[OT]Program till skapande av hemsida

Buddha

Aktiv medlem
Finns det något program med mycket frihet i som man enkelt skapar en snygg hemsida med?
Jag vill inte att det ska se för "mallat" ut så färdiga paket på nätet går nog bort, samtidigt sm jag inte kan ett jota om programmering/ kodskrivande.
Det kommer att användas på en mac och får kosta max runt 3000:-.

Hej,

Beror lite på hur du vill att slutresultat ska bli. Ska det vara formulär/Script m.m.?

iWeb? Enkelt och lätt att använda.
Sitter annars själv med Dreamweaver som dock kräver mer av användaren.

Mvh

-M-

Script...?
Det är ett plus om det går att fixa formulär o.dyl. eftersom sidan ska användas till mitt nya företag och det kan vara en fördel om man t.ex. kan fylla in intresseanmälan via siten.

Det vore också bra om det är enkelt att ändra och uppdatera siten också, men det kanske är givet i alla program.

eller kör ett cms-system som du gör ett tema till.
Umbraco, dotnetnuke...
Umbraco behöver du inget program till. Utvecklar lätt och ledigt i webbläsaren.

baah, på mac är textMate trevligast.. fast då gäller det ju att man kan sin kåååd ;)

men det du efterfrågar med intresseanmälningar m.m så krävs det mer än bara ett program (nåja dreamweaver fixar väl endel sånt) då behövs antligen kunskap inom något serverside språk eller något färdigskrivet finns ju klara fördelar med bådeoch.. Dessutom behövs någonstans att ha prylarna liggandes fast det kostar ju inte så mycket i månaden, finns väl från någon tia.
Låter som ett CMS med ett custom-tema skulle passa som handen i hansken :)

om du specar vad du vill ha,hur det ska se ut,
och det inte är alltför invecklat, så kan jag göra sidan/orna för dig
för tre app / alt cykeldelar ;-)

Buddha skrev:
-------------------------------------------------------
> Script...?
> Det är ett plus om det går att fixa formulär
> o.dyl. eftersom sidan ska användas till mitt nya
> företag och det kan vara en fördel om man t.ex.
> kan fylla in intresseanmälan via siten.
>
> Det vore också bra om det är enkelt att ändra
> och uppdatera siten också, men det kanske är
> givet i alla program.

Eftersom du själv verkar ha nollkoll (jo det verkar tyvärr så) och skall ha det till ditt företag så tycker jag att du skall vända dig till ett proffs så att du kan få en sajt som är utvecklad efter konstens alla regler. Tycker du skall sikta på att få tag i en frilansare eller liknande som kan skapa en sida som är sökmotoroptimerad, tillgänglighetsanpassad och validerar enligt w3c rekomendationerna.

Nollkoll? Jag?! Det var det fräckaste....

Nej, jag kan villigt erkänna att data inte är min grej.
Anledningen till att jag vill göra sidan själv är att hålla kostaderna låga i det här skedet. Får jag snurr på verksamheten så blir det nog aktuellt att anlita ett proffs, men jag vet inte om det finns marknad för min idé än (det finns ingen som erbjuder den tjänsten idag) så det får skjutas på framtiden.

Jag tackar för hjälpen och ställer in siktet på iWeb.

jag skulle rekommendera valfri textredigerare och skriv html taggar för hand, det tar lite längre tid i början men på slutet så blir det klart effektivare och snyggare än att göra det i en editor. dessutom är det gratis

Äh, det alla verkar glömma är att för att skapa en snygg hemsida så krävs det mer än bara DW, textredigerare eller vilket program man nu vill använda för att skriva/drag-n-drop:a själva koden. Lite kunskaper i Photoshop eller liknande program skulle nog kunna vara att föredra också då en snygg hemsida sällan består enbart av kod utan även av diverse grafik.

När det kommer till själva kodningen så säger jag Coda och Dreamweaver som "nybörjare". Sen när du lärt dig lite mer så kan du även ge dig på CSSEdit som kan vara ett av de bästa programmen någonsin.

Tillbaka
Topp