OT privatleasa bil

jompa

Medlem
OT privatleasa bil
Nä jag får inte ut så mycket mer än att det bara är fördelar när man läser om det. Nackdelarna är rätt uppenbara allt annat än normalt slitage (jo vad det nu är) degar man själv tex krossad lykta o liknande. Man ska hålla sig inom milavtalet. Men vad är de stora nackdelarna??

Rico

Medlem
OT privatleasa bil
Det klassiska är väl att du låser dig rent finansiellt i 36 mån, medan du med en mer traditionell finansiering (handpenning/lån/cash) gör att du äger bilen och kan sälja den om man blir arbetslös osv. Men klarar man den risken så är det ett väldigt bra och enkelt bilägande. Det är säkert dyrare de facto men jag tycker det är värt pengarna för en trygghet i att veta exakt kostnad varje mån samt slippa risk med att de händer skit med ens egna bil (vilket jag tyvärr har erfarenhet av).

Akoa

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Rico sa:
Det klassiska är väl att du låser dig rent finansiellt i 36 mån, medan du med en mer traditionell finansiering (handpenning/lån/cash) gör att du äger bilen och kan sälja den om man blir arbetslös osv. Men klarar man den risken så är det ett väldigt bra och enkelt bilägande. Det är säkert dyrare de facto men jag tycker det är värt pengarna för en trygghet i att veta exakt kostnad varje mån samt slippa risk med att de händer skit med ens egna bil (vilket jag tyvärr har erfarenhet av).

I vissa fall är det ju billigare än att köpa. Det beror ju lite på om försäkring ingår eller inte. Oftast är ju vinterhjulen dock dyra att lägga till och då lönar det ju sig att köpa dessa själv.

jompa

Medlem
OT privatleasa bil
Men skot kan det hända med bilen som du iofs får stå för med din egenägda bil oxå. Antar att en leasad måste gå till märkesverkstaden som väl oftast är rätt dyr. Försäkring verkar vanligtvis inte ingå de erbjuder fina såna lösningar skriver de. Frågan är väl om man verkligen behöver en sprillans ny bil..

LP78

Medlem
OT privatleasa bil
Ja man får vara satans försiktig med dom , bucklor & repor och div slitage får man stå för den dagen man återlämnar bilen. Har hört om en kille som fick 24000 :- den dagen han lämnade in bilen .

geologen

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Skulle personligen inte orka med stressen det innebär att behöva vara försiktig. Bättre då att äga bilen och inte behöva bry sig.

Rattnalle

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
För att slippa bry sig som ägare ska man ha en bil som är värdelös sedan oavsett, annars kostar det om än mer indirekt.

Klucken

Medlem
OT privatleasa bil
Den stora nackdelen är väl att du inte äger bilen du betalar för..
Du betalar ju i stort sett bara vad den kostar att köra och motsvarande värdeminskning.

Så billigare för stunden kanske det är... men du har ju inget att byta in när det är dags att byta... typ.

jompa

Medlem
OT privatleasa bil
Nej exakt när hyrtiden gått ut har du inget att sälja så att säga, då har man bara spenderat pengar på iofs tryggt bilägande. Med räntan nu kanske det är en bättre deal o ta banklån ..men men fan vet..

slimm

Medlem
OT privatleasa bil
Min förra bil kostade 7000 i inköp och sedan kanske lika mycket till
i reparationer/besiktningsjobb totalt över en treårsperiod. Sedan skrotad.

Min nuvarande gav jag 11000 för i höstas och har bara tankat och kört än så länge.
Besiktad förra veckan utan anmärkning.

Jag tycker det är en klart bättre deal än att behöva spela statusspelet med grannarna.
Dessutom får jag mer pengar över till annat.

Rattnalle

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Fast pengarna man får tillbaka på inbyte är ju bara pengar du legat ute med ändå. Så det kvittar ju, antingen har man sparat motsvarande eller så leasar man igen och behöver inte lägga ut nästa gång heller.

Ska det vara billigt är en bil som inte har något värde att tappa rätt svårt att slå.

fastforward

Ny medlem
OT privatleasa bil
Har lämnat tillbaka en privatleasad bil, kändes inte som att de hade gjort det så många gånger förut. 5 minuters koll av mekaniker, hissade upp bilen, kollade att bromsarna inte låg på, kollade miltalet och allmän översyn. Fick betala 3000kr i självrisk för en buckla och 1500kr för spricka i rutan. Helt fair.

Är nu inne på andra privatleasingen. Rekommenderas för folk som är aktsamma med sina bilar och har bra koll på hur mycket man kör per år, kan bli dyrt annars.

Ett tips är att inte ta vinterhjul på leasing, det brukar vara dyrt, ca 250kr/mån. För de pengarna kan man köpa en uppsättning nya däck på alufälg som man får behålla efter leasingen. Eller köp på blocket.

Ett annat tips är att leasa utgående bilmodeller och/eller i konstig färg och pruta ordentligt. Eftersom restvärdet är fast (om det inte är det, välj inte privatleasing) så behöver man inte tänka på att ha en attraktiv bil för nästa köpare. Av samma anledning behöver man bara välja sådan utrustning som man själv värdesätter.

Extrautrustning brukar för övrigt vara väldigt dyr vid privatleasing, vanligtvis betalar man nästan hela extrakostnaden under leasingperioden - att lägga till sportstolar för 7500kr i listpris i min nuvarande leasing gav t.ex. en merkostnad om 200kr/mån (dvs 7200kr efter 36 mån). Välj en bil som har så mycket som möjligt av den utrustning du behöver som standard.

Klucken

Medlem
OT privatleasa bil
slimm sa:

Min nuvarande gav jag 11000 för i höstas och har bara tankat och kört än så länge.

Jag tycker det är en klart bättre deal än att behöva spela statusspelet med grannarna.
Du bor i stan va?
Hade du bott på landet hade du kanske uppskattat en mer pålitlig bil med garantier och lite annat trevligt.
Inte jättekul att få haveri mitt i skogen miltals från närmaste by mitt i vintern.. tycker jag iaf.
Allt beror ju på hur mycket man kör... och kanske var.. ;)

Johho

Ny medlem
OT privatleasa bil
Tog en Golf Alltrack på privatleasing, kunde pruta ner månadskostnaden 15 % pga att det var en lagerbil och VW behövde sälja bilar i december.

Kostar mig ungefär lika mycket på tre år som ränta och värdeminskning hade varit.

Finns ingen bra bilaffär men jag föredrar att köra säkert och ha nya grejer.

Hade en nyare BMW och blev jäkligt trött på mänskligheten när den skulle säljas, skönt att slippa det med leasing.

En tjänstebil skulle kostat mig mer än privatleasing.

slimm

Medlem
OT privatleasa bil
Klucken sa:
slimm sa:

Du bor i stan va?
Hade du bott på landet hade du kanske uppskattat en mer pålitlig bil med garantier och lite annat trevligt.
Inte jättekul att få haveri mitt i skogen miltals från närmaste by mitt i vintern.. tycker jag iaf.
Allt beror ju på hur mycket man kör... och kanske var.. ;)
Stan och stan vet jag väl inte. Ute i skogen en bit utanför sötälje. :-)

Lainen

Medlem
OT privatleasa bil
I mitt fall blev det billigare att leasa en helt ny bil än att köpa en 3 år gammal likvärdig. För att få samma månadskostnad som med privatleasing skulle jag ha behövt lägga upp ca: 165000 i handpenning på en bil som kostar 271000 och hoppas på att få tillbaka handpenningen efter 3 år vilket inte hade varit så troligt.

Överlag kan det vara fördelaktigare att leasa billigare bilar, men när det börjar bli PREMIUM och priset kommer över 300 000 så är det inte så fördelaktigt längre.

VW har också en skötselguide för privatleasing angående slitaget som ingår och det är rätt uppenbara grejer. Om det kostar extra är det troligtvis ett försäkringsärende ändå och det hade ju gällt även om bilen hade köpts.

länk till foldern
http://personbilar.volkswagen.se/co...tions/rendition.file/skoetselguide_vw_web.pdf

NickPick

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Hur många mil kör ni privatleasare per år?
Läste mycket om detta för ett till två år sedan.
Summan av kardemumman verkade vara att har man inte pengar till en ny bil så är det ett bra alternativ.

Själv köpte jag en 6 år gammal miljöbil för typ 60 lök. Men då är det såklart ingen ny bil.

SalkinL

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Köpte nästan ny bil för 4 år sedan. Enligt mina beräkningar så har jag sparat över 40000kr jämfört med att leasa. Då är reel värdeminskning med eftersom jag inte har bilen längre sen någon månad. Snittkostnad med ALLT(skatt, service, värdeminskning, försäkring m.m.) utom bensin landade på 17kr/mil.
Bilen i fråga var en Mazda 6 som hade 1100mil på mätaren vid inköp. Snittmil varje år landade på 1650mil vilket ger 2337kr/mån. Det är nog omöjligt att hitta en stor kombi att leasa för dom pengarna med skatt, vinterdäck och försäkring med i summan.
Allt är förutsatt att man kan slanta för bilen kontant och inte låna pengarna.

Jag köpte en nästan ny bil igen i hopp om att det skall bli ok ekonomiskt även denna gång.

e120guru

Ny medlem
OT privatleasa bil
Är inne på vår andra privatleasade bil från Audi.

Första hade vi i drygt två år (av ett 36 mån-avtal), sedan bytte vi för att milen dragit iväg snabbare än vad vi hade räknat med, och det blev billigare att lösa avtalet i förtid än att köra vidare och betala övermil.

Tillbakalämnandet var så att vi kom in några dagar före vi skulle hämta nya bilen och de besiktigade bilen. Fanns några smårepor i klarlacken på den, men inget stort. Inga anmärkningar på det.
Sedan lämnade vi bilen nör vi hämtade den nya. 10k fick vi betala för att lösa avtalet 11 mån i förväg.

En sak att ha lite koll på är hur villkoren för förtidsinlösen och övermil ser ut. På vårt nuvarande avtal kostar övermilen 7,50kr/mil och 3,50kr/mil återbetalas för outnyttjade mil.

izar

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Ett bilföretag idkar inte samhällstjänster dom gör så klart med vinst på detta och det är kunden/du som betalar. Det är alltid billigare att äga sin bil sedan kan man fråga sig vad en fast månadskostnad är värd?

Ubåt

Medlem
OT privatleasa bil
izar sa:
Ett bilföretag idkar inte samhällstjänster dom gör så klart med vinst på detta och det är kunden/du som betalar. Det är alltid billigare att äga sin bil sedan kan man fråga sig vad en fast månadskostnad är värd?
Absolut. Men måste man ta lån från bank eller bilfirma kan privatleasing vara ett bra alternativ.

SalkinL

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Många tror att leasa är billigare än att slanta bilen kontant.

Leasing av bil funkar nog lite som att köpa en tv för 199kr/mån, man ser bara den lilla kostnaden och då känns det billigt även om det i slutändan blir dyrare. Jag anar också att det för många som leasar är ett enkelt sätt att få ha en ny bil utan att betala 250000kr på ett bräde.

Själv har jag alltid valt att köpa bilar kontant, det känns bättre att äga bilen. Oavsett så är bilägande alltid ekonomiskt dåligt.

eketjall

Ny medlem
OT privatleasa bil
SalkinL sa:

Leasing av bil funkar nog lite som att köpa en tv för 199kr/mån, man ser bara den lilla kostnaden och då känns det billigt även om det i slutändan blir dyrare. Jag anar också att det för många som leasar är ett enkelt sätt att få ha en ny bil utan att betala 250000kr på ett bräde.

Själv har jag alltid valt att köpa bilar kontant, det känns bättre att äga bilen. Oavsett så är bilägande alltid ekonomiskt dåligt.
Kan leasing verkligen bli billigare än att låna? Låter konstigt att bilfirman skulle ha så mycket bättre lånevilkor att dom kan bjuda på en leasing som blir billigare än ett lån.

SalkinL

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
eketjall sa:
SalkinL sa:

Kan leasing verkligen bli billigare än att låna? Låter konstigt att bilfirman skulle ha så mycket bättre lånevilkor att dom kan bjuda på en leasing som blir billigare än ett lån.
Jag har svårt att se hur leasing skulle vara billigare än både lån och kontant köp. Har man möjlighet, så skall man köpa kontant anser jag.

Luzen

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
De undersökningar som gjorts, (Konsumentverket, biltidnignar mm) visar att det är mycket liten kostnadsskillnad mellan privatleasing och köp när det kommer till mindre och billigare bilar.
Större och lite dyrare är det däremot stor skillnad.

SalkinL

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Luzen sa:
De undersökningar som gjorts, (Konsumentverket, biltidnignar mm) visar att det är mycket liten kostnadsskillnad mellan privatleasing och köp när det kommer till mindre och billigare bilar.
Har köp avsett köp med egna pengar eller bankens pengar?

eketjall

Ny medlem
OT privatleasa bil
Luzen sa:
Vad är det som gör just små billiga bilar billigare att leasa?
Jag tar för givet att vi pratar billigare än att köpa i relativa siffror?
Har man räknat med orealistiska körsträckor? Olika villkor jämfört med större bilar? Eller tar man helt enkelt bara ut större vinster på "premium" bilar?

