OT privatleasa bil

ooms

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SocialGimp sa:
Själv köpte jag ny bil privat. Inte säker på att det var det billigaste alternativet (eller dyraste) men jag värdesätter friheten att köra så långt jag vill, äga den så länge jag vill o ev laga bilen på det sätt jag vill om skador uppstår.

Sedan Hedenhös är det absolut bästa alternativet att köpa en 3 år begagnad bil. Inget har förändrats där.
+1 och +1
Värdetappet de första åren är enormt, åtminstone om man vill ha en lite bättre och välutrustad bil och inte bara ett transportmedel.

zodah

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
jonte987 sa:
NickPick sa:
jonte987 sa:
Ja, det är det jag säger. Framför allt är min tes att om privatleasing vore billigare än förmånsbil så fanns det ingen som hade förmånsbil.

Det som duger i dagligt tal får duga på happyride också. Jag har som sagt aldrig hört någon kalla det gör nåt annat än tjänstebil
Byt umgänge. Tjänstebil är bilen som enbart används i tjänsten, får inte tas hem om arbetsplatsen inte är utgår från hemmet samt får ej användas privat mer än max 10 gånger och 50 mil per år (om jag minns rätt) om chefen går med på det.

Själv lägger jag mina pengar på cyklar så då får bilparken lida...
Jag slutade fundera när första Google träffen bekräftar det jag säger. (Se längre upp). Självklart kan jag ändå ha fel men jag väljer att gå vidare i livet.
Gå du vidare du, så länge du behåller vetskapen att du har fel :-) I dagligt tal med ngn som inte behöver veta skillnaden spelar det nog ingen roll men det är två olika saker.

Själv så kollade jag lite snabbt på privatleasing för ett par år sedan och kom fram till att det inte var för mig. Jag tycker det är bättre att köpa en 3-4 år gammal bil kontant.
Men om man absolut vill ha en ny bil kan det vara ett alternativ. Det är rätt dyrt men relativt problemfritt, speciellt om man kan vårda den ordentligt, dvs har inga barn som repar lack och spiller yoghurt i baksätet. Samt kan hålla sig till de stipulerade milen under 3 år.

jonte987

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
zodah sa:
jonte987 sa:
NickPick sa:
jonte987 sa:
Ja, det är det jag säger. Framför allt är min tes att om privatleasing vore billigare än förmånsbil så fanns det ingen som hade förmånsbil.

Det som duger i dagligt tal får duga på happyride också. Jag har som sagt aldrig hört någon kalla det gör nåt annat än tjänstebil
Byt umgänge. Tjänstebil är bilen som enbart används i tjänsten, får inte tas hem om arbetsplatsen inte är utgår från hemmet samt får ej användas privat mer än max 10 gånger och 50 mil per år (om jag minns rätt) om chefen går med på det.

Jag slutade fundera när första Google träffen bekräftar det jag säger. (Se längre upp). Självklart kan jag ändå ha fel men jag väljer att gå vidare i livet.
Gå I dagligt tal med ngn som inte behöver veta skillnaden spelar det nog ingen roll men det är två olika saker.

.
Ja, och det är precis det jag skrev högre upp.:)

Oskar

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
jonte987 sa:
zodah sa:
jonte987 sa:
NickPick sa:
jonte987 sa:

Gå I dagligt tal med ngn som inte behöver veta skillnaden spelar det nog ingen roll men det är två olika saker.

.
Ja, och det är precis det jag skrev högre upp.:)
Att ”tjänstebil” inte är ett absolut begrepp bekräftas bl.a. av en enkel sökning på ordet på Skatteverkets hemsida. Där konstateras bara att om man använder sin tjänstebil för privat bruk så ska man i de flesta fall förmånsbeskattas.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Vid det här laget är det väl ganska utrett vad som menas med tjänstebil respektive förmånsbil så varför inte bara släppa den diskussionen? Inget illa ment men det blir mest tröttsamt att dividera om vem som menade vad och det tillför inget.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SocialGimp sa:
Enligt min erfarenhet är förmånsbil inte ngn vidare förmån sedan ungefär 10 år tillbaka eftersom skattereglerna förändrats till det sämre. För en herrans många år sedan var det helt klart en förmån och många körde t o m runt med fri bensin e t c. Förmånsbil idag anser jag bara är en annan finansieringsform (avser större företag o bruttolöneavdrag).

