[OT] Pyspunka på bildäcken

Mathias B

Aktiv medlem
Igår så bytte jag till vinterdäck på bilen. Ett av däcken hade helt slut på luft och pumpades upp. Idag när jag gick förbi bilen så såg jag att.det var dåligt med luft i vänster framdäck. Utifrån detta så la jag ihop 1+1 och fick fram pyspunka.

Så nu funderar jag på följande; går det att laga? Jag tänker mig liknande gucka som många har till sina cyklar. Finns det för bil och håller det när det är kallt ute? Finns det andra sätt att laga? Eller bör jag leta på ett nytt däck?

Enklast, spraya på såpvatten och se var det läcker. Är det ventilen så åker du och byter den på en däckfirma. Punkaspray funkar men ska/bör bara användas i nödsituation. Man kan ju tycka det är dyrt att få saker att funka men det brukar kosta när det inte funkar.

Om du till exempel har en spik i däcket så blir det pyspunka. Verkstan drar ut spiken och sätter en plugg i hålet som "fästs" med solution. Och så en lagningslapp på insidan. Det kommer kosta dig en femhunka på däcksverkstan ungefär, inklusive ombalansering. Men kolla som sagt ventilen först. Om du känner sisådär inför gubbslem kan diskmedelsvatten funka.

Börja (efter ventilkontroll medelst saliv) med att kolla om det sitter nån skruv i däcket. Om du inte hittar nåt vet jag inte vad som är smartast, åka till verkstad eller testa med punkaspray. Om nyare däck skulle jag nog åka till en verkstad, dom borde hitta punkaorsaken. Men om däck slitna och bara nån säsong kvar skulle jag testa med spray.

Jag har provat punkaspray i ett pyspunkat vinterdäck och det fungerade utmärkt två vintrar även när det var nedåt 20 minus. Höll precis lika tätt som övriga tre däck. Men hade det varit nytt hade jag nog åkt och lagat det på riktigt.

på min förra bil hade jag samma problem då var det alu fälgen som hade börjat att ärga så det blev ett litet mellanrum mellan fälgen och däcket. tog bort däcket och slipade rent och satte tillbaks däcket och pyspunkan var borta.

men som andra skriver spruta med diskmedel blandat med vatten före att hitta läckan

Putte.w skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt bil!

+1
Tänk på att gucka/spray kan ge obalans som är hopplös att bli av med.

Putte.w skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt bil!

+1
Ny bil är ett måste tyvärr. En Bentley helst.

Senast ändrad:
Fixade ett pys med punkaspray för ett par år sen utan vidare läckage eller obalans. Bara att köra tills det stelnat så är det jämt fördelat ;-)

Jag bjöd över vår käre kamrat Landrovermannen som fick slemma lite på ventilen, (han är inte allt för kräsen den killen) det visade sig att ventilen är lika tät som en Gagnsings utgående saldo, det läcker inget alls. Har kikat igenom däcket efter vassa föremål, men hittar inget, det läcker inte heller i mellan fälgen och däcket, vad jag kan se. Men jag antar att detta inte utesluter att det är hål i däcket eller springa mellan däck och fälg. Ska kika närmare på det i bättre ljus imorgon innan jobbet. Jag hoppas att Rattnalles erfarenhetsbeprövade påstående stämmer för det blir nog att prova det och hoppas att guckan klarar av längre perioder av -20 och frekventa långkörningar här i Dalom lika bra som i Götet.

Ny bil verkar trevligt, men känner inte för en Bentley. Går det att byta en gammal 850 rakt av emot en sådan här?:
2015-jaguar-f-type-coupe-r-for-sky-team-rear-view-bike-racks.jpg

Cyklarna får gärna följa med. Det är inte helt orimligt va?

Använd inte spray! Kommer bli dyrt när däcken skall bytas i framtiden då det är ett helvete att göra rent. Åk till verkstad, drick en kaffekaffekdverkstverkvevkaffekdverkstverkvevedkaffekdverkstverkvkaffekdverkstverkvevedkaffekdverkstverkaffekdverkstverkvevedkaffekdverkstvkaffekdverkstverkvevedkaffekdverkskaffekdverkstverkvevedkaffekdverkaffekdverkstverkvevedkaffekdvkaffekdverkstverkvevedkaffekkaffekdverkstverkvevedkaffkaffekdverkstverkvevedkakaffekdverkstverkvevedkaffekdverkstverkvevkaffekdverkstverkvkaffekdverkstverkaffekdverkstvkaffekdverkskaffekdverkaffekdvkaffekkaffdverkstaverksvrhelframtidframtbyskdäckKommspiAnväAkaff

Hade också slut på luft i ett av däcken, och det berodde på en rostig plåtfälg. Däckverkstan slipade insidan av fälgen (kanten) för en rimlig peng.

Jag vet inte hur det fungerar långa perioder i många minusgrader men någon vecka var åtminstone inga problem. Göteborg bjuder ju annars mest på slaskväder. Å andra sidan ska det ju torka och sen borde temp inte vara så viktigt.

Ang hur det ser ut när däcket ska av vågar jag inte säga något om för det sitter fortfarande på fälgen ståendes under mina föräldrars balkong i väntan på en tur till tippen.

Lyfter gammal tråd med samma frågeställning. Fattar att det rimliga är att åka till en däckfirma och låta dom fixa det men borde det inte funka att skicka i lite stans gucka, pumpa upp och köra runt lite. Tätar ju pyspunka på cykeln så varför inte i bildäcket? Borde ju iaf va bättre än sådan specifik bilpunkaspray man kör i som blir stenhård!?

Lyfter gammal tråd med samma frågeställning. Fattar att det rimliga är att åka till en däckfirma och låta dom fixa det men borde det inte funka att skicka i lite stans gucka, pumpa upp och köra runt lite. Tätar ju pyspunka på cykeln så varför inte i bildäcket? Borde ju iaf va bättre än sådan specifik bilpunkaspray man kör i som blir stenhård!?
Vet du vad problemet är? Om det är en spik (kan vara liten och svår att se) är det bra att få bort den och pluggat på riktigt, så den inte ställer till mer skit. Seriösa däckverkstäder tar bort däcket och kontrollerar även insidan, oseriösa struntar i det och pluggar utifrån med följd att spiken kan sitta kvar (jag vet av erfarenhet, låt aldrig upplands motor fixa däck).

Att klegga med gucka skulle jag se som nödlösning. Duger väl på en cykel, men på en bil och de farter som gäller där vill jag ha det riktigt gjort. Kostar ju dessutom bara ett par hundralappar.

Jag har tidigare löst det med däckfix på spray från biltema för en hundring, fixade biffen permanent med reservation för att jag eventuellt bytte däck kort därefter.

Jag lagade en punka som skett pga plåtskruv med Biltemas bilsalamisats. Funkar utmärkt efter 1,5 år.
Jag har även lämnat in bil till gummiverkstad med samma typ av punka och de gjorde samma lika men kollade däckets insida också. Det är förstås ordentligare och så man borde göra alltid, men nödalternativet funkar alltså enligt min ringa erfarenhet också.

Funkar kanon. Hade en liten läcka nånstans på ett bakdäck på nyköpt bil och fick fylla kanske varannan vecka. 1 deciliter Stans gjorde susen.

Är det på vinterhjulen och de har några år på nacken beror det ofta på lacksläpp, gummirester eller ärgning (eller rost om det är plåtfälgar) på insidan av fälgkanten. Går det inte att tvätta/borsta bort kan man renovera fälgen om det är en finfälg. Annars brukar nya begagnade vara billigare... om de är i bra skick. Ordentligt med fett i montaget kan hjälpa, en del däcksfirmor fattar, andra inte. Det är inte en uppsamlingsplats för stabila genier rent generellt. Men vetefan var de samlas egentligen. Förutom på Happy så klart.

Kontrollera/laga däcket hos någon som kan det, oavsett vilken punkavätska du använder är den tänkt för nödrep eller entreprenad/lgf-fordon. Du har ingen koll på om t.ex. innerlinern skulle vara skadad om du inte kränger av däcket, och tomkörda däck fulla med gummirester är inget någon bör färdas på för sin egen och andras skull. På däckverkstaden jag jobbade tog vi 250kr för att ta montera av däcket och slipa in en combiplugg.

Jag hade pyspunka tapoa 0.1 bar per vecka. Rätt svårt att hitta läckan men med vattenbad och tålamod hitta jag hålet, lite metalltråd som satt i slitsen, bubbla minimalt. Lämna in på däckverksta och de var en rätt omfattande procedur att ta av däck rengöra limma plugga. Men inte farligt dyrt ändå. Skulle alldrig chansa på halvdan metod med tanke på hur besvärligt med punka vid fel tillfälle kan vara.

Är det på vinterhjulen och de har några år på nacken beror det ofta på lacksläpp, gummirester eller ärgning (eller rost om det är plåtfälgar) på insidan av fälgkanten. Går det inte att tvätta/borsta bort kan man renovera fälgen om det är en finfälg. Annars brukar nya begagnade vara billigare... om de är i bra skick. Ordentligt med fett i montaget kan hjälpa, en del däcksfirmor fattar, andra inte.

Ett hett tips är att borsta rent och sedan använda bead sealer.

Har pyspunka på ett av sommardäcken. Sköt på det problemet genom bytet till vinterdäcken.. Men ska byta nästa vecka så väl dags igen... Funderat på bara spruta in gucka. Men tänkt om nu efter hittade den här tråden. Happy levererar igen. Tack! Så ofta det enda av internet man behöver, även för icke-cykelrelaterat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp