[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Första året på ganska många år jag får betala för mig. Annars har 10 till 20 tusen varit ett välkommet tillskott i kassan... 58 spänn får jag betala.

Som någon annan var inne på i tråden tidigare, försök att få inbetalnings-besked hellre än utbetalnings-besked ifrån skattmasen.

Det är bättre att ha lånat räntefritt av staten än tvärtom resonerar jag.

Spacekitty sa:
Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.

Ja avundas inte dig ändå.

Hade jag varit så tankspridd med siffror så hade jag skjutit mig själv i foten.

Tomcaten sa:
Spacekitty sa:
Mitt slutskattebesked kom idag. Inser att jag på nån vänster räknat fel och betalt in för mycket förra året, så 139000 tebax.

Ja avundas inte dig ändå.

Hade jag varit så tankspridd med siffror så hade jag skjutit mig själv i foten.

Det gjorde hon ju praktiskt taget för några år sen.
Från handikappsparkeringen kommer visdomen att sönderskjutna eller på annat sätt söndertrasade fötter är rätt jobbiga, resten av livet...
Sätt in slantarna på kontot för framtida hjälpmedel/framtida (medicinsk) cannabis...

Man omsätter en del om man räknar fel på 139k ja :p
Handlar inte om att räkna fel, spacekitty är troligen f-skattare som jag, högst vanligt att man har en restskatt då man betalar en preliminärskatt varje månad baserat på föregående års resultat. Jag ligger jämt på 100-250k som ska degas in.
I år betalar jag 33k/månaden i prel skatt, vilket jag tänker sänka till 12-15/månad, har jag då ett högt resultat för året är det bara se glad ut och betala

Handlar inte om att räkna fel, spacekitty är troligen f-skattare som jag, högst vanligt att man har en restskatt då man betalar en preliminärskatt varje månad baserat på föregående års resultat. Jag ligger jämt på 100-250k som ska degas in.
I år betalar jag 33k/månaden i prel skatt, vilket jag tänker sänka till 12-15/månad, har jag då ett högt resultat för året är det bara se glad ut och betala
Hahahaha, sitter du o gräver i mina gamla inlägg? Skaffa dig en hobby :)

Med tanke på hur börsen och därmed ISK:na gick förra året och att bolånet snart är borta, så kan nog inte ens reseavdragen rädda mig från en ordentlig kvarskatt i år. Men känns skönt att inte låna ut pengar räntefritt till staten iaf ?

250 kkr vill skattmasen ha. Ganska exakt som beräknat. Blir så när övernattningslyan såldes sent förra året. Känns helt ok

hejs, Har under 2019 haft enskild firma och hade tänkt göra avdrag för kontor hemma, 4000kr. I vilken ruta ska jag skriva in 4000kr? Och behöver detta redovisas i bokföringen för 2019? även avdrag för cykel till och från jobb tänkte jag peta in, var skrivs detta in någonstans?

Kontor hemma och reseavdrag...
Skämt å sida, kommer du upp över 10000 på reseavdragen med cykeln, annars hjälper det ju inte.

Med tanke på hur börsen och därmed ISK:na gick förra året och att bolånet snart är borta, så kan nog inte ens reseavdragen rädda mig från en ordentlig kvarskatt i år. Men känns skönt att inte låna ut pengar räntefritt till staten iaf ?
Nu när deklarationen är gjord kan jag konstatera att det i slutändan trots allt blev drygt 4k tillbaka. Insåg att IPR-ersättningarna från min förra arbetsgivare (som de drar alldeles för lite skatt på) nu börjat sina, vilket leder till mindre kvarskatt...

Hade visst fått utan att märka något förrns nu, blir det något cykelrelaterat? Inte bestämt mig. ;)

5 loppor avrundat uppåt. Hur mycket fick man dra av för cykelpendling igen, 350?

Ska väl deklarera såld bostad också. Tyvärr är pengarna på börsen och det kunde inte kommit mer olägligt ?

5 loppor avrundat uppåt. Hur mycket fick man dra av för cykelpendling igen, 350?

Ska väl deklarera såld bostad också. Tyvärr är pengarna på börsen och det kunde inte kommit mer olägligt ?
Cukelpendlade första gången förra deklarationen men hittade inte det alternativet. Trodde det var borta men avdraget finns kvar alltså?

Läste nåt på Aftonbladet att skatteverket gjort fel i ett antal utskickade deklarationer där "pengar att få tillbaka" är felräknat men skall vara uppstyrt tills den 15e då man kan börja deklarera. Hoppas inte min återbäring blir ändrad, såg rätt ok ut från början iallafall :P.

Läste nåt på Aftonbladet att skatteverket gjort fel i ett antal utskickade deklarationer där "pengar att få tillbaka" är felräknat men skall vara uppstyrt tills den 15e då man kan börja deklarera. Hoppas inte min återbäring blir ändrad, såg rätt ok ut från början iallafall :P.
Du kan kontrollera själv om du vill ha rätt siffra redan nu.

”På sidan där det står ”preliminär skatteuträkning” går det att på egen hand få den korrekta summan. Det gör man genom att själv räkna ut skillnaden mellan summa skatt och avdragen skatt. Felet kan vara åt båda hållen, alltså att det står att man ska få tillbaka pengar trots att man egentligen ska betala tillbaka, och tvärtom."

Tillbaka
Topp