Privatleasing verkar ok så länge avtalen och avtalspartnern är ok. Men man lägger sitt öde i andras händer.

Själv köpte jag ny bil privat. Inte säker på att det var det billigaste alternativet (eller dyraste) men jag värdesätter friheten att köra så långt jag vill, äga den så länge jag vill o ev laga bilen på det sätt jag vill om skador uppstår.

Sedan Hedenhös är det absolut bästa alternativet att köpa en 3 år begagnad bil. Inget har förändrats där.

Häpp!
Nej det är inte överdrivet förmånligt om man har även ett bruttolöneavdrag, jag har beställt en bil för 530 000:- som förmånsbil och den kostar mig 4300:- netto. Sen sjunker kostnaden om jag kör mycket vi har dels drivmedelsersättning som överstiger soppan om bilen drar lite och den vanliga rabatten på förmånsvärdet om man kör över 3000mil per år. Jag räknar dock inte med att komma över det, så med mina mil räknar jag med att i slutändan ha ett netto på 3000:-/mån samt att jag torskar pensionsavsättning. Det hade ju inte gått att köpa en så dyr bil privat och komma undan med den summan, men ändå.

Jag tycker jobbet skulle stå för bilen helt och vi bara har förmånsvärdet då tjänsten kräver bil. Vi har dock tillgång till tjänstebil men det suger ju pung att krångla med när man kör mycket och ofta åker tidigt hemifrån.

Jag ångrar mig faktiskt att jag inte testade att ta en Tesla tror det hade varit en bra affär med den billigare modellen.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Hälsingland sa:
SocialGimp sa:
Enligt min erfarenhet är förmånsbil inte ngn vidare förmån sedan ungefär 10 år tillbaka eftersom skattereglerna förändrats till det sämre. För en herrans många år sedan var det helt klart en förmån och många körde t o m runt med fri bensin e t c. Förmånsbil idag anser jag bara är en annan finansieringsform (avser större företag o bruttolöneavdrag).

Privatleasing verkar ok så länge avtalen och avtalspartnern är ok. Men man lägger sitt öde i andras händer.

Häpp!
Nej det är inte överdrivet förmånligt om man har även ett bruttolöneavdrag, jag har beställt en bil för 530 000:- som förmånsbil och den kostar mig 4300:- netto. Sen sjunker kostnaden om jag kör mycket vi har dels drivmedelsersättning som överstiger soppan om bilen drar lite och den vanliga rabatten på förmånsvärdet om man kör över 3000mil per år. Jag räknar dock inte med att komma över det, så med mina mil räknar jag med att i slutändan ha ett netto på 3000:-/mån samt att jag torskar pensionsavsättning. Det hade ju inte gått att köpa en så dyr bil privat och komma undan med den summan, men ändå.

Jag tycker jobbet skulle stå för bilen helt och vi bara har förmånsvärdet då tjänsten kräver bil. Vi har dock tillgång till tjänstebil men det suger ju pung att krångla med när man kör mycket och ofta åker tidigt hemifrån.

Jag ångrar mig faktiskt att jag inte testade att ta en Tesla tror det hade varit en bra affär med den billigare modellen.
Om du har ett netto på 3000 kr/mån netto för en sådan dyr bil så gissar jag att du knappast har ett bruttolöneavdrag? Min vilda gissning är att en bil för 500' kostar det dubbla om man, som de flesta(?) större företag gör, inkluderar bruttolöneavdrag. Hur man än räknar blir det dyrt med förmånsbil. Enda fördelen är att man slipper ligga ute med en kontantinsats.

Bruttolöneavdrag eller inte så blir det en kostnad som någon ska stå för oavsett och det är inget som magiskt trollas bort bara för att man kallar det förmånsbil. Skatteverket står knappast för notan. Är man konsult/säljare, en vandrande balansräkning alltså, så påverkar en "fri" bil ditt löneutrymme indirekt oavsett.

En elbil har jag inte räknat på men det borde väl såklart bli ngt billigare m a p lägre drifts-/servicekostnader samt förmånsvärde. Nackdelen är väl ett högre inköpspris men det verkar gå åt rätt håll prismässigt. Spännande framtid oavsett!

