OT - Radonsanering ?

Emil777

Aktiv medlem
OT - Radonsanering ?
Happyride - bättre än "Bygga hus" !

Min fråga gäller inte cykelmärket Radon, där har jag totalsanerat för länge sedan. Utan källaren i huset.

Vi har 2 - 4 ggr gränsvärdena för radon i källaren, på övervåningen runt gränsvärdet. Vi har mätt värdena själva två ggr under åren vi bott här m.h.a. "puckar" som skickas till labb.
Källaren är inredd, men ingen sover där. Bara gäster sover i gästrummet i källaren. Själv är jag inte orolig för radon, men familjen bor ju här också. Vi vill givetvis sanera om det går på ett rimligt sätt.
Om inte annat för att kunna sälja huset utan krångel senare.

Huset är årsmod 1973 med efterinstallerad radonpump (innan vi flyttade in) och vvx-ventilationssystem med ventiler i alla rum och våningsplan. vvx-systemet är nyss genomgånget och uppdaterat.

Det är inredd källarvåning och övervåning i huset. Jag vet inte om det är s.k. "blåbetong", men det någon slags betongstenar i källarens väggar och betong i bjälklaget. Annars antar jag att radonet kommer från berggrunden.

Vi har hittills provat med att uppdatera ventilationssystemet och startat radonpumpen, som jag tyckte lät för mycket när vi flyttade i . Det hjälpte litet, främst på övervåningen men mätvärdena i källaren är fortfarande 2-4ggr över gränsvärdena.

Någon som provat att anlita en saneringsfirma eller har råd om vad vi kan göra för att minska antalet radondöttrar ?

Väldigt tacksam för input.
Happy har aldrig svikit, bara överraskat !

OT - Radonsanering ?
Jag vet bara vad en släkting gjorde. Han reglade betongväggar och golv och satte skivor på, så det blev nya ytskikt in mot rummen.
Mellanrummet är ordentligt ventilerat för att vädra ut radon och fukt.
Deras hus är typ 150+150 kvm, så den minskade golvytan i källaren gör inte så mycket. (men det kostade nog en del)

OT - Radonsanering ?
Vi har mekanisk till-/från-luft som får ner värdena under gränsen.
Man kan förstås ersätta alla innerväggar, eftersom de läcker radon åt två håll inomhus. Det skall även finnas någon "tapet" som stänger inne radonet i väggarna. Det förutsätter iofs att radonet kommer från byggnadsmaterialet. En radonsaneringsfirma kan mäta var det kommer ifrån.

OT - Radonsanering ?
Har kontaktat Ocab + en lokal firma.
Får se hur det åderlåter familjeföretaget...
Kostar säkert minst en cykel..

Attans, såg att ett statligt radonbidrag (18Mkr totalt) nu är slut.

OT - Radonsanering ?
Vart och på hur många ställen suger pumpen?

Hade du god omsättning på luften i källaren ett par dagar innan samt under mätningen när pumpen var påslagen?

OT - Radonsanering ?
Jag hade Radea hemma här som gjorde en gratis första koll som konstaterade markradon och endast försumbart från byggmaterial. Fick sedan en offert som vi sket i.

Nu har vi lagt in ventilerade golv (främst för fukt) och får ett FTX-system driftsatt imorgon. Vi hade snitt 270 innan och ett värsta värde på runt 600 i ett av rummen. Där insåg vi dock att det fanns tre hål rak genom plattan upp i det uppreglade golvet. Lär ha läckt in en del markradon den vägen…

Så, ta reda på varifrån radonet kommer och åtgärda sedan efter det.

OT - Radonsanering ?
Vart och på hur många ställen suger pumpen?

Hade du god omsättning på luften i källaren ett par dagar innan samt under mätningen när pumpen var påslagen?
Kan bara se att det går ner ett PVC-rör på ett ställe genom källargolvet. Ett "gym-rum" där det finns en dörr till garaget. Men antar att det då bara är en "sugpunkt". Det är ca 100mbar undertryck i PVC-röret som är kopplat till pumpen/fläkten.
Jag säger att omsättningen på luften var god, då en ventilationsfirma bytt vvx-aggregat och kontrollerat luftflöden i varje rum i huset. Vi mätte radonhalten under ca. 3 månader innan vi skickade in radonpuckarna.

OT - Radonsanering ?
2-4x innebär 400-800bq/m3 luft
I mina öron låter det inte som att det kommer från marken
Värdena brukar vara mångdubbelt högre.
Vad är det för material i väggarna på nedervåningen?
Jag gissar på blåbetong.
Vad har du för ventilation i huset?
Många äldre hus har bara självdrag vilket inte duger idag radon eller ej.
Paxfläktar och andra leksaker som den lokala snickaren installerar när man renoverar ett badrum duger inte heller.
Värdena påminner väldigt mycket om vårat hus och lösningen var riktigt mekanisk frånluft som är i drift 24/7,extra tilluftsventiler,nya frånluftsdon och sen en ventgubbe som justerade in anläggningen till 0,7 luftomsättningar/timme
Årsmedelvärden gick från
800->170bq/m3 luft.
Totalkostnad var väl ungefär 10000kr för en 250m2 kåk fördelat på 2 våningar.
Man ska även vara medveten om att faran med radon är starkt överdriven om man inte röker.
Det finns väldigt många som lever på skrämselpropaganda och folks rädsla.
"Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att ungefär 14 procent av antalet lungcancerfall i Sverige är orsakade av radon. Det motsvarar cirka 500 lungcancerfall per år. 450 av dessa är orsakade av radon i kombination med rökning medan 50 av fallen är icke-rökare."
Vi har ungefär 4000 lungcancerfall/år i Sverige vilket ger att 1,25% av alla lungcancerfall är orsakade av radon hos icke-rökare....
Riskerna är inte överdrivet stora.

Senast ändrad:
OT - Radonsanering ?
"Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att ungefär 14 procent av antalet lungcancerfall i Sverige är orsakade av radon. Det motsvarar cirka 500 lungcancerfall per år. 450 av dessa är orsakade av radon i kombination med rökning medan 50 av fallen är icke-rökare."
Riskerna är inte överdrivet stora.
Fan, jag som hade hoppats på att kunna få röka litet...

Bra input!
Skrev du rätt på antalet nollor eller blev det runt 10'000kr för er sanering/åtgärder?
Det låter ju bättre än jag hoppats.
Vi har mekanisk från/tilluft i hela huset utom "gymrummet" i källaren.

OT - Radonsanering ?
Fan, jag som hade hoppats på att kunna få röka litet...

Bra input!
Skrev du rätt på antalet nollor eller blev det runt 10'000kr för er sanering/åtgärder?
Det låter ju bättre än jag hoppats.
Vi har mekanisk från/tilluft i hela huset utom "gymrummet" i källaren.
10 000 var kostnaden för oss.
När vi gjorde det fick man bidrag vilket jag tror att man får nu igen.
Kolla med Boverket .
Har du redan mekanisk till och frånluft skulle jag fundera på injusteringen innan jag gjorde något annat.
Öka flödet lite och mät.
För oss gjorde 0,2 luftomsättningar extra underverk för att halka under gränsen.
Se till att det är tätt där du inte ska dra in luft tex runt fönster osv.
Har du mekanisk till och frånluft har man normalt inga tilluftsventiler i väggar eller fönster.

OT - Radonsanering ?
Om det är markradon så är det ganska enkelt att göra en egen radonbrunn inne i källaren, jag gjorde hål i bottenplatten för ett 100 mm spirorör som jag gjöt fast i plattan, sen vidare till en ventilationsfläkt och sen ut genom husväggen i en befintlig ventil. Gjorde hålet i ett hörn i matkällaren så jag hamnade ganska mitt i huset gör att få lagom sug under hela plattan. Kostade kanske mellan 5-10.000 med eget jobb, kommer inte ihåg exakt vad fläkten kostade...

