SalkinL sa:
Många tror att leasa är billigare än att slanta bilen kontant.
Leasing av bil funkar nog lite som att köpa en tv för 199kr/mån, man ser bara den lilla kostnaden och då känns det billigt även om det i slutändan blir dyrare. Jag anar också att det för många som leasar är ett enkelt sätt att få ha en ny bil utan att betala 250000kr på ett bräde.
Själv har jag alltid valt att köpa bilar kontant, det känns bättre att äga bilen. Oavsett så är bilägande alltid ekonomiskt dåligt.
Mehn!
Man kan ju inte jämföra privatleasing med att kontantköpa en bil. Ska man göra en rättvis jämförelse så måste man jämföra att köpa bilen på avbetaling vs privatleasa den.
Jag har ägt min XC60 i 5 år nu. 60000 kr kontant, resten på avbetalning. Fri service 12000 mil ingick. Fram tills idag har bilen kostat mig ca 4500kr i månaden i räntor, amorteringar, försäkring. Vägskatt & drivmedel skall betalas oavsett om du leasar eller ej, så det är inte med i beräkningen. Restvärdet på bilen ligger i linje med den kvarvarande skulden. Jag räknar med att bilen är värd minst 60k när bilen är betald om 2 år.
En privatleasad XC60 (betydligt sämre utrustad) kostar 4800kr i månaden. Men är då begränsad till 1500 mil per år (jag kör mer).
Det är inte billigare att leasa en bil. Dessutom blir det alltid dyrare om du inte väljer standardbilen rakt av. Med tanke på räntorna och att man alltid kan baka in en del utrustning eller service i ett nybilsköp, så vill jag påstå att det är bättre att ta ett lån och privatköpa den. Men det är säkert lockande att få en helt ny bil, där "allt" är med i månadskostnaden. Men man kan göra precis samma avtal när man köper bilen med ett billån.
Men som sagt, ett bilköp är väldigt sällan en affär som ger plus i ekonomin.