Hälsingland sa:
SocialGimp sa:
Enligt min erfarenhet är förmånsbil inte ngn vidare förmån sedan ungefär 10 år tillbaka eftersom skattereglerna förändrats till det sämre. För en herrans många år sedan var det helt klart en förmån och många körde t o m runt med fri bensin e t c. Förmånsbil idag anser jag bara är en annan finansieringsform (avser större företag o bruttolöneavdrag).
Privatleasing verkar ok så länge avtalen och avtalspartnern är ok. Men man lägger sitt öde i andras händer.
Själv köpte jag ny bil privat. Inte säker på att det var det billigaste alternativet (eller dyraste) men jag värdesätter friheten att köra så långt jag vill, äga den så länge jag vill o ev laga bilen på det sätt jag vill om skador uppstår.
Sedan Hedenhös är det absolut bästa alternativet att köpa en 3 år begagnad bil. Inget har förändrats där.
Häpp!
Nej det är inte överdrivet förmånligt om man har även ett bruttolöneavdrag, jag har beställt en bil för 530 000:- som förmånsbil och den kostar mig 4300:- netto. Sen sjunker kostnaden om jag kör mycket vi har dels drivmedelsersättning som överstiger soppan om bilen drar lite och den vanliga rabatten på förmånsvärdet om man kör över 3000mil per år. Jag räknar dock inte med att komma över det, så med mina mil räknar jag med att i slutändan ha ett netto på 3000:-/mån samt att jag torskar pensionsavsättning. Det hade ju inte gått att köpa en så dyr bil privat och komma undan med den summan, men ändå.
Jag tycker jobbet skulle stå för bilen helt och vi bara har förmånsvärdet då tjänsten kräver bil. Vi har dock tillgång till tjänstebil men det suger ju pung att krångla med när man kör mycket och ofta åker tidigt hemifrån.
Jag ångrar mig faktiskt att jag inte testade att ta en Tesla tror det hade varit en bra affär med den billigare modellen.
Om du har ett netto på 3000 kr/mån netto för en sådan dyr bil så gissar jag att du knappast har ett bruttolöneavdrag? Min vilda gissning är att en bil för 500' kostar det dubbla om man, som de flesta(?) större företag gör, inkluderar bruttolöneavdrag. Hur man än räknar blir det dyrt med förmånsbil. Enda fördelen är att man slipper ligga ute med en kontantinsats.
Bruttolöneavdrag eller inte så blir det en kostnad som någon ska stå för oavsett och det är inget som magiskt trollas bort bara för att man kallar det förmånsbil. Skatteverket står knappast för notan. Är man konsult/säljare, en vandrande balansräkning alltså, så påverkar en "fri" bil ditt löneutrymme indirekt oavsett.
En elbil har jag inte räknat på men det borde väl såklart bli ngt billigare m a p lägre drifts-/servicekostnader samt förmånsvärde. Nackdelen är väl ett högre inköpspris men det verkar gå åt rätt håll prismässigt. Spännande framtid oavsett!