JockeS

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Då det är privatleasing tråden handlar om så kommer här min erfarenhet.

Är inne på min 2a leasingbil, Seat Leon X-perience 1.4 TSI 2019.
Den första var en identisk bil som hade allt det jag behövde. Navi, avtagbart drag m.m.
4500 mil för 36 mån.
Betalade 2900:- exkl försäkring, skatt och drivmedel. Men vinterdäcken ingick i det priset som var påslag på 150:-/mån.
Frugan hade råkat köra på en betonggris med fronten lite lätt så skadan fanns där och var rejält synlig.
Långt innan jag skulle lämna tillbaka den så kollade jag med min ÅF om skadan och han sa att jag kan välja att fixa det själv innan återlämning, kravet var att det skulle vara fackmannamässigt gjort. Men också billigare.
Men orkade inte hålla på så vi gjorde en återlämningsbesiktning ca 4 veckor innan och dom släppte igenom skadan.
Dock skulle jag få betala 4000:- för 2 nya framdäck då dom hade 4mm kvar. Kravet är minst 5mm kvar vid återlämning.
Köpte nya på däckonline för 2000:- och fick dom monterade av kompisen..
Hade dessutom kört 3600 mil så jag fick tillbaka 1900:- för undermilen från Volkswagen Finans.

vid återlämnadet så hämtade jag samtidigt ut en exakt likadan modell på ny leasing.
Den kostar mig nu 3100:- inkl försäkring istället.
Vinterdäck på 17" alufälgar fick jag med som en deal av säljaren utan kostnad övht. Så dom får jag behålla när jag lämnar tillbaka bilen om 2 år.
Enda sura är att skatten per år har gått från 800:- till 2600:- tack vare bokusmalus.

Men jag tycker leasing som privatperson är riktigt bra. Och jag många i min närhet har det också.
Så länge man tar hand om bilen så är det inga problem.
Visst, shit happens med dörruppslag osv.

Men jag tror det har med vilken handlare man leasar utav. Det är som cykelbutiker. Vissa är kanonbra och släpper igenom en större skada vid återlämning, och vissa försöker suga en på pengar för ett stenskott i huven.

Hälsingland

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SocialGimp sa:
Hälsingland sa:
SocialGimp sa:

Häpp!

Om du har ett netto på 3000 kr/mån netto för en sådan dyr bil så gissar jag att du knappast har ett bruttolöneavdrag? Min vilda gissning är att en bil för 500' kostar det dubbla om man, som de flesta(?) större företag gör, inkluderar bruttolöneavdrag. Hur man än räknar blir det dyrt med förmånsbil. Enda fördelen är att man slipper ligga ute med en kontantinsats.

Bruttolöneavdrag eller inte så blir det en kostnad som någon ska stå för oavsett och det är inget som magiskt trollas bort bara för att man kallar det förmånsbil. Skatteverket står knappast för notan. Är man konsult/säljare, en vandrande balansräkning alltså, så påverkar en "fri" bil ditt löneutrymme indirekt oavsett.

En elbil har jag inte räknat på men det borde väl såklart bli ngt billigare m a p lägre drifts-/servicekostnader samt förmånsvärde. Nackdelen är väl ett högre inköpspris men det verkar gå åt rätt håll prismässigt. Spännande framtid oavsett!
Företaget står för en del och jag blir belastad med ett bruttolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet, dvs lågt om man väljer rätt bil. Vi har en variant med TCO (total cost of ownership) så inköpspriset är inte längre så relevant som det var innan utan andrahandsvärdet spelar störst roll. Låg servicekostnad som typ en tesla har är ju positivt med denna modell.

Jag valde dock till mycket utrustning så det blev rätt högt ändå. Jag är ingenjör med projekt spridda över landet så kostnaden för företaget om jag har en tjänstebil eller förmånsbil är hugget som stucket, det är bara någon form av policy för att slippa gnäll från andra som inte har resor i tjänsten men tycker sig ändå skulle ha rätt till fri bil om dom skulle ändra detta för oss som har resor i vardagen.

Att jag landar på 3000:- netto är pga att vi står själva för tankning men får 15:-/netto per mil och bilen drar ca 0,5l/mil. Jag kör 200-250mil i månaden och får således ett överskott. Jag var på väg att ta ren elbil då milersättningen var densamma och då blev kalkylen bra, men detta började man prata om att ändra hos oss så då ändrade jag mig, med laddning hemma hade det ju ändå varit en ok deal tror jag. Jag räknar dock med att nästa bil blir en elbil men vad som hänt med ersättningar och regler tills dess återstår ju att se.

Edit: Jag valde laddhybrid och räknar med att köra till typ 95% på el privat.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SocialGimp sa:
Hälsingland sa:
SocialGimp sa:

Häpp!

Skall man ha en ny miljöbil är det faktiskt rätt förmånligt med bruttolönsavdragsbil. Och jo, i viss mån trollas en del av kostnaden bort i och med att det är just bruttolönesvdrag och att arbetsgivaren kan skjuta tillbaka Arbetsgivaravgiften, visst är det fortfarande billigare med en privatägd 3-år gammal bil som man har till dess den är 6 år (givet att det är en bil med minst 6 års garanti), men vill man ha en fräsh bil så är det faktiskt en rätt vettig deal.

Men som alltid med bil oaktat hur man har den är det dyrt och tråkigt.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Bengt-re sa:
Skall man ha en ny miljöbil är det faktiskt rätt förmånligt med bruttolönsavdragsbil. Och jo, i viss mån trollas en del av kostnaden bort i och med att det är just bruttolönesvdrag och att arbetsgivaren kan skjuta tillbaka Arbetsgivaravgiften, visst är det fortfarande billigare med en privatägd 3-år gammal bil som man har till dess den är 6 år (givet att det är en bil med minst 6 års garanti), men vill man ha en fräsh bil så är det faktiskt en rätt vettig deal.

De lägre kostnaderna som ett företag betalar för en bil äts effektivt upp med förmånsbeskattningen. Det är ju vad jag förstår det den är till för, det får ju inte vara orättvist på något sätt :). På bensin-/diesel-bilar blir det sällan en bättre kalkyl än att köpa privat.

Har inte koll på hur mkt skillnad det gör att välja någon form av miljöbil då jag inte bott i Sverige på ett tag men absolut kan det få vågskålen att tippa över. Någon form av inköpspremie + lågt förmånsvärde gör säkert gott för kalkylen.

Bengt-re

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SocialGimp sa:
Bengt-re sa:

De lägre kostnaderna som ett företag betalar för en bil äts effektivt upp med förmånsbeskattningen. Det är ju vad jag förstår det den är till för, det får ju inte vara orättvist på något sätt :). På bensin-/diesel-bilar blir det sällan en bättre kalkyl än att köpa privat.

Har inte koll på hur mkt skillnad det gör att välja någon form av miljöbil då jag inte bott i Sverige på ett tag men absolut kan det få vågskålen att tippa över. Någon form av inköpspremie + lågt förmånsvärde gör säkert gott för kalkylen.
Jo. När jag räknade på det blev det så att skålen vägde över, men glöm det på en vanlig bensin/diesel bil - Då är det i BÄSTA fall ungefär samma peng - som alltid beror det ju lite på exakt hur man räknar.

Dessutom ändras ju regler och förutsättningar från år till år, så sanningar blir kortlivade.

Hälsingland

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Formel för att räkna på privatleasing https://imgur.com/a/bKbC8

Förklaring:

Ligger priset kring 600 kronor eller över – låt bli, leta upp ett annat alternativ. Det är inget bra avtal för privatleasing.

• Kommer du i närheten av 400 kronor, eller ännu lägre? Då är det helt klart intressant! Nu har du förutsättningarna för en bra privatleasing.

När du lärt dig den här beräkningen blir det väldigt intressant att jämföra bilhandlarnas erbjudande. Använd vår formel för att få koll på dina utgifter.

snott från automotorsport

Använder jag den på min förmånsbil får jag 293:- per tusenlapp så det får väl ändå ses som en ok deal.