OT - Radonsanering ?
Jag vet bara vad en släkting gjorde. Han reglade betongväggar och golv och satte skivor på, så det blev nya ytskikt in mot rummen.
Mellanrummet är ordentligt ventilerat för att vädra ut radon och fukt.
Deras hus är typ 150+150 kvm, så den minskade golvytan i källaren gör inte så mycket. (men det kostade nog en del)
Ska man regla under jord är det oorganiska material som gäller annars är det ett 100%-igt recept för att drabbas av sjukahus.
Man provade det under goda delar av 60 och 70-talet med förödande resultat.
Har själv rivit ut 2 stinkande golv med dessa konstruktioner och ersatt med ventilerade Granabgolv.

OT - Radonsanering ?
Ska man regla under jord är det oorganiska material som gäller annars är det ett 100%-igt recept för att drabbas av sjukahus.
Man provade det under goda delar av 60 och 70-talet med förödande resultat.
Har själv rivit ut 2 stinkande golv med dessa konstruktioner och ersatt med ventilerade Granabgolv.

ja, jag vet det, och jag hoppas att han eller de han anlitade visste det!

OT - Radonsanering ?
10 000 var kostnaden för oss.
När vi gjorde det fick man bidrag vilket jag tror att man får nu igen.
Kolla med Boverket .
Har du redan mekanisk till och frånluft skulle jag fundera på injusteringen innan jag gjorde något annat.
Öka flödet lite och mät.
För oss gjorde 0,2 luftomsättningar extra underverk för att halka under gränsen.
Se till att det är tätt där du inte ska dra in luft tex runt fönster osv.
Har du mekanisk till och frånluft har man normalt inga tilluftsventiler i väggar eller fönster.
Till och frånluft är helt rätt modell när man har radon i byggmaterialet. Vi blev, i ett tidigare ägt hus, rekommenderade att montera riktig mekanisk frånluft och ha vanliga tilluftsventiler i alla rum utan sugpunkter. Det höjde radonvärdet pga undertrycket metoden bygger på och drog ut mer radon ur materialet.

OT - Radonsanering ?
Till och frånluft är helt rätt modell när man har radon i byggmaterialet. Vi blev, i ett tidigare ägt hus, rekommenderade att montera riktig mekanisk frånluft och ha vanliga tilluftsventiler i alla rum utan sugpunkter. Det höjde radonvärdet pga undertrycket metoden bygger på och drog ut mer radon ur materialet.
Visst är det så.
I vårt fall hade det varit en investering på ett par hundra tusen och riva halva huset om man inte ville ha synliga spirorör överallt,nya innertak,sänkt takhöjd osv osv.
Principen är att man måste ha balans.
Förmodligen hade du för lite tilluft.
Det hela bygger på att man ska späda ut den radioaktiva gasen som kommer från byggnadsmaterialet samt ha ett lagom undertryck.
Ett lagom undertryck är viktigt för att
hålla huset torrt och för att fuktig och varm luft inte ska sippra upp på tex vinden och skapa mögelproblem.
Jag misstänker att ni hade fler radonkällor (marken).
Det radioaktiva sönderfallet i byggmaterialet är konstant oavsett undertryck i bostaden.
Radonet i blåbetongen kommer från skiffret från Öland som man använde vid tillverkningen.

Senast ändrad:
OT - Radonsanering ?
Fundera också på hur många timmar/dag du är i källaren.
Är det ens värt att göra något?
Det har faktiskt blivit ett par arbetsdagar/vecka i gillestugan under pandemin, men nu är det mindre hemarbete.

Men själv är jag inte så orolig för att radonet ska skada oss i familjen, det är mest att jag vill få ner värdena till den dagen vi säljer huset. Så det är lika bra att åtgärda nu tänker jag.

OT - Radonsanering ?
Visst är det så.
I vårt fall hade det varit en investering på ett par hundra tusen och riva halva huset om man inte ville ha synliga spirorör överallt,nya innertak,sänkt takhöjd osv osv.
Principen är att man måste ha balans.
Förmodligen hade du för lite tilluft.
Det hela bygger på att man ska späda ut den radioaktiva gasen som kommer från byggnadsmaterialet samt ha ett lagom undertryck.
Ett lagom undertryck är viktigt för att
hålla huset torrt och för att fuktig och varm luft inte ska sippra upp på tex vinden och skapa mögelproblem.
Jag misstänker att ni hade fler radonkällor (marken).
Det radioaktiva sönderfallet i byggmaterialet är konstant oavsett undertryck i bostaden.
Radonet i blåbetongen kommer från skiffret från Öland som man använde vid tillverkningen.
I vårt fall var det inget markradon, enbart blåbetong.
Intressant var också att firman som mätte och sen också lämnade rekommendationer på åtgärd fortsatte att mala på trots att jag utfört exakt dom åtgärder som rekommenderades. Dom bytte fot och rekommenderade ytterligare......
Idioter.

OT - Radonsanering ?
Kan bara se att det går ner ett PVC-rör på ett ställe genom källargolvet. Ett "gym-rum" där det finns en dörr till garaget. Men antar att det då bara är en "sugpunkt". Det är ca 100mbar undertryck i PVC-röret som är kopplat till pumpen/fläkten.
Jag säger att omsättningen på luften var god, då en ventilationsfirma bytt vvx-aggregat och kontrollerat luftflöden i varje rum i huset. Vi mätte radonhalten under ca. 3 månader innan vi skickade in radonpuckarna.

Spontant låter det som att det kan vara snålt med sug om det är markradon det rör sig om, men jag skulle ta ut en firma som mäter eventuell strålning från väggarna som första åtgärd.

Som redan påpekats i tråden är det att flytta luft som gäller, då jag för typ 12 år sen jobbade några månader med radonsanering så började vi alltid med att skruva upp ventilationen på Max och mätte sedan två dygn, vi hade elektroniska ”korttidsmätare” för detta som kunde kopplas in i dator och visa en graf, om det gav resultat så tog vi in en ”riktig” ventilationsfirma som konsult på om det var hållbart att köra med nuvarande system på sagda inställningar eller uppgradera.

OT - Radonsanering ?
Spontant låter det som att det kan vara snålt med sug om det är markradon det rör sig om, men jag skulle ta ut en firma som mäter eventuell strålning från väggarna som första åtgärd.

Som redan påpekats i tråden är det att flytta luft som gäller, då jag för typ 12 år sen jobbade några månader med radonsanering så började vi alltid med att skruva upp ventilationen på Max och mätte sedan två dygn, vi hade elektroniska ”korttidsmätare” för detta som kunde kopplas in i dator och visa en graf, om det gav resultat så tog vi in en ”riktig” ventilationsfirma som konsult på om det var hållbart att köra med nuvarande system på sagda inställningar eller uppgradera.
Aha, grymt bra svar och input.
Två radon-firmor är kontaktade. Spännande att få höra vad de föreslår.
Kanske räcker att skruva upp varvtalen på fläktarna i ventilationssystem och byta gamla fläkten i radonpumpen till en effektivare som inte låter så mycket.

OT - Radonsanering ?
Kanske räcker att skruva upp varvtalen på fläktarna i ventilationssystem och byta gamla fläkten i radonpumpen till en effektivare som inte låter så mycket.

Sen ska ju värmeväxlaren vara så pass bra att du inte eldar för kråkorna när du skjutsar på mer luft. Men var ju därför vi tog in konsult för sånt, är ju ingen mening att ”spara” in en engångskostnad om man ökar på elräkningen.

Det som chefen sade gjorde oss bättre än andra firmor var att vi gjorde många små sugpunkter istället för en stor, tror mig minnas att i villor drog vi plaströr i storlek som rören under diskhon ungefär, och typ en sugpunkt per 20 kvadrat, så en 4-5 hål utspridda över hela plattan i en normal villa.