Donald Tramp

Ny medlem
OT privatleasa bil
Johho sa:
Tog en Golf Alltrack på privatleasing, kunde pruta ner månadskostnaden 15 % pga att det var en lagerbil och VW behövde sälja bilar i december.

Kostar mig ungefär lika mycket på tre år som ränta och värdeminskning hade varit.

Finns ingen bra bilaffär men jag föredrar att köra säkert och ha nya grejer.

Hade en nyare BMW och blev jäkligt trött på mänskligheten när den skulle säljas, skönt att slippa det med leasing.

En tjänstebil skulle kostat mig mer än privatleasing.
Jag är lite nyfiken på hur det kan bli billigare med privatleasing då den kostar ca 1.800:- netto som tjänstebil?

Nicathu

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Köper man en bil för 200 000:- och vårdar den ömt och inte kör mer än 1500 mil per år så får du kanske 100 000:- för den efter tre år. Bara värdeminskningen är på 2777:- per månad, har du dessutom lån på den så rusar det snart iväg.

Min fru privatleasar en bil i den klassen och betalar under 2000/mnd inkl service, vinterdäck och 2000 mil/år och det är svårslaget!

geologen

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Med tanke på den extrema värdeminskningen de första åren är jag uppriktigt förvånad över att nån, nånsin, köper en ny bil. Undantaget de allra minsta då, som bara kostar runt 100 000.

Jeppe_E

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SalkinL sa:

Mehn!

Man kan ju inte jämföra privatleasing med att kontantköpa en bil. Ska man göra en rättvis jämförelse så måste man jämföra att köpa bilen på avbetaling vs privatleasa den.

Jag har ägt min XC60 i 5 år nu. 60000 kr kontant, resten på avbetalning. Fri service 12000 mil ingick. Fram tills idag har bilen kostat mig ca 4500kr i månaden i räntor, amorteringar, försäkring. Vägskatt & drivmedel skall betalas oavsett om du leasar eller ej, så det är inte med i beräkningen. Restvärdet på bilen ligger i linje med den kvarvarande skulden. Jag räknar med att bilen är värd minst 60k när bilen är betald om 2 år.

En privatleasad XC60 (betydligt sämre utrustad) kostar 4800kr i månaden. Men är då begränsad till 1500 mil per år (jag kör mer).

Det är inte billigare att leasa en bil. Dessutom blir det alltid dyrare om du inte väljer standardbilen rakt av. Med tanke på räntorna och att man alltid kan baka in en del utrustning eller service i ett nybilsköp, så vill jag påstå att det är bättre att ta ett lån och privatköpa den. Men det är säkert lockande att få en helt ny bil, där "allt" är med i månadskostnaden. Men man kan göra precis samma avtal när man köper bilen med ett billån.

Men som sagt, ett bilköp är väldigt sällan en affär som ger plus i ekonomin.

Lainen

Medlem
OT privatleasa bil
Jeppe_E sa:
SalkinL sa:

Mehn!

Man kan ju inte jämföra privatleasing med att kontantköpa en bil. Ska man göra en rättvis jämförelse så måste man jämföra att köpa bilen på avbetaling vs privatleasa den.

Jag har ägt min XC60 i 5 år nu. 60000 kr kontant, resten på avbetalning. Fri service 12000 mil ingick. Fram tills idag har bilen kostat mig ca 4500kr i månaden i räntor, amorteringar, försäkring. Vägskatt & drivmedel skall betalas oavsett om du leasar eller ej, så det är inte med i beräkningen. Restvärdet på bilen ligger i linje med den kvarvarande skulden. Jag räknar med att bilen är värd minst 60k när bilen är betald om 2 år.

En privatleasad XC60 (betydligt sämre utrustad) kostar 4800kr i månaden. Men är då begränsad till 1500 mil per år (jag kör mer).

Det är inte billigare att leasa en bil. Dessutom blir det alltid dyrare om du inte väljer standardbilen rakt av. Med tanke på räntorna och att man alltid kan baka in en del utrustning eller service i ett nybilsköp, så vill jag påstå att det är bättre att ta ett lån och privatköpa den. Men det är säkert lockande att få en helt ny bil, där "allt" är med i månadskostnaden. Men man kan göra precis samma avtal när man köper bilen med ett billån.

Men som sagt, ett bilköp är väldigt sällan en affär som ger plus i ekonomin.
Men nu tillhör ju din bil kategorin dyrare bilar som det inte är förmånligt att leasa.

Räkna lite på denna och se om det blir lika billigt..
http://sommarkampanj.volkswagen.se/sportcombi-r-line/

EDIT: Förtydligar med att i privatleasingavgiften ingår serviceavtal och försäkring samt nybilsgaranti i 3 år.

Senast ändrad:

SalkinL

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Jeppe_E sa:
Mehn!

Varför inte? Det är ju 2 av de 3 alternativen man står framför vid ett bilköp? Om man inte jämför dom hur skall man då kunna ta ett beslut vad man föredrar?

*Leasa
*Låna
*Köpa för egna pengar

Lainen

Medlem
OT privatleasa bil
SalkinL sa:
Jeppe_E sa:
Mehn!

Varför inte? Det är ju 2 av de 3 alternativen man står framför vid ett bilköp? Om man inte jämför dom hur skall man då kunna ta ett beslut vad man föredrar?

*Leasa
*Låna
*Köpa för egna pengar
Helt rätt, sen måste man ju tänka på att man låser upp kapital som hade kunnat förränta sig någon annanstans.

NAnders

Medlem
OT privatleasa bil
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad hur man räknar på de olika alternativen vid inköpet. Man använder en kalkylränta oavsett om köpet görs med lånade pengar eller med egna pengar. Folk i allmänhet har dock svårt att ta till sig begreppen kalkylränta och kapitalkostnader utan betraktar kontantköp som "räntefria" (det är de inte) samtidigt som man tror att en avbetalning är en kostnad (det är den inte).

OT privatleasa bil
Jag låg i samma kval för ett par månader sedan. Leasing av en mini Cooper eller köp. Slutade med köp. De marknadsför leasing som "problemfritt bilägande" jo visst... Be om att få ut precis alla papper om leasing avtalet. Det är Fan löjligt. Den stora kostnaden är de extra mil du kör utöver avtalet. (för min kostade det 12 kr/mil?!) och du får enbart ha ett antar stenskott per dm2 nej usch.. Det låter bättre än det smaker.

Fast som ovan redan sagt. Bor du i en stad, inte kräver en massa extra utrustning samt att du inte har kontantinsats eller liknande visst då är det ett alternativ. Men, se till att du sätter dig in i avtalet innan du för pennan mot pappret.

Ps som du förstår så köpte jag en ny mini i slutändan ?

eketjall

Ny medlem
OT privatleasa bil
NAnders sa:
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad hur man räknar på de olika alternativen vid inköpet. Man använder en kalkylränta oavsett om köpet görs med lånade pengar eller med egna pengar. Folk i allmänhet har dock svårt att ta till sig begreppen kalkylränta och kapitalkostnader utan betraktar kontantköp som "räntefria" (det är de inte) samtidigt som man tror att en avbetalning är en kostnad (det är den inte).
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv brukar allt som går att få på 30dagars faktura vara "billigast" oavsett kostnad.
Vad saker kostar fram till nästa månadsskifte/bokslut brukar vara viktigare än vad det kostar totalt osv.
Att ha så få leverantörer som möjligt verkar också premierat även om det leder till högre kostnader.
Min ekonomi fungerar inte på samma sätt, vilket är tur.

Prästbol

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Om man själv har låga finansieringskostnader (besparingar, kreditvärdighet) är det billigare att köpa än att leasa.

Ännu billigare blir det om man köper den och behåller bilen länge. Så gör jag.

K ristian

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Vi behövde ny bil förra sommaren och det slutade också med köp. Tycker leasing är dyrt och man är begränsad. Om man nu leasar så ska verkligen allt ingå, tycker jag. Man ska inte behöva betala extra för vinterhjul. Sen är man begränsad med hur långt man får köra och man får inte ha djur i bilen. Ingen av de vi pratade kunde ge något exempel en skada eller förslitning som inte ingår i "normal" förslitning som man måste betala extra för vid återlämnandet.
Nej, vi kände bara att allt kändes väldigt osäkert och att man blir begränsad och uppbunden.

Lainen

Medlem
OT privatleasa bil
Dålig säljare isf och jag får ha djur i bilen men finns det hundhår kvar när den lämnas tillbaka kostar det extra.

fastforward

Ny medlem
OT privatleasa bil
Även om man betalar bil kontant så blir det en "kostnad" för att man låser pengar utan att få ränta. Om man har bolån så skulle man ju t.ex. kunnat amortera pengarna istället.

Leasar just nu en bil för 2k/mån. Listpris strax under 200k, prutat nypris 180k. Värde efter tre år ca 100-110k. Räntekostnad ca 8k. Tycker den kalkylen går ihop - 72k mot 78-88k för att köpa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer