[OT] Prissätta beg fotoutrustning - vad är rimligt?

geologen

Aktiv medlem
Jag ska sälja av hela min fotoutrustning nu, och funderar på vad som är rimliga nivåer jämfört med nypris för samma prylar i dag. Det är rätt nya grejer (1-2 år gamla) och eftersom jag använt dem väldigt lite är allt i så nära nyskick man kan komma. Endast ett och annat dammkorn i en springa är väl det enda som avslöjar att de inte kommer direkt ur kartongen.

Det är inga skitprylar, utan mellannivågrejer, kan man säga. Dessutom är utbudet på andrahandsmarknaden för märket jag använder rätt litet, vad jag kan se på blocket och tradera, till exempel.

Förslag?

En kopp kaffe och en skinkmacka säger jag!
Eller så kan det vara bra att veta vad det är för prylar det handlar om samt vad nypris låg på mellan tumme och pekfinger. För än så länge måste jag säga att den här tråden inte gör någon nytta alls, varken för oss användare eller trådskapare.

// Fischer

Skitenkelt! Fyratusentrehundraåttitvåochfemti...

För att få värderingshjälp brukar det underlätta att skriva vad det rör sig om för grejer :)
Men, generellt. Objektiv och eventuell blixt sjunker inte så fasligt i pris.
Upp till 75% av nypris är möjligt om de är i riktigt fint (ny)skick.
Kamerahus är det sämre med. På ett par år hinner det hända massor.
Räkna inte med mer än hälften. Max.

Ja det var mina fem cent

Vill inte skriva så exakt...

Det var naturligtvis ungefärliga procentsiffror jag var ute efter, men jag glömde visst skriva det... :)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill inte skriva så exakt...
>
Varför? Någon här kanske är intresserad och vill byta mot någon schysst cykel-pryl vettu.

Kolla radannonserna på Fotosidan.se.

Själv skulle jag säga 1/2-2/3 av nypriset för optik, om det är något som är bra och oanvänt (annars från osäljbart och uppåt) och kamerahus väldigt varierande beroende på märke, egenskaper och ålder. Viss eftertraktad optik som det är leveranstid på kan ligga förvånansvärt högt i pris. Om märket är litet kan det vara svårare att förutse prisnivån. Kvitto, originalförpackning och snygga bilder på grejorna är stora plus.

NiklasL skrev:
> Kolla radannonserna på Fotosidan.se.

Fast annonsers priser är ju helt meningslösa. Jag vet ju bara vad säljaren vill ha, inte vad prylen såldes för, eller om den ens blev såld...

Tradera och andra auktionssajter ger ju åtminstone möjlighet att se slutpriser, men är antalet objekt för rätt "märke" väldigt få är inte det heller mycket att gå på.

cactuz skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill inte skriva så exakt...
> >
> Varför? Någon här kanske är intresserad och
> vill byta mot någon schysst cykel-pryl vettu.

Bara intresserad av käsj, vettu!

geologen skrev:
> NiklasL skrev:
> -----
> > Kolla radannonserna på Fotosidan.se.
>
> Fast annonsers priser är ju helt meningslösa.

Nej, de brukar ligga ganska så rätt till skillnad från Blockets priser som kan vara ganska off hos en del optimistiska säljare.

> Tradera och andra auktionssajter ger ju
> åtminstone möjlighet att se slutpriser, men är
> antalet objekt för rätt "märke" väldigt få
> är inte det heller mycket att gå på.

Själv har jag köpt och sålt fotoprylar både i Sverige och USA och Tradera känns inte som ett seriöst alternativ, iaf inte för mig.

Helst skulle jag vilja hitta en köpare för hela utrustningen, för jag har ju ingen gläjde av att bli av med exempelvis två av objektiven och sen fortfarande vara kvar med resten...

Men jag tror jag börjar runt 70 % av nypris för objektiven då. Hälften för huset. Får hoppas nån är sugen! Risken är nog stor att ingen alls vill köpa. Har dåliga erfarenheter av att sälja saker begagnat. Har haft annonser ute för annat, med pinsamt låga priser, och inte en enda person har hört av sig.