Senast ändrad:

-****-

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
ooms sa:
SocialGimp sa:

+1 och +1
Värdetappet de första åren är enormt, åtminstone om man vill ha en lite bättre och välutrustad bil och inte bara ett transportmedel.
Så gott som alla bruksbilar tappar halva värdet på mellan 3 och 4 år. Ny som begagnad, oavsett prisnivå. Ju nyare (dyrare) bil ju större blir ju värdetappet i absolut belopp, så köpa nyare begagnad (3 år) är som du skriver ofta den bästa kompromissen mellan pris, tillförlitlighet och komfort.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
-****- sa:
ooms sa:
SocialGimp sa:

+1 och +1
Så gott som alla bruksbilar tappar halva värdet på mellan 3 och 4 år. Ny som begagnad, oavsett prisnivå. Ju nyare (dyrare) bil ju större blir ju värdetappet i absolut belopp, så köpa nyare begagnad (3 år) är som du skriver ofta den bästa kompromissen mellan pris, tillförlitlighet och komfort.
Jag vetefan om det är så för Volvobilar faktiskt. Jag sitter och räknar lite på att byta till en större volvokombi, alltså sista årsmodellen av V70/XC70 (2016) eller en ca 3 år gammal V90. Båda de två är ohemult dyra om man kollar till vad man fick ge för dem nya. Om jag klickar fram en helt ny V90 med det jag anser mig behöva så ligger kontantpriset på dryga 400 kkr, men jag får ge ca 300 kkr för en ungefär lika välutrustad tre år gammal bil med 4-6k mil på mätaren. Volvos värde varar, hette det ju en gång i tiden, och det verkar vara så fortfarande...

ooms

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
thomaslundstrom sa:
-****- sa:
ooms sa:
SocialGimp sa:

+1 och +1
Jag vetefan om det är så för Volvobilar faktiskt. Jag sitter och räknar lite på att byta till en större volvokombi, alltså sista årsmodellen av V70/XC70 (2016) eller en ca 3 år gammal V90. Båda de två är ohemult dyra om man kollar till vad man fick ge för dem nya. Om jag klickar fram en helt ny V90 med det jag anser mig behöva så ligger kontantpriset på dryga 400 kkr, men jag får ge ca 300 kkr för en ungefär lika välutrustad tre år gammal bil med 4-6k mil på mätaren. Volvos värde varar, hette det ju en gång i tiden, och det verkar vara så fortfarande...
Jag skrev "en lite bättre bil". Vad som gäller arbetarbilar lämnar jag därhän...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
ooms sa:
Jag skrev "en lite bättre bil". Vad som gäller arbetarbilar lämnar jag därhän...
Låt mig citera det jag svarade på:

ooms sa:
Var i det citatet står det att just arbetarbilar inte tappar värdet på mellan 3 till 4 år? Du skriver ju själv "oavsett prisnivå".

ooms

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
thomaslundstrom sa:
ooms sa:
Låt mig citera det jag svarade på:

ooms sa:
Var i det citatet står det att just arbetarbilar inte tappar värdet på mellan 3 till 4 år? Du skriver ju själv "oavsett prisnivå".
Lägg inte ord i min mun, det är inte jag som skrivit det du citerar, det var -****-.

Men visst, 3 år gamla bilar står högt i pris just nu, troligtvis pga den låga skatten. Mitten 2018 höjdes skatten kraftigt på många bilar (även när bonus/malus-straffet försvinner efter 3 år), och nu 1 januari blev det ju än värre. Så det bidrar nog till att just nu höja andrahandavärdet på lätt begagnade bilar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
ooms sa:
Lägg inte ord i min mun, det är inte jag som skrivit det du citerar, det var -****-.
Sant. Ledsen.

ooms sa:
Men visst, 3 år gamla bilar står högt i pris just nu, troligtvis pga den låga skatten. Mitten 2018 höjdes skatten kraftigt på många bilar (även när bonus/malus-straffet försvinner efter 3 år), och nu 1 januari blev det ju än värre. Så det bidrar nog till att just nu höja andrahandavärdet på lätt begagnade bilar.
Och nu i år prognostiserar de att nybilsförsäljningen kommer gå ner en sisådär 10% på helåret jmf med 2019 (mycket pga en puckel i försäljningen i och med högre skatten 1 jan) så det lär bli ännu värre att köpa 3-årig beg.

Gano

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
ooms sa:
Har inte riktigt koll. Jag har en BMW 530d -2017 som snart ska tillbaka efter leasing. Menar du att detta är en bil som är "eftertraktad" på marknaden pga låg skatt? Jag betalar 3600/år i skatt om jag minns rätt. Den är typ fullutrustad inkl M-sport och har gått 6300 mil.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Gano sa:
ooms sa:
Har inte riktigt koll. Jag har en BMW 530d -2017 som snart ska tillbaka efter leasing. Menar du att detta är en bil som är "eftertraktad" på marknaden pga låg skatt? Jag betalar 3600/år i skatt om jag minns rätt. Den är typ fullutrustad inkl M-sport och har gått 6300 mil.
Har inte heller riktigt koll men gillar att lägga mig i. Bara som en jämförelse så köpte min polare 2018 en Tiguan med en 2-litersdiesel, 150 kusar. Den betalar han ungefär 8000 kr/år i skatt för och kom som en obehaglig överraskning eftersom han inte kände till bonus malus. Så gissningsvis är du lyckligt lottad.

weldion

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Den 1/1 2020 så övergick bränsleförbrukningsberäkningen från NEDC till WLTP och med det så fick de flesta bilar en högre förbrukningssiffra. Därav den högre bilskatten.
Nu så tyckte inte jag att förbrukningssiffrorna, med NEDC som mätmetod, var orealistiska. En sak om mätmetoden genererade siffror som aldrig överensstämde med verkligheten. Min erfarenhet är att jag alltid hamnade under bilens angivna bränsleförbrukning vid normal körning.
Att man även mäter med en högre maxhastighet (131 km/h) i WLTP, borde vara irrelevant för den svenska marknaden. Staten får in mer skatt, så det är väl därför man har bytt mätmetod för beräkningen.

Enligt tidningen Teknikens Värld så höjs skatten på Peugeot 208 PureTech 130 Aut8 med bensin som drivmedel med 751,7% under de 3 första åren.
Källa: https://teknikensvarld.se/sa-hog-blir-din-bils-skatt-efter-arsskiftet-lista-med-100-tals-bilar/

Kneecap

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
ooms sa:
Tjena!

Största anledningen till att tre år gamla bilar har fått högt andrahandsvärde är för att tyskarna m.fl. hämtar bilar på löpande band. Exporten har exploderat. Bilförsäljarna har problem eftersom så mycket försvinner utomlands.
De flesta som köper en ny bil vill ha en ny bil och bryr sig inte om skatten. När bonus/malus infördes så ökade försäljningen innan och sjönk efter för att efter bara någon månad öka till högre siffror än innan. Kommer bli samma sak nu, januari, februari kommer vara lugnt, sen fylls orderböckerna i samma takt igen.
En viss skillnad är att många företag har börjat köpa laddhybrider, vilket en del redan ångrar så det är skitkasst för långresande säljare som knappt har nytta av batteridriften.

ooms

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Kneecap sa:
ooms sa:
Tjena!

Största anledningen till att tre år gamla bilar har fått högt andrahandsvärde är för att tyskarna m.fl. hämtar bilar på löpande band. Exporten har exploderat. Bilförsäljarna har problem eftersom så mycket försvinner utomlands.
De flesta som köper en ny bil vill ha en ny bil och bryr sig inte om skatten. När bonus/malus infördes så ökade försäljningen innan och sjönk efter för att efter bara någon månad öka till högre siffror än innan. Kommer bli samma sak nu, januari, februari kommer vara lugnt, sen fylls orderböckerna i samma takt igen.
En viss skillnad är att många företag har börjat köpa laddhybrider, vilket en del redan ångrar så det är skitkasst för långresande säljare som knappt har nytta av batteridriften.
Det har du rätt i, kronan har ju blivit bananvaluta också, så flera faktorer påverkar beg.marknaden.
Jag märker själv att det är ett j-a tryck på beg.marknaden. Hade egentligen inte tänkt byta själv än på ett par år, men dök upp en bra utrustad BMW som hade nästan allt vad jag ville ha hos en handlare hemma i Uppsala en helg för nån månad sen. Jag var och kollade på den på söndagen, mest för skojs skull, men började fundera lite på att kanske byta ändå, men på måndagen försvann den. Hade lagts ut till försäljning sent fredag em. Har haft ögonen öppna sen dess, och inte mycket intressant kommer ut, men när det gör det försvinner de på 1-2 dagar.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Gano sa:
ooms sa:
Det är den alldeles säkert, vi sålde nyss en välutrustad Audi A6 3.0 -14 vi hade ägt den i 18 mån och fick 20 000:- mer än vi köpte den för. Ca 3000:- i årsskatt och v6 med quattro, dessa bilar är ju mer eller mindre utrotade med bonus malus. Sålde den efter 40 min på blocket så jag var helt klart för billig ändå. Köper man en A6 idag så åker man på 8000:- i skatt för den med fyrcylindrig motor och quattro, hittade inte vad den större dieseln landar på, men det lär ju vara några tusen till.

Sen om det är skatten eller efterfrågan från andra länder pga låg krona som gör det vet jag inte, kanske en kombo. När vi köpte nästa bil påstod handlaren att många bilar gick till Finland och det kan ju stämma med tanke på att jag sålde till en bilhandlare i Luleå.

ooms

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Gano sa:
ooms sa:
Den är nog definitivt eftertraktad, försök gärna kolla upp vad motsvarande sen 2018 eller 2019 betingar i skatt (första 3 åren är de drabbade av malus, men även utan malus är skatten högre). Och som weldion skriver, fr 1/1 2020 börjar man beräkna skatten utifrån WLTP som drabbar förbränningsbilar rejält. Inte alls ovanligt att bilar som av 2016-2017 års modell har skatt på 2-3000kr nu åker upp till 7-8000kr.

zodah

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Och så gick man i valet och kvalet för 2 år sedan om man verkligen skulle köpa en dieselkombi från VW. Skatten är 1572 kr/år på min. (just nu för man väl tillägga, det kan ju ändras)

Blir väl troligen så att folk kommer behålla sina gamla skitiga bilar längre istället för att byta mot el...

Miljözonerna kommer väl i och för sig vare sig jag vill eller inte men de verkar dröja några år i Sthlm i alla fall. Om en 5 år så är nog elbilarna så pass bra att man kan ha dem för långfärd också. Men infrastruktur för laddning ställer nog till det fortsatt under väldigt lång tid framöver

izar

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
weldion sa:
Den 1/1 2020 så övergick bränsleförbrukningsberäkningen från NEDC till WLTP och med det så fick de flesta bilar en högre förbrukningssiffra. Därav den högre bilskatten.
Nu så tyckte inte jag att förbrukningssiffrorna, med NEDC som mätmetod, var orealistiska. En sak om mätmetoden genererade siffror som aldrig överensstämde med verkligheten. Min erfarenhet är att jag alltid hamnade under bilens angivna bränsleförbrukning vid normal körning.
Att man även mäter med en högre maxhastighet (131 km/h) i WLTP, borde vara irrelevant för den svenska marknaden. Staten får in mer skatt, så det är väl därför man har bytt mätmetod för beräkningen.
Det måste du vara ensam om, körde du med tejpade dörrar mm. bilfabrikanterna gör?

Joklkol

Ny medlem
OT privatleasa bil
Tror det är mycket billigare. Säg du köper en bil för 100k,på 3 år kommer du lagt ner det dubbla på försäkring, skatt och reparationer.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Joklkol sa:
Tror det är mycket billigare. Säg du köper en bil för 100k,på 3 år kommer du lagt ner det dubbla på försäkring, skatt och reparationer.
Vilket inlägg syftar du till?

Så du menar att om man köper en bil för 100k så kommer man att betala 200k till för försäkring, skatt och reparationer?? Jag har köpt risigare bilar än så och har aldrig varit i närheten av att betala 200 000 kr i omkostnader, kanske 50k är närmare sanningen. Det måste ha varit ett fel som letat sig in i din text.

weldion

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
izar sa:
weldion sa:
Det måste du vara ensam om, körde du med tejpade dörrar mm. bilfabrikanterna gör?
Man kör som folk. Behövde i vart fall inte anstränga mig särskilt för att klara NEDC-siffrorna.

Kneecap

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
izar sa:
Tjena!

Jag har inte fått någon bil att ligga under vid min normala dagliga körning men ganska precis spot on. Vid långfärd lyckades min gamla V70 ligga under uppgiven lvg-förbrukning. Men då kör jag inte i 130 heller.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Kneecap sa:
izar sa:
Tjena!

Jag har inte fått någon bil att ligga under vid min normala dagliga körning men ganska precis spot on. Vid långfärd lyckades min gamla V70 ligga under uppgiven lvg-förbrukning. Men då kör jag inte i 130 heller.
Helt omöjligt med en bensin-Qashqai i varje fall...

ooms

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Kneecap sa:
izar sa:
Tjena!

Min BMW 320d Xdrive 2009:a ligger också ganska precis spot-on NEDC-siffrorna.
Om jag inte minns fel var det väl just en BMW och en VW som testades i USA när VW torskade dit på fusk, BMW:n låg spot-on lab-siffrorna vid verklig körning, medan VW:n drog iväg rejält när den kom ut på vägarna...

Spacekitty

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Kneecap sa:
Spacekitty sa:
Mmm har tre bolag, kör inte det minsta lilla i tjänsten i något av dom. Blir nog enklast att ta det privat.
Tjena!

Nä då är det ju privat som gäller. Annars är vi inne på skattefusk och det är ju sisådär bra om man blir påkommen.
Det verkar som om jonte987 har rätt i den här frågan. Inget skattefusk.

Jag kan ta en tjänstebil på företaget och om jag kör den privat så betalar jag "förmånsvärde". En fräsig laddhybrid för 450 papp skulle ge mig en privat kostnad på ca 1400 kronor i månaden, billigare för mig än privatleasing. Min kollega vill också ha en ny bil, så han ska kolla upp alla detaljer lite närmare.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Spacekitty sa:
Mmm har tre bolag, kör inte det minsta lilla i tjänsten i något av dom. Blir nog enklast att ta det privat.
Tjena!

Nä då är det ju privat som gäller. Annars är vi inne på skattefusk och det är ju sisådär bra om man blir påkommen.

Jag kan ta en tjänstebil på företaget och om jag kör den privat så betalar jag "förmånsvärde". En fräsig laddhybrid för 450 papp skulle ge mig en privat kostnad på ca 1400 kronor i månaden, billigare för mig än privatleasing. Min kollega vill också ha en ny bil, så han ska kolla upp alla detaljer lite närmare.
Menar du tjänstebil eller förmånsbil nu då? ;)

Spacekitty

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
SocialGimp sa:
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Spacekitty sa:
Tjena!

Menar du tjänstebil eller förmånsbil nu då? ;)
Det heter tjänstebil på riktigt, men kallas förmånsbil om man kör den privat och betalar sitt förmånsvärde, om jag förstått det rätt.

Kneecap

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Spacekitty sa:

Tjena!

My bad, har inte stenkoll på vad som gäller med företagsägda bilar.

1400 i månaden låter ju som en hit.

Oskar

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Kneecap sa:
1400 i månaden låter ju som en hit.
Sen tillkommer ju företagets kostnader. I slutändan brukar det inte bli någon större skillnad mellan att ta bilen på företaget och att ta den privat. Sen finns det ju alltid specialfall, t.ex. har ju Tesla Model 3 Long Range AWD visat sig vara extremt (nåja) förmånlig att ha som egenföretagare.

SocialGimp

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Mårten sa:
Man får inte glömma att bruttolöneavdraget medför minskade pensionsavsättningar (ITP 1) när man räknar på förmånsbil. Särskilt för den som trillar över tröskeln på 7,4 IBB (480 000 kr) och får de högre avsättningarna. Då är det ganska mycket pengar på ett år (ytterligare ca 300 förlorade kr per tusenlapp i lön man avstår plus ev. avkastning under resten av tiden fram till man tar ut pensionen).

I gengäld lägre skatt, japp. Men det ska nog vara med i kalkylen om man gör en riktig jämförelse mellan alternativen.
Word! Det blir ofta glädjekalkyler när man ser vilka fräcka bilar man plötsligt har råd med när det vankas förmånsbil.

Spacekitty

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Mårten sa:
Man får inte glömma att bruttolöneavdraget medför minskade pensionsavsättningar (ITP 1) när man räknar på förmånsbil.
Om man har bilen som löneväxling, som jag förstår det. T.ex. tar en kul bil istället för högre lön, eller sänker lönen motsvarande för att få bilen. Jag fortsätter med samma lön och har redan max pensionsavsättning + tjänstepension.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
OT privatleasa bil
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Spacekitty sa:
Tjena!

Låter som en bra idé. Verkar som fler kommit till samma slutsats att det med dagens regler är ett förhållandevis förmånligt upplägg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer