så. ;-)

Vissa av oss kan inte välja utan måste snällt lämna in papper fortfarande.
Nu har de lyckats fixa så man kan deklarera 3-månaders moms elektroniskt så vilket år som helst förmodar jag.

e120guru sa:
Zorander sa:

Är Skatteverket din arbetsgivare? Om inte så är det ju inte Skatteverket som sköter dina skatteinbetalningar.

Nä, jag jobbat åt någon annan. Skatteverket kanske bara är kontrollerande myndighet då? Jag trodde att de drog skatten *skäms lite* ;)

Arbetsgivaren (eller försäkringskassan om du får föräldrapeng eller liknande) betalar skatten enligt de tabeller som är tillämpliga eller vad den nu går efter. Sen kontrollerar skatteverket att det betalats tillräckligt med skatt för din inkomst, värdepappersaffärer, försäljningsuppskov osv. Skiljer det sig så får du kvarskatt eller restskatt. T ex så hade en arbetsgivare i min närhet inte räknat med statlig inkomstskatt i sina inbetalningar så där åts hela de förväntade återbäringarna från ränteavdragen upp.

TBone sa:
lundatok sa:
Jag ska få 6 lax tillbaka, men jag sålde en lgh förra året. Det får jag räkna på själv kanske?

Vinstskatt-schminstskatt. Köp en Mauritisiusresa, lite cyklar och bygg om köket. Det borde funka.
Förvisso, hade iofs råd med tre cyklar, två veckor i Costa Rica och ny lgh förra året. Missade köket dock, göra om göra rätt? Nytt kök älskling! Mauritius nästa!

Jensen sa:
15k tillbaka. Bra eller dåligt, ja jag har lånat ut pengar utan bes ränta. Men å andra sidan vill jag ju inte hamna åt andra hållet. Spelar dum o blir glad att jag ”får” pengar :-)

12k här, resor till och från arbetet för min del, iof kan man jämka men roligare att få en klumpsumma.

Jag frågade kanske förra året också, jag minns inte, men vad är bäst att göra i nuläget med uppskov efter försäljning av privatbostad? Jag och frun har ett sånt uppskov liggande sen vi bytte bostad sist, det är strax över 100.000 kr. (Om jag ser ett belopp i min deklaration och hon ser samma in, betyder det då att vi har dubbelt så mycket totalt?)

Jag får tillbaka en slant i år, som vanligt, men långt ifrån så mycket att jag kan återföra hela uppskovet till beskattning utan att hamna på minus istället. Men jag kunde ju återföra en del av det.

Vad är smartast?

Kupa sa:
Jag frågade kanske förra året också, jag minns inte, men vad är bäst att göra i nuläget med uppskov efter försäljning av privatbostad? Jag och frun har ett sånt uppskov liggande sen vi bytte bostad sist, det är strax över 100.000 kr. (Om jag ser ett belopp i min deklaration och hon ser samma in, betyder det då att vi har dubbelt så mycket totalt?)

Jag får tillbaka en slant i år, som vanligt, men långt ifrån så mycket att jag kan återföra hela uppskovet till beskattning utan att hamna på minus istället. Men jag kunde ju återföra en del av det.

Vad är smartast?

Exakt, ser ni samma siffra båda 2 så har ni fått 50% var. (Står det 100 000 kr på er var så är det totalt 200 000 kr i uppskov).

Angående att betala uppskov vet jag inte mer än dig. Jag har ca 130' i uppskov. Fick betala 1.89% i uppskovskostnad (Men det har jag tjänat in många gånger om i och med att de pengarna ligger i aktier).

Tillbaka
Topp