BJS
Aktiv medlem
OT privatleasa bil
ooms sa:Om Lupon nu försvann fanns det säkert en anledning till det. Jag gissar att marknaden, dvs vi konsumenter, inte ville ha den. När man läser hur vissa resonerar här, typ "ingen har behov av ditt och datt, det borde räcka med det, vi ska spara biodrivmedel till det jag tycker", osv, så undrar man ju om det är nån slags kommunistisk planekonomi de står efter. En liten "elit" ska bestämma vad folket ska få köpa och göra. Man blir mörkrädd.
När det gäller Lupon, visst är det imponerande att den gick att köra på 0.33 l/mil. Men man måste alltid kolla på effektiviteten, vad levererade den, dvs hur många hästkrafter, körglädje, lastmöjligheter, etc? Annars kan man ju lika gärna imponeras av bilen som drar 0 l/mil eftersom den aldrig startas. Utifrån det kan jag tycka att det är lika imponerande att min 11 år gamla fyrhjulsdrivna kombi på nästan 2 ton och med 177hk klarar sig på 0.56 l/mil. Fanns inte många liknande bilar som grejade det då.
Men det är sanningen. Biobränsle kommer aldrig att gå att producera i de mängder som skulle krävas för att ersätta dagen bensin, fotogen och diesel. Inte ens i närheten. Därför är det naturligtvis klyftigast att använda den begränsade resursen till där den är svår/omöjlig att ersätta. Tyck vad du vill, men ICE för bruk till personbilar är en återvändsgränd som stänger snabbare än vad många tror. Gilla läget och anpassa sig till dagens verklighet likssom.
Bilintresse är btw på utdöende. Kidsen har inte bilplancher på pojkrummet längre, Kidsen går knappt på bilmässor, storstadsboende unga vuxna skaffar sig i allt mindre grad körkort. Bilen är inte cool - den tiden är förbi. Nu är den ett transportmedel. Att det fortfarande tillverkas motorstarka miljövidrig dyra storsuvar beror mest på att gubbar som växte upp när bilen var cool fortfarande är köpstarka och därmed finns marknaden så länge det är lagligt i kanske 10 år till?