Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rattnalle sa:+1400. Inte gjort någon aktiv justering.
Raggamuffin sa:Rattnalle sa:+1400. Inte gjort någon aktiv justering.
Du skulle placerat pengarna själv och levt på den höga avkastningen.... :)
ooms sa:Varför är många så glada över att ha lånat ut pengar räntefritt till staten? Losers! Mycket bättre att placera pengarna själv och få avkastning på dem.
ooms sa:Varför är många så glada över att ha lånat ut pengar räntefritt till staten? Losers! Mycket bättre att placera pengarna själv och få avkastning på dem.
Klorofylltalibanen sa:Goderafton kapitalister.
Är det någon som kan lotsa en idiot i detta och bespara mig en timmes telefonkö till skattmasen?
Jag har bolån och de ränteutgifter som följer av det. Mina ränteutgifter är större än mina inkomster av kapital. När jag försöker hitta information om ränteavdrag så framställs det som att jag måste göra dessa avdrag själv, men i deklarationspapperen så ser det ju redan ut att vara gjort.
Om jag förstår det rätt skulle eventuella justeringar vara aktuellt endast om jag hade uppgifter som inte redan redovisats till skatteverket. Skatteverket har väl redan tagit med mina ränteuppgifter och kapitalinkomster i beräkningen av vad jag ska betala i skatt?
Mina fonder gick plus på helåret, trots dippen under hösten. Nu är de tillbaka där de var i september.Tomcaten sa:ooms sa:Varför är många så glada över att ha lånat ut pengar räntefritt till staten? Losers! Mycket bättre att placera pengarna själv och få avkastning på dem.
Visste du om att det försvann 90.000 Miljarder under hösten i krisen över de finansiella marknaderna?
Eftersom du så kaxigt kallar några av oss för "Loosers" kan du väl vara vänlig och berätta vad du skulle ha för alternativ investerings-strategi.
/Looser 0 koll
Tomcaten sa:Klorofylltalibanen sa:Goderafton kapitalister.
Är det någon som kan lotsa en idiot i detta och bespara mig en timmes telefonkö till skattmasen?
Jag har bolån och de ränteutgifter som följer av det. Mina ränteutgifter är större än mina inkomster av kapital. När jag försöker hitta information om ränteavdrag så framställs det som att jag måste göra dessa avdrag själv, men i deklarationspapperen så ser det ju redan ut att vara gjort.
Om jag förstår det rätt skulle eventuella justeringar vara aktuellt endast om jag hade uppgifter som inte redan redovisats till skatteverket. Skatteverket har väl redan tagit med mina ränteuppgifter och kapitalinkomster i beräkningen av vad jag ska betala i skatt?
Jag Tror att det är så men du har en skyldighet att räkna igenom siffrorna att det stämmer. Det slutliga ansvaret för uträkningen är ändå på dig.
Ett sparkonto på 0.95% ränta är väl bättre än att låna ut räntefritt till staten? Avvara pengarna? Går det att avvara dem till staten måste du ju kunna avvara dem till sparande/investering istället.Konsensus sa:ooms sa:Varför är många så glada över att ha lånat ut pengar räntefritt till staten? Losers! Mycket bättre att placera pengarna själv och få avkastning på dem.
Utveckla gärna din tanke. Att placera kapital i vad? värdepapper, fastigheter, skog? Lån genererar ev. också återbäring, vilket är så där kul att ha, men ibland nödvändigt. Oavsett så krävs det någon typ av kunskap och att hemmet kan avvara pengarna under året.
Har du skickat in A-skattsedel till arbetsgivaren? T.ex. om du flyttar till en kommun med högre skatt än där du bodde tidigare, och missar skicka in ny A-skattsedel kommer arbetsgivaren dra för lite skatt.Klorofylltalibanen sa:Tomcaten sa:Klorofylltalibanen sa:Goderafton kapitalister.
Jag Tror att det är så men du har en skyldighet att räkna igenom siffrorna att det stämmer. Det slutliga ansvaret för uträkningen är ändå på dig.
Jo, fast eftersom de verkar ha haft rätt uppgifter alla år hittills så ska jag erkänna att min kontrollräkning inte varit så nitisk de senaste tio åren. Hur många kontrollräknar egentligen? Det är väl återigen bara om man har pengar i rullning någonstans där det inte rapporteras till Skatteverket.
Jag har enligt deklarationen rätt att göra ett skatteavdrag på ca 5500 kr och jag får ändå kvarskatt på 600 spänn. Det tolkar jag som att min arbetsgivare drar förhållandevis lite skatt och att många kollegor som inte har rätt till ränteavdrag borde åka på större kvarskattekrav än mig.
Eller?
Du kan köpa en ny Emmaljunga.bearthefear sa:25 lax fel, föräldraledighet utan jämkning är en fälla! MEN, jag har redan alla cyklar jag behöver (!), så vad gör jag nu?
ooms sa:Har du skickat in A-skattsedel till arbetsgivaren? T.ex. om du flyttar till en kommun med högre skatt än där du bodde tidigare, och missar skicka in ny A-skattsedel kommer arbetsgivaren dra för lite skatt.Klorofylltalibanen sa:Tomcaten sa:Klorofylltalibanen sa:Goderafton kapitalister.
Jo, fast eftersom de verkar ha haft rätt uppgifter alla år hittills så ska jag erkänna att min kontrollräkning inte varit så nitisk de senaste tio åren. Hur många kontrollräknar egentligen? Det är väl återigen bara om man har pengar i rullning någonstans där det inte rapporteras till Skatteverket.
Jag har enligt deklarationen rätt att göra ett skatteavdrag på ca 5500 kr och jag får ändå kvarskatt på 600 spänn. Det tolkar jag som att min arbetsgivare drar förhållandevis lite skatt och att många kollegor som inte har rätt till ränteavdrag borde åka på större kvarskattekrav än mig.
Eller?
Du ser ju på blanketten vad de gjort och inte gjort. Har de inte gjort nåt avdrag måste du ändra och lägga till det själv, men då vill det ju till att du har underlag som visar att du har rätt till det också.Klorofylltalibanen sa:Om jag inte gör avdrag för ränteutgifter - gör skatteverket det då åt mig baserat på de kontrollupgifter de fått kring mina inkomster och utgifter?
Om jag skulle fått tillbaka 10' istället för tvärtom, så hade jag tjänat under hundralappen på att jämka och placera. Inte värt besväret enligt mig iallafall.ooms sa:Ett sparkonto på 0.95% ränta är väl bättre än att låna ut räntefritt till staten? Avvara pengarna? Går det att avvara dem till staten måste du ju kunna avvara dem till sparande/investering istället.
Stumpy sa:Om jag skulle fått tillbaka 10' istället för tvärtom, så hade jag tjänat under hundralappen på att jämka och placera. Inte värt besväret enligt mig iallafall.ooms sa:Ett sparkonto på 0.95% ränta är väl bättre än att låna ut räntefritt till staten? Avvara pengarna? Går det att avvara dem till staten måste du ju kunna avvara dem till sparande/investering istället.
Oj. Vad har du gjort avdrag för då?marr sa:Före avdrag, betala 3 isch.
Efter avdrag: isch 25 tillbaka.
Cannondale jekyl 1000 sa:Oj. Vad har du gjort avdrag för då?marr sa:Före avdrag, betala 3 isch.
Efter avdrag: isch 25 tillbaka.
Visst är det så. Min ursprungliga kommentar var skämtsamt menad till den här "glädjen" som visas över att få tillbaka på skatten. De stora vinnarna är ju tvärtom de som åker på kvarskatt, de har ju lånat gratis av staten.Stumpy sa:Om jag skulle fått tillbaka 10' istället för tvärtom, så hade jag tjänat under hundralappen på att jämka och placera. Inte värt besväret enligt mig iallafall.ooms sa:Ett sparkonto på 0.95% ränta är väl bättre än att låna ut räntefritt till staten? Avvara pengarna? Går det att avvara dem till staten måste du ju kunna avvara dem till sparande/investering istället.
ooms sa:Visst är det så. Min ursprungliga kommentar var skämtsamt menad till den här "glädjen" som visas över att få tillbaka på skatten. De stora vinnarna är ju tvärtom de som åker på kvarskatt, de har ju lånat gratis av staten.Stumpy sa:Om jag skulle fått tillbaka 10' istället för tvärtom, så hade jag tjänat under hundralappen på att jämka och placera. Inte värt besväret enligt mig iallafall.ooms sa:Ett sparkonto på 0.95% ränta är väl bättre än att låna ut räntefritt till staten? Avvara pengarna? Går det att avvara dem till staten måste du ju kunna avvara dem till sparande/investering istället.
ooms sa:Ett sparkonto på 0.95% ränta är väl bättre än att låna ut räntefritt till staten? Avvara pengarna? Går det att avvara dem till staten måste du ju kunna avvara dem till sparande/investering istället.Konsensus sa:ooms sa:Varför är många så glada över att ha lånat ut pengar räntefritt till staten? Losers! Mycket bättre att placera pengarna själv och få avkastning på dem.
Utveckla gärna din tanke. Att placera kapital i vad? värdepapper, fastigheter, skog? Lån genererar ev. också återbäring, vilket är så där kul att ha, men ibland nödvändigt. Oavsett så krävs det någon typ av kunskap och att hemmet kan avvara pengarna under året.
NickPick sa:Mvh vägrar kivra (antar att det är där man får se redan nu).
Konsensus sa:Med all respekt för den finansiella världen, men att lägga ner tid att ha koll att inkomsten från lön, lån, avkastning och investeringar hamnar så nära noll på skattsedeln är knappast värt pengen i den tid som måste hantera det. Jag lånar hellre ut mina pengar gratis till staten än korrupta banker. Med tanke på den låga ränta så är det knappast värt jobbet då 10 K knappt ger mig en hundring tillbaka.
geologen sa:Konsensus sa:Med all respekt för den finansiella världen, men att lägga ner tid att ha koll att inkomsten från lön, lån, avkastning och investeringar hamnar så nära noll på skattsedeln är knappast värt pengen i den tid som måste hantera det. Jag lånar hellre ut mina pengar gratis till staten än korrupta banker. Med tanke på den låga ränta så är det knappast värt jobbet då 10 K knappt ger mig en hundring tillbaka.
Kan knappast ta ens en timme att sammanställa om man så har en otroligt komplex privatekonomi. För mig, som bara har en inkomst, inga tillgångar/investeringar, enkelt överblickbara lån, så tog det kanske 10-15 minuter att räkna ihop och skicka in en jämkningsansökan.
Hasse#7 sa:Återbäring på skatt är inte en rationell glädje - Det känns bättre än det är.
Lite som knark kanske?
Manurhin2 sa:Hasse#7 sa:Återbäring på skatt är inte en rationell glädje - Det känns bättre än det är.
Lite som knark kanske?
Nu förstår jag dig precis , trots stockholmsdialekt ?
Spacekitty sa:Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.
Då känns det som om du inte räknat någonting alls, faktiskt.Spacekitty sa:Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.
Spacekitty sa:Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.
Bengt-re sa:Spacekitty sa:Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.
Nice. Tarvar finhjul!
Spacekitty sa:Bengt-re sa:Spacekitty sa:Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.
Nice. Tarvar finhjul!
Jag ska unna mig en flaska slanglösvätska också,