För övrigt, vill du inte skriva här vad du här för prylar så blir det nog minst lika jobbigt att skriva det i din annons. Om du inte kan skriva vad du har för prylar brukar det ofta vara svårt att få det sålt, kan det vara därför som du har så dåliga erfarenheter av att sälja beggat? :)
Seriöst, jag skulle gärna ha en motivering till varför du inte kan skriva vad du ska sälja för prylar. Jag menar, ingen lär bita dig eller så för det och min personliga åsikt är att det hela mest bara känns löjligt som du gör i den här tråden. Men som sagt, de är ju bara min åsikt.

Lycka till med försäljningen i alla fall!

// Fischer

Får hoppas din annons är mera utfyld än vad som framkom i denna tråden, är ju lättare och bli av med utstyrelsen då iaf .
Om tidligare annonser är som denna tråd, är det ju inte konstigt att ingen har hörd av sig ;)P

//sven

Det hela är mycket enkelt. Jag vill inte att nån härifrån ska leta upp annonsen och jävlas med mig. Att lägga ut en annons innebär ju också att jag lägger ut personlig information på ett helt annat sätt än jag gör här annars.

enkelt: tradera,30 dagars auktion, 1kr utrop, ingen reservationsgräns.

De auktionerna är alltid de som slutar högst,men har du gammalt skräp så kommer det att bli ett lågt pris hur du än gör.

Som sagt, mellanklassgrejer som är som mest två år gamla. Nyaste grejerna är nyss fyllda ett år.

Tradera vågar jag inte sälja på. Då måste jag sälja till vem som helst som vinner, oavsett hur dåligt med pengar det blir. Jag vill ha mer kontroll över det hela, så vanliga annonser får det bli.

Nu blev det ju jobbigt, nu måste jag ju jävlas med alla som säljer fotoprylar i mellanklass. Tack så mycket för det... Nåja, bäst att sätta igång.

Mårten skrev:
> Nu blev det ju jobbigt, nu måste jag ju jävlas
> med alla som säljer fotoprylar i mellanklass.
> Tack så mycket för det... Nåja, bäst att
> sätta igång.

Du kan hålla dig till de från GBG-regionen.

Mårten skrev:
> Nu blev det ju jobbigt, nu måste jag ju jävlas
> med alla som säljer fotoprylar i mellanklass.
> Tack så mycket för det... Nåja, bäst att
> sätta igång.

HAHA, dagens! Fan va skönt att få avsluta kvällen med ett skratt, Mårten for gud! ;)

// Fischer

cactuz skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Nu blev det ju jobbigt, nu måste jag ju
> jävlas
> > med alla som säljer fotoprylar i mellanklass.
> > Tack så mycket för det... Nåja, bäst att
> > sätta igång.
>
> Du kan hålla dig till de från GBG-regionen.

Också kan du ju skippa alla Canon och Nikon-grejor eftersom det var lite mera ovanliga grejer.
Kanske Sony-prylar, de har väl kommit med lite digitala systemkameror senaste åren.

EDIT: Jag fattar inte hur jag lyckades citera/svara mig själv, men vi fixar ett stavfel här.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> Det hela är mycket enkelt. Jag vill inte att nån
> härifrån ska leta upp annonsen och jävlas med
> mig. Att lägga ut en annons innebär ju också
> att jag lägger ut personlig information på ett
> helt annat sätt än jag gör här annars.

Paranoid?
Kan det vara så att folk jävlas med dig för att du ställer så här dumma frågor?
Jag har fotograferat i tio års tid, köper en hel del grejer begagnat, bla. från fotosidan. Törs du inte skriva vad du har för prylar så kan du inte förvänta dig några svar.....sorry, men så är det!

(Edit:Norskt tagentbord)

Hur långt är ett snöre? Helt omöjligt att svara på då man inte vet förutsättningarna.

Hur mycket man får för begagnade saker är ju en fråga om timing och hitta rätt köpare. Behöver du sälja snabbt lär du ju inte få så mycket, har du tid att annonsera på flera ställen under lång tid kan du ju ha turen att få napp på någon som verkligen vill ha prylarna.

Objektiven håller ju värdet rätt bra men på husfronten har det förmodligen hänt en hel del på 2år, tillverkarna spottar ur sig modeller just nu som är betydligt bättre än föregångarna. Även om kameran tar bra bilder fortfarande. =)

Min 2år gamla D80 har precis 'ersatts' av D90 som på pappret verkar slå det mesta på D80, så min 'gamla' D80 lär inte gå för speciellt mycket pengar på begagnatmarknaden...

AxelSthlm skrev:
> Kan det vara så att folk jävlas med dig för att
> du ställer så här dumma frågor?
> Jag har fotograferat i tio års tid, köper en hel
> del grejer begagnat, bla. från fotosidan. Törs
> du inte skriva vad du har för prylar så kan du
> inte förvänta dig några svar.....sorry, men så
> är det!

Och varför skulle en generellt ställd fråga vara dum för att jag inte talar om vad jag har? Det finns ändå generella "riktlinjer" för begagnatpriser inom de flesta områden.

Jag har för övrigt redan fått svar, men så kommer ju alltid såna som dig, som inte verkar ha bättre saker för sig än att vara uppkäftiga.

geologen skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Kan det vara så att folk jävlas med dig för
> att
> > du ställer så här dumma frågor?
> > Jag har fotograferat i tio års tid, köper en
> hel
> > del grejer begagnat, bla. från fotosidan.
> Törs
> > du inte skriva vad du har för prylar så kan
> du
> > inte förvänta dig några svar.....sorry, men
> så
> > är det!
>
> Och varför skulle en generellt ställd fråga
> vara dum för att jag inte talar om vad jag har?
> Det finns ändå generella "riktlinjer" för
> begagnatpriser inom de flesta områden.
>
> Jag har för övrigt redan fått svar, men så
> kommer ju alltid såna som dig, som inte verkar ha
> bättre saker för sig än att vara uppkäftiga.

För all del Geologen, för all del......
(Edit: När jag ändå är uppkäftig så kan jag väl berätta att det heter "sådana som du", inte såna som dig.)
(Edit 2, jag är visst inte så smart som jag trodde, därmot dryg....huga....)

Geologen: I denna och ytterligare en "geologen vs. världen"-tråd (scf-tråden naturligtvis) ser jag ett klart mönster. Det finns gott om folk som gärna hjälper till och svarar på frågor, men de vill gärna ha lite mer information för att kunna ge bättre svar - information som du sitter på men envisas med att hålla inne med för att DU inte tycker att den är relevant.

Varför skulle någon dryga sig mot dig bara för att du har fotoutrustning av en viss sort? Att du inte hjälper till med att ge ordentliga förutsättningar för att svara på dina frågor är en betydligt större anledning att gnälla på dig. Den där martyr-inställningen när en tråd inte utvecklas som du vill hjälper ju inte nämnvärt heller.

davidi skrev:
> Geologen: I denna och ytterligare en "geologen
> vs. världen"-tråd (scf-tråden naturligtvis) ser
> jag ett klart mönster. Det finns gott om folk
> som gärna hjälper till och svarar på frågor,
> men de vill gärna ha lite mer information för
> att kunna ge bättre svar - information som du
> sitter på men envisas med att hålla inne med
> för att DU inte tycker att den är relevant.

Det finns gott om folk som vill jävlas, det kan vi konstatera. För att svara på ursprungsfrågan i tråden behövs ingen ytterligare information än det som finns i det första inlägget och det kompletterande inlägget strax därefter.

> Varför skulle någon dryga sig mot dig bara för
> att du har fotoutrustning av en viss sort?

Så skrev jag inte. Men skulle jag lägga ut listan över fotoprylarna här, så skulle vem som helst här inne kunna leta upp annonsen och därigenom få reda på personlig information om mig. Med tanke på en del typer här inne vill inte jag att den informationen ska kunna kopplas till mig här. Jag är medveten om att en del användare här vet vem jag är, men det räcker så.

Dessutom skulle nån enkelt kunna förstöra för mig genom att ringa med falska bud, till exempel, bara för att jävlas. Risken är nog ganska stor med tanke på hur en del här betett sig mot mig, bara för att jag har en åsikt de inte själva håller med om.

Låter ju tråkigt att det personer som håller på så men är du nöjd med de lika vaga svaren som frågorna är det ju bra för dig.

Tycker dock fortfarande det är märkvärdigt att inte kunna specificera vad det är för prylar, inte nog med att du inte får några bra svar man blir dessutom nyfiken! :)

AxelSthlm skrev:

> Edit: När jag ändå är uppkäftig så kan jag
> väl berätta att det heter "sånna..."

Skojar du?

alltså. grejen med autkion är att du får så mycket som folk tycker sakerna e värda.. får du inte mer än 1/3 av priset så. A, de är inte värda mer. B, du la ut dem i fel tid

du kan ändå sätta en minimusumma som måste bjudas innan budet är säljande fastän du startar på 1 kr..

btw sålde min ena system häromveckan.. 2 år gammal.. 30% av nypris fick ja för den.. Helnöjd med tanke på åldern.

Du verkar behöva lite hjälp med att sälja dina grejer. Play ball.

geologen skrev:
Har haft annonser ute för annat,
> med pinsamt låga priser, och inte en enda person
> har hört av sig.

Gör jag ett grovt överslag på dagens nypris för objektiven, så hamnar jag runt 17 000 kr. Nypris när jag köpte dem ca 19 000 kr sammanlagt.

SuperApe skrev:
> Du verkar behöva lite hjälp med att sälja dina
> grejer. Play ball.

Mest beror det nog på min taskiga tajming. Har ofta kvar grejer för länge innan jag försöker bli av med dem. Därför tänkte jag få iväg dem rätt snabbt den här gången. Den äldsta prylen fyllde två år i veckan, så det är inga antikviteter.

Destor fortare man vill bli av med dem = desto lägre pris. Sedan som med alla dyrare elektronik så gäller det att hitta rätt person.. är få vanliga privatpersoner som skulle köpa dina objektiv.. de flesta köper en billig 400 lr dylikt om de ska ha system och nöje sig me det...

Men sätt ut anonser på photosidor och på phototidningar.. och ge det 1-2 mån.

/d

Min D70 med två kitobjektiv kostade väl 13.000 när jag köpte den. Har ingen större förhoppning att få den såld (när man ser vad en D40 med objektiv kostar) så jag lär ha kvar den som andrahus när jag köper nytt hus. Min poäng: att gå efter nypris kan funka dåligt om man jämför med vad nya/jämförbara (oftast bättre) grejor kostar.

Fast objektiven säljs ju fortfarande nya. Ersättare finns inte. Huset, däremot, räknar jag inte med att få så mycket för. Det är där utvecklingen går snabbt.

Jag vet ju inte vad det är för objektiv (vad du menar med mellannivå). Kitoptik blir ju över när folk uppgraderar och jag tycker att bra och bättre optik håller värdet betydligt bättre.

I den nivån borde du rätt bra med pengar för optiken (inte skänka bort dem, alltså). Sätt ut omdömen om optiken i annonsen, så att folk fattar att det är bra gluggar för lite pengar.

Ja, fast just fotosidan visar, som sagt, bara vad säljaren vill ha. Inte vad det slutliga priset blev eller ens om prylen såldes till slut...

Kolla nypriserna på http://www.bhphotovideo.com/! De ligger ungefär på de svenska begagnatpriserna, konstigt nog. Jag kollade en del tradera, fotosidan och blocket nyss för en Canon EOS 40D. Konstigt hur folk tänker ibland.

För övrigt tror jag det lägsta priset på typ fotosidan återspeglar marknadspriset ganska bra. Det är så mycket som säljs där så alla sänker priset lite tills det nappar...

Tillbaka
Topp