Jag har ingen som helst aning om sanningshalten i det påståendet dock.

OT - Radonsanering ?
1 ta reda på om det är markradon och/eller blåbetong. Vad är det för geologi? Prata med miljöförvaltningen i din kommun. Det finns radonkartor mm.

2 gammamätare ser direkt om det är blåbetong i väggar mm.

3 åtgärd beroende på situation. Markradon- täta platta, ventilera under. Blåbetong. Riv och/eller öka luftomsättning.

OT - Radonsanering ?
Låter fläkten illa? På min fläkt så fick jag något drygt resonansljud som fortplantade sig i hela huset. Vid kontakt med firman som sålde fläkten så sa dom att jag skulle ha en annan typ av hastighetsstyrning för att få bort ljudet. Köpte en dyrare hastighetsregulator av dom och då försvann ljudet, så tyckte att det kunde dom ha sagt från början att det skulle vara den styrning, sen ville dom göra ett prisavdrag på returen av första styrningen då jag hade köpt fel saker tyckte dom så fick hänvisa till konsumentköplagen o strula för att få full återbetalning av dom så var lite drygt ett tag...

OT - Radonsanering ?
Sen ska ju värmeväxlaren vara så pass bra att du inte eldar för kråkorna när du skjutsar på mer luft. Men var ju därför vi tog in konsult för sånt, är ju ingen mening att ”spara” in en engångskostnad om man ökar på elräkningen.
VVX-aggregatet är ett tre år gammalt HERU, så verkningsgraden bör vara Up-to-date och det finns marginal att öka luftflödet också.
Låter ju sjukt bra OM ökat och trimmat luftflöde kan få ner värdena.

Väntar nu på offertförslag från två radon-firmor OCAB och en lokal mindre firma, spännande att höra vad de tror om lösningar.

OT - Radonsanering ?
1 ta reda på om det är markradon och/eller blåbetong. Vad är det för geologi? Prata med miljöförvaltningen i din kommun. Det finns radonkartor mm.

2 gammamätare ser direkt om det är blåbetong i väggar mm.

3 åtgärd beroende på situation. Markradon- täta platta, ventilera under. Blåbetong. Riv och/eller öka luftomsättning.
Det verkar inte finnas information om området där just vårt hus finns, det kanske är bra...

men vissa högriskområden är iaf utmärkta med gul färg på kartan. Röd färg ="lokala områden" och vi bor i ett ofärgat område=ingen information.
Edit: lägger till kartbild som jag glömde förut.

Bilagor

• 3682EBBA-436B-4E64-AFEA-BF7F5235D513.png
    3682EBBA-436B-4E64-AFEA-BF7F5235D513.png
    186.8 KB · Besök: 103
Senast ändrad:
OT - Radonsanering ?
I vårt fall var det inget markradon, enbart blåbetong.
Intressant var också att firman som mätte och sen också lämnade rekommendationer på åtgärd fortsatte att mala på trots att jag utfört exakt dom åtgärder som rekommenderades. Dom bytte fot och rekommenderade ytterligare......
Idioter.
Let me guess...Firmanamnet slutade på komfort...

OT - Radonsanering ?
Jag frågade efter offert hos Hemcomfort och då kom de med en gammamätare och mätte väggarna -> vi hade markradon, hus från 1948 men det viktiga är vart blåleran kommer ifrån som de gjorde blåbetongen av huruvida det är radon eller ej i dessa.
Sen kan det vara bra och veta om man ska ha över eller undertryck i källaren för att minska radonet.

OT - Radonsanering ?
Jag frågade efter offert hos Hemcomfort och då kom de med en gammamätare och mätte väggarna -> vi hade markradon, hus från 1948 men det viktiga är vart blåleran kommer ifrån som de gjorde blåbetongen av huruvida det är radon eller ej i dessa.
Sen kan det vara bra och veta om man ska ha över eller undertryck i källaren för att minska radonet.
ALDRIG någonsin övertryck i ett hus.
Övertryck trycker in fuktig luft i konstruktionen.
Det som ger blåbetongen sin färg är ingen lera det är alunskiffer som man använde i tillverkningen.
Betong innehåller inte lera.

OT - Radonsanering ?
Kolla noga och täta om det är små sprickor i golv och väggar mot mark. Även om det är tätt kring rörgenomföringar i golv/vägg.
Där kan det smita in.
Kanske även kolla luftflödena i alla rum för att få koll på luftbalansen. Totalt ska det vara lite undertryck i kåken.
Tvåvåningsvillor är besvärliga då det ofta är öppet mellan planen och det blir som termik och högre tryck uppe.

OT - Radonsanering ?
Det verkar inte finnas information om området där just vårt hus finns, det kanske är bra...

men vissa högriskområden är iaf utmärkta med gul färg på kartan. Röd färg ="lokala områden" och vi bor i ett ofärgat område=ingen information.

Ok. Vad är det för jord/berg i området? Kolla t ex SGU och deras karttjänst på nätet för att helt utesluta markradon.

Då låter det som s k blåbetong. Hus från 50-70-tal? Det bör finnas ritningar på huset hos kommunen. Ofta framgår det var väggar med lättbetong finns. Ofta innerväggar, ofta runt fönster och dörrar. Inte alltid.

Blåbetong ger vanligen lägre halter jfrt med markradon, men är även lite bökigare att åtgärda. Du har så att säga redan skiten inne i källaren då. Hjälper ju inte att göra åtgärder under plattan.

Antingen öka luftomsättningen (med värmeförluster osv.) eller helt enkelt riva delar med lättbetong. Beror såklart på hur mkt och var det finns. Det kan man ganska lätt ta reda på genom ritningar och gammamätning.

OT - Radonsanering ?
Ok. Vad är det för jord/berg i området? Kolla t ex SGU och deras karttjänst på nätet för att helt utesluta markradon.

Då låter det som s k blåbetong. Hus från 50-70-tal? Det bör finnas ritningar på huset hos kommunen. Ofta framgår det var väggar med lättbetong finns. Ofta innerväggar, ofta runt fönster och dörrar. Inte alltid.

Blåbetong ger vanligen lägre halter jfrt med markradon, men är även lite bökigare att åtgärda. Du har så att säga redan skiten inne i källaren då. Hjälper ju inte att göra åtgärder under plattan.

Antingen öka luftomsättningen (med värmeförluster osv.) eller helt enkelt riva delar med lättbetong. Beror såklart på hur mkt och var det finns. Det kan man ganska lätt ta reda på genom ritningar och gammamätning.
När jag kollar SGU (bra tips, tackar !?) så är det ingen hög uranhalt där vi bor, relativt övriga Sverige, men SGU skriver...
"Det finns alltid tillräckligt med radon i marken för att orsaka halter över gällande riktvärde om ditt hus är otätt mot marken."

Huset är från -73 och har någon form av lättbetongblock i källarväggarna.

Låter ju som om det kan vara en kombo av byggmaterial och markradon.ä i värsta fall.

Men som många påpekar, almtid bra att vara påläst. Annars kan det kosta en cykel i onödan.

Hade jag haft något sätt att mäta radonhalten snabbt på hade jag ju kunnat labba litet själv med ventilation, ny sugfläkt/radonpump osv. Nu tar ju en mätning ca 3månader.

OT - Radonsanering ?
När jag kollar SGU (bra tips, tackar !?) så är det ingen hög uranhalt där vi bor, relativt övriga Sverige, men SGU skriver...
"Det finns alltid tillräckligt med radon i marken för att orsaka halter över gällande riktvärde om ditt hus är otätt mot marken."

Huset är från -73 och har någon form av lättbetongblock i källarväggarna.

Låter ju som om det kan vara en kombo av byggmaterial och markradon.ä i värsta fall.

Men som många påpekar, almtid bra att vara påläst. Annars kan det kosta en cykel i onödan.

Hade jag haft något sätt att mäta radonhalten snabbt på hade jag ju kunnat labba litet själv med ventilation, ny sugfläkt/radonpump osv. Nu tar ju en mätning ca 3månader.
Finns direktmätning och korttidsmätning med. Långtidsmätning är bara för att jämföra med riktvärdet (årsmedelvärde), men koncentrationen i luften/förändring kan du ju kolla ändå.

Exempel. Vet inget om denna mätaren dock, vi jobbar normalt med lite dyrare.

Senast ändrad:
OT - Radonsanering ?
Happyride - bättre än "Bygga hus" !

Min fråga gäller inte cykelmärket Radon, där har jag totalsanerat för länge sedan. Utan källaren i huset.

Vi har 2 - 4 ggr gränsvärdena för radon i källaren, på övervåningen runt gränsvärdet. Vi har mätt värdena själva två ggr under åren vi bott här m.h.a. "puckar" som skickas till labb.
Källaren är inredd, men ingen sover där. Bara gäster sover i gästrummet i källaren. Själv är jag inte orolig för radon, men familjen bor ju här också. Vi vill givetvis sanera om det går på ett rimligt sätt.
Om inte annat för att kunna sälja huset utan krångel senare.

Huset är årsmod 1973 med efterinstallerad radonpump (innan vi flyttade in) och vvx-ventilationssystem med ventiler i alla rum och våningsplan. vvx-systemet är nyss genomgånget och uppdaterat.

Det är inredd källarvåning och övervåning i huset. Jag vet inte om det är s.k. "blåbetong", men det någon slags betongstenar i källarens väggar och betong i bjälklaget. Annars antar jag att radonet kommer från berggrunden.

Vi har hittills provat med att uppdatera ventilationssystemet och startat radonpumpen, som jag tyckte lät för mycket när vi flyttade i . Det hjälpte litet, främst på övervåningen men mätvärdena i källaren är fortfarande 2-4ggr över gränsvärdena.

Någon som provat att anlita en saneringsfirma eller har råd om vad vi kan göra för att minska antalet radondöttrar ?

Väldigt tacksam för input.
Happy har aldrig svikit, bara överraskat !
Hej! Som jag förstår det är det stora problemet radonet som kommer från marken. Blåbetong kan inte avge så mycket. Jag har också hört mycket postivit om företaget Redea, dom kan gratis lokalisera dina problem eftersom dom har "online" mätare med sig när dom besöker dig.

OT - Radonsanering ?
Just det. Att koppla in firmor som säljer radonlösningar innan du själv vet vad som ska lösas innebär att du bör ha väldigt stort förtroende för firman i fråga.
Precis så var det i vårt fall
Vi fick en vansinnig offert på FTX från en större saneringsfirma.Jobbet hade innefattat nya nedsänkta tak i hela huset på 250m2.
Det var så klart utöver själva radonsaneringen.
Vad det hade kostat är oklart men jag gissar på 150-200kkr.
Det skulle ju vara såååå lönsamt med återvinningen.
Problemet var bara att dom inte kunde räkna.
Skrotet var avskrivet och utslitet innan investeringen var betald.
Vi träffade på en äldre erfaren ventilationstekniker som garvade och sa börja med att byta don och justera in sen får vi ta det därifrån...
Första justeringen blev det 240bq.
Andra justeringen så gick det ner till 170....
Hans jobb var f.ö betalt på 6 månader då elräkning gick ner rejält.
Vi skickade helt enkelt ut för mycket luft.
De som jag uppfattade som sansade var Ocab och Radea.
De ville ta reda på var källan var innan man kom med förslag.
Hemkomfort var bara intresserade av att sälja FTX vilket så klart alltid löser problemet.
Vem som helst kan få ner sitt värde till nästan noll.
Det är bara att ordna full storm i kåken.
Man ska också se upp med de som "garanterar" 200Bq framförallt om man har två våningar och problemet finns på ena.
Man sätter bara en puck i källaren och 4 på ovanvåningen..vips går medelvärdet ner och man har fullföljt sitt avtal.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp