Jeppe_E sa:
e120guru sa:
Prästbol sa:
e120guru sa:
Ni som cashar era bilar, hur beräknar ni kapitalbindningskostnaden?
Räntan på banklån.
Hur kommer du fram till att just den räntan är en bra kapitalbindningskostnad att använda i kalkylen? Och hur kommer man fram till att det är billigare då att casha än att belåna bilen?
Vad har det med saken att göra? Du menar om man kraschar bilen så pass att den blir inlöst? Det hände mig en gång. Jag blev påkörd bakifrån ordentligt och Volvo valde att lösa in bilen. Jag fick 95.000 kr. Bilen var inköpt begagnad för 90.000kr, 6 månader tidigare. Enda gången som jag gått plus på en bil ;)
Kapitalbindningskostnaden är mig veterligen inte kopplat till något annat än just räntan. Om det sedan är låneränta, elelr inkomstränta spelar ju mindre roll. Jag har inte insett att man måste ta med eventuella krascher i kalkylen.
Nu är det väl bara du som har yrat om krascher..?! Kan inte se att jag nämde, eller ens antydde, krascher...
Jag kritiserar ingen, jag är bara nyfiken på hur man räknat att det är en bra idé investeringsmässigt att casha bilen om man räknar sin kapitalbindningskostnad till lika med låneräntan. Med den kalkylen torde kostnaden i slutänden bli den samma.
Och på samma sätt är det intressant att veta hur man kommit fram till att just den räntan är lämplig att sätta som kapitalbindningskostnad, och inte någon annan... Just låneräntekostnaden är ju precis lika godtyckligt som något annat, så någon form av motivering till varför den är lämplig som indata till sin kalkyl för kapitalbindning.
Mina ca 300k jag inte lade på att betala vår förra bil kontant satt istället i investeringar som under samma tid gav i genomsnitt 13,4% i årlig avkastning, vilket ju kan diskuteras om det är bra eller inte (jag tycker det inte är fantastiskt bra, betydligt lägre än åren innan). Alltså skulle jag i nästa kalkyl, för att vara generös, runda av nedåt till 10% kapitalbindningskostnad, då det är den uteblivna avkastningen på kapitalet pga att det är bundet i en bil istället för att kunna generera avkastning.
Just pga att det är rätt mycket spelrum i hur man kommer fram till sin kapitalbindningskostnad, därför frågade jag vad folk räknade med när de betalade kontant.
Åter till grundämnet så beror det väldigt mycket på respektive avtal och bil om det är ett vettigt alternativ till att köpa eller ej. Kan bara råda TS att själv göra sin kalkyl på kr/km eller kr/månad (beroende på vad man vill). Glöm inte bort dock att med privatleasing är räntan inte avdragsgill, det är den om du har finansierat den med lån, även om det med dagens räntor inte gör så stor skillnad, men några kronor blir det ju.
Om du har möjlighet att belåna hus utan att utlösa eventuella amorteringskrav om du inte redan amorterar tillräckligt så är ju räntan på huslån oftast en hel del bättre